Komforten i model y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Komforten i model y

Inlägg av Dafro »

Jag sitte gärna en halvmeter upp med luftfjädring, nära backen ger kort fjädringsgång lika med stötigt och knappast komfort om man frågar flertalet av människor, fast kanske mest oss som närmar oss 50 eller mer…
27,8 kWp solceller
tesla newbie
Inlägg: 500
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Komforten i model y

Inlägg av tesla newbie »

Är ärligt till tveksam till om högre bilar är komfortabla. I familjen har vi både en Mercedes E-klass (W212) och en Mercedes GLS och jag tycker E-klassen är enormt mycket komfortablare än GLS:en. GLS:en är för mjuk i dämpningen och gungar för mycket för min smak. Dessutom är den alldeles för krängstyv på grund av sin höjd och vaggar kraftigt i sidled över vissa ojämnheter. Själv gillar jag att sitta högt, men vill samtidigt inte ha en massa svaj och gung så därför passar Model Y mig mycket bra.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Komforten i model y

Inlägg av Dafro »

tesla newbie skrev:
Är ärligt till tveksam till om högre bilar är komfortabla. I familjen har vi både en Mercedes E-klass (W212) och en Mercedes GLS och jag tycker E-klassen är enormt mycket komfortablare än GLS:en. GLS:en är för mjuk i dämpningen och gungar för mycket för min smak. Dessutom är den alldeles för krängstyv på grund av sin höjd och vaggar kraftigt i sidled över vissa ojämnheter. Själv gillar jag att sitta högt, men vill samtidigt inte ha en massa svaj och gung så därför passar Model Y mig mycket bra.
Mercedes gungar mycket mer. Provkörde gle och den är ok rakt fram men när man svänger så gungar det rejält, BMW är fastare.
27,8 kWp solceller
Aida
Inlägg: 961
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Komforten i model y

Inlägg av Aida »

mikebike skrev:
Elof skrev:
Vad få verkar tänka på är det inbyggda komfortunderläge bilar med hög sittposition har. Tänk att en liten ojämnhet i vägen snabbt höjer ena sidan av bilen. Med en högre sittposition (allt annat lika) kommer passagerarna att kastas sidledes en längre sträcka än i en låg bil. Blir det inte så?
Generellt upplevs högre bilar som mer komfortabla. XC70 var t.ex. betydligt bekvämare än V70. Samma verkar gälla för V60CC kontra V60. Min V70 blev definitivt mindre komfortabel när jag sänkte den 4 cm!
Jag kan konstatera att mina XC60 haft bättre komfort än den V60 jag hade. Kör man för för fort i en cirkulationsplats kan en högre bil upplevas vinglig, men det är snarare obehag än dålig komfort.

Tvärtom! Det du hänvisar till är biltillverkarens val av inställningar där Volvo medvetet valt att XC70 skulle vara mjukare än V70. Likaså blir naturligtvis din V70 stummare i fjädringen när den sänks eftersom fjädern komprimeras eller ersätts av en kortar som då måste bli hårdare pga den kortare fjädringsvägen så att den inte slår i ändstoppen.

Högre bilar är alltid mer okomfortabla under samma premisser som lägre byggd bil (alltså GLE jämfört med E-klass - inte XC70 jfrt med V70) pga större massa, högre tyngdpunkt, större tyngre hjul som ger mer ofjädrad massa samt att passagerarna sitter högre vilket ger mer pendeleffekt. Det är alltså svårare att göra en SUV lika bekväm och/eller få lika bra väghållning som en kombi eller sedanmodell
tesla newbie
Inlägg: 500
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Komforten i model y

Inlägg av tesla newbie »

Ja den höga tyngdpunkten på ICE suvar ställer till det. Det intressanta är egentligen inte bara tyngdpunkten utan förhållandet mellan tyngdpunkten och spårvidden. Problemet är att för ICE suvar så åker tyngdpunkten upp så mycket att de skulle behöva en spårvidd på över 180 cm för att kompensera och minimera vältrisken vilket är för svårt att genomföra i praktiken. För elbilar blir det lättare eftersom de har lägre tyngdpunkt från början. En Model Y har samma förhållande mellan tyngdpunkt och spårvidd som en BMW 3 serie.
Kelvin
Inlägg: 34
Blev medlem: 01 dec 2023 07:05

Re: Komforten i model y

Inlägg av Kelvin »

Måste säg att jag överlag är nöjd över min bil, en sak som stör lite är att den bakre ACn verkar stängas av hela tiden. Detta blir lite problematiskt när ajg har min hund i baksätet, någon som har tips på hur man råder bot på det? Är det bara köra utan auto?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7448
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Komforten i model y

Inlägg av mikebike »

Kelvin skrev: 23 dec 2023 16:20
Måste säg att jag överlag är nöjd över min bil, en sak som stör lite är att den bakre ACn verkar stängas av hela tiden. Detta blir lite problematiskt när ajg har min hund i baksätet, någon som har tips på hur man råder bot på det? Är det bara köra utan auto?
Köp en tyngre hund.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
-AG-
Inlägg: 53
Blev medlem: 26 jul 2023 09:37

Re: Komforten i model y

Inlägg av -AG- »

SUV’ar som har mjukare fjädring har det för att få bättre framkomlighet. Terrängegenskaper och framkomligheten har varit mycket på tapeten och ofta har Subarus bilar varit måttstocken. Vill man ha bra terrängegenskaper funkar inte hård fjädring och styvt chassi. Därför är tex XC70 med sina 21cm markfrigång och iaf vissa ambitioner på terrängframkomlighet betydligt mjukare än en låg bil. För en city-SUV spelar framkomligheten mindre roll och fjädringen kan göras hårdare.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14346
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Komforten i model y

Inlägg av taliz »

mikebike skrev: 23 dec 2023 16:46
Kelvin skrev: 23 dec 2023 16:20
Måste säg att jag överlag är nöjd över min bil, en sak som stör lite är att den bakre ACn verkar stängas av hela tiden. Detta blir lite problematiskt när ajg har min hund i baksätet, någon som har tips på hur man råder bot på det? Är det bara köra utan auto?
Köp en tyngre hund.
Ge den lite mer julmat. :lol:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 813
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Komforten i model y

Inlägg av Verdi_ »

Dafro skrev: 30 nov 2021 15:19
Jag sitte gärna en halvmeter upp med luftfjädring, nära backen ger kort fjädringsgång lika med stötigt och knappast komfort om man frågar flertalet av människor, fast kanske mest oss som närmar oss 50 eller mer…
Är enklare att göra en bekväm fjädring i en låg bil eftersom man inte har så hög tyngdpunkt som måste stabiliseras.
Kelvin
Inlägg: 34
Blev medlem: 01 dec 2023 07:05

Re: Komforten i model y

Inlägg av Kelvin »

mikebike skrev: 23 dec 2023 16:46
Kelvin skrev: 23 dec 2023 16:20
Måste säg att jag överlag är nöjd över min bil, en sak som stör lite är att den bakre ACn verkar stängas av hela tiden. Detta blir lite problematiskt när ajg har min hund i baksätet, någon som har tips på hur man råder bot på det? Är det bara köra utan auto?
Köp en tyngre hund.
Hunden väger 28kg och lyckas dra igång bältesvarningen konstant vilket är ett aber i sig, det kan väl inte vara problemet i mitt fall?
Dragit skotersläpet ett par gånger och måste säga att det går riktigt bra, däremot lite störande att det ser ut som man har en långtradare bakom sig :D
Aida
Inlägg: 961
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Komforten i model y

Inlägg av Aida »

Ni som har koll: har komforten i Model Y blivit bättre? I hur stor grad? Är det en bekväm bil nu eller?

Jag provkörde en Model Y LR vid lanseringen och det var den värsta bil (fjädringsmässigt) jag någonsin stött på. Den var såväl stenhård som studsig.

Jag provkörde en kompis Model 3 LR 2023 i våras och den gick fint. Var naturligtvis hård men inte stötig eller studsig.

Jag kan tyvärr inte förmå mig till att besöka ett Teslacenter nu i strejktider.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14346
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Komforten i model y

Inlägg av taliz »

Aida skrev: 24 dec 2023 13:01
Ni som har koll: har komforten i Model Y blivit bättre? I hur stor grad? Är det en bekväm bil nu eller?

Jag provkörde en Model Y LR vid lanseringen och det var den värsta bil (fjädringsmässigt) jag någonsin stött på. Den var såväl stenhård som studsig.

Jag provkörde en kompis Model 3 LR 2023 i våras och den gick fint. Var naturligtvis hård men inte stötig eller studsig.

Jag kan tyvärr inte förmå mig till att besöka ett Teslacenter nu i strejktider.
Den har blivit bättre. Men Y kommer ju få samma uppdatering som 3 Highland i närtid, vilket lär göra den rejält mkt mer komfortabel. Så om det är det du är ute efter är det nog klokt att vänta lite.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Kelvin
Inlägg: 34
Blev medlem: 01 dec 2023 07:05

Re: Komforten i model y

Inlägg av Kelvin »

Tycker fjädringen påminner mycket om BMW, har kvar min touareg med luftfjädring och det är stor skillnad men knappast att Y är obekväm. Däremot störde jag mig lite vid första långfärden på att styrningen är för direkt. Blev väldigt påtagligt i spårig väg samt sidovind.
Skriv svar