Komforten i model y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Komforten i model y

Inlägg av taliz »

Niklas Z skrev:
taliz skrev:
Finns det verkligen folk som orkar pilla med massa inställningar?
Det är en knapp som man väljer sport eller komfort med. Verkligen inte jobbigt. Dessutom känner systemet av körsättet och anpassar sig.
Jag har en sån knapp i min ID4. Kan inte minnas att jag tryckt på den någon gång.

Faktiskt rätt irriterande sånt där. När jag provkörde EV6 härom sistens så tyckte jag inte den var så snabb. Då skrev nån och frågade om jag hade den i "sportmode". Hade inte ens tänkt tanken att man var tvungen att ställa om något.
Trycker jag gasen i botten så ska den ge mig allt som finns, alltid! :twisted:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3278
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Komforten i model y

Inlägg av Niklas Z »

taliz skrev:
Niklas Z skrev:
taliz skrev:
Finns det verkligen folk som orkar pilla med massa inställningar?
Det är en knapp som man väljer sport eller komfort med. Verkligen inte jobbigt. Dessutom känner systemet av körsättet och anpassar sig.
Jag har en sån knapp i min ID4. Kan inte minnas att jag tryckt på den någon gång.

Faktiskt rätt irriterande sånt där. När jag provkörde EV6 härom sistens så tyckte jag inte den var så snabb. Då skrev nån och frågade om jag hade den i "sportmode". Hade inte ens tänkt tanken att man var tvungen att ställa om något.
Trycker jag gasen i botten så ska den ge mig allt som finns, alltid! :twisted:
Det är ju skillnad på gasrespons och stötdämparavstämning.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Glenk
Teslaägare
Inlägg: 2
Blev medlem: 14 jul 2021 18:09

Re: Komforten i model y

Inlägg av Glenk »

Norrland_77 skrev:
Hur upplever ni komforten i model y ni som hunnit köra lite med dom? I alla tester jag läst så anmärker dom på att dom är stötiga? Är det nånting ni stör er på? Har kört tyska bilar med luftfjädring senaste åren och är i funderingarna att köpa en y då jag tycker dom ser otroligt fina ut men är lite fundersam på just komforten då vi har rätt dåliga vägar i Norrlands inland. Undrar även hur värmen fungerar i dom när det blir riktigt kallt som nu -32 grader , är värmen tillräcklig om man kör längre sträckor? Kanske inte så många som hunnit testa det ännu i Sverige med model y?
Jag var förberedd på att den skulle vara stötig. Visst känns det av ibland. Men kan leva med det eftersom bilen är riktigt bra annars
tesla newbie
Inlägg: 500
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Komforten i model y

Inlägg av tesla newbie »

mikebike skrev:
Jämför du med Stelvio QV, eller är även basversionen av Stelvio hård?
Dina andra exempel är ju "prestandaversioner" och då bör man jämföra med MYP.
MYLR bör snarare jämföras mot X3 och Q5 i normala utföranden. Jag har inte kört någon av dina exempel, bara åkt med som passagerare i en X3 (2.0 diesel) och den var inte stötig.
Har bara kört vanliga Stelvio och den var betydligt hårdare än den X3 20d jag hade då. Model Y LR har samma prestanda som tex X3 M 40i, så det känns högst relevant att jämföra med den. Min förra X3 20d hade standardchassi utan adaptiv dämpning och var hårdare än Model Y över vissa typer av ojämnheter. Speciellt över korta fartgupp och trottoarkanter. Dock var den tystare från hjulupphängningen. Styrningen i Model Y är mycket bättre. X3:an var mycket spårkänsligare.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7560
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Komforten i model y

Inlägg av mikebike »

tesla newbie skrev:
mikebike skrev:
Jämför du med Stelvio QV, eller är även basversionen av Stelvio hård?
Dina andra exempel är ju "prestandaversioner" och då bör man jämföra med MYP.
MYLR bör snarare jämföras mot X3 och Q5 i normala utföranden. Jag har inte kört någon av dina exempel, bara åkt med som passagerare i en X3 (2.0 diesel) och den var inte stötig.
Har bara kört vanliga Stelvio och den var betydligt hårdare än den X3 20d jag hade då. Model Y LR har samma prestanda som tex X3 M 40i, så det känns högst relevant att jämföra med den. Min förra X3 20d hade standardchassi utan adaptiv dämpning och var hårdare än Model Y över vissa typer av ojämnheter. Speciellt över korta fartgupp och trottoarkanter. Dock var den tystare från hjulupphängningen. Styrningen i Model Y är mycket bättre. X3:an var mycket spårkänsligare.
Efter att ha haft några mer eller mindre spårkänsliga bilar så är jag imponerad av min Model 3. Den spårar inte alls.

Intressant att du nämner korta fartgupp, min Model 3 känns stötig över dessa, men den Model Y jag provkörde kändes som om något var glapp i bakvagnen och att någon glömt en verktygslåda av plåt i bagaget.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3287
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Komforten i model y

Inlägg av Maw »

taliz skrev:
Niklas Z skrev:
taliz skrev:
Finns det verkligen folk som orkar pilla med massa inställningar?
Det är en knapp som man väljer sport eller komfort med. Verkligen inte jobbigt. Dessutom känner systemet av körsättet och anpassar sig.
Jag har en sån knapp i min ID4. Kan inte minnas att jag tryckt på den någon gång.
Men du har väl inte DCC Taliz?

Jag tycker det enda som gör det lönt att ändra körläge är DCC,. Möjligtvis också att växellådan ändrar karaktär på t ex vår diesel men det är ju inte relevant på en elbil.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Komforten i model y

Inlägg av taliz »

Maw skrev:
taliz skrev:
Niklas Z skrev:
taliz skrev:
Finns det verkligen folk som orkar pilla med massa inställningar?
Det är en knapp som man väljer sport eller komfort med. Verkligen inte jobbigt. Dessutom känner systemet av körsättet och anpassar sig.
Jag har en sån knapp i min ID4. Kan inte minnas att jag tryckt på den någon gång.
Men du har väl inte DCC Taliz?

Jag tycker det enda som gör det lönt att ändra körläge är DCC,. Möjligtvis också att växellådan ändrar karaktär på t ex vår diesel men det är ju inte relevant på en elbil.
Inte vad jag vet, men det går ändå att ställa in fjädringen lustigt nog.

Hursomhelst, för mig handlar kul bilkörning om spontanitet. Tex kanske jag glider runt, sen dyker en skarp kurva upp och jag vill se hur snabbt jag kan ta den. Dvs ett ögonblicksbeslut.
Att först tvingas trycka på nån knapp för att byta inställning gör att jag tappar lusten.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5434
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Komforten i model y

Inlägg av SwedishAdvocate »

taliz skrev:
.../ Tex kanske jag glider runt, sen dyker en skarp kurva upp och jag vill se hur snabbt jag kan ta den. /...
...i en ID.4? ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Komforten i model y

Inlägg av taliz »

SwedishAdvocate skrev:
taliz skrev:
.../ Tex kanske jag glider runt, sen dyker en skarp kurva upp och jag vill se hur snabbt jag kan ta den. /...
...i en ID.4? ;)
Inte så ofta som med M3P nej. :lol:
Men ID4 har ett helt OK chassi IMO, mkt mer tight än Ioniq 5 tex.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3278
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Komforten i model y

Inlägg av Niklas Z »

taliz skrev:
Hursomhelst, för mig handlar kul bilkörning om spontanitet. Tex kanske jag glider runt, sen dyker en skarp kurva upp och jag vill se hur snabbt jag kan ta den. Dvs ett ögonblicksbeslut.
Att först tvingas trycka på nån knapp för att byta inställning gör att jag tappar lusten.
Du får naturligtvis fungera på det sättet om du vill.
Vi som inte tycker ett knapptryck på en knapp är så jobbigt att det förtar körglädjen bryr oss dock inte så mycket. Det finns till och med människor som väljer en krokig väg för att den är kul att köra, och då ett knapptryck samtidigt som man börjar köra på den vägen en extra lätt börda, med tanke på att det kan ligga flera kilometer med kurvor framför. Dessutom kan bilen passa flera olika köparkategorier om den kan ha både hårdare och mjukare inställning. De är nog inte så intresserade av dina krav på spontanitet.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Komforten i model y

Inlägg av taliz »

Niklas Z skrev:
taliz skrev:
Hursomhelst, för mig handlar kul bilkörning om spontanitet. Tex kanske jag glider runt, sen dyker en skarp kurva upp och jag vill se hur snabbt jag kan ta den. Dvs ett ögonblicksbeslut.
Att först tvingas trycka på nån knapp för att byta inställning gör att jag tappar lusten.
Du får naturligtvis fungera på det sättet om du vill.
Vi som inte tycker ett knapptryck på en knapp är så jobbigt att det förtar körglädjen bryr oss dock inte så mycket. Det finns till och med människor som väljer en krokig väg för att den är kul att köra, och då ett knapptryck samtidigt som man börjar köra på den vägen en extra lätt börda, med tanke på att det kan ligga flera kilometer med kurvor framför. Dessutom kan bilen passa flera olika köparkategorier om den kan ha både hårdare och mjukare inställning. De är nog inte så intresserade av dina krav på spontanitet.
Notera att jag skrev ”för mig”.
Det bästa hade väl varit om det fanns ett autoläge.
Sen kunde de som önskar också få manuellt sätta/låsa inställningar till valfritt.
Då hade bilen funkat för såväl sånna som mig, som sånna som dig. Bild
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 818
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Komforten i model y

Inlägg av Elof »

Vad få verkar tänka på är det inbyggda komfortunderläge bilar med hög sittposition har. Tänk att en liten ojämnhet i vägen snabbt höjer ena sidan av bilen. Med en högre sittposition (allt annat lika) kommer passagerarna att kastas sidledes en längre sträcka än i en låg bil. Blir det inte så?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7560
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Komforten i model y

Inlägg av mikebike »

Elof skrev:
Vad få verkar tänka på är det inbyggda komfortunderläge bilar med hög sittposition har. Tänk att en liten ojämnhet i vägen snabbt höjer ena sidan av bilen. Med en högre sittposition (allt annat lika) kommer passagerarna att kastas sidledes en längre sträcka än i en låg bil. Blir det inte så?
Generellt upplevs högre bilar som mer komfortabla. XC70 var t.ex. betydligt bekvämare än V70. Samma verkar gälla för V60CC kontra V60. Min V70 blev definitivt mindre komfortabel när jag sänkte den 4 cm!
Jag kan konstatera att mina XC60 haft bättre komfort än den V60 jag hade. Kör man för för fort i en cirkulationsplats kan en högre bil upplevas vinglig, men det är snarare obehag än dålig komfort.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 818
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Komforten i model y

Inlägg av Elof »

mikebike skrev:
Elof skrev:
Vad få verkar tänka på är det inbyggda komfortunderläge bilar med hög sittposition har. Tänk att en liten ojämnhet i vägen snabbt höjer ena sidan av bilen. Med en högre sittposition (allt annat lika) kommer passagerarna att kastas sidledes en längre sträcka än i en låg bil. Blir det inte så?
Generellt upplevs högre bilar som mer komfortabla. XC70 var t.ex. betydligt bekvämare än V70. Samma verkar gälla för V60CC kontra V60. Min V70 blev definitivt mindre komfortabel när jag sänkte den 4 cm!
Jag kan konstatera att mina XC60 haft bättre komfort än den V60 jag hade. Kör man för för fort i en cirkulationsplats kan en högre bil upplevas vinglig, men det är snarare obehag än dålig komfort.
Då bortser du från "allt annat lika".
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11515
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Komforten i model y

Inlägg av martinot »

mikebike skrev:
Generellt upplevs högre bilar som mer komfortabla. XC70 var t.ex. betydligt bekvämare än V70. Samma verkar gälla för V60CC kontra V60. Min V70 blev definitivt mindre komfortabel när jag sänkte den 4 cm!
Jag kan konstatera att mina XC60 haft bättre komfort än den V60 jag hade. Kör man för för fort i en cirkulationsplats kan en högre bil upplevas vinglig, men det är snarare obehag än dålig komfort.
Kan avgöras vad man anser med "komfort". Vingliga, svajiga och osäkra bilar anser jag vara okomfortabla att köra, även om jag förstår att andra normalt lägger andra värderingar i det begreppet. Föredrar nästan alltid, om underredet inte tar i terrängen under bilen, att sitta så lågt som möjligt över vägen. Det är mest komfortabelt för mig personligen.

Har dock full förståelse för att andra har andra preferenser och värderingar om hur det skall vara.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Komforten i model y

Inlägg av Dafro »

Jag sitte gärna en halvmeter upp med luftfjädring, nära backen ger kort fjädringsgång lika med stötigt och knappast komfort om man frågar flertalet av människor, fast kanske mest oss som närmar oss 50 eller mer…
27,8 kWp solceller
tesla newbie
Inlägg: 500
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Komforten i model y

Inlägg av tesla newbie »

Är ärligt till tveksam till om högre bilar är komfortabla. I familjen har vi både en Mercedes E-klass (W212) och en Mercedes GLS och jag tycker E-klassen är enormt mycket komfortablare än GLS:en. GLS:en är för mjuk i dämpningen och gungar för mycket för min smak. Dessutom är den alldeles för krängstyv på grund av sin höjd och vaggar kraftigt i sidled över vissa ojämnheter. Själv gillar jag att sitta högt, men vill samtidigt inte ha en massa svaj och gung så därför passar Model Y mig mycket bra.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Komforten i model y

Inlägg av Dafro »

tesla newbie skrev:
Är ärligt till tveksam till om högre bilar är komfortabla. I familjen har vi både en Mercedes E-klass (W212) och en Mercedes GLS och jag tycker E-klassen är enormt mycket komfortablare än GLS:en. GLS:en är för mjuk i dämpningen och gungar för mycket för min smak. Dessutom är den alldeles för krängstyv på grund av sin höjd och vaggar kraftigt i sidled över vissa ojämnheter. Själv gillar jag att sitta högt, men vill samtidigt inte ha en massa svaj och gung så därför passar Model Y mig mycket bra.
Mercedes gungar mycket mer. Provkörde gle och den är ok rakt fram men när man svänger så gungar det rejält, BMW är fastare.
27,8 kWp solceller
Aida
Inlägg: 962
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Komforten i model y

Inlägg av Aida »

mikebike skrev:
Elof skrev:
Vad få verkar tänka på är det inbyggda komfortunderläge bilar med hög sittposition har. Tänk att en liten ojämnhet i vägen snabbt höjer ena sidan av bilen. Med en högre sittposition (allt annat lika) kommer passagerarna att kastas sidledes en längre sträcka än i en låg bil. Blir det inte så?
Generellt upplevs högre bilar som mer komfortabla. XC70 var t.ex. betydligt bekvämare än V70. Samma verkar gälla för V60CC kontra V60. Min V70 blev definitivt mindre komfortabel när jag sänkte den 4 cm!
Jag kan konstatera att mina XC60 haft bättre komfort än den V60 jag hade. Kör man för för fort i en cirkulationsplats kan en högre bil upplevas vinglig, men det är snarare obehag än dålig komfort.

Tvärtom! Det du hänvisar till är biltillverkarens val av inställningar där Volvo medvetet valt att XC70 skulle vara mjukare än V70. Likaså blir naturligtvis din V70 stummare i fjädringen när den sänks eftersom fjädern komprimeras eller ersätts av en kortar som då måste bli hårdare pga den kortare fjädringsvägen så att den inte slår i ändstoppen.

Högre bilar är alltid mer okomfortabla under samma premisser som lägre byggd bil (alltså GLE jämfört med E-klass - inte XC70 jfrt med V70) pga större massa, högre tyngdpunkt, större tyngre hjul som ger mer ofjädrad massa samt att passagerarna sitter högre vilket ger mer pendeleffekt. Det är alltså svårare att göra en SUV lika bekväm och/eller få lika bra väghållning som en kombi eller sedanmodell
tesla newbie
Inlägg: 500
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Komforten i model y

Inlägg av tesla newbie »

Ja den höga tyngdpunkten på ICE suvar ställer till det. Det intressanta är egentligen inte bara tyngdpunkten utan förhållandet mellan tyngdpunkten och spårvidden. Problemet är att för ICE suvar så åker tyngdpunkten upp så mycket att de skulle behöva en spårvidd på över 180 cm för att kompensera och minimera vältrisken vilket är för svårt att genomföra i praktiken. För elbilar blir det lättare eftersom de har lägre tyngdpunkt från början. En Model Y har samma förhållande mellan tyngdpunkt och spårvidd som en BMW 3 serie.
Kelvin
Inlägg: 34
Blev medlem: 01 dec 2023 07:05

Re: Komforten i model y

Inlägg av Kelvin »

Måste säg att jag överlag är nöjd över min bil, en sak som stör lite är att den bakre ACn verkar stängas av hela tiden. Detta blir lite problematiskt när ajg har min hund i baksätet, någon som har tips på hur man råder bot på det? Är det bara köra utan auto?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7560
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Komforten i model y

Inlägg av mikebike »

Kelvin skrev: 23 dec 2023 16:20
Måste säg att jag överlag är nöjd över min bil, en sak som stör lite är att den bakre ACn verkar stängas av hela tiden. Detta blir lite problematiskt när ajg har min hund i baksätet, någon som har tips på hur man råder bot på det? Är det bara köra utan auto?
Köp en tyngre hund.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
-AG-
Inlägg: 60
Blev medlem: 26 jul 2023 09:37

Re: Komforten i model y

Inlägg av -AG- »

SUV’ar som har mjukare fjädring har det för att få bättre framkomlighet. Terrängegenskaper och framkomligheten har varit mycket på tapeten och ofta har Subarus bilar varit måttstocken. Vill man ha bra terrängegenskaper funkar inte hård fjädring och styvt chassi. Därför är tex XC70 med sina 21cm markfrigång och iaf vissa ambitioner på terrängframkomlighet betydligt mjukare än en låg bil. För en city-SUV spelar framkomligheten mindre roll och fjädringen kan göras hårdare.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Komforten i model y

Inlägg av taliz »

mikebike skrev: 23 dec 2023 16:46
Kelvin skrev: 23 dec 2023 16:20
Måste säg att jag överlag är nöjd över min bil, en sak som stör lite är att den bakre ACn verkar stängas av hela tiden. Detta blir lite problematiskt när ajg har min hund i baksätet, någon som har tips på hur man råder bot på det? Är det bara köra utan auto?
Köp en tyngre hund.
Ge den lite mer julmat. :lol:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 970
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Komforten i model y

Inlägg av Verdi_ »

Dafro skrev: 30 nov 2021 15:19
Jag sitte gärna en halvmeter upp med luftfjädring, nära backen ger kort fjädringsgång lika med stötigt och knappast komfort om man frågar flertalet av människor, fast kanske mest oss som närmar oss 50 eller mer…
Är enklare att göra en bekväm fjädring i en låg bil eftersom man inte har så hög tyngdpunkt som måste stabiliseras.
Skriv svar