Stenar i bromsarna

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

benke_berguv
Inlägg: 138
Blev medlem: 04 jan 2017 18:54

Re: Stenar i bromsarna

Inlägg av benke_berguv »

När det händer på min i3s räcker det att stanna, sticka in fingrarna och peta på bromsskölden så den flexar nån millimeter så ramlar alltid stenen bort, dagens tips

//benke
epacke
Inlägg: 13
Blev medlem: 14 sep 2021 15:13

Re: Stenar i bromsarna

Inlägg av epacke »

Jag har samma problem. Skönt att höra att man inte är ensam!
Användarvisningsbild
Tjamotis
Teslaägare
Inlägg: 66
Blev medlem: 02 jul 2019 11:28

Re: Stenar i bromsarna

Inlägg av Tjamotis »

Fick ofta det på min M3P. Brukar räcka med att backa en kortare sträcka lite fortare än normalt så rensas det bort, oftast.
Användarvisningsbild
poochaty
Teslaägare
Inlägg: 22
Blev medlem: 13 sep 2021 18:47
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/lukasz60602

Re: Stenar i bromsarna

Inlägg av poochaty »

Är det verkligen så få som har det problemet. Jag har stenar/grus flera ggr om dagen och min TMY låter som f&/%&/%¤()/?()/&/%¤%#%¤&/()=an (Bifogar 2 filer med samplar). Tragiskt. De kan inte hjälpa något på service och grus stannar mycket längre än det ni skriver här.
Model Y LR + dragkrok
Användarvisningsbild
frenberg
Teslaägare
Inlägg: 34
Blev medlem: 04 nov 2021 16:15

Re: Stenar i bromsarna

Inlägg av frenberg »

Har samma problem på min MYLR med 19” original med kåpor. Som sagt flera gånger om dagen när jag kör korta sträckor, till och från skola och dagis som bara blir några kilometer totalt och aldrig över 40-50 km/h. Annars brukar det släppa vid högre hastigheter för att sen komma en ny sten på småvägarna igen. :cry:
Användarvisningsbild
DanneB
Teslaägare
Inlägg: 396
Blev medlem: 27 nov 2021 17:05

Re: Stenar i bromsarna

Inlägg av DanneB »

Har haft detta problem på alla mina olika bilar någon/några gånger.
Men aldrig så mycket som på min MS. Ganska frustrerande och något folk vänder på huvudet åt.
Händer oftast mig när jag backar in på en grusinfart och då hör hur det klingar till mot skivan.
Då vet man vad man troligtvis har att se fram emot nästa gång man ska iväg. :)
Brukar dock försvinna efter lite körning eller att man backar/kör framåt några gånger.
Tesla Model S 90D
Användarvisningsbild
myrkrig
Teslaägare
Inlägg: 22
Blev medlem: 28 sep 2021 08:38

Re: Stenar i bromsarna

Inlägg av myrkrig »

För att hålla liv i tråden och kanske få upp problemet på agendan: Detta är sjukt irriterande och i min värld ett tillverkningsfel värt att åtgärda. Räddas Tesla av att få kör sin Tesla på grusvägar?

För mig kommer det grus i bromsarna flera gånger per dag. Låter som en skrotbil när det händer, speciellt när man backar och svänger max. Många "trevliga" kommentarer och gliringar från andra föräldrar och grannar.

Har någon lyckats åtgärda problemet?
Vi ska in på service i början av februari och det vore bra att ha lite mer kött på benen när problemet förklaras för Tesla. Jag har aldrig haft samma problem med andra bilar på samma vägar.
Tesla Model Y LR (2021)
il_concorde
Inlägg: 191
Blev medlem: 14 dec 2021 07:44

Re: Stenar i bromsarna

Inlägg av il_concorde »

myrkrig skrev:
För att hålla liv i tråden och kanske få upp problemet på agendan: Detta är sjukt irriterande och i min värld ett tillverkningsfel värt att åtgärda. Räddas Tesla av att få kör sin Tesla på grusvägar?

För mig kommer det grus i bromsarna flera gånger per dag. Låter som en skrotbil när det händer, speciellt när man backar och svänger max. Många "trevliga" kommentarer och gliringar från andra föräldrar och grannar.

Har någon lyckats åtgärda problemet?
Vi ska in på service i början av februari och det vore bra att ha lite mer kött på benen när problemet förklaras för Tesla. Jag har aldrig haft samma problem med andra bilar på samma vägar.


Här har du orsaken till problemet, och hur du kan åtgärda det när det händer.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Stenar i bromsarna

Inlägg av Tellus »

il_concorde skrev:
myrkrig skrev:
För att hålla liv i tråden och kanske få upp problemet på agendan: Detta är sjukt irriterande och i min värld ett tillverkningsfel värt att åtgärda. Räddas Tesla av att få kör sin Tesla på grusvägar?

För mig kommer det grus i bromsarna flera gånger per dag. Låter som en skrotbil när det händer, speciellt när man backar och svänger max. Många "trevliga" kommentarer och gliringar från andra föräldrar och grannar.

Har någon lyckats åtgärda problemet?
Vi ska in på service i början av februari och det vore bra att ha lite mer kött på benen när problemet förklaras för Tesla. Jag har aldrig haft samma problem med andra bilar på samma vägar.


Här har du orsaken till problemet, och hur du kan åtgärda det när det händer.
Men inget om hur man förebygger. Man kan bända ut skölden lite på nedsidan så stenarna automatiskt ramlar ut, alltså så skölden permanent sitter lite längre ifrån skivan.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
myrkrig
Teslaägare
Inlägg: 22
Blev medlem: 28 sep 2021 08:38

Re: Stenar i bromsarna

Inlägg av myrkrig »

För min del behövs det något sorts skydd som gör att gruset inte kommer in till att börja med. Jag kan inte stanna två gånger per dag för att ta bort stenar/grus i bromsarna, då är det konstruktionsfel.
Tesla Model Y LR (2021)
epacke
Inlägg: 13
Blev medlem: 14 sep 2021 15:13

Re: Stenar i bromsarna

Inlägg av epacke »

Jag har samma problem som ni. I princip varje gång jag åker ut med bilen kommer det in grus i höger framdäck.
Fick precis ett samtal från Tesla där de sa att de inte kommer/kan göra något åt felet. Väntar på att servicechefen ska ringa nu.

Finner det konstigt då det konsekvent blir samma problem på 1 däck av 4. På 3 år hade jag inte detta felet ens en gång på min Mercedes E200...

Mvh
Patrik
Användarvisningsbild
gasgaraget
Teslaägare
Inlägg: 114
Blev medlem: 29 apr 2020 15:09
Ort: Mölndal

Re: Stenar i bromsarna

Inlägg av gasgaraget »

epacke skrev:
Jag har samma problem som ni. I princip varje gång jag åker ut med bilen kommer det in grus i höger framdäck.
Fick precis ett samtal från Tesla där de sa att de inte kommer/kan göra något åt felet. Väntar på att servicechefen ska ringa nu.

Finner det konstigt då det konsekvent blir samma problem på 1 däck av 4. På 3 år hade jag inte detta felet ens en gång på min Mercedes E200...

Mvh
Patrik
Kan det vara så att skölden på insidan inte är helt parallell med bromsskivan? Dvs om avståndet i överkant är lite större än i nederkant kommer stenar in och fastnar. Om det är tvärtom kommer de stenar som kommer in att åka ut ganska fort.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla X90D -16
11.2kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Stenar i bromsarna

Inlägg av Tellus »

gasgaraget skrev:
epacke skrev:
Jag har samma problem som ni. I princip varje gång jag åker ut med bilen kommer det in grus i höger framdäck.
Fick precis ett samtal från Tesla där de sa att de inte kommer/kan göra något åt felet. Väntar på att servicechefen ska ringa nu.

Finner det konstigt då det konsekvent blir samma problem på 1 däck av 4. På 3 år hade jag inte detta felet ens en gång på min Mercedes E200...

Mvh
Patrik
Kan det vara så att skölden på insidan inte är helt parallell med bromsskivan? Dvs om avståndet i överkant är lite större än i nederkant kommer stenar in och fastnar. Om det är tvärtom kommer de stenar som kommer in att åka ut ganska fort.
Precis! Som jag skrev i inlägget tidigare, bara bända ut skärmen någon mm permanent. Att hindra stenar för att komma in är omöjligt, då dom har olika storlekar.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
epacke
Inlägg: 13
Blev medlem: 14 sep 2021 15:13

Re: Stenar i bromsarna

Inlägg av epacke »

Tellus skrev:
gasgaraget skrev:
epacke skrev:
Jag har samma problem som ni. I princip varje gång jag åker ut med bilen kommer det in grus i höger framdäck.
Fick precis ett samtal från Tesla där de sa att de inte kommer/kan göra något åt felet. Väntar på att servicechefen ska ringa nu.

Finner det konstigt då det konsekvent blir samma problem på 1 däck av 4. På 3 år hade jag inte detta felet ens en gång på min Mercedes E200...

Mvh
Patrik
Kan det vara så att skölden på insidan inte är helt parallell med bromsskivan? Dvs om avståndet i överkant är lite större än i nederkant kommer stenar in och fastnar. Om det är tvärtom kommer de stenar som kommer in att åka ut ganska fort.
Precis! Som jag skrev i inlägget tidigare, bara bända ut skärmen någon mm permanent. Att hindra stenar för att komma in är omöjligt, då dom har olika storlekar.
Smart! Jag tycker detta är något som Tesla borde täcka, eller hur?
Var precis ute och körde i 20 minuter och det hände 3 gånger, alla gånger på samma hjul.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Stenar i bromsarna

Inlägg av Tellus »

epacke skrev:
Tellus skrev:
gasgaraget skrev:
epacke skrev:
Jag har samma problem som ni. I princip varje gång jag åker ut med bilen kommer det in grus i höger framdäck.
Fick precis ett samtal från Tesla där de sa att de inte kommer/kan göra något åt felet. Väntar på att servicechefen ska ringa nu.

Finner det konstigt då det konsekvent blir samma problem på 1 däck av 4. På 3 år hade jag inte detta felet ens en gång på min Mercedes E200...

Mvh
Patrik
Kan det vara så att skölden på insidan inte är helt parallell med bromsskivan? Dvs om avståndet i överkant är lite större än i nederkant kommer stenar in och fastnar. Om det är tvärtom kommer de stenar som kommer in att åka ut ganska fort.
Precis! Som jag skrev i inlägget tidigare, bara bända ut skärmen någon mm permanent. Att hindra stenar för att komma in är omöjligt, då dom har olika storlekar.
Smart! Jag tycker detta är något som Tesla borde täcka, eller hur?
Var precis ute och körde i 20 minuter och det hände 3 gånger, alla gånger på samma hjul.
Det går nog på garantin men blir enklare att göra det själv och tar 10 sekunder.

Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Pstb
Teslaägare
Inlägg: 17
Blev medlem: 13 nov 2019 09:45

Re: Stenar i bromsarna

Inlägg av Pstb »

Tellus skrev:
epacke skrev:
Tellus skrev:
gasgaraget skrev:
epacke skrev:
Jag har samma problem som ni. I princip varje gång jag åker ut med bilen kommer det in grus i höger framdäck.
Fick precis ett samtal från Tesla där de sa att de inte kommer/kan göra något åt felet. Väntar på att servicechefen ska ringa nu.

Finner det konstigt då det konsekvent blir samma problem på 1 däck av 4. På 3 år hade jag inte detta felet ens en gång på min Mercedes E200...

Mvh
Patrik
Kan det vara så att skölden på insidan inte är helt parallell med bromsskivan? Dvs om avståndet i överkant är lite större än i nederkant kommer stenar in och fastnar. Om det är tvärtom kommer de stenar som kommer in att åka ut ganska fort.
Precis! Som jag skrev i inlägget tidigare, bara bända ut skärmen någon mm permanent. Att hindra stenar för att komma in är omöjligt, då dom har olika storlekar.
Smart! Jag tycker detta är något som Tesla borde täcka, eller hur?
Var precis ute och körde i 20 minuter och det hände 3 gånger, alla gånger på samma hjul.
Det går nog på garantin men blir enklare att göra det själv och tar 10 sekunder.

Precis, fick göra så på ena sidan av vår bil för 2 år sedan, har inte hänt sedan dess. Tryckte dock bara med fingret.
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Stenar i bromsarna

Inlägg av GreenMachine »

Bodes_dad skrev:
Har återkommande problem med att det kommer in småsten i bromsarna, blir tokig. Är mkt grus nu efter första snön (och snabbt försvann). Funderar om det kan ha med fälgvalet att göra, kör dessa från T-sporline. https://hamphi.com/tesla-model-y/27-fal ... e-4-falgar

Någon med liknande upplevelse?
Har råkat ut för detta på många bilar och det är ju grymt irriterande. Testa att backa och bromsa med fullt rattutslag åt båda hållen så löser det sig ofta om man har lite tur. Om man kommer åt så kan man även testa att knacka eller lätta lite på skyddsplåten innanför skivan. Annars återstår bara det du redan gjort.
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37

Re: Stenar i bromsarna

Inlägg av Jaegaern »

epacke skrev:
Jag har samma problem som ni. I princip varje gång jag åker ut med bilen kommer det in grus i höger framdäck.
Fick precis ett samtal från Tesla där de sa att de inte kommer/kan göra något åt felet. Väntar på att servicechefen ska ringa nu.

Finner det konstigt då det konsekvent blir samma problem på 1 däck av 4. På 3 år hade jag inte detta felet ens en gång på min Mercedes E200...

Mvh
Patrik
Jag har vänster fram.. :)
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022

Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV

Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Användarvisningsbild
Johan_YJ7
Teslaägare
Inlägg: 104
Blev medlem: 02 aug 2021 13:27

Re: Stenar i bromsarna

Inlägg av Johan_YJ7 »

Vänster fram och höger fram..


Går bort om man backar lite, men kommer tillbaka ibland, så jag tror inte stenen kommer ut tyvärr.
Börjar bli rädd för vad jag kommer hitta..
MYP 2023 MCR/Vit Lev 21/6
Såld MYLR 2021 Vit/Svart 20"
epacke
Inlägg: 13
Blev medlem: 14 sep 2021 15:13

Re: Stenar i bromsarna

Inlägg av epacke »

Johan_YJ7 skrev:
Vänster fram och höger fram..


Går bort om man backar lite, men kommer tillbaka ibland, så jag tror inte stenen kommer ut tyvärr.
Börjar bli rädd för vad jag kommer hitta..
Aj då! Men kolla på han ovan med vedträt och tryck nedtill så borde du både se och få ut stenen!
epacke
Inlägg: 13
Blev medlem: 14 sep 2021 15:13

Re: Stenar i bromsarna

Inlägg av epacke »

Pstb skrev:
Tellus skrev:

Precis, fick göra så på ena sidan av vår bil för 2 år sedan, har inte hänt sedan dess. Tryckte dock bara med fingret.
Garvade högt när jag såg videon och ska prova!

Från och med nu ska jag dessutom åka runt med mitt teslavedträ utifall det händer igen.
"Varför har du ett vedträ i bilen?"
"Standardutrustning på Model Y serru!"
epacke
Inlägg: 13
Blev medlem: 14 sep 2021 15:13

Re: Stenar i bromsarna

Inlägg av epacke »

Fått svar från Tesla. De kommer inte ta någon avgift för att undersöka bilen. Han såg det som ett undantag. Där är vi kanske inte överens om hur det borde vara men jag uppdaterar tråden med hur det gick sen.
Knely
Inlägg: 1
Blev medlem: 26 jan 2022 07:26

Re: Stenar i bromsarna

Inlägg av Knely »

Skönt att höra att jag inte är ensam om detta problem, men klen tröst då det verkar som att Tesla inte vill/kan göra något åt problemet. Precis som #frenberg och andra skriver får man skämmas när man lämnar barnen på skolan. Problemet händer i princip varje gång jag kör. Är det ingen som fått någon konkret hjälp från verkstan som åtgärdar problemet? Är det meningen att man ska åka runt med ett vedträ och stanna varannan minut och pilla småsten? Låter helt galet, och orimligt.
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1072
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Stenar i bromsarna

Inlägg av bjornnilsson »

Jag har funderat över konspirationsteorin att stockholmarna får väggrus/stenar utspridda på gatorna som är perfekt anpassade för att leta sig in mellan bromsskiva och bromssköld på en Tesla. Har fått sten i bromsarna på två tesla-bilar ett flertal gånger i Stockholm men aldrig på andra platser i landet så det måste vara storleken på väggrus som skiljer, eller var nu än dessa stenar kommer ifrån. Lösningen har varit kombinationen att backa+svänga över litet gupp/trottoarkant (dvs backa in på infarten till min tomt) vilket skakat ut stenarna ifråga.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Stenar i bromsarna

Inlägg av Tellus »

Knely skrev:
Skönt att höra att jag inte är ensam om detta problem, men klen tröst då det verkar som att Tesla inte vill/kan göra något åt problemet. Precis som #frenberg och andra skriver får man skämmas när man lämnar barnen på skolan. Problemet händer i princip varje gång jag kör. Är det ingen som fått någon konkret hjälp från verkstan som åtgärdar problemet? Är det meningen att man ska åka runt med ett vedträ och stanna varannan minut och pilla småsten? Låter helt galet, och orimligt.
Vedträ arbetet som tar 30 sekunder är en permanent fix, man bänder ut plåten så stenarna kommer ut även nästa gång.
Tror inte så många har detta problem. Många bilar har liknande problem, men stenen ska ramla ut automatiskt rätt snabbt, ibland får man backa och svänga lite.
Men om man bänder ut skölden lagom mycket så åtgärdar det problemet även när nästa sten ramlar in.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Skriv svar