Tesla MY får AMD Ryzen

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Tesla MY får AMD Ryzen

Inlägg av MWall »

martinot skrev:
MWall skrev:
I princip inte. Min mobil fyller 3 år i januari. Den är helt ok och jag känner NOLL behov/sug att byta även om det är extremt billigt för mig att göra det som egenföretagare.
Min nuvarande mobil är ännu äldre än din. Har en iPhone 8 (basversionen, med minsta skärmen, och endast 64GB), och den fungerar fortfarande utmärkt för mina behov. Har inga planer på att byta ut den så länge som den fungerar.

Trodde du var en sån där gadget-kille som måste ha det senaste av allt. My bad. Tolkade din fråga fel. Trodde den var retorisk.
Peter Andersson
Inlägg: 587
Blev medlem: 10 feb 2021 20:49

Re: Tesla MY får AMD Ryzen

Inlägg av Peter Andersson »

Zalman3 skrev:
Kraven på hårdvaran ökar ju hela tiden i takt med att fler mjukvarufunktioner läggs till.

Kan tänka mig att live sända från Sentry mode kamerorna
i hög kvalitet, till mobilen, kräver hyfsat bra hårdvara.
Word!
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Tesla MY får AMD Ryzen

Inlägg av taliz »

Undra om den får inbyggd lagring för sentry & dashcam?
USB-sticka känns segt och gammaldags.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Tesla MY får AMD Ryzen

Inlägg av MWall »

Zalman3 skrev:
Kraven på hårdvaran ökar ju hela tiden i takt med att fler mjukvarufunktioner läggs till.

Kan tänka mig att live sända från Sentry mode kamerorna
i hög kvalitet, till mobilen, kräver hyfsat bra hårdvara.

Ska vara komprimeringen av videon då men det har jag svårt att tänka mig. Annars är det väl inget speciellt som krävs förutom en stadig mobiluppkoppling?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla MY får AMD Ryzen

Inlägg av martinot »

mikebike skrev:
martinot skrev:
MWall skrev:
I princip inte. Min mobil fyller 3 år i januari. Den är helt ok och jag känner NOLL behov/sug att byta även om det är extremt billigt för mig att göra det som egenföretagare.
Min nuvarande mobil är ännu äldre än din. Har en iPhone 8 (basversionen, med minsta skärmen, och endast 64GB), och den fungerar fortfarande utmärkt för mina behov. Har inga planer på att byta ut den så länge som den fungerar.
Inte ens processorn? ;)
Den fungerar fint. Vad tänkte du på?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 605
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: Tesla MY får AMD Ryzen

Inlägg av flamman »

MWall skrev:
Zalman3 skrev:
Kraven på hårdvaran ökar ju hela tiden i takt med att fler mjukvarufunktioner läggs till.

Kan tänka mig att live sända från Sentry mode kamerorna
i hög kvalitet, till mobilen, kräver hyfsat bra hårdvara.

Ska vara komprimeringen av videon då men det har jag svårt att tänka mig. Annars är det väl inget speciellt som krävs förutom en stadig mobiluppkoppling?
Nej precis. Just videostream till molnet kräver ju typ ingen prestanda alls. Kolla bara på alla billiga övervakningskameror som finns som gör precis det (i full HD). De har knappast någon avancerat eller snabb processor:
https://www.kjell.com/se/produkter/hem- ... or-inomhus

Ska man gissa vad en Ryzen kan användas till är det väl att driva hela UI’t snabbt och så spel med häftig grafik såklart.
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla MY får AMD Ryzen

Inlägg av martinot »

MWall skrev:
martinot skrev:
MWall skrev:
I princip inte. Min mobil fyller 3 år i januari. Den är helt ok och jag känner NOLL behov/sug att byta även om det är extremt billigt för mig att göra det som egenföretagare.
Min nuvarande mobil är ännu äldre än din. Har en iPhone 8 (basversionen, med minsta skärmen, och endast 64GB), och den fungerar fortfarande utmärkt för mina behov. Har inga planer på att byta ut den så länge som den fungerar.
Trodde du var en sån där gadget-kille som måste ha det senaste av allt. My bad. Tolkade din fråga fel. Trodde den var retorisk.
Det beror på. På 00-talet och början av 10-talet så var det ju kul med nya mobil då det var en enorm utveckling på området med smart phones, men efter det så har de blivit tillräckligt bra och utvecklingen planat ut rätt kraftigt.

Har inget behov för att uppgradera telefon ofta. Är nöjd med den jag har. Numera så är utvecklingen rätt tråkig och inte så innovativ som för 10 år sedan. Är väldigt inkrementella förbättringar av i stort sätt samma sak. Rätt ospännande.

Det är på elbilssidan som det händer grejer numera. Här är det kul och händer mycket! :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Tesla MY får AMD Ryzen

Inlägg av SwedishAdvocate »

mikebike skrev:
Min bil är mindre än ett år gammal, mycket nyare än min mobiltelefon som jag köpte när skärmen sprack på den gamla.
Tips:

Sånt där skyddsfodral med gummi. Då återstår något som skyddar glaset. Köper man en Iphone kan man få ett skyddsglas applicerat i butiken som knappt syns. Min 3(?) år gamla Iphone XS är som ny...

Gummifodralet gör dessutom att man får så pass bra grepp att man i princip aldrig tappar den...

Har kanske bara tappat den 3-4 gånger och det har som sagt inte resulterat i ens en skråma.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Tesla MY får AMD Ryzen

Inlägg av Zalman3 »

Nya AMD Ryzen är grym!
Dessutom dumpar man 12V blybatteriet mot ett litiumbatteri.

Some Model Y Performance owners in China revealed that their vehicle is equipped with an AMD Ryzen graphics chip. A few of the MIC Model Y Performance owners already shared videos showing the smooth transitions in their infotainment systems, which appear to be running an AMD Ryzen SoC.

“The new YP is really amazing after using AMD Ryzen processor. Open iQiyi scrolling is not stuck at all!” commented one Model Y Performance owner.

Besides its Ryzen chip, Tesla owners also noted that the company upgraded the Model Y Performance’s 12V lead-acid battery to a 16V lithium battery. 
https://www.teslarati.com/tesla-model-y ... processor/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Tesla MY får AMD Ryzen

Inlägg av mikebike »

SwedishAdvocate skrev:
mikebike skrev:
Min bil är mindre än ett år gammal, mycket nyare än min mobiltelefon som jag köpte när skärmen sprack på den gamla.
Tips:

Sånt där skyddsfodral med gummi. Då återstår något som skyddar glaset. Köper man en Iphone kan man få ett skyddsglas applicerat i butiken som knappt syns. Min 3(?) år gamla Iphone XS är som ny...

Gummifodralet gör dessutom att man får så pass bra grepp att man i princip aldrig tappar den...

Har kanske bara tappat den 3-4 gånger och det har som sagt inte resulterat i ens en skråma.
Jo, jag har alltid mjukt skal på mina mobiler, men denna gång hade jag maximal otur.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla MY får AMD Ryzen

Inlägg av martinot »

Zalman3 skrev:
Nya AMD Ryzen är grym!
Dessutom dumpar man 12V blybatteriet mot ett litiumbatteri.

Some Model Y Performance owners in China revealed that their vehicle is equipped with an AMD Ryzen graphics chip. A few of the MIC Model Y Performance owners already shared videos showing the smooth transitions in their infotainment systems, which appear to be running an AMD Ryzen SoC.

“The new YP is really amazing after using AMD Ryzen processor. Open iQiyi scrolling is not stuck at all!” commented one Model Y Performance owner.

Besides its Ryzen chip, Tesla owners also noted that the company upgraded the Model Y Performance’s 12V lead-acid battery to a 16V lithium battery. 
https://www.teslarati.com/tesla-model-y ... processor/
Riktigt trevligt!

Finns inget mer jag hatar än sega bilar med sega användargränssnitt.

Nuvarande Tesla är OK och bättre än många andra, men kan ändå bli absolut bättre.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3259
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Tesla MY får AMD Ryzen

Inlägg av Niklas Z »

mikebike skrev:
martinot skrev:
mikebike skrev:
Innebär det någon skillnad för farthållare, torkarautomatik, helljusautomatik mm,
Nej! :lol:

Det som det pratas om här är processorn för infotainmentskärmen.
Som jag misstänkte alltså....

Felprioritering om någon frågar mig.
Fast det vore inte så dumt om det kan innebära att webläsaren blir lite mindre fylld av sirap.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Tesla MY får AMD Ryzen

Inlägg av MWall »

Niklas Z skrev:
mikebike skrev:
martinot skrev:
mikebike skrev:
Innebär det någon skillnad för farthållare, torkarautomatik, helljusautomatik mm,
Nej! :lol:

Det som det pratas om här är processorn för infotainmentskärmen.
Som jag misstänkte alltså....

Felprioritering om någon frågar mig.
Fast det vore inte så dumt om det kan innebära att webläsaren blir lite mindre fylld av sirap.
Vad använder du webläsaren till? Och att driva en webläsare kan inte vara så tungt. Är nåt annat fel med webläsaren.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tesla MY får AMD Ryzen

Inlägg av OfarligTesla »

MWall skrev:

Vad använder du webläsaren till? Och att driva en webläsare kan inte vara så tungt. Är nåt annat fel med webläsaren.
Webbläsaren kan användas till massa nyttigt, inte minst söka på information på en större skärm när man laddar. Och MCU2 har så pass dålig prestanda att webbläsaren kan förväntas vara rätt seg.
Användarvisningsbild
wector
Teslaägare
Inlägg: 234
Blev medlem: 13 maj 2017 22:02
Ort: Kramfors

Re: Tesla MY får AMD Ryzen

Inlägg av wector »

Lär det inte vara så att det nya gränssnittet från Plaid kommer att hamna i Y/3 och därför krävs Ryzen?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Tesla MY får AMD Ryzen

Inlägg av Zalman3 »

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla MY får AMD Ryzen

Inlägg av martinot »

Niklas Z skrev:
mikebike skrev:
martinot skrev:
mikebike skrev:
Innebär det någon skillnad för farthållare, torkarautomatik, helljusautomatik mm,
Nej! :lol:

Det som det pratas om här är processorn för infotainmentskärmen.
Som jag misstänkte alltså....

Felprioritering om någon frågar mig.
Fast det vore inte så dumt om det kan innebära att webläsaren blir lite mindre fylld av sirap.
Exakt. Atom är ju en rätt gammal förlegad processor, och ingen höjdare att surfa med.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla MY får AMD Ryzen

Inlägg av martinot »

wector skrev:
Lär det inte vara så att det nya gränssnittet från Plaid kommer att hamna i Y/3 och därför krävs Ryzen?
Jo, kan tänka mig att grafiken i den gamla Atom inte kommer räcka till. Ryzen blir nog ett krav för både nytt användargränssnitt, och (förhoppningsvis enligt rykten) den kommande app-butiken.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar