Stenar i bromsarna

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

epacke
Inlägg: 13
Blev medlem: 14 sep 2021 15:13

Re: Stenar i bromsarna

Inlägg av epacke »

Pstb skrev:
Tellus skrev:

Precis, fick göra så på ena sidan av vår bil för 2 år sedan, har inte hänt sedan dess. Tryckte dock bara med fingret.
Garvade högt när jag såg videon och ska prova!

Från och med nu ska jag dessutom åka runt med mitt teslavedträ utifall det händer igen.
"Varför har du ett vedträ i bilen?"
"Standardutrustning på Model Y serru!"
epacke
Inlägg: 13
Blev medlem: 14 sep 2021 15:13

Re: Stenar i bromsarna

Inlägg av epacke »

Fått svar från Tesla. De kommer inte ta någon avgift för att undersöka bilen. Han såg det som ett undantag. Där är vi kanske inte överens om hur det borde vara men jag uppdaterar tråden med hur det gick sen.
Knely
Inlägg: 1
Blev medlem: 26 jan 2022 07:26

Re: Stenar i bromsarna

Inlägg av Knely »

Skönt att höra att jag inte är ensam om detta problem, men klen tröst då det verkar som att Tesla inte vill/kan göra något åt problemet. Precis som #frenberg och andra skriver får man skämmas när man lämnar barnen på skolan. Problemet händer i princip varje gång jag kör. Är det ingen som fått någon konkret hjälp från verkstan som åtgärdar problemet? Är det meningen att man ska åka runt med ett vedträ och stanna varannan minut och pilla småsten? Låter helt galet, och orimligt.
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1072
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Stenar i bromsarna

Inlägg av bjornnilsson »

Jag har funderat över konspirationsteorin att stockholmarna får väggrus/stenar utspridda på gatorna som är perfekt anpassade för att leta sig in mellan bromsskiva och bromssköld på en Tesla. Har fått sten i bromsarna på två tesla-bilar ett flertal gånger i Stockholm men aldrig på andra platser i landet så det måste vara storleken på väggrus som skiljer, eller var nu än dessa stenar kommer ifrån. Lösningen har varit kombinationen att backa+svänga över litet gupp/trottoarkant (dvs backa in på infarten till min tomt) vilket skakat ut stenarna ifråga.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Stenar i bromsarna

Inlägg av Tellus »

Knely skrev:
Skönt att höra att jag inte är ensam om detta problem, men klen tröst då det verkar som att Tesla inte vill/kan göra något åt problemet. Precis som #frenberg och andra skriver får man skämmas när man lämnar barnen på skolan. Problemet händer i princip varje gång jag kör. Är det ingen som fått någon konkret hjälp från verkstan som åtgärdar problemet? Är det meningen att man ska åka runt med ett vedträ och stanna varannan minut och pilla småsten? Låter helt galet, och orimligt.
Vedträ arbetet som tar 30 sekunder är en permanent fix, man bänder ut plåten så stenarna kommer ut även nästa gång.
Tror inte så många har detta problem. Många bilar har liknande problem, men stenen ska ramla ut automatiskt rätt snabbt, ibland får man backa och svänga lite.
Men om man bänder ut skölden lagom mycket så åtgärdar det problemet även när nästa sten ramlar in.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1430
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Stenar i bromsarna

Inlägg av kenjon »

Ta med det till jobbet så får du fixa min :D
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 17 kWh batteri
Användarvisningsbild
myrkrig
Teslaägare
Inlägg: 22
Blev medlem: 28 sep 2021 08:38

Re: Stenar i bromsarna

Inlägg av myrkrig »

Uppdatering: Efter service tog de bort grus som fastnat i bromsarna. Detta tog de som ensam förklaring till problemet, och Tesla hävdar att det inte finns något sätt att skydda bromsarna från grus. "Du har haft extrem otur som fått in grus i bromsarna". Då har jag alltså otur varje dag...

Men för att vara tydlig: Det fastnar alltså inte grus varje dag, men oljuden från bromsarna och ett metalliskt ljud i svängar och vid gupp sker varje dag. Detta är de överlägset största irritationsmomenten med bilen. Det drar ned helhetsupplevelsen av bilkörningen, jag var ute efter en tyst bil. Misstänker att ljuden blir mindre med sommardäck och mindre grus på vägarna, men detta är illa. Mina tidigare Volvo, Kia och Mitsubishi har aldrig haft dessa problem på samma vägar.

Kör jag på en grusväg, eller sandad asfaltväg, låter det som att bilen blästras av sand/grus i hjulhusen. Det låter ungefär som en hagelstorm låter mot taket i en bil med plåttak. Ingen trevlig upplevelse, och det är klart att grus/sand till slut hamnar i bromsarna när varenda partikel på vägen kastas runt i hjulhuset.
Tesla Model Y LR (2021)
il_concorde
Inlägg: 191
Blev medlem: 14 dec 2021 07:44

Re: Stenar i bromsarna

Inlägg av il_concorde »

myrkrig skrev:
Uppdatering: Efter service tog de bort grus som fastnat i bromsarna. Detta tog de som ensam förklaring till problemet, och Tesla hävdar att det inte finns något sätt att skydda bromsarna från grus. "Du har haft extrem otur som fått in grus i bromsarna". Då har jag alltså otur varje dag...

Men för att vara tydlig: Det fastnar alltså inte grus varje dag, men oljuden från bromsarna och ett metalliskt ljud i svängar och vid gupp sker varje dag. Detta är de överlägset största irritationsmomenten med bilen. Det drar ned helhetsupplevelsen av bilkörningen, jag var ute efter en tyst bil. Misstänker att ljuden blir mindre med sommardäck och mindre grus på vägarna, men detta är illa. Mina tidigare Volvo, Kia och Mitsubishi har aldrig haft dessa problem på samma vägar.

Kör jag på en grusväg, eller sandad asfaltväg, låter det som att bilen blästras av sand/grus i hjulhusen. Det låter ungefär som en hagelstorm låter mot taket i en bil med plåttak. Ingen trevlig upplevelse, och det är klart att grus/sand till slut hamnar i bromsarna när varenda partikel på vägen kastas runt i hjulhuset.
Vi hade en Volvo V90 som poolbil på mitt förra jobb som hade exakt samma problem med konstant skrikande metalliskt oljud pga grus.

Frågan är om inte det är vissa exemplar som har mer problem än andra?
Användarvisningsbild
ville9
Teslaägare
Inlägg: 202
Blev medlem: 01 jun 2019 09:25

Re: Stenar i bromsarna

Inlägg av ville9 »

Jag har samma problem.
Detta händer varje gång.

Åker jag en resa på 20 minuter så händer det 3-4ggr att en sten hamnar däremellan och låter förskräckligt.
Det är pinsamt i många fall.

Jag måste hitta en permanent lösning.

Har någon testat att göra som filmklippet i tråden, med vedträt och fått till en lösning.
Jag har bara provat lite med handen men inte vågat ta i så mkt.
Tesla Model 3 SR+ sedan sommaren 2019
You can use my referral link to get 1 500 free Supercharger km on a new Tesla:
https://---
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Stenar i bromsarna

Inlägg av Tellus »

Dom som har problem med detta har ofta problemet på samma hjul.
Det beror på att skölden inte har exakt samma avstånd, toleranser vid tillverkning/montering.

Jag tror problemet uppstår när hålet är större där stenen kommer in vs där stenen vill trilla ut.
Se min snygga skiss, sköld i rött och bromsskiva i grönt och gissa själv på vilken av bilderna det är störst risk att en sten fastnar.

Trycker man lagom hårt några gånger på nedre delen av skölden, så kommer skölden permanent sitta 0,5-1mm längre ifrån skivan. Den är gjord i plåt och tar ej skada av att bockas till lite.
AD8E051F-CB24-4F85-97B5-3C9D77F8A47C.jpeg
C2F92774-0E0E-4E07-943B-DEAE23D819E4.jpeg
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
stegev
Inlägg: 70
Blev medlem: 08 feb 2022 16:39

Re: Stenar i bromsarna

Inlägg av stegev »

Jag har haft detta problem på samtliga bilar (XC60, V90CC, Audi A5, XC60, XC90 osv

Det är bara att lägga i backen en halvmeter så faller stenen av. Har fungerat varje gång.
Användarvisningsbild
Revob
Teslaägare
Inlägg: 31
Blev medlem: 08 feb 2022 07:42

Re: Stenar i bromsarna

Inlägg av Revob »

Har haft bilen mindre än 24 timmar och fått det 2 gånger nu, låter för jävligt, men som flera skrivit, sväng, backa så brukar det lösa sig. Men sjuk irriterande och stundtals pinsamt
Tesla MY LR 2022
ID3 Pro Life 58kw 2020 som andra bil
Användarvisningsbild
Rorspjell
Teslaägare
Inlägg: 85
Blev medlem: 06 jul 2020 08:25
Ort: Billesholm

Re: Stenar i bromsarna

Inlägg av Rorspjell »

Revob skrev:
Har haft bilen mindre än 24 timmar och fått det 2 gånger nu, låter för jävligt, men som flera skrivit, sväng, backa så brukar det lösa sig. Men sjuk irriterande och stundtals pinsamt
Testa böj ut sköldarna lite i nederkant så att de faller ner själva. Gjorde det på min trea sen hände det aldrig igen.
Vit Model 3 Performance tillverkad 2020-07, svart klädsel, 20" Performance-fälgar med PS4S däck, svart klädsel, VIN 752xx
MSM Model Y Performance beställd
Användarvisningsbild
Revob
Teslaägare
Inlägg: 31
Blev medlem: 08 feb 2022 07:42

Re: Stenar i bromsarna

Inlägg av Revob »

Rorspjell skrev:
Revob skrev:
Har haft bilen mindre än 24 timmar och fått det 2 gånger nu, låter för jävligt, men som flera skrivit, sväng, backa så brukar det lösa sig. Men sjuk irriterande och stundtals pinsamt
Testa böj ut sköldarna lite i nederkant så att de faller ner själva. Gjorde det på min trea sen hände det aldrig igen.
Har inte gjort det tidigare, kan man göra det utan att ta av däcken? dvs in med skruvmejsel och böja upp han lite?
Tack för tipset :)
Tesla MY LR 2022
ID3 Pro Life 58kw 2020 som andra bil
Användarvisningsbild
Rorspjell
Teslaägare
Inlägg: 85
Blev medlem: 06 jul 2020 08:25
Ort: Billesholm

Re: Stenar i bromsarna

Inlägg av Rorspjell »

Revob skrev:
Rorspjell skrev:
Revob skrev:
Har haft bilen mindre än 24 timmar och fått det 2 gånger nu, låter för jävligt, men som flera skrivit, sväng, backa så brukar det lösa sig. Men sjuk irriterande och stundtals pinsamt
Testa böj ut sköldarna lite i nederkant så att de faller ner själva. Gjorde det på min trea sen hände det aldrig igen.
Har inte gjort det tidigare, kan man göra det utan att ta av däcken? dvs in med skruvmejsel och böja upp han lite?
Tack för tipset :)
Jadå, du ser nog. Skölden sitter bara på utsidan dessutom.
Vit Model 3 Performance tillverkad 2020-07, svart klädsel, 20" Performance-fälgar med PS4S däck, svart klädsel, VIN 752xx
MSM Model Y Performance beställd
Användarvisningsbild
myrkrig
Teslaägare
Inlägg: 22
Blev medlem: 28 sep 2021 08:38

Re: Stenar i bromsarna

Inlägg av myrkrig »

Efter ett halvår med Model Y är min slutsats att problemet främst är att stenar och grus slår mot "plåtskärmen" i hjulhusen så att klonk-ljudet uppstår. Problemet är inte i lika stor grad att stenar fastnar i bromsarna.

Har Model Y ovanligt oskyddad plåtskärm i hjulhusen, eller varför låter det inte som en skrotbil när man kör andra bilar på grusiga vägar? För min familj är detta det överlägset största problemet med bilen. Och eftersom det sker vid varje åktur ger det upphov till en stor del frustration.
Tesla Model Y LR (2021)
Användarvisningsbild
rolundb
Teslaägare
Inlägg: 193
Blev medlem: 23 feb 2021 17:54

Re: Stenar i bromsarna

Inlägg av rolundb »

myrkrig skrev:
Efter ett halvår med Model Y är min slutsats att problemet främst är att stenar och grus slår mot "plåtskärmen" i hjulhusen så att klonk-ljudet uppstår. Problemet är inte i lika stor grad att stenar fastnar i bromsarna.

Har Model Y ovanligt oskyddad plåtskärm i hjulhusen, eller varför låter det inte som en skrotbil när man kör andra bilar på grusiga vägar? För min familj är detta det överlägset största problemet med bilen. Och eftersom det sker vid varje åktur ger det upphov till en stor del frustration.
Det är samma på Model 3 i alla fall. Håller med att det är märkligt, men har inte stört mig mycket på det.
M3P -21 (tidigare)
MYP -22 (nuvarande)
Chrisboq
Inlägg: 2
Blev medlem: 09 apr 2022 12:38

Re: Stenar i bromsarna

Inlägg av Chrisboq »

Jag får det dagligen på min Tesla y. Min teori är att bromsskölden är lite för liten dvs täcker för dåligt. Förekommer mkt mer ön alla 10 bilar jag haft tidigare i samma stad / miljö.
Användarvisningsbild
rolundb
Teslaägare
Inlägg: 193
Blev medlem: 23 feb 2021 17:54

Re: Stenar i bromsarna

Inlägg av rolundb »

Jag har aldrig fått det på min Model 3. Verkar vara stor skillnad från bil till bil.
M3P -21 (tidigare)
MYP -22 (nuvarande)
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Stenar i bromsarna

Inlägg av Tellus »

Chrisboq skrev:
Jag får det dagligen på min Tesla y. Min teori är att bromsskölden är lite för liten dvs täcker för dåligt. Förekommer mkt mer ön alla 10 bilar jag haft tidigare i samma stad / miljö.
Finns enkel lösning i denna tråd
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Tiimpan
Teslaägare
Inlägg: 119
Blev medlem: 11 feb 2022 10:41

Re: Stenar i bromsarna

Inlägg av Tiimpan »

stegev skrev:
Jag har haft detta problem på samtliga bilar (XC60, V90CC, Audi A5, XC60, XC90 osv

Det är bara att lägga i backen en halvmeter så faller stenen av. Har fungerat varje gång.
Har aldrig haft detta problem på någon av mina 4 Volvo. Senaste Xc60-19.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Stenar i bromsarna

Inlägg av martinot »

Tiimpan skrev:
stegev skrev:
Jag har haft detta problem på samtliga bilar (XC60, V90CC, Audi A5, XC60, XC90 osv

Det är bara att lägga i backen en halvmeter så faller stenen av. Har fungerat varje gång.
Har aldrig haft detta problem på någon av mina 4 Volvo. Senaste Xc60-19.
Haft stenar två gånger i min Volvo V70N -05. Sabbade och låste en av av bakbromsarna så fick ta till Volvobil.

Har haft en sten en gång i min M3 -21. Ingen sten någonsin i min förra M3 -19.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
larjon
Teslaägare
Inlägg: 341
Blev medlem: 29 dec 2021 22:08
Ort: Täby
Referralkod: ts.la/jonas230034

Re: Stenar i bromsarna

Inlägg av larjon »

Tänkte väcka liv i den här tråden igen.

Jag har vid ett flertal tillfällen petat på bromssköldarna som föreslås i den här tråden, men problemet försvinner inte för mig.
Nu när det ligger mycket grus på vägarna händer det i stort sett varje gång jag är ute och kör.
Ibland (om man har tur) bara ett irriterande plonkande och stenen faller ur direkt, men oftast fastnar den och det låter som att man åker runt i en skrotbil.

Är det någon annan som upplever samma sak trots att de försökt åtgärda problemet på det sätt som föreslås här?
Vågar man ta i lite mer och bända mer på sköldarna?
Svart Model Y Performance
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Stenar i bromsarna

Inlägg av Mickep »

Jag tror att lösningen är att göra kraftiga rattrörelseer i låg fart. Det låter förjävligt men är inte så farligt tror jag.
Användarvisningsbild
Domenix
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 26 okt 2022 11:16

Re: Stenar i bromsarna

Inlägg av Domenix »

larjon skrev:
Tänkte väcka liv i den här tråden igen.

Jag har vid ett flertal tillfällen petat på bromssköldarna som föreslås i den här tråden, men problemet försvinner inte för mig.
Nu när det ligger mycket grus på vägarna händer det i stort sett varje gång jag är ute och kör.
Ibland (om man har tur) bara ett irriterande plonkande och stenen faller ur direkt, men oftast fastnar den och det låter som att man åker runt i en skrotbil.

Är det någon annan som upplever samma sak trots att de försökt åtgärda problemet på det sätt som föreslås här?
Vågar man ta i lite mer och bända mer på sköldarna?
Min uppfattning var att ingen med en Tesla använder bromsarna xD, beror kanske på hur stressigt man kör, men jag använder oftast regen breaking
2xMYP V/SV - Beställd 2022-06-29 - RN11741XXXX - RN11748XXXX - FSD
Levererade 2022-12-30
Skriv svar