Takbox till Model Y - Calix Aero Loader

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

ignite
Inlägg: 10
Blev medlem: 20 apr 2022 08:02

Re: Takbox till Model Y - Calix Aero Loader

Inlägg av ignite »

Electric Boy skrev:
Model Y med Calix Aero Loader. Visst blir bakluckans öppning begränsad, men kommer fungera ok. Boxen är tyst, lite ljud kommer vid 110 km/h. Last bågarna tjuter- i minusgrader. Nya gummilister är på väg från Tässla.
Funderar också på att skaffa en Calix Aero Loader men jag undrar om det går att justera hur långt fram man sätter takboxen på taket?

Tycker det ser ut som att takboxen sitter längre fram på Nienkerks bilder jämfört med Electric boys bild, eller är det en synvilla?

Vore ju skönt att kunna öppna bakluckan lite mer än på Electric boys bild.
Användarvisningsbild
Nienkerk
Teslaägare
Inlägg: 14
Blev medlem: 18 dec 2017 20:30

Re: Takbox till Model Y - Calix Aero Loader

Inlägg av Nienkerk »

Det går jättebra. Det finns långa spår som klorna kan skjutas fram och bak i så boxen kan placeras olika långt fram. Jag skulle gissa på ca 30-40cm.
ignite
Inlägg: 10
Blev medlem: 20 apr 2022 08:02

Re: Takbox till Model Y - Calix Aero Loader

Inlägg av ignite »

Nienkerk skrev:
Det går jättebra. Det finns långa spår som klorna kan skjutas fram och bak i så boxen kan placeras olika långt fram. Jag skulle gissa på ca 30-40cm.
Låter kanon, så det går att öppna bakluckan mer eller mindre fullt på en Y om man sätter den långt fram?

Vad ligger ni på för förbrukning på ett ungefär när ni har takboxen monterad?
Matte
Inlägg: 281
Blev medlem: 03 okt 2014 11:12

Re: Takbox till Model Y - Calix Aero Loader

Inlägg av Matte »

Är ni fortfarande nöjda med denna? Eller finns det någon annan man bör köpa om man vill ha låg förbrukning men fullängd?

Vad är det för distans man måste köpa till denna för att passa Teslas takräcken?
Användarvisningsbild
Eitch
Teslaägare
Inlägg: 47
Blev medlem: 14 jan 2022 08:00

Re: Takbox till Model Y - Calix Aero Loader

Inlägg av Eitch »

Matte skrev:
Är ni fortfarande nöjda med denna? Eller finns det någon annan man bör köpa om man vill ha låg förbrukning men fullängd?

Vad är det för distans man måste köpa till denna för att passa Teslas takräcken?
Jag har köpt en Aero Loader precis och kör med Teslas räcken och jag har inte behövt köpa någon distans. Vad tänker du att distansen skulle vara för?
Matte
Inlägg: 281
Blev medlem: 03 okt 2014 11:12

Re: Takbox till Model Y - Calix Aero Loader

Inlägg av Matte »

Eitch skrev:
Matte skrev:
Är ni fortfarande nöjda med denna? Eller finns det någon annan man bör köpa om man vill ha låg förbrukning men fullängd?

Vad är det för distans man måste köpa till denna för att passa Teslas takräcken?
Jag har köpt en Aero Loader precis och kör med Teslas räcken och jag har inte behövt köpa någon distans. Vad tänker du att distansen skulle vara för?
Tänker på det som skrevs i första posten:

"Boxen är lätt att sätta fast med de smart klorna som man sticker ner genom springorna i boxen. (Det behövs dock en liten distans som man kan skaffa från Calix för att inte klämma metall mot metall eftersom Teslas takräcke är så vingformat)."
Användarvisningsbild
raboof
Teslaägare
Inlägg: 3
Blev medlem: 15 dec 2018 23:41

Re: Takbox till Model Y - Calix Aero Loader

Inlägg av raboof »

Har kört en säsong ett antal vändor till fjällen med denna på min Model S, erfarenheten är att energiförbrukning och vindbrus sjunker betydligt jämfört med den Packline jag hade innan som var traditionellt monterad.

Mycket nöjd med Aero Loadern. Har skjutit fram den så mycket det går, blir ok öppningshöjd på baklucka som jag ställt in att stanna i tid.

Tackräcke på bilden som är Thule Wingbar Edge Black.

Om någon är intresserad så säljer jag nu boxen pga byte bil till Model X.

Skicka DM med bud om intresse för box eller takräcke finns.
IMG_0026.jpg
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3589
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Takbox till Model Y - Calix Aero Loader

Inlägg av jonasl »

Frågan är om jag skulle spara något med en sådan jämfört med den Packline FX Suv som jag har nu. Den rymmer precis mina 210 cm turskidor men är klart mer slimmad än de flesta boxar på höjden så frontarean är säkert bara hälften jämfört med Aero Loader.
IMG_20191016_085341 (1).jpg
Har inte köpt något takräcke ännu till Model Y men det kommer när jag behöver använda boxen :)
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Takbox till Model Y - Calix Aero Loader

Inlägg av Bjelke »

Stöldsäker parkering :mrgreen:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3589
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Takbox till Model Y - Calix Aero Loader

Inlägg av jonasl »

Bjelke skrev:
Stöldsäker parkering :mrgreen:
Faktum är att jag tog bilden för att det nog var den tightaste fickparkering jag någonsin gjort.. :)
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Takbox till Model Y - Calix Aero Loader

Inlägg av Dafro »

jonasl skrev:
Bjelke skrev:
Stöldsäker parkering :mrgreen:
Faktum är att jag tog bilden för att det nog var den tightaste fickparkering jag någonsin gjort.. :)
Imponerande, trodd du vart inparkerad.

Ang boxen så har jag inte koll på hur många % en ”bakåtvänd” sparar in, men jag skulle pröva med den du har för en ny box ör ju inte gratis, om det inte är så att du kör med box hela vinterhalvåret.
27,8 kWp solceller
Skriv svar