Komforten i model y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Guldis-54
Teslaägare
Inlägg: 264
Blev medlem: 12 aug 2016 13:57
Ort: Uppsala

Re: Komforten i model y

Inlägg av Guldis-54 »

Visst, man ska provköra själv för att få rätt uppfattning.
Jag har provat Y och sade redan efter utkörning fr uppställningsplatsen ned för en avfasad rännstenskant att den kändes stötig.
Det blev inte bättre under körningen, så jag gav upp Y.
Står på kö för en MX,sedan 21 nov-20 och har nu lånat min sons MX -19 i en vecka och blir förvånad över hur stötig den också är trots luftfjädringen samt ”högljudd” från frampartiet, däck/vägljud. Frugan upplever samma med de båda bilarna. Det var som en dröm att komma tillbaka min MS-16. Den var betydligt tystare och mjuk i luftfjädringen.
Alla tre var utrustade med dubbfria däck.
Blir nog så att jag behåller min, med fri Suc, bra funktion på vindrutetorkarautomatik och hel/halvljusautomatik mm.
S90D, 2016,Folierad Titanium brushed (Obsidian Black)Såld 4/9-23
MYRWD, 2023 Quick Silver
Aida
Inlägg: 962
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Komforten i model y

Inlägg av Aida »

SwedishAdvocate skrev:
Aida skrev:
Fjädringskomforten i MY är en ren och skär katastrof! Jag stod inte ut! Är faktiskt det värsta jag upplevt i en familjebil!

Synd på en så rar ärta! Toppenbil annars och jag var rejält sugen tills jag rullade iväg… Då gick tyvärr bilen bort. Nu lär tusen mänskor säga emot. Men tyvärr är det min sanning. Varför kunde inte Tesla ha två chassi på den? Ett sportpaket för dem som vill ha en performance utan de extra hästkrafterna (hmmm ingen kanske?)
Nyfiken...

19- eller 20-tumshjul?
Ingen aning. Provkörd mörkgrå i Malmö. Lär väl ha varit 20 eller? Tänker att demobilarna brukar va fullutrustade. Det var sommardäck iaf. Är det stor skillnad med 19 menar du? Har Tesla Malmö nån med 19? Hade isf varit intressant att provköra en sån. Jag vill ju ge Tesla en chans… Två chanser… Sen var det bara det här med den reptilsnabba okänsliga styrningen som innebär vinglig färd också - men det vänjer man sig nog snabbt vid.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5407
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Komforten i model y

Inlägg av SwedishAdvocate »

Aida skrev:
Är det stor skillnad med 19 menar du? /...
Vet inte.

1. Har inte testat Model Y själv.
2. Vill/behöver (tyvärr) använda pengarna till ett karriärbyte istället... (Fast i mitt fall så skulle det i så fall bli en 3 eller 3LR med dragkrok istället för en Y. Trots att den varken har halvkombi- eller kombilucka...)

Jag har kört några timmar med Model 3 LR AWD med 18-tums sommarhjul (de Michelin som kom standard på de första bilarna). Har själv en beg. ~2015 gasdriven VW Golf Kombi med 16-tumsfälgar. Tycker väl inte att det särskilt stor skillnad på de bägge bilarna vad gäller komfort. Tyckte inte heller att det var så stor skillnad på styrningen mellan min Golf och 3:an (hade styrningen i det lättaste läget). Är 40+ och gillar personligen fjädring som är mer åt sporthållet... Men med de sagt så tycker jag inte 3:an var särskilt hård och stötig i fjädringen.

Edit: Färden med 3:an var mest på 100-väg med mitträcke i norra Skåne och södra Småland...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3277
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Komforten i model y

Inlägg av Niklas Z »

Lufttrycket spelar stor roll för fjädringskomforten. Jag tror Tesla ofta kör med högre lufttryck för att minska rullmotståndet en aning. Är trycket runt 3 bar blir det stötigt. Mycket skönare gång med 2,6-2,7 bar. Dock skulle jag bli lite orolig för fälgarna med så lågt tryck ifall de är 20 tum, för då blir det inte så mycket fjädringsväg i däcksidorna och med lågt lufttryck är risken att skada fälgen större än med 18 tums hjul.
Jag tycker min M3LR är stötig, främst i stadstrafik, när lufttrycket är uppåt 3 bar. Med 2,6-2,7 bar är det inget fel på fjädringskomforten.
Model Y har jag aldrig provat, så det jag skriver kanske inte stämmer lika bra på Model Y som på Model 3.
Senast redigerad av Niklas Z, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5513
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Komforten i model y

Inlägg av Gustafsson »

Det är knappt någon skillnad mellan luftfjädring och stålfjädring i komfort. Det är stötdämparnas karaktär som är viktigare. En stålfjädrad bil utan stötdämpare är extremt mjuk och svampig.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Komforten i model y

Inlägg av OfarligTesla »

Både Model 3 och Model Y är åt det sportigare hållet så det är vad man kan förvänta sig. Den är dock inte dragen helt åt det sportiga hållet utan behåller en del komfort.
Malt1
Inlägg: 41
Blev medlem: 20 okt 2021 07:01

Re: Komforten i model y

Inlägg av Malt1 »

Jag fattar ingenting av kritiken som vissa har mot Model Y. Tycker den gick väldigt tyst och fint och kändes premium när jag provade en under en timme. Och då kommer jag från en Audi A6 Allroad från 19 innan.

Jag hade förväntat mig att Tesla skulle vara lite ”överreklamerat” och ”hype” men blev så positivt överraskad att jag slog till och köpte en :-)

Provkör själv, ett tips som de flesta redan kommit med!

Jag tycker som sagt att de var en väldigt fin och skön bil att köra!
teslaponken
Inlägg: 419
Blev medlem: 24 okt 2021 14:25

Re: Komforten i model y

Inlägg av teslaponken »

Aida skrev:
Fjädringskomforten i MY är en ren och skär katastrof! Jag stod inte ut! Är faktiskt det värsta jag upplevt i en familjebil!

Synd på en så rar ärta! Toppenbil annars och jag var rejält sugen tills jag rullade iväg… Då gick tyvärr bilen bort. Nu lär tusen mänskor säga emot. Men tyvärr är det min sanning. Varför kunde inte Tesla ha två chassi på den? Ett sportpaket för dem som vill ha en performance utan de extra hästkrafterna (hmmm ingen kanske?)
Haha lägg av säger jag bara.
Vad grinigt inlägg.

Hittar man inget annat att klaga på?
Bilen är ju lätt en 9/10, även objektivt mätt.

Vilken motsvarande bil kan ens mäta sig med den?
MY LR -21 [såld för 446K]
MS P -20
Aida
Inlägg: 962
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Komforten i model y

Inlägg av Aida »

teslaponken skrev:
Aida skrev:
Fjädringskomforten i MY är en ren och skär katastrof! Jag stod inte ut! Är faktiskt det värsta jag upplevt i en familjebil!

Synd på en så rar ärta! Toppenbil annars och jag var rejält sugen tills jag rullade iväg… Då gick tyvärr bilen bort. Nu lär tusen mänskor säga emot. Men tyvärr är det min sanning. Varför kunde inte Tesla ha två chassi på den? Ett sportpaket för dem som vill ha en performance utan de extra hästkrafterna (hmmm ingen kanske?)
Haha lägg av säger jag bara.
Vad grinigt inlägg.

Hittar man inget annat att klaga på?
Bilen är ju lätt en 9/10, även objektivt mätt.

Vilken motsvarande bil kan ens mäta sig med den?
Hur menar du nu?
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3278
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Komforten i model y

Inlägg av Maw »

teslaponken skrev:
Aida skrev:
Fjädringskomforten i MY är en ren och skär katastrof! Jag stod inte ut! Är faktiskt det värsta jag upplevt i en familjebil!

Synd på en så rar ärta! Toppenbil annars och jag var rejält sugen tills jag rullade iväg… Då gick tyvärr bilen bort. Nu lär tusen mänskor säga emot. Men tyvärr är det min sanning. Varför kunde inte Tesla ha två chassi på den? Ett sportpaket för dem som vill ha en performance utan de extra hästkrafterna (hmmm ingen kanske?)
Haha lägg av säger jag bara.
Vad grinigt inlägg.

Hittar man inget annat att klaga på?
Bilen är ju lätt en 9/10, även objektivt mätt.

Vilken motsvarande bil kan ens mäta sig med den?
Jag har inte haft möjlighet att provköra MYännu men det är ju ganska vanligt att folk anmärker på fjädringskomforten så det måste väl finnas många andra bilar som kan mäta sig med MY på den punkten?

Sen är det förstås en smaksak hur mjuk eller hård gång man vill ha.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Komforten i model y

Inlägg av martinot »

teslaponken skrev:
Aida skrev:
Fjädringskomforten i MY är en ren och skär katastrof! Jag stod inte ut! Är faktiskt det värsta jag upplevt i en familjebil!

Synd på en så rar ärta! Toppenbil annars och jag var rejält sugen tills jag rullade iväg… Då gick tyvärr bilen bort. Nu lär tusen mänskor säga emot. Men tyvärr är det min sanning. Varför kunde inte Tesla ha två chassi på den? Ett sportpaket för dem som vill ha en performance utan de extra hästkrafterna (hmmm ingen kanske?)
Haha lägg av säger jag bara.
Vad grinigt inlägg.

Hittar man inget annat att klaga på?
Bilen är ju lätt en 9/10, även objektivt mätt.

Vilken motsvarande bil kan ens mäta sig med den?
Jag förstår var du kommer ifrån, och skulle inte vara förvånad om jag tyckte samma sak om MY efter en provkörning (har dock inte haft tid för det än). Men samtidigt så är ju önskemål och krav olika, och det måste man ju ändå ha respekt för.

Vissa vill ha mjukare/gungigare "amerikanare" eller "turistbuss" (provkörde själv en Hyundai Ioniq 5, och den var extremt svampig i både körkänslan och styrning tyckte jag, och den sämsta personbil jag kört i modern tid), medans andra uppskattar en lite "sportigare tysk" eller stramare "BMW-känsla" (är själv oftast mer åt det hållet). Någon annan kanske vill ha något mitt emellan.

Men poängen är att det finns inget rätt eller fel här, då vi alla har olika krav gällande känslan och även hur en bil skall uppföra sig på vägen. Tycker det var utmärkt att Aida testkörde bilen innan han bestämde sig. Finns inget som kan ersätta att provköra en bil personligen och bilda sig sin egen uppfattning. De finaste nyanserna kanske kommer fram först med tiden efter att man ägt bilen ett tag, men man får tack vare provkörningen iaf. en grundläggande upplevelse och uppfattning om bilen ungefär motsvarar ens egna preferenser och önskemål.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1893
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Komforten i model y

Inlägg av themax »

Maw skrev:
Jag har inte haft möjlighet att provköra MYännu men det är ju ganska vanligt att folk anmärker på fjädringskomforten så det måste väl finnas många andra bilar som kan mäta sig med MY på den punkten?
Ja, Model Y är så mycket stötigare i chassit än min Model 3 att jag genast började leta stötdämpare med bättre komfort. Den är för hård för mig, men det lär jag väl också vänja mig vid så småningom. Om jag alltså inte byter ut stötdämparna då, men 40000 …
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5407
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Komforten i model y

Inlägg av SwedishAdvocate »

themax skrev:
Ja, Model Y är så mycket stötigare i chassit än min Model 3 att jag genast började leta stötdämpare med bättre komfort. Den är för hård för mig, men det lär jag väl också vänja mig vid så småningom. Om jag alltså inte byter ut stötdämparna då, men 40000 …
Nyfiken...

Hade den Model Y:n 19- eller 20-tumsdäck?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1893
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Komforten i model y

Inlägg av themax »

SwedishAdvocate skrev:
themax skrev:
Ja, Model Y är så mycket stötigare i chassit än min Model 3 att jag genast började leta stötdämpare med bättre komfort. Den är för hård för mig, men det lär jag väl också vänja mig vid så småningom. Om jag alltså inte byter ut stötdämparna då, men 40000 …
Nyfiken...

Hade den Model Y:n 19- eller 20-tumsdäck?
19” Aero.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14477
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Komforten i model y

Inlägg av taliz »

Jag skulle nog beskriva 3 och Y som "studsiga", inte "stötiga". Lite omogna och bångstyriga typ. ;)
Tycker det passar karaktären på bilen. Kör man aktivt så är det helt ok. Körkänslan är som en gocart.
Ligger man och såsar som en Toyota-förare så är det garanterat störigt. Men då har man helt enkelt köpt fel bil.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5407
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Komforten i model y

Inlägg av SwedishAdvocate »

taliz skrev:
Jag skulle nog beskriva 3 och Y som "studsiga", inte "stötiga". Lite omogna och bångstyriga typ. ;)
Tycker det passar karaktären på bilen. Kör man aktivt så är det helt ok. Körkänslan är som en gocart.
Ligger man och såsar som en Toyota-förare så är det garanterat störigt. Men då har man helt enkelt köpt fel bil.
Tycker som sagt att fjädringskomforten i en 2019 M3 LR AWD med 18"-fälgar är ganska lik min ~2015 gasdrivna VW Golf Kombi (med 16"-fälgar). Nu tror jag faktiskt att min Golf är sänkt ca 1,5 cm från fabrik, men jag skulle ju inte direkt beteckna körkänslan i den som "gocart"...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7550
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Komforten i model y

Inlägg av mikebike »

taliz skrev:
Jag skulle nog beskriva 3 och Y som "studsiga", inte "stötiga". Lite omogna och bångstyriga typ. ;)
Tycker det passar karaktären på bilen. Kör man aktivt så är det helt ok. Körkänslan är som en gocart.
Ligger man och såsar som en Toyota-förare så är det garanterat störigt. Men då har man helt enkelt köpt fel bil.
Möjligen passar det en "sportsedan" som Model 3, det passar inte en crossover, en mer praktisk bil som vänder sig till en kundgrupp som inte har kepsen baklänges.
Vi är nog många som hoppats att MY skulle vara mindre stötig än M3...
Frågan är om MYP är ännu "värre"?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Komforten i model y

Inlägg av martinot »

mikebike skrev:
taliz skrev:
Jag skulle nog beskriva 3 och Y som "studsiga", inte "stötiga". Lite omogna och bångstyriga typ. ;)
Tycker det passar karaktären på bilen. Kör man aktivt så är det helt ok. Körkänslan är som en gocart.
Ligger man och såsar som en Toyota-förare så är det garanterat störigt. Men då har man helt enkelt köpt fel bil.
Möjligen passar det en "sportsedan" som Model 3, det passar inte en crossover, en mer praktisk bil som vänder sig till en kundgrupp som inte har kepsen baklänges.
Vi är nog många som hoppats att MY skulle vara mindre stötig än M3...
Frågan är om MYP är ännu "värre"?
Provkör.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7550
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Komforten i model y

Inlägg av mikebike »

martinot skrev:
mikebike skrev:
taliz skrev:
Jag skulle nog beskriva 3 och Y som "studsiga", inte "stötiga". Lite omogna och bångstyriga typ. ;)
Tycker det passar karaktären på bilen. Kör man aktivt så är det helt ok. Körkänslan är som en gocart.
Ligger man och såsar som en Toyota-förare så är det garanterat störigt. Men då har man helt enkelt köpt fel bil.
Möjligen passar det en "sportsedan" som Model 3, det passar inte en crossover, en mer praktisk bil som vänder sig till en kundgrupp som inte har kepsen baklänges.
Vi är nog många som hoppats att MY skulle vara mindre stötig än M3...
Frågan är om MYP är ännu "värre"?
Provkör.
Det finns inga Model Y Performance att provköra.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Komforten i model y

Inlägg av martinot »

mikebike skrev:
martinot skrev:
mikebike skrev:
taliz skrev:
Jag skulle nog beskriva 3 och Y som "studsiga", inte "stötiga". Lite omogna och bångstyriga typ. ;)
Tycker det passar karaktären på bilen. Kör man aktivt så är det helt ok. Körkänslan är som en gocart.
Ligger man och såsar som en Toyota-förare så är det garanterat störigt. Men då har man helt enkelt köpt fel bil.
Möjligen passar det en "sportsedan" som Model 3, det passar inte en crossover, en mer praktisk bil som vänder sig till en kundgrupp som inte har kepsen baklänges.
Vi är nog många som hoppats att MY skulle vara mindre stötig än M3...
Frågan är om MYP är ännu "värre"?
Provkör.
Det finns inga Model Y Performance att provköra.
Ahh. Då förstår jag din väntan och nyfikenhet. När väntas de in till Sverige?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7550
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Komforten i model y

Inlägg av mikebike »

martinot skrev:
mikebike skrev:
martinot skrev:
mikebike skrev:
taliz skrev:
Jag skulle nog beskriva 3 och Y som "studsiga", inte "stötiga". Lite omogna och bångstyriga typ. ;)
Tycker det passar karaktären på bilen. Kör man aktivt så är det helt ok. Körkänslan är som en gocart.
Ligger man och såsar som en Toyota-förare så är det garanterat störigt. Men då har man helt enkelt köpt fel bil.
Möjligen passar det en "sportsedan" som Model 3, det passar inte en crossover, en mer praktisk bil som vänder sig till en kundgrupp som inte har kepsen baklänges.
Vi är nog många som hoppats att MY skulle vara mindre stötig än M3...
Frågan är om MYP är ännu "värre"?
Provkör.
Det finns inga Model Y Performance att provköra.
Ahh. Då förstår jag din väntan och nyfikenhet. När väntas de in till Sverige?
Det är Tesla vi diskuterar, då blir svaret som vanligt "ingen vet".

För förtydliga, det är en LR jag beställt (för mer än ett år sedan).
Planen är att köra med 19" på sommaren och 18" på vintern, eventuellt 18" året runt, för bäst komfort. Dessvärre verkar det inte vara speciellt stor skillnad mellan 18 och 19 tum, respektive 19 och 20 tum enligt de som gått ned i fälgstorlek nu till vintern.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14477
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Komforten i model y

Inlägg av taliz »

mikebike skrev:
taliz skrev:
Jag skulle nog beskriva 3 och Y som "studsiga", inte "stötiga". Lite omogna och bångstyriga typ. ;)
Tycker det passar karaktären på bilen. Kör man aktivt så är det helt ok. Körkänslan är som en gocart.
Ligger man och såsar som en Toyota-förare så är det garanterat störigt. Men då har man helt enkelt köpt fel bil.
Möjligen passar det en "sportsedan" som Model 3, det passar inte en crossover, en mer praktisk bil som vänder sig till en kundgrupp som inte har kepsen baklänges.
Vi är nog många som hoppats att MY skulle vara mindre stötig än M3...
Frågan är om MYP är ännu "värre"?
Varför får inte en crossover vara rolig?
Med eldrift så hamnar ju vikten lågt, vilket gör att man kan få den att vara lika rolig som en sedan. Eller tom roligare vs en avgasdriven sedan.

Vill man främst ha en komfortabel crossover finns det numera massvis med alternativ.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Komforten i model y

Inlägg av Dafro »

Är imponerad av att ni står ut med denna ovisshet, det har inte jag tålamod till, 3-4 månader kan man väl vänta max, men helt ovisst nope.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7550
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Komforten i model y

Inlägg av mikebike »

taliz skrev:
mikebike skrev:
taliz skrev:
Jag skulle nog beskriva 3 och Y som "studsiga", inte "stötiga". Lite omogna och bångstyriga typ. ;)
Tycker det passar karaktären på bilen. Kör man aktivt så är det helt ok. Körkänslan är som en gocart.
Ligger man och såsar som en Toyota-förare så är det garanterat störigt. Men då har man helt enkelt köpt fel bil.
Möjligen passar det en "sportsedan" som Model 3, det passar inte en crossover, en mer praktisk bil som vänder sig till en kundgrupp som inte har kepsen baklänges.
Vi är nog många som hoppats att MY skulle vara mindre stötig än M3...
Frågan är om MYP är ännu "värre"?
Varför får inte en crossover vara rolig?
Med eldrift så hamnar ju vikten lågt, vilket gör att man kan få den att vara lika rolig som en sedan. Eller tom roligare vs en avgasdriven sedan.

Vill man främst ha en komfortabel crossover finns det numera massvis med alternativ.
Det är inte roligt med dålig komfort, en bil blir inte automatiskt roligare av hård fjädring. Tack vare sin lägre tyngdpunkt borde rimligen en elbil kunna ha mjukare fjädring än motsvarande avgasbil utan att bli svajig .
Det hade varit lämpligt med komfortablare chassi på MYLR (än idag), och sedan kan de som gillar hårda chassin köpa en MYP

Så länge inga andra elbilar kan använda SuC så finns det inga rimliga alternativ för våra behov. Jag laddar mer än hälften av all energi på SuC och min resa till Borgafjäll i höstas hade tagit 8-10 timmar längre utan SuC.
Det enda alternativet är att behålla trean.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Komforten i model y

Inlägg av martinot »

Dafro skrev:
Är imponerad av att ni står ut med denna ovisshet, det har inte jag tålamod till, 3-4 månader kan man väl vänta max, men helt ovisst nope.
Du står ut med ovissheten att inte veta hur, och om, SuC kommer öppnas?

Tycker det är klart värre.

Även Audi har rätt långa och ovissa leveranstider på vissa modeller, så är inte unikt för Tesla.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar