Vilken extra tillbehör kopa ni till ny MY?

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

liquidmonkey
Inlägg: 50
Blev medlem: 18 feb 2020 22:32

Vilken extra tillbehör kopa ni till ny MY?

Inlägg av liquidmonkey »

Ska hämta mitt ny MY LR svart 19" om två vecka och nu tittar på tillbehör.
Vinterdäck hoppas jag kommer i tid.

Men, mattor? Köpa ni extra från Tesla, tässla, hampi eller ? Nån tipps?

Hur är det med extra fjärr bilnyckel? eller räcker det med kort och appen?

Har även köpt en Wall Charger som var 5200kr igår men idag är den 5990kr!!! vad händer där???

Är det viktig med stänkskydd? fram och bak?

ta emot gärna fler tipps, tack!
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7482
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Vilken extra tillbehör kopa ni till ny MY?

Inlägg av mikebike »

Ja, stänkskydd asap. Gummimattor på vintern.

Telefon (om/när det funkar) och kort som reserv.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Vilken extra tillbehör kopa ni till ny MY?

Inlägg av bonath »

Om du inte har något nyckelkort "kvar" (tappat osv.) så måste du till SC för att programmera ett nytt.
Har du ett kort gör du det själv i bilen.
Två kort kostar 360:- i shopen och är väldigt prisvärt.

https://shop.tesla.com/sv_se/product/mo ... nyckelkort

Man kan ha ett kort hemma som reservkort om olyckan är framme.
Glöm bara inte att aktivera de nya korten i bilen när du får hem dom. 8-)
Jag löste upp ett kort i aceton och "monterade" antennen under ett läderarmband... :lol:
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
liquidmonkey
Inlägg: 50
Blev medlem: 18 feb 2020 22:32

Re: Vilken extra tillbehör kopa ni till ny MY?

Inlägg av liquidmonkey »

menar ni att ingen bil nyckel följa med när jag hämta bilen?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7482
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Vilken extra tillbehör kopa ni till ny MY?

Inlägg av mikebike »

liquidmonkey skrev:
menar ni att ingen bil nyckel följa med när jag hämta bilen?
Precis, bara två "kreditkort" som man sätter mot B-stolpen för att öppna bilen, och lägger på mittkonsollen för att starta.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Vilken extra tillbehör kopa ni till ny MY?

Inlägg av martinot »

liquidmonkey skrev:
menar ni att ingen bil nyckel följa med när jag hämta bilen?
Nej, men det finns att köpa som tillbehör i shopen (för de som så önskar).

Har dock aldrig känt ett behov för det. Jag älskar det nyckellösa konceptet hos M3/MY som är helt perfekt för mig.

Så fort jag tar vår Merca så hatar jag att behöva komma ihåg att ta med nyckel ut till bilen, och glömmer konstant att låsa bilen när jag snabbt skall in i butik eller annat.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
teslaponken
Inlägg: 405
Blev medlem: 24 okt 2021 14:25

Re: Vilken extra tillbehör kopa ni till ny MY?

Inlägg av teslaponken »

Tesla-noob här. Ursäkta okunskapen...

Så jag kommer alltså bara kunna öppna bilen med två kort alternativt via appen?
Vad händer om frugan en dag tappar handväskan med tillhörande kort/mobil?

Måste man omprogrammera bilens upplåsning hos Tesla?

Kom iofs på att detta problem även gäller om man tappar nyckeln till en vanlig bil. Man lär väl behöva byta låssystem på något sätt.

Nu har vi aldrig tappat bort såna grejer men kan vara bra att veta :p
MY LR -21 [såld för 446K]
MS P -20
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1958
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Vilken extra tillbehör kopa ni till ny MY?

Inlägg av pejvic »

Det är som du säger extremt sällan man tappar sin bilnyckel eller telefon men för att starta kan du bara logga in i en annan telefon.

En del väljer att ha ett kort med sig. Själv kör jag endast med telefonen som nyckel sedan 3 år.
Telefonen funkar perfekt och har aldrig strulat. Jag hade aldrig två bilnycklar med mig förr så det räcker med telefonen nu.

Till vanliga bilar kostar en nyckel flera tusen. Här handlar det om någon hundralapp.

Du kan alltså tappa alla kort samt telefonen och ändå köra bilen.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1958
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Vilken extra tillbehör kopa ni till ny MY?

Inlägg av pejvic »

[quote="pejvic"]Det är som du säger extremt sällan man tappar sin bilnyckel eller telefon men för att starta kan du bara logga in i en annan telefon.

En del väljer att ha ett kort med sig. Själv kör jag endast med telefonen som nyckel sedan 3 år.
Telefonen funkar perfekt och har aldrig strulat. Jag hade aldrig två bilnycklar med mig förr så det räcker med telefonen nu.

Till vanliga bilar kostar en nyckel flera tusen. Här handlar det om någon hundralapp.

Du kan alltså tappa alla kort samt telefonen och ändå köra bilen.

Jag har tex startat bilen åt min sambo från Spanien.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1430
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Vilken extra tillbehör kopa ni till ny MY?

Inlägg av kenjon »

teslaponken skrev:
Tesla-noob här. Ursäkta okunskapen...

Så jag kommer alltså bara kunna öppna bilen med två kort alternativt via appen?
Vad händer om frugan en dag tappar handväskan med tillhörande kort/mobil?

Måste man omprogrammera bilens upplåsning hos Tesla?

Kom iofs på att detta problem även gäller om man tappar nyckeln till en vanlig bil. Man lär väl behöva byta låssystem på något sätt.

Nu har vi aldrig tappat bort såna grejer men kan vara bra att veta :p
Tappar du ett kort eller mobilen kan du i Teslan avaktivera kortet/telefonens nyckelfunktion. Kostar inget alls.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 17 kWh batteri
Användarvisningsbild
MrOCM
Teslaägare
Inlägg: 94
Blev medlem: 16 okt 2017 13:11
Ort: Sundsvall

Re: Vilken extra tillbehör kopa ni till ny MY?

Inlägg av MrOCM »

Hur lång räckvidd är det på telefonen? Jag funderar på om bilen blir "öppen" när jag sitter i soffan och kollar på TV, vilket definitivt är inom normalt blåtandsräckvidd. I så fall är det direkt olämpligt att använda telefonen som nyckel för mig. Att hålla på med korten till vardags är inte ett alternativ för mig. Därför har jag skaffat en fob som jag kan ha med mig när jag hämtar bilen om ca två veckor.

Med en fob kan du också låsa och låsa upp bilen, öppna och stänga bakluckan och öppna frunken ÄVEN när telefonen inte får kontakt med bilen (eftersom de kommandona går via server på webben). Det strulade ibland med min MS som jag hade fram till för ett år sedan. Dessutom gillar jag inte att det tar för lång tid innan bilen märker att nyckel/telefon är utom räckhåll och låser sig själv så jag föredrog att själv låsa bilen via fob:en varje gång jag lämnade bilen.
Model S 75 D (2018-2020), Model Y LR (2021)
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7482
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Vilken extra tillbehör kopa ni till ny MY?

Inlägg av mikebike »

MrOCM skrev:
Hur lång räckvidd är det på telefonen? Jag funderar på om bilen blir "öppen" när jag sitter i soffan och kollar på TV, vilket definitivt är inom normalt blåtandsräckvidd. I så fall är det direkt olämpligt att använda telefonen som nyckel för mig. Att hålla på med korten till vardags är inte ett alternativ för mig. Därför har jag skaffat en fob som jag kan ha med mig när jag hämtar bilen om ca två veckor.

Med en fob kan du också låsa och låsa upp bilen, öppna och stänga bakluckan och öppna frunken ÄVEN när telefonen inte får kontakt med bilen (eftersom de kommandona går via server på webben). Det strulade ibland med min MS som jag hade fram till för ett år sedan. Dessutom gillar jag inte att det tar för lång tid innan bilen märker att nyckel/telefon är utom räckhåll och låser sig själv så jag föredrog att själv låsa bilen via fob:en varje gång jag lämnade bilen.
Nä, räckvidden är så kort att jag måste stå vänd med högersidan mot bilen eftersom jag har telefonen i höger benficka.
Har man telefonen i bakfickan är det ännu svårare.

När den låser beror mer på tiden än på avståndet, min bil låser sig om jag står still en meter från bilen i 30 sekunder, ibland medan jag plockar fram laddkabeln ur frunken.
Om jag däremot går bort från bilen med raska steg så hinner jag ganska långt innan den låser (nästan utom hörhåll).

Jag tror inte att Bluetoothkommunikationen mellan telefon och bil går via någon server, då hade jag inte kunnat låsa upp bilen när mitt modem var trasigt.
Sedan finns det ytterligare ett sätt att låsa upp bilen: genom att hålla telefonen mot B-stolpen, precis som man gör med kortet. Det gjorde jag när det strulade med appen.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Vilken extra tillbehör kopa ni till ny MY?

Inlägg av bonath »

Som jag skrev innan.

Om du inte har något nyckelkort "kvar" (tappat osv.) så måste du till SC för att programmera ett nytt.
Har du ett kort gör du det själv i bilen.
Två kort kostar 360:- i shopen och är väldigt prisvärt.

https://shop.tesla.com/sv_se/product/mo ... nyckelkort
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Vilken extra tillbehör kopa ni till ny MY?

Inlägg av martinot »

MrOCM skrev:
Hur lång räckvidd är det på telefonen? Jag funderar på om bilen blir "öppen" när jag sitter i soffan och kollar på TV, vilket definitivt är inom normalt blåtandsräckvidd. I så fall är det direkt olämpligt att använda telefonen som nyckel för mig. Att hålla på med korten till vardags är inte ett alternativ för mig. Därför har jag skaffat en fob som jag kan ha med mig när jag hämtar bilen om ca två veckor.

Med en fob kan du också låsa och låsa upp bilen, öppna och stänga bakluckan och öppna frunken ÄVEN när telefonen inte får kontakt med bilen (eftersom de kommandona går via server på webben). Det strulade ibland med min MS som jag hade fram till för ett år sedan.
Den räcker som räckvidden på blåtand medger till bilen, vilken är normalt mellan 1-5 meter skulle jag gissa på (lite beroende på position på telefon i fickan, etc. och riktning mot bilens BT-antenn).

Den normala automatiska upplåsningen går lokalt via BT direkt mellan telefonen som nyckel, och bilen. Den är alltså inte beroende av Internet, eller att det finns webbtjänster uppe.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Cheriffen
Inlägg: 2
Blev medlem: 14 nov 2021 19:43

Re: Vilken extra tillbehör kopa ni till ny MY?

Inlägg av Cheriffen »

Hej,

Är också rookie, får min MY på fredag.

Det jag gjort hittills:

Beställt mattor från https://smog.nu/index.php?main_page=pro ... 6969bpe1n9

Samt beställt Eease laddare (kom hem idag med posten) från Tibber (5995:- inkl standard installation). Kan bli något dyrare då jag troligen behöver sätta laddare mer än 10m från elcentral. Lite oklart när elektriker kommer ska tilläggas.

Nästa steg är att hitta en kabel, som har tesla-knapp som passar laddboxen. Jag hoppas elektrikern har det, så kan man få 50% rabatt genom skatteavdraget.

Har även kontaktat elnätsföretaget (Ellevio) om att få elmätaren utbytt omgående, så även en Tibber pulse (lastbalanserare) kan monteras på elmätaren. Detta då huset har 20A säkringar.

Det mesta av ovan har jag snappat upp på detta forum- så tack för all hjälp, ingen nämnd ingen glömd!
Himself
Inlägg: 5
Blev medlem: 10 okt 2021 00:20

Re: Vilken extra tillbehör kopa ni till ny MY?

Inlägg av Himself »

Köpt:
Gummimattor, XPE
Bagage- & frunkmatta
Organisering för mittkonsoll & armstöd
Starkare dörrlampor, vet inte om det behövs men det såg ut så... :)
Stänkskydd

Funderar på att köpa ledramp!
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare
Inlägg: 1120
Blev medlem: 10 mar 2014 09:53

Re: Vilken extra tillbehör kopa ni till ny MY?

Inlägg av Lessmog »

Jag köpte en extra fob åt frugan, ca 1800. Så slipper hon gå runt till förarsidan och fippla med kort på fel stolpe i regnet.
Själv kör jag mest med min telefon, men har ett kort i plånboken som reserv. Har faktiskt behövts ett par gånger.

Räckvidden verkar vara ca 10 meter innan bilen låser med ett litet muntert tut. Eller telefonen slutar prata inuti bilen ... BT-range?

Två kort får man med bilen vid leverans. Man kan lägga till och ta bort andra nycklar sittande i bilen så länge en nyckel funkar, men tappar man den sista är man nog illa ute.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7482
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Vilken extra tillbehör kopa ni till ny MY?

Inlägg av mikebike »

Lessmog skrev:
Jag köpte en extra fob åt frugan, ca 1800. Så slipper hon gå runt till förarsidan och fippla med kort på fel stolpe i regnet.
Själv kör jag mest med min telefon, men har ett kort i plånboken som reserv. Har faktiskt behövts ett par gånger.

Räckvidden verkar vara ca 10 meter innan bilen låser med ett litet muntert tut. Eller telefonen slutar prata inuti bilen ... BT-range?

Två kort får man med bilen vid leverans. Man kan lägga till och ta bort andra nycklar sittande i bilen så länge en nyckel funkar, men tappar man den sista är man nog illa ute.
Som jag skrev ovan så är det snarare tid än avstånd som avgör när bilen låser.

Det går utmärkt att öppna någon av högerdörrarna om jag står på vänster sida av bilen. Det är rutin att min fru sätter sig i bilen innan jag hinner öppna förardörren.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3588
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Vilken extra tillbehör kopa ni till ny MY?

Inlägg av jonasl »

Kan meddela att korten tål både 40 grader i tvättmaskin och efterföljande torktumling, det gör nog inte keyfoben.

Har i princip alltid nyckelkortet med. Telefoner har en tendens att dö vid fel tillfällen, min kan gå från 20% till 0% på ett par minuter när det är kallt ute trots att den inte är lastgammal.

Nån som testat om det går att koppla samma kort till flera bilar förresten?
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Vilken extra tillbehör kopa ni till ny MY?

Inlägg av bonath »

Lessmog skrev:

Två kort får man med bilen vid leverans. Man kan lägga till och ta bort andra nycklar sittande i bilen så länge en nyckel funkar, men tappar man den sista är man nog illa ute.

Då måste man till Service center. Har man en bit dit så är det kalas att ha ett extra AKTIVERAT kort hemma...
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Vilken extra tillbehör kopa ni till ny MY?

Inlägg av Zalman3 »

Snygga fälgar?
Screenshot_20211128-000240_YouTube.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Vilken extra tillbehör kopa ni till ny MY?

Inlägg av Zalman3 »

S3XY Buttons.

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
MrOCM
Teslaägare
Inlägg: 94
Blev medlem: 16 okt 2017 13:11
Ort: Sundsvall

Re: Vilken extra tillbehör kopa ni till ny MY?

Inlägg av MrOCM »

Zalman3 skrev:
S3XY Buttons.
Har beställt ett sexpack såna där knappar (men svarta). Får dem i slutet av veckan men bilen kommer inte förrän om någon vecka. Ska bli intressant att prova dem och se vad man kan göra med dem.
Model S 75 D (2018-2020), Model Y LR (2021)
Skriv svar