Komforten i model y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Komforten i model y

Inlägg av SwedishAdvocate »

taliz skrev:
Jag skulle nog beskriva 3 och Y som "studsiga", inte "stötiga". Lite omogna och bångstyriga typ. ;)
Tycker det passar karaktären på bilen. Kör man aktivt så är det helt ok. Körkänslan är som en gocart.
Ligger man och såsar som en Toyota-förare så är det garanterat störigt. Men då har man helt enkelt köpt fel bil.
Tycker som sagt att fjädringskomforten i en 2019 M3 LR AWD med 18"-fälgar är ganska lik min ~2015 gasdrivna VW Golf Kombi (med 16"-fälgar). Nu tror jag faktiskt att min Golf är sänkt ca 1,5 cm från fabrik, men jag skulle ju inte direkt beteckna körkänslan i den som "gocart"...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Komforten i model y

Inlägg av mikebike »

taliz skrev:
Jag skulle nog beskriva 3 och Y som "studsiga", inte "stötiga". Lite omogna och bångstyriga typ. ;)
Tycker det passar karaktären på bilen. Kör man aktivt så är det helt ok. Körkänslan är som en gocart.
Ligger man och såsar som en Toyota-förare så är det garanterat störigt. Men då har man helt enkelt köpt fel bil.
Möjligen passar det en "sportsedan" som Model 3, det passar inte en crossover, en mer praktisk bil som vänder sig till en kundgrupp som inte har kepsen baklänges.
Vi är nog många som hoppats att MY skulle vara mindre stötig än M3...
Frågan är om MYP är ännu "värre"?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Komforten i model y

Inlägg av martinot »

mikebike skrev:
taliz skrev:
Jag skulle nog beskriva 3 och Y som "studsiga", inte "stötiga". Lite omogna och bångstyriga typ. ;)
Tycker det passar karaktären på bilen. Kör man aktivt så är det helt ok. Körkänslan är som en gocart.
Ligger man och såsar som en Toyota-förare så är det garanterat störigt. Men då har man helt enkelt köpt fel bil.
Möjligen passar det en "sportsedan" som Model 3, det passar inte en crossover, en mer praktisk bil som vänder sig till en kundgrupp som inte har kepsen baklänges.
Vi är nog många som hoppats att MY skulle vara mindre stötig än M3...
Frågan är om MYP är ännu "värre"?
Provkör.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Komforten i model y

Inlägg av mikebike »

martinot skrev:
mikebike skrev:
taliz skrev:
Jag skulle nog beskriva 3 och Y som "studsiga", inte "stötiga". Lite omogna och bångstyriga typ. ;)
Tycker det passar karaktären på bilen. Kör man aktivt så är det helt ok. Körkänslan är som en gocart.
Ligger man och såsar som en Toyota-förare så är det garanterat störigt. Men då har man helt enkelt köpt fel bil.
Möjligen passar det en "sportsedan" som Model 3, det passar inte en crossover, en mer praktisk bil som vänder sig till en kundgrupp som inte har kepsen baklänges.
Vi är nog många som hoppats att MY skulle vara mindre stötig än M3...
Frågan är om MYP är ännu "värre"?
Provkör.
Det finns inga Model Y Performance att provköra.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Komforten i model y

Inlägg av martinot »

mikebike skrev:
martinot skrev:
mikebike skrev:
taliz skrev:
Jag skulle nog beskriva 3 och Y som "studsiga", inte "stötiga". Lite omogna och bångstyriga typ. ;)
Tycker det passar karaktären på bilen. Kör man aktivt så är det helt ok. Körkänslan är som en gocart.
Ligger man och såsar som en Toyota-förare så är det garanterat störigt. Men då har man helt enkelt köpt fel bil.
Möjligen passar det en "sportsedan" som Model 3, det passar inte en crossover, en mer praktisk bil som vänder sig till en kundgrupp som inte har kepsen baklänges.
Vi är nog många som hoppats att MY skulle vara mindre stötig än M3...
Frågan är om MYP är ännu "värre"?
Provkör.
Det finns inga Model Y Performance att provköra.
Ahh. Då förstår jag din väntan och nyfikenhet. När väntas de in till Sverige?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Komforten i model y

Inlägg av mikebike »

martinot skrev:
mikebike skrev:
martinot skrev:
mikebike skrev:
taliz skrev:
Jag skulle nog beskriva 3 och Y som "studsiga", inte "stötiga". Lite omogna och bångstyriga typ. ;)
Tycker det passar karaktären på bilen. Kör man aktivt så är det helt ok. Körkänslan är som en gocart.
Ligger man och såsar som en Toyota-förare så är det garanterat störigt. Men då har man helt enkelt köpt fel bil.
Möjligen passar det en "sportsedan" som Model 3, det passar inte en crossover, en mer praktisk bil som vänder sig till en kundgrupp som inte har kepsen baklänges.
Vi är nog många som hoppats att MY skulle vara mindre stötig än M3...
Frågan är om MYP är ännu "värre"?
Provkör.
Det finns inga Model Y Performance att provköra.
Ahh. Då förstår jag din väntan och nyfikenhet. När väntas de in till Sverige?
Det är Tesla vi diskuterar, då blir svaret som vanligt "ingen vet".

För förtydliga, det är en LR jag beställt (för mer än ett år sedan).
Planen är att köra med 19" på sommaren och 18" på vintern, eventuellt 18" året runt, för bäst komfort. Dessvärre verkar det inte vara speciellt stor skillnad mellan 18 och 19 tum, respektive 19 och 20 tum enligt de som gått ned i fälgstorlek nu till vintern.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Komforten i model y

Inlägg av taliz »

mikebike skrev:
taliz skrev:
Jag skulle nog beskriva 3 och Y som "studsiga", inte "stötiga". Lite omogna och bångstyriga typ. ;)
Tycker det passar karaktären på bilen. Kör man aktivt så är det helt ok. Körkänslan är som en gocart.
Ligger man och såsar som en Toyota-förare så är det garanterat störigt. Men då har man helt enkelt köpt fel bil.
Möjligen passar det en "sportsedan" som Model 3, det passar inte en crossover, en mer praktisk bil som vänder sig till en kundgrupp som inte har kepsen baklänges.
Vi är nog många som hoppats att MY skulle vara mindre stötig än M3...
Frågan är om MYP är ännu "värre"?
Varför får inte en crossover vara rolig?
Med eldrift så hamnar ju vikten lågt, vilket gör att man kan få den att vara lika rolig som en sedan. Eller tom roligare vs en avgasdriven sedan.

Vill man främst ha en komfortabel crossover finns det numera massvis med alternativ.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Komforten i model y

Inlägg av Dafro »

Är imponerad av att ni står ut med denna ovisshet, det har inte jag tålamod till, 3-4 månader kan man väl vänta max, men helt ovisst nope.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Komforten i model y

Inlägg av mikebike »

taliz skrev:
mikebike skrev:
taliz skrev:
Jag skulle nog beskriva 3 och Y som "studsiga", inte "stötiga". Lite omogna och bångstyriga typ. ;)
Tycker det passar karaktären på bilen. Kör man aktivt så är det helt ok. Körkänslan är som en gocart.
Ligger man och såsar som en Toyota-förare så är det garanterat störigt. Men då har man helt enkelt köpt fel bil.
Möjligen passar det en "sportsedan" som Model 3, det passar inte en crossover, en mer praktisk bil som vänder sig till en kundgrupp som inte har kepsen baklänges.
Vi är nog många som hoppats att MY skulle vara mindre stötig än M3...
Frågan är om MYP är ännu "värre"?
Varför får inte en crossover vara rolig?
Med eldrift så hamnar ju vikten lågt, vilket gör att man kan få den att vara lika rolig som en sedan. Eller tom roligare vs en avgasdriven sedan.

Vill man främst ha en komfortabel crossover finns det numera massvis med alternativ.
Det är inte roligt med dålig komfort, en bil blir inte automatiskt roligare av hård fjädring. Tack vare sin lägre tyngdpunkt borde rimligen en elbil kunna ha mjukare fjädring än motsvarande avgasbil utan att bli svajig .
Det hade varit lämpligt med komfortablare chassi på MYLR (än idag), och sedan kan de som gillar hårda chassin köpa en MYP

Så länge inga andra elbilar kan använda SuC så finns det inga rimliga alternativ för våra behov. Jag laddar mer än hälften av all energi på SuC och min resa till Borgafjäll i höstas hade tagit 8-10 timmar längre utan SuC.
Det enda alternativet är att behålla trean.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Komforten i model y

Inlägg av martinot »

Dafro skrev:
Är imponerad av att ni står ut med denna ovisshet, det har inte jag tålamod till, 3-4 månader kan man väl vänta max, men helt ovisst nope.
Du står ut med ovissheten att inte veta hur, och om, SuC kommer öppnas?

Tycker det är klart värre.

Även Audi har rätt långa och ovissa leveranstider på vissa modeller, så är inte unikt för Tesla.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Malt1
Inlägg: 41
Blev medlem: 20 okt 2021 07:01

Re: Komforten i model y

Inlägg av Malt1 »

mikebike skrev:
taliz skrev:
mikebike skrev:
taliz skrev:
Jag skulle nog beskriva 3 och Y som "studsiga", inte "stötiga". Lite omogna och bångstyriga typ. ;)
Tycker det passar karaktären på bilen. Kör man aktivt så är det helt ok. Körkänslan är som en gocart.
Ligger man och såsar som en Toyota-förare så är det garanterat störigt. Men då har man helt enkelt köpt fel bil.
Möjligen passar det en "sportsedan" som Model 3, det passar inte en crossover, en mer praktisk bil som vänder sig till en kundgrupp som inte har kepsen baklänges.
Vi är nog många som hoppats att MY skulle vara mindre stötig än M3...
Frågan är om MYP är ännu "värre"?
Varför får inte en crossover vara rolig?
Med eldrift så hamnar ju vikten lågt, vilket gör att man kan få den att vara lika rolig som en sedan. Eller tom roligare vs en avgasdriven sedan.

Vill man främst ha en komfortabel crossover finns det numera massvis med alternativ.
Det är inte roligt med dålig komfort, en bil blir inte automatiskt roligare av hård fjädring. Tack vare sin lägre tyngdpunkt borde rimligen en elbil kunna ha mjukare fjädring än motsvarande avgasbil utan att bli svajig .
Det hade varit lämpligt med komfortablare chassi på MYLR (än idag), och sedan kan de som gillar hårda chassin köpa en MYP

Så länge inga andra elbilar kan använda SuC så finns det inga rimliga alternativ för våra behov. Jag laddar mer än hälften av all energi på SuC och min resa till Borgafjäll i höstas hade tagit 8-10 timmar längre utan SuC.
Det enda alternativet är att behålla trean.
Ptjaa du kanske TYCKER det är dålig komfort. Men det betyder ju inte att det ÄR dålig komfort.

Jag tycker att den var helt underbar att köra, kanonkomfort.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Komforten i model y

Inlägg av Dafro »

martinot skrev:
Dafro skrev:
Är imponerad av att ni står ut med denna ovisshet, det har inte jag tålamod till, 3-4 månader kan man väl vänta max, men helt ovisst nope.
Du står ut med ovissheten att inte veta hur, och om, SuC kommer öppnas?

Tycker det är klart värre.

Även Audi har rätt långa och ovissa leveranstider på vissa modeller, så är inte unikt för Tesla.
Har inte så stort behov av snabbladdning, typ 5-10 ggr per år så då kan planera när jag åker så det ska nog lösa sig men tack för omtanken.

Värre för er som köpt en Tesla med tron att ni har enskild tillgång till SuC, Teslas grymma USP som nu försvinner men jag tror int Edet kommer bli sämre för Tesla ägare.
Men NÄR SuC får man väl åka dit och okynnesladda, stående på taket såklart. :D

Jag vet att öven Audi BMW mfl har långa lev tider men dom håller inte på och säger att dom kommer om tex 6 månader och sedan skjuter på det, dom är mer korrekta från början är min uppfattning. Q4 e-tron är väl redan nu framme i 2023, E55 har jag inte kollat upp på sistone. Det var bla pga denna anledning som jag köper en begagnad E55.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Komforten i model y

Inlägg av taliz »

mikebike skrev:
taliz skrev:
mikebike skrev:
taliz skrev:
Jag skulle nog beskriva 3 och Y som "studsiga", inte "stötiga". Lite omogna och bångstyriga typ. ;)
Tycker det passar karaktären på bilen. Kör man aktivt så är det helt ok. Körkänslan är som en gocart.
Ligger man och såsar som en Toyota-förare så är det garanterat störigt. Men då har man helt enkelt köpt fel bil.
Möjligen passar det en "sportsedan" som Model 3, det passar inte en crossover, en mer praktisk bil som vänder sig till en kundgrupp som inte har kepsen baklänges.
Vi är nog många som hoppats att MY skulle vara mindre stötig än M3...
Frågan är om MYP är ännu "värre"?
Varför får inte en crossover vara rolig?
Med eldrift så hamnar ju vikten lågt, vilket gör att man kan få den att vara lika rolig som en sedan. Eller tom roligare vs en avgasdriven sedan.

Vill man främst ha en komfortabel crossover finns det numera massvis med alternativ.
Det är inte roligt med dålig komfort, en bil blir inte automatiskt roligare av hård fjädring. Tack vare sin lägre tyngdpunkt borde rimligen en elbil kunna ha mjukare fjädring än motsvarande avgasbil utan att bli svajig .
Det hade varit lämpligt med komfortablare chassi på MYLR (än idag), och sedan kan de som gillar hårda chassin köpa en MYP

Så länge inga andra elbilar kan använda SuC så finns det inga rimliga alternativ för våra behov. Jag laddar mer än hälften av all energi på SuC och min resa till Borgafjäll i höstas hade tagit 8-10 timmar längre utan SuC.
Det enda alternativet är att behålla trean.
Var sa jag att det var ”dålig komfort”?
Jag tycker om något att min M3P var för komfortabel.
En elbil väger betydligt mer än en avgasbil, därför kan den inte ha mjukare fjädring.
Men du menar kanske stötdämpningen?

Allt går om man vill. Med tanke på alla dina negativa inlägg om Tesla låter det som det är fel bil för dig egentligen. Det enda du uppskattar är laddnätverket.
Kanske vore det bättre att skaffa en bil du trivs bättre med och istället gnälla på laddnätverken? Bild
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Komforten i model y

Inlägg av mikebike »

Det är JAG (och alla journalister som provkört) som hävdar att Model Y har dålig komfort. Det är främst på gropig väg och över farthinder som bilen upplevs "slamrig", och det verkar komma från bakaxeln.
Däckbullret upplevde jag som lägre än från min Model 3, med reservationen att jag bara provkörde en halvtimme och aldrig fortare än 85 km/tim.

"En elbil väger betydligt mer än en avgasbil"

Hur länge skall den missuppfattningen florera?

Min gamla avgasbil vägde mer än en Model Y, och den hade både högre markfrigång och mjukare fjädring än Model Y. Trots att den var försedd med sänkt sportchassi.
Den XC60 D5 (med standardchassi) som jag hade 2010-2014 var f.ö. ännu tyngre, högre och mjukare.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Malt1
Inlägg: 41
Blev medlem: 20 okt 2021 07:01

Re: Komforten i model y

Inlägg av Malt1 »

mikebike skrev:
Det är JAG (och alla journalister som provkört) som hävdar att Model Y har dålig komfort. Det är främst på gropig väg och över farthinder som bilen upplevs "slamrig", och det verkar komma från bakaxeln.
Däckbullret upplevde jag som lägre än från min Model 3, med reservationen att jag bara provkörde en halvtimme och aldrig fortare än 85 km/tim.

"En elbil väger betydligt mer än en avgasbil"

Hur länge skall den missuppfattningen florera?

Min gamla avgasbil vägde mer än en Model Y, och den hade både högre markfrigång och mjukare fjädring än Model Y. Trots att den var försedd med sänkt sportchassi.
Den XC60 D5 (med standardchassi) som jag hade 2010-2014 var f.ö. ännu tyngre, högre och mjukare.
”Alla”.
Användarvisningsbild
MrOCM
Teslaägare
Inlägg: 94
Blev medlem: 16 okt 2017 13:11
Ort: Sundsvall

Re: Komforten i model y

Inlägg av MrOCM »

Det där med motorjournalister får man ta med en nypa salt. Ibland har de förstås helt rätt men ibland är de överkänsliga och letar efter saker att anmärka på. Det är vad jag konstaterat genom åren när jag jämfört det jag hört/läst från diverse motorjournalister med mina egna upplevelser och preferenser. Men det är som sagt MINA upplevelser i förhållande till journalisternas ständiga klagosånger. Ibland håller jag med, ibland håller jag inte med. Det är just det som är poängen. Även om 80% av alla som kör Model Y (siffran är helt tagen ur luften, bara ett exempel) skulle hålla med i klagosången så finns det ju då bevisligen 20% som INTE håller med. Man måste alltså skaffa sig sin egen uppfattning.

Kunde fjädringskomforten vara bättre på Model Y? Absolut! Jag tyckte ärligt talat inte att fjädringskomforten var lysande på min Model S med luftfjädring heller, åtminstone inte jämfört med andra premium-bilar. Innebar det att jag sågade bilen totalt? Absolut inte! Jag gillade min Model S trots vissa tillkortakommanden jämfört med konkurrerande bilmärken. Jag gillade också Model Y under provkörningen trots en kanske onödigt stötig och något okänslig chassisättning. Alla bilar har olika egenskaper och ingen bil är perfekt. Det är upp till var och en att lista ut vilken bil som har den mest attraktiva kompromissen efter just hens preferenser. För min del blev det Model Y efter att ha provkört nästan alla konkurrerande elbilsmodeller i samma storlek (ca 15-20 mil per bil på diverse olika underlag och vägtyper). Även om jag kunde konstatera att det rent objektivt fanns andra bilar som kanske skulle kunna sägas vara "bättre" så var det Model Y som gav mig klart mest "vill ha"-känsla och för mig trumfade det de eventuella nackdelar bilen har i förhållande till konkurrenterna.

Det finns ingen "sanning", bara subjektiva åsikter.
Model S 75 D (2018-2020), Model Y LR (2021)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Komforten i model y

Inlägg av martinot »

Dafro skrev:
Har inte så stort behov av snabbladdning, typ 5-10 ggr per år så då kan planera när jag åker så det ska nog lösa sig men tack för omtanken.
Värre för er som köpt en Tesla med tron att ni har enskild tillgång till SuC, Teslas grymma USP som nu försvinner men jag tror int Edet kommer bli sämre för Tesla ägare.
Jo, jag är inte positiv till att de "öppnar upp" så det är bla. just SuC, men även Teslas fantastiska effektivitet och låga förbrukning, som gjort att det faktiskt fungerat extremt väl att både semestra med familjen, och även åka på affärsresor med Teslan. Kombon Tesla+SuC är helt fantastisk för de som vill resa med sin elbil. Utan de två så hade jag inte skaffat elbil alls.

Skall man dock endast ha elbil, som tex. andrabil, och främst vardagspendla med den så är det inga problem för någon elbil. Man kan köpa i stor sett vilken elbil som helst för det ändamålet.
Dafro skrev:
Men NÄR SuC får man väl åka dit och okynnesladda, stående på taket såklart. :D
Tror du tar ut lite för mycket i förskott. Samma sak gällande min oro för att Tesla öppnar upp SuC. Än så länge är det ett begränsat experiment i Holland, som inte är säker att de går vidare med, och om de går vidare med det så är det väldigt oklart hur det kommer implementeras.

Det kan vara så att att många SuC-stationer aldrig öppnas upp för er utan Tesla. Det kan också bli så att icke-Teslor bara tillåts ladda när det finns lediga platser. Mycket som är oklart i dagsläget, så man skall nog inte ta ut för mycket åt något håll idag.

Kan också bli så att enbart vissa bilar som är kompatibla som tillåts ladda. Tex. kan man tänka sig att Polestar 2 kan ladda, men kanske inte bilar som e-tron 55, som du riktigt inne på, har ett extremt dumt placerat laddintag.
Dafro skrev:
Jag vet att öven Audi BMW mfl har långa lev tider men dom håller inte på och säger att dom kommer om tex 6 månader och sedan skjuter på det, dom är mer korrekta från början är min uppfattning. Q4 e-tron är väl redan nu framme i 2023, E55 har jag inte kollat upp på sistone.
Så kan det vara.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Komforten i model y

Inlägg av OfarligTesla »

Dafro skrev:
Jag vet att öven Audi BMW mfl har långa lev tider men dom håller inte på och säger att dom kommer om tex 6 månader och sedan skjuter på det, dom är mer korrekta från början är min uppfattning. Q4 e-tron är väl redan nu framme i 2023, E55 har jag inte kollat upp på sistone. Det var bla pga denna anledning som jag köper en begagnad E55.
Det är precis vad de säger, en bekant tog ut en ny fossil-Audi förra sommaren och den skulle enligt avtal komma på 2 månader då den redan hade en byggslot, bilen anlände efter 5 månader. Det var dessutom omöjligt att bryta avtalet enligt handlaren, Tesla låter dig iaf gå och köpa en annan bil ifall de blir försenade.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Komforten i model y

Inlägg av Dafro »

OfarligTesla skrev:
Dafro skrev:
Jag vet att öven Audi BMW mfl har långa lev tider men dom håller inte på och säger att dom kommer om tex 6 månader och sedan skjuter på det, dom är mer korrekta från början är min uppfattning. Q4 e-tron är väl redan nu framme i 2023, E55 har jag inte kollat upp på sistone. Det var bla pga denna anledning som jag köper en begagnad E55.
Det är precis vad de säger, en bekant tog ut en ny fossil-Audi förra sommaren och den skulle enligt avtal komma på 2 månader då den redan hade en byggslot, bilen anlände efter 5 månader. Det var dessutom omöjligt att bryta avtalet enligt handlaren, Tesla låter dig iaf gå och köpa en annan bil ifall de blir försenade.
Så har jag inte hört någon drabbas men känns lite typisks klassiska bilhandlare. En eloge till Tesla då och en pudel från mig.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Komforten i model y

Inlägg av OfarligTesla »

Dafro skrev:

Så har jag inte hört någon drabbas men känns lite typisks klassiska bilhandlare. En eloge till Tesla då och en pudel från mig.
Ja, det finns både för och nackdelar med att affärerna görs via handlare. En nackdel är just detta att enskilda säljare eller handlare som man har väldigt liten kontroll över kan ge dåligt intryck som skadar varumärket. Personen som köpte bilen hade dessutom valt en färg som inte var förstavalet just för att få bilen tidigare så det var lite dubbel besvikelse där.
tesla newbie
Inlägg: 500
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Komforten i model y

Inlägg av tesla newbie »

Model Y är definitivt fast i fjädringen, den är inte det minsta gungig. Om den är obekväm eller inte är upp till var och en att bedöma. Vissa gillar mjuk fjädring och lite gungig gång och andra gillar fastare egenskaper. Det jag gillar med Model Y är att den knappt kränger alls i kurvor. Har kört få bilar med så låg krängning och ingen SUV/crossover. Gillar också att den ligger mycket "platt" på vägen utan att nicka i längsled. Men över ojämn väg så blir den definitivt studsig ibland. Är man främst intresserad av komfort och inte bryr sig om hur bilen ligger i kurvor och hur den reagerar på styrutslag så är nog inte Model Y rätt bil ärligt talat. Då passar nog en VW ID4 bättre om man är ute efter en elbil. Model Y är samma typ av bil som Alfa Stelvio, BMW X3 M40i och Audi SQ5, en crossover där köregenskaper har prioriterats framför komfortabel fjädring.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Komforten i model y

Inlägg av mikebike »

tesla newbie skrev:
Model Y är definitivt fast i fjädringen, den är inte det minsta gungig. Om den är obekväm eller inte är upp till var och en att bedöma. Vissa gillar mjuk fjädring och lite gungig gång och andra gillar fastare egenskaper. Det jag gillar med Model Y är att den knappt kränger alls i kurvor. Har kört få bilar med så låg krängning och ingen SUV/crossover. Gillar också att den ligger mycket "platt" på vägen utan att nicka i längsled. Men över ojämn väg så blir den definitivt studsig ibland. Är man främst intresserad av komfort och inte bryr sig om hur bilen ligger i kurvor och hur den reagerar på styrutslag så är nog inte Model Y rätt bil ärligt talat. Då passar nog en VW ID4 bättre om man är ute efter en elbil. Model Y är samma typ av bil som Alfa Stelvio, BMW X3 M40i och Audi SQ5, en crossover där köregenskaper har prioriterats framför komfortabel fjädring.
Jämför du med Stelvio QV, eller är även basversionen av Stelvio hård?
Dina andra exempel är ju "prestandaversioner" och då bör man jämföra med MYP.
MYLR bör snarare jämföras mot X3 och Q5 i normala utföranden. Jag har inte kört någon av dina exempel, bara åkt med som passagerare i en X3 (2.0 diesel) och den var inte stötig.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Komforten i model y

Inlägg av dd88 »

OfarligTesla skrev:
Dafro skrev:

Så har jag inte hört någon drabbas men känns lite typisks klassiska bilhandlare. En eloge till Tesla då och en pudel från mig.
Ja, det finns både för och nackdelar med att affärerna görs via handlare. En nackdel är just detta att enskilda säljare eller handlare som man har väldigt liten kontroll över kan ge dåligt intryck som skadar varumärket. Personen som köpte bilen hade dessutom valt en färg som inte var förstavalet just för att få bilen tidigare så det var lite dubbel besvikelse där.
Alla Audi-handlare är anslutna till MRF så deras avtal gäller (krav från Audi). Finns paragrafer som tar upp försening, ersättning och avbokning.

Tack vare detta avtal har jag själv fått fri lånebil över en semester, ersättning och kompensation i form av delar och tillbehör.

Står man utan ersättning efter en längre försening så är det kundens fel och inte handlarens, även om den säkert är glad att kunden inte hävdar sin rätt.

—-

Gällande chassi så vore det väl det bästa om Tesla tog fram adaptiva chassin så man kan ändra med en knapptryckning beroende på preferenser.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Komforten i model y

Inlägg av OfarligTesla »

dd88 skrev:
Alla Audi-handlare är anslutna till MRF så deras avtal gäller (krav från Audi). Finns paragrafer som tar upp försening, ersättning och avbokning.

Tack vare detta avtal har jag själv fått fri lånebil över en semester, ersättning och kompensation i form av delar och tillbehör.

Står man utan ersättning efter en längre försening så är det kundens fel och inte handlarens, även om den säkert är glad att kunden inte hävdar sin rätt.
Ja, men MRFs avtal ger väldigt långa tider att förhålla sig till. Inget exakt leveransdatum står i skriftliga avtal utan de håller såklart det muntligt. Så det innebär att det måste gå ca 5 månader från beställningsdatum innan man kan börja prata om att häva avtalet pga försening. Så handlaren han precis få bilen leveransklar innan man hade speciellt mycket att komma med.

Sedan skulle jag inte kalla det bra kundvård om man måste stå och hänvisa till MRF-avtal för att få bra service, men det är väl lite vad jag börjat förvänta mig efter att haft med de tyska märkenas handlare att göra i ett antal år.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Komforten i model y

Inlägg av taliz »

Dafro skrev:
OfarligTesla skrev:
Dafro skrev:
Jag vet att öven Audi BMW mfl har långa lev tider men dom håller inte på och säger att dom kommer om tex 6 månader och sedan skjuter på det, dom är mer korrekta från början är min uppfattning. Q4 e-tron är väl redan nu framme i 2023, E55 har jag inte kollat upp på sistone. Det var bla pga denna anledning som jag köper en begagnad E55.
Det är precis vad de säger, en bekant tog ut en ny fossil-Audi förra sommaren och den skulle enligt avtal komma på 2 månader då den redan hade en byggslot, bilen anlände efter 5 månader. Det var dessutom omöjligt att bryta avtalet enligt handlaren, Tesla låter dig iaf gå och köpa en annan bil ifall de blir försenade.
Så har jag inte hört någon drabbas men känns lite typisks klassiska bilhandlare. En eloge till Tesla då och en pudel från mig.
Min ID4 skulle levereras innan 2020 var slut, det blev i april 2021...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Skriv svar