Finns det verkligen folk som orkar pilla med massa inställningar?
Det är en knapp som man väljer sport eller komfort med. Verkligen inte jobbigt. Dessutom känner systemet av körsättet och anpassar sig.
Jag har en sån knapp i min ID4. Kan inte minnas att jag tryckt på den någon gång.
Faktiskt rätt irriterande sånt där. När jag provkörde EV6 härom sistens så tyckte jag inte den var så snabb. Då skrev nån och frågade om jag hade den i "sportmode". Hade inte ens tänkt tanken att man var tvungen att ställa om något.
Trycker jag gasen i botten så ska den ge mig allt som finns, alltid!
Finns det verkligen folk som orkar pilla med massa inställningar?
Det är en knapp som man väljer sport eller komfort med. Verkligen inte jobbigt. Dessutom känner systemet av körsättet och anpassar sig.
Jag har en sån knapp i min ID4. Kan inte minnas att jag tryckt på den någon gång.
Faktiskt rätt irriterande sånt där. När jag provkörde EV6 härom sistens så tyckte jag inte den var så snabb. Då skrev nån och frågade om jag hade den i "sportmode". Hade inte ens tänkt tanken att man var tvungen att ställa om något.
Trycker jag gasen i botten så ska den ge mig allt som finns, alltid!
Det är ju skillnad på gasrespons och stötdämparavstämning.
Hur upplever ni komforten i model y ni som hunnit köra lite med dom? I alla tester jag läst så anmärker dom på att dom är stötiga? Är det nånting ni stör er på? Har kört tyska bilar med luftfjädring senaste åren och är i funderingarna att köpa en y då jag tycker dom ser otroligt fina ut men är lite fundersam på just komforten då vi har rätt dåliga vägar i Norrlands inland. Undrar även hur värmen fungerar i dom när det blir riktigt kallt som nu -32 grader , är värmen tillräcklig om man kör längre sträckor? Kanske inte så många som hunnit testa det ännu i Sverige med model y?
Jag var förberedd på att den skulle vara stötig. Visst känns det av ibland. Men kan leva med det eftersom bilen är riktigt bra annars
Jämför du med Stelvio QV, eller är även basversionen av Stelvio hård?
Dina andra exempel är ju "prestandaversioner" och då bör man jämföra med MYP.
MYLR bör snarare jämföras mot X3 och Q5 i normala utföranden. Jag har inte kört någon av dina exempel, bara åkt med som passagerare i en X3 (2.0 diesel) och den var inte stötig.
Har bara kört vanliga Stelvio och den var betydligt hårdare än den X3 20d jag hade då. Model Y LR har samma prestanda som tex X3 M 40i, så det känns högst relevant att jämföra med den. Min förra X3 20d hade standardchassi utan adaptiv dämpning och var hårdare än Model Y över vissa typer av ojämnheter. Speciellt över korta fartgupp och trottoarkanter. Dock var den tystare från hjulupphängningen. Styrningen i Model Y är mycket bättre. X3:an var mycket spårkänsligare.
Jämför du med Stelvio QV, eller är även basversionen av Stelvio hård?
Dina andra exempel är ju "prestandaversioner" och då bör man jämföra med MYP.
MYLR bör snarare jämföras mot X3 och Q5 i normala utföranden. Jag har inte kört någon av dina exempel, bara åkt med som passagerare i en X3 (2.0 diesel) och den var inte stötig.
Har bara kört vanliga Stelvio och den var betydligt hårdare än den X3 20d jag hade då. Model Y LR har samma prestanda som tex X3 M 40i, så det känns högst relevant att jämföra med den. Min förra X3 20d hade standardchassi utan adaptiv dämpning och var hårdare än Model Y över vissa typer av ojämnheter. Speciellt över korta fartgupp och trottoarkanter. Dock var den tystare från hjulupphängningen. Styrningen i Model Y är mycket bättre. X3:an var mycket spårkänsligare.
Efter att ha haft några mer eller mindre spårkänsliga bilar så är jag imponerad av min Model 3. Den spårar inte alls.
Intressant att du nämner korta fartgupp, min Model 3 känns stötig över dessa, men den Model Y jag provkörde kändes som om något var glapp i bakvagnen och att någon glömt en verktygslåda av plåt i bagaget.
Finns det verkligen folk som orkar pilla med massa inställningar?
Det är en knapp som man väljer sport eller komfort med. Verkligen inte jobbigt. Dessutom känner systemet av körsättet och anpassar sig.
Jag har en sån knapp i min ID4. Kan inte minnas att jag tryckt på den någon gång.
Men du har väl inte DCC Taliz?
Jag tycker det enda som gör det lönt att ändra körläge är DCC,. Möjligtvis också att växellådan ändrar karaktär på t ex vår diesel men det är ju inte relevant på en elbil.
Finns det verkligen folk som orkar pilla med massa inställningar?
Det är en knapp som man väljer sport eller komfort med. Verkligen inte jobbigt. Dessutom känner systemet av körsättet och anpassar sig.
Jag har en sån knapp i min ID4. Kan inte minnas att jag tryckt på den någon gång.
Men du har väl inte DCC Taliz?
Jag tycker det enda som gör det lönt att ändra körläge är DCC,. Möjligtvis också att växellådan ändrar karaktär på t ex vår diesel men det är ju inte relevant på en elbil.
Inte vad jag vet, men det går ändå att ställa in fjädringen lustigt nog.
Hursomhelst, för mig handlar kul bilkörning om spontanitet. Tex kanske jag glider runt, sen dyker en skarp kurva upp och jag vill se hur snabbt jag kan ta den. Dvs ett ögonblicksbeslut.
Att först tvingas trycka på nån knapp för att byta inställning gör att jag tappar lusten.
Hursomhelst, för mig handlar kul bilkörning om spontanitet. Tex kanske jag glider runt, sen dyker en skarp kurva upp och jag vill se hur snabbt jag kan ta den. Dvs ett ögonblicksbeslut.
Att först tvingas trycka på nån knapp för att byta inställning gör att jag tappar lusten.
Du får naturligtvis fungera på det sättet om du vill.
Vi som inte tycker ett knapptryck på en knapp är så jobbigt att det förtar körglädjen bryr oss dock inte så mycket. Det finns till och med människor som väljer en krokig väg för att den är kul att köra, och då ett knapptryck samtidigt som man börjar köra på den vägen en extra lätt börda, med tanke på att det kan ligga flera kilometer med kurvor framför. Dessutom kan bilen passa flera olika köparkategorier om den kan ha både hårdare och mjukare inställning. De är nog inte så intresserade av dina krav på spontanitet.
Hursomhelst, för mig handlar kul bilkörning om spontanitet. Tex kanske jag glider runt, sen dyker en skarp kurva upp och jag vill se hur snabbt jag kan ta den. Dvs ett ögonblicksbeslut.
Att först tvingas trycka på nån knapp för att byta inställning gör att jag tappar lusten.
Du får naturligtvis fungera på det sättet om du vill.
Vi som inte tycker ett knapptryck på en knapp är så jobbigt att det förtar körglädjen bryr oss dock inte så mycket. Det finns till och med människor som väljer en krokig väg för att den är kul att köra, och då ett knapptryck samtidigt som man börjar köra på den vägen en extra lätt börda, med tanke på att det kan ligga flera kilometer med kurvor framför. Dessutom kan bilen passa flera olika köparkategorier om den kan ha både hårdare och mjukare inställning. De är nog inte så intresserade av dina krav på spontanitet.
Notera att jag skrev ”för mig”.
Det bästa hade väl varit om det fanns ett autoläge.
Sen kunde de som önskar också få manuellt sätta/låsa inställningar till valfritt.
Då hade bilen funkat för såväl sånna som mig, som sånna som dig.
Vad få verkar tänka på är det inbyggda komfortunderläge bilar med hög sittposition har. Tänk att en liten ojämnhet i vägen snabbt höjer ena sidan av bilen. Med en högre sittposition (allt annat lika) kommer passagerarna att kastas sidledes en längre sträcka än i en låg bil. Blir det inte så?
Vad få verkar tänka på är det inbyggda komfortunderläge bilar med hög sittposition har. Tänk att en liten ojämnhet i vägen snabbt höjer ena sidan av bilen. Med en högre sittposition (allt annat lika) kommer passagerarna att kastas sidledes en längre sträcka än i en låg bil. Blir det inte så?
Generellt upplevs högre bilar som mer komfortabla. XC70 var t.ex. betydligt bekvämare än V70. Samma verkar gälla för V60CC kontra V60. Min V70 blev definitivt mindre komfortabel när jag sänkte den 4 cm!
Jag kan konstatera att mina XC60 haft bättre komfort än den V60 jag hade. Kör man för för fort i en cirkulationsplats kan en högre bil upplevas vinglig, men det är snarare obehag än dålig komfort.
Vad få verkar tänka på är det inbyggda komfortunderläge bilar med hög sittposition har. Tänk att en liten ojämnhet i vägen snabbt höjer ena sidan av bilen. Med en högre sittposition (allt annat lika) kommer passagerarna att kastas sidledes en längre sträcka än i en låg bil. Blir det inte så?
Generellt upplevs högre bilar som mer komfortabla. XC70 var t.ex. betydligt bekvämare än V70. Samma verkar gälla för V60CC kontra V60. Min V70 blev definitivt mindre komfortabel när jag sänkte den 4 cm!
Jag kan konstatera att mina XC60 haft bättre komfort än den V60 jag hade. Kör man för för fort i en cirkulationsplats kan en högre bil upplevas vinglig, men det är snarare obehag än dålig komfort.
Generellt upplevs högre bilar som mer komfortabla. XC70 var t.ex. betydligt bekvämare än V70. Samma verkar gälla för V60CC kontra V60. Min V70 blev definitivt mindre komfortabel när jag sänkte den 4 cm!
Jag kan konstatera att mina XC60 haft bättre komfort än den V60 jag hade. Kör man för för fort i en cirkulationsplats kan en högre bil upplevas vinglig, men det är snarare obehag än dålig komfort.
Kan avgöras vad man anser med "komfort". Vingliga, svajiga och osäkra bilar anser jag vara okomfortabla att köra, även om jag förstår att andra normalt lägger andra värderingar i det begreppet. Föredrar nästan alltid, om underredet inte tar i terrängen under bilen, att sitta så lågt som möjligt över vägen. Det är mest komfortabelt för mig personligen.
Har dock full förståelse för att andra har andra preferenser och värderingar om hur det skall vara.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Jag sitte gärna en halvmeter upp med luftfjädring, nära backen ger kort fjädringsgång lika med stötigt och knappast komfort om man frågar flertalet av människor, fast kanske mest oss som närmar oss 50 eller mer…
Är ärligt till tveksam till om högre bilar är komfortabla. I familjen har vi både en Mercedes E-klass (W212) och en Mercedes GLS och jag tycker E-klassen är enormt mycket komfortablare än GLS:en. GLS:en är för mjuk i dämpningen och gungar för mycket för min smak. Dessutom är den alldeles för krängstyv på grund av sin höjd och vaggar kraftigt i sidled över vissa ojämnheter. Själv gillar jag att sitta högt, men vill samtidigt inte ha en massa svaj och gung så därför passar Model Y mig mycket bra.
Är ärligt till tveksam till om högre bilar är komfortabla. I familjen har vi både en Mercedes E-klass (W212) och en Mercedes GLS och jag tycker E-klassen är enormt mycket komfortablare än GLS:en. GLS:en är för mjuk i dämpningen och gungar för mycket för min smak. Dessutom är den alldeles för krängstyv på grund av sin höjd och vaggar kraftigt i sidled över vissa ojämnheter. Själv gillar jag att sitta högt, men vill samtidigt inte ha en massa svaj och gung så därför passar Model Y mig mycket bra.
Mercedes gungar mycket mer. Provkörde gle och den är ok rakt fram men när man svänger så gungar det rejält, BMW är fastare.
Vad få verkar tänka på är det inbyggda komfortunderläge bilar med hög sittposition har. Tänk att en liten ojämnhet i vägen snabbt höjer ena sidan av bilen. Med en högre sittposition (allt annat lika) kommer passagerarna att kastas sidledes en längre sträcka än i en låg bil. Blir det inte så?
Generellt upplevs högre bilar som mer komfortabla. XC70 var t.ex. betydligt bekvämare än V70. Samma verkar gälla för V60CC kontra V60. Min V70 blev definitivt mindre komfortabel när jag sänkte den 4 cm!
Jag kan konstatera att mina XC60 haft bättre komfort än den V60 jag hade. Kör man för för fort i en cirkulationsplats kan en högre bil upplevas vinglig, men det är snarare obehag än dålig komfort.
Tvärtom! Det du hänvisar till är biltillverkarens val av inställningar där Volvo medvetet valt att XC70 skulle vara mjukare än V70. Likaså blir naturligtvis din V70 stummare i fjädringen när den sänks eftersom fjädern komprimeras eller ersätts av en kortar som då måste bli hårdare pga den kortare fjädringsvägen så att den inte slår i ändstoppen.
Högre bilar är alltid mer okomfortabla under samma premisser som lägre byggd bil (alltså GLE jämfört med E-klass - inte XC70 jfrt med V70) pga större massa, högre tyngdpunkt, större tyngre hjul som ger mer ofjädrad massa samt att passagerarna sitter högre vilket ger mer pendeleffekt. Det är alltså svårare att göra en SUV lika bekväm och/eller få lika bra väghållning som en kombi eller sedanmodell
Ja den höga tyngdpunkten på ICE suvar ställer till det. Det intressanta är egentligen inte bara tyngdpunkten utan förhållandet mellan tyngdpunkten och spårvidden. Problemet är att för ICE suvar så åker tyngdpunkten upp så mycket att de skulle behöva en spårvidd på över 180 cm för att kompensera och minimera vältrisken vilket är för svårt att genomföra i praktiken. För elbilar blir det lättare eftersom de har lägre tyngdpunkt från början. En Model Y har samma förhållande mellan tyngdpunkt och spårvidd som en BMW 3 serie.
Måste säg att jag överlag är nöjd över min bil, en sak som stör lite är att den bakre ACn verkar stängas av hela tiden. Detta blir lite problematiskt när ajg har min hund i baksätet, någon som har tips på hur man råder bot på det? Är det bara köra utan auto?
Måste säg att jag överlag är nöjd över min bil, en sak som stör lite är att den bakre ACn verkar stängas av hela tiden. Detta blir lite problematiskt när ajg har min hund i baksätet, någon som har tips på hur man råder bot på det? Är det bara köra utan auto?
SUV’ar som har mjukare fjädring har det för att få bättre framkomlighet. Terrängegenskaper och framkomligheten har varit mycket på tapeten och ofta har Subarus bilar varit måttstocken. Vill man ha bra terrängegenskaper funkar inte hård fjädring och styvt chassi. Därför är tex XC70 med sina 21cm markfrigång och iaf vissa ambitioner på terrängframkomlighet betydligt mjukare än en låg bil. För en city-SUV spelar framkomligheten mindre roll och fjädringen kan göras hårdare.
Måste säg att jag överlag är nöjd över min bil, en sak som stör lite är att den bakre ACn verkar stängas av hela tiden. Detta blir lite problematiskt när ajg har min hund i baksätet, någon som har tips på hur man råder bot på det? Är det bara köra utan auto?
Jag sitte gärna en halvmeter upp med luftfjädring, nära backen ger kort fjädringsgång lika med stötigt och knappast komfort om man frågar flertalet av människor, fast kanske mest oss som närmar oss 50 eller mer…
Är enklare att göra en bekväm fjädring i en låg bil eftersom man inte har så hög tyngdpunkt som måste stabiliseras.