Komforten i model y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3226
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Komforten i model y

Inlägg av Niklas Z »

dd88 skrev:
Gällande chassi så vore det väl det bästa om Tesla tog fram adaptiva chassin så man kan ändra med en knapptryckning beroende på preferenser.
Exakt. Hade det på min BMW innan jag bytte till M3LR. Det var ett utmärkt tillval, som jag givetvis hade kryssat för om Tesla erbjudit det.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Komforten i model y

Inlägg av OfarligTesla »

Niklas Z skrev:
Exakt. Hade det på min BMW innan jag bytte till M3LR. Det var ett utmärkt tillval, som jag givetvis hade kryssat för om Tesla erbjudit det.
Är väl standard på S/X, frågan är om de kommer lägga till det på 3/Y också eller om de vill hålla det till de dyrare syskonen.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14346
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Komforten i model y

Inlägg av taliz »

Finns det verkligen folk som orkar pilla med massa inställningar?
Hellre att det justerar sig själv. Om jag trampar gasen i botten och tar kurvor så däcken skriker borde den kunna fatta att jag kör aktivt liksom.
Samma sak om jag är mjuk med gasen och kör enligt hastighetsgränsen...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5258
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Komforten i model y

Inlägg av SwedishAdvocate »

OfarligTesla skrev:
Niklas Z skrev:
Exakt. Hade det på min BMW innan jag bytte till M3LR. Det var ett utmärkt tillval, som jag givetvis hade kryssat för om Tesla erbjudit det.
Är väl standard på S/X, frågan är om de kommer lägga till det på 3/Y också eller om de vill hålla det till de dyrare syskonen.
Som jag förstår det så handlar Tesla om att rädda planeten. Och för att göra det så vill man försöka ersätta så många fossildrivna bilar som möjligt. För 3/Y handlar det om att hålla nere priset. Och för att hålla nere priset så minimerar man komplexiteten i produktionen, vilket i sin tur verkar betyda ett absolut minimum av tillgängliga tillval...
Tesla’s mission is to accelerate the world’s transition to sustainable energy.

/.../ Tesla builds not only all-electric vehicles but also infinitely scalable clean energy generation and storage products. Tesla believes the faster the world stops relying on fossil fuels and moves towards a zero-emission future, the better. /...

Source:
https://www.tesla.com/about
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3226
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Komforten i model y

Inlägg av Niklas Z »

taliz skrev:
Finns det verkligen folk som orkar pilla med massa inställningar?
Det är en knapp som man väljer sport eller komfort med. Verkligen inte jobbigt. Dessutom känner systemet av körsättet och anpassar sig.
Senast redigerad av Niklas Z, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3226
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Komforten i model y

Inlägg av Niklas Z »

OfarligTesla skrev:
Niklas Z skrev:
Exakt. Hade det på min BMW innan jag bytte till M3LR. Det var ett utmärkt tillval, som jag givetvis hade kryssat för om Tesla erbjudit det.
Är väl standard på S/X, frågan är om de kommer lägga till det på 3/Y också eller om de vill hålla det till de dyrare syskonen.
Tidigare var det luftfjädring, men var verkligen stötdämparna ställbara? Kanske så nu, jag har dålig koll på Model S/X.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Komforten i model y

Inlägg av dd88 »

OfarligTesla skrev:
dd88 skrev:
Alla Audi-handlare är anslutna till MRF så deras avtal gäller (krav från Audi). Finns paragrafer som tar upp försening, ersättning och avbokning.

Tack vare detta avtal har jag själv fått fri lånebil över en semester, ersättning och kompensation i form av delar och tillbehör.

Står man utan ersättning efter en längre försening så är det kundens fel och inte handlarens, även om den säkert är glad att kunden inte hävdar sin rätt.
Ja, men MRFs avtal ger väldigt långa tider att förhålla sig till. Inget exakt leveransdatum står i skriftliga avtal utan de håller såklart det muntligt. Så det innebär att det måste gå ca 5 månader från beställningsdatum innan man kan börja prata om att häva avtalet pga försening. Så handlaren han precis få bilen leveransklar innan man hade speciellt mycket att komma med.

Sedan skulle jag inte kalla det bra kundvård om man måste stå och hänvisa till MRF-avtal för att få bra service, men det är väl lite vad jag börjat förvänta mig efter att haft med de tyska märkenas handlare att göra i ett antal år.
Klart du ska skriva in datum i avtalet, se 4a.
60469275-EDDC-473D-B4BD-7ED711806310.jpeg
När du beställt bil så kan du även begära ett styrdokument som reglerar produktion, leverans och utrustning.
0BE86C6A-3819-4B62-BD7A-2E2251E27186.jpeg
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
MrOCM
Teslaägare
Inlägg: 94
Blev medlem: 16 okt 2017 13:11
Ort: Sundsvall

Re: Komforten i model y

Inlägg av MrOCM »

Ja, man kan ju tycka att det borde kunna fungera automatiskt. Å andra sidan kan det finnas en poäng med att ha det manuellt också eftersom vissa föredrar stum fjädring medan andra föredrar att glida fram på moln. På en bil jag hade tidigare hade jag oftast chassit i komfortläge till vardags men slog över till något av de "vassare" lägena vid valda tillfällen. Fungerade utmärkt och det var en bil jag köpte 2014.

Min Model S hade luftfjädring men ingen möjlighet att justera dämpningen och den tyckte jag egentligen var onödigt stum och okänslig. Amerikanarna har aldrig riktigt lärt sig att bygga vettiga chassin. Antingen är de på tok för mjuka eller på tok för hårda och studsiga. En hård fjädring kan fortfarande vara följsam (se t.ex. på Audi och BMW) men det har inte amerikanska tillverkare lyckats lista ut. Jag tror att nyare MS har möjlighet att styra fjädringen mer men det har jag inte provat.

Det är egentligen rätt pinsamt att en biltillverkare med så hög svansföring när det gäller teknik inte har ACC/DCC (heter ju lite olika hos olika märken), dvs dynamisk chassijustering, på MY som trots allt är rätt premium, åtminstone när man ser på prislappen. Men så är det. Tesla ligger väldigt långt fram när det gäller vissa saker och erbjuder funktioner som ingen annan har men saknar å andra sidan en del som är ganska självklara funktioner hos "vanliga" bilmärken. Det är något man helt enkelt får acceptera när man köper en Tesla. Å andra sidan så var den Model S jag sålde för ett år sedan en bättre bil än den var när jag köpte den. När det gäller funktioner som kräver hårdvara och hårdvaran inte finns där från början så är det ju kört med uppgraderingar (om man inte själv bekostar dem) men sånt som kan styras genom uppgraderad mjukvara kan mycket väl tillkomma gratis i efterhand. Se t.ex. på strålkastarna som numera är av matrix-typ om jag förstått saken rätt. Dynamisk ljuskontroll saknas (alltså det där med att ljuset blockas selektivt i mötande bilars riktning) men eftersom hårdvaran finns på plats är det fullt möjligt att funktionen dyker upp om några månader via en mjukvaru-uppdatering.

Jag föredrar mer komfortabelt chassi än MY kan ståta med men bilen i övrigt lockar tillräckligt för att jag ska ha överseende med det.
Model S 75 D (2018-2020), Model Y LR (2021)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11458
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Komforten i model y

Inlägg av martinot »

mikebike skrev:
tesla newbie skrev:
Då passar nog en VW ID4 bättre om man är ute efter en elbil. Model Y är samma typ av bil som Alfa Stelvio, BMW X3 M40i och Audi SQ5, en crossover där köregenskaper har prioriterats framför komfortabel fjädring.
Jämför du med Stelvio QV, eller är även basversionen av Stelvio hård?
Dina andra exempel är ju "prestandaversioner" och då bör man jämföra med MYP.
MYLR bör snarare jämföras mot X3 och Q5 i normala utföranden. Jag har inte kört någon av dina exempel, bara åkt med som passagerare i en X3 (2.0 diesel) och den var inte stötig.
Finns inga sådana fasta regler och jämförelser som du påstår.

Bilmodeller är som de är. Ibland kan man jämföra ungefär med någon annan, men ibland så finns inga alls direkta motsvarigheter.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Komforten i model y

Inlägg av OfarligTesla »

Niklas Z skrev:
Tidigare var det luftfjädring, men var verkligen stötdämparna ställbara? Kanske så nu, jag har dålig koll på Model S/X.
Raven (mitten 2019) och framåt skall ha ställbara dämpare på S/X, lär finnas kvar på de nya som kommer nu också.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14346
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Komforten i model y

Inlägg av taliz »

Niklas Z skrev:
taliz skrev:
Finns det verkligen folk som orkar pilla med massa inställningar?
Det är en knapp som man väljer sport eller komfort med. Verkligen inte jobbigt. Dessutom känner systemet av körsättet och anpassar sig.
Jag har en sån knapp i min ID4. Kan inte minnas att jag tryckt på den någon gång.

Faktiskt rätt irriterande sånt där. När jag provkörde EV6 härom sistens så tyckte jag inte den var så snabb. Då skrev nån och frågade om jag hade den i "sportmode". Hade inte ens tänkt tanken att man var tvungen att ställa om något.
Trycker jag gasen i botten så ska den ge mig allt som finns, alltid! :twisted:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3226
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Komforten i model y

Inlägg av Niklas Z »

taliz skrev:
Niklas Z skrev:
taliz skrev:
Finns det verkligen folk som orkar pilla med massa inställningar?
Det är en knapp som man väljer sport eller komfort med. Verkligen inte jobbigt. Dessutom känner systemet av körsättet och anpassar sig.
Jag har en sån knapp i min ID4. Kan inte minnas att jag tryckt på den någon gång.

Faktiskt rätt irriterande sånt där. När jag provkörde EV6 härom sistens så tyckte jag inte den var så snabb. Då skrev nån och frågade om jag hade den i "sportmode". Hade inte ens tänkt tanken att man var tvungen att ställa om något.
Trycker jag gasen i botten så ska den ge mig allt som finns, alltid! :twisted:
Det är ju skillnad på gasrespons och stötdämparavstämning.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Glenk
Teslaägare
Inlägg: 2
Blev medlem: 14 jul 2021 18:09

Re: Komforten i model y

Inlägg av Glenk »

Norrland_77 skrev:
Hur upplever ni komforten i model y ni som hunnit köra lite med dom? I alla tester jag läst så anmärker dom på att dom är stötiga? Är det nånting ni stör er på? Har kört tyska bilar med luftfjädring senaste åren och är i funderingarna att köpa en y då jag tycker dom ser otroligt fina ut men är lite fundersam på just komforten då vi har rätt dåliga vägar i Norrlands inland. Undrar även hur värmen fungerar i dom när det blir riktigt kallt som nu -32 grader , är värmen tillräcklig om man kör längre sträckor? Kanske inte så många som hunnit testa det ännu i Sverige med model y?
Jag var förberedd på att den skulle vara stötig. Visst känns det av ibland. Men kan leva med det eftersom bilen är riktigt bra annars
tesla newbie
Inlägg: 500
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Komforten i model y

Inlägg av tesla newbie »

mikebike skrev:
Jämför du med Stelvio QV, eller är även basversionen av Stelvio hård?
Dina andra exempel är ju "prestandaversioner" och då bör man jämföra med MYP.
MYLR bör snarare jämföras mot X3 och Q5 i normala utföranden. Jag har inte kört någon av dina exempel, bara åkt med som passagerare i en X3 (2.0 diesel) och den var inte stötig.
Har bara kört vanliga Stelvio och den var betydligt hårdare än den X3 20d jag hade då. Model Y LR har samma prestanda som tex X3 M 40i, så det känns högst relevant att jämföra med den. Min förra X3 20d hade standardchassi utan adaptiv dämpning och var hårdare än Model Y över vissa typer av ojämnheter. Speciellt över korta fartgupp och trottoarkanter. Dock var den tystare från hjulupphängningen. Styrningen i Model Y är mycket bättre. X3:an var mycket spårkänsligare.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7449
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Komforten i model y

Inlägg av mikebike »

tesla newbie skrev:
mikebike skrev:
Jämför du med Stelvio QV, eller är även basversionen av Stelvio hård?
Dina andra exempel är ju "prestandaversioner" och då bör man jämföra med MYP.
MYLR bör snarare jämföras mot X3 och Q5 i normala utföranden. Jag har inte kört någon av dina exempel, bara åkt med som passagerare i en X3 (2.0 diesel) och den var inte stötig.
Har bara kört vanliga Stelvio och den var betydligt hårdare än den X3 20d jag hade då. Model Y LR har samma prestanda som tex X3 M 40i, så det känns högst relevant att jämföra med den. Min förra X3 20d hade standardchassi utan adaptiv dämpning och var hårdare än Model Y över vissa typer av ojämnheter. Speciellt över korta fartgupp och trottoarkanter. Dock var den tystare från hjulupphängningen. Styrningen i Model Y är mycket bättre. X3:an var mycket spårkänsligare.
Efter att ha haft några mer eller mindre spårkänsliga bilar så är jag imponerad av min Model 3. Den spårar inte alls.

Intressant att du nämner korta fartgupp, min Model 3 känns stötig över dessa, men den Model Y jag provkörde kändes som om något var glapp i bakvagnen och att någon glömt en verktygslåda av plåt i bagaget.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3228
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Komforten i model y

Inlägg av Maw »

taliz skrev:
Niklas Z skrev:
taliz skrev:
Finns det verkligen folk som orkar pilla med massa inställningar?
Det är en knapp som man väljer sport eller komfort med. Verkligen inte jobbigt. Dessutom känner systemet av körsättet och anpassar sig.
Jag har en sån knapp i min ID4. Kan inte minnas att jag tryckt på den någon gång.
Men du har väl inte DCC Taliz?

Jag tycker det enda som gör det lönt att ändra körläge är DCC,. Möjligtvis också att växellådan ändrar karaktär på t ex vår diesel men det är ju inte relevant på en elbil.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14346
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Komforten i model y

Inlägg av taliz »

Maw skrev:
taliz skrev:
Niklas Z skrev:
taliz skrev:
Finns det verkligen folk som orkar pilla med massa inställningar?
Det är en knapp som man väljer sport eller komfort med. Verkligen inte jobbigt. Dessutom känner systemet av körsättet och anpassar sig.
Jag har en sån knapp i min ID4. Kan inte minnas att jag tryckt på den någon gång.
Men du har väl inte DCC Taliz?

Jag tycker det enda som gör det lönt att ändra körläge är DCC,. Möjligtvis också att växellådan ändrar karaktär på t ex vår diesel men det är ju inte relevant på en elbil.
Inte vad jag vet, men det går ändå att ställa in fjädringen lustigt nog.

Hursomhelst, för mig handlar kul bilkörning om spontanitet. Tex kanske jag glider runt, sen dyker en skarp kurva upp och jag vill se hur snabbt jag kan ta den. Dvs ett ögonblicksbeslut.
Att först tvingas trycka på nån knapp för att byta inställning gör att jag tappar lusten.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5258
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Komforten i model y

Inlägg av SwedishAdvocate »

taliz skrev:
.../ Tex kanske jag glider runt, sen dyker en skarp kurva upp och jag vill se hur snabbt jag kan ta den. /...
...i en ID.4? ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14346
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Komforten i model y

Inlägg av taliz »

SwedishAdvocate skrev:
taliz skrev:
.../ Tex kanske jag glider runt, sen dyker en skarp kurva upp och jag vill se hur snabbt jag kan ta den. /...
...i en ID.4? ;)
Inte så ofta som med M3P nej. :lol:
Men ID4 har ett helt OK chassi IMO, mkt mer tight än Ioniq 5 tex.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3226
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Komforten i model y

Inlägg av Niklas Z »

taliz skrev:
Hursomhelst, för mig handlar kul bilkörning om spontanitet. Tex kanske jag glider runt, sen dyker en skarp kurva upp och jag vill se hur snabbt jag kan ta den. Dvs ett ögonblicksbeslut.
Att först tvingas trycka på nån knapp för att byta inställning gör att jag tappar lusten.
Du får naturligtvis fungera på det sättet om du vill.
Vi som inte tycker ett knapptryck på en knapp är så jobbigt att det förtar körglädjen bryr oss dock inte så mycket. Det finns till och med människor som väljer en krokig väg för att den är kul att köra, och då ett knapptryck samtidigt som man börjar köra på den vägen en extra lätt börda, med tanke på att det kan ligga flera kilometer med kurvor framför. Dessutom kan bilen passa flera olika köparkategorier om den kan ha både hårdare och mjukare inställning. De är nog inte så intresserade av dina krav på spontanitet.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14346
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Komforten i model y

Inlägg av taliz »

Niklas Z skrev:
taliz skrev:
Hursomhelst, för mig handlar kul bilkörning om spontanitet. Tex kanske jag glider runt, sen dyker en skarp kurva upp och jag vill se hur snabbt jag kan ta den. Dvs ett ögonblicksbeslut.
Att först tvingas trycka på nån knapp för att byta inställning gör att jag tappar lusten.
Du får naturligtvis fungera på det sättet om du vill.
Vi som inte tycker ett knapptryck på en knapp är så jobbigt att det förtar körglädjen bryr oss dock inte så mycket. Det finns till och med människor som väljer en krokig väg för att den är kul att köra, och då ett knapptryck samtidigt som man börjar köra på den vägen en extra lätt börda, med tanke på att det kan ligga flera kilometer med kurvor framför. Dessutom kan bilen passa flera olika köparkategorier om den kan ha både hårdare och mjukare inställning. De är nog inte så intresserade av dina krav på spontanitet.
Notera att jag skrev ”för mig”.
Det bästa hade väl varit om det fanns ett autoläge.
Sen kunde de som önskar också få manuellt sätta/låsa inställningar till valfritt.
Då hade bilen funkat för såväl sånna som mig, som sånna som dig. Bild
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 811
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Komforten i model y

Inlägg av Elof »

Vad få verkar tänka på är det inbyggda komfortunderläge bilar med hög sittposition har. Tänk att en liten ojämnhet i vägen snabbt höjer ena sidan av bilen. Med en högre sittposition (allt annat lika) kommer passagerarna att kastas sidledes en längre sträcka än i en låg bil. Blir det inte så?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7449
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Komforten i model y

Inlägg av mikebike »

Elof skrev:
Vad få verkar tänka på är det inbyggda komfortunderläge bilar med hög sittposition har. Tänk att en liten ojämnhet i vägen snabbt höjer ena sidan av bilen. Med en högre sittposition (allt annat lika) kommer passagerarna att kastas sidledes en längre sträcka än i en låg bil. Blir det inte så?
Generellt upplevs högre bilar som mer komfortabla. XC70 var t.ex. betydligt bekvämare än V70. Samma verkar gälla för V60CC kontra V60. Min V70 blev definitivt mindre komfortabel när jag sänkte den 4 cm!
Jag kan konstatera att mina XC60 haft bättre komfort än den V60 jag hade. Kör man för för fort i en cirkulationsplats kan en högre bil upplevas vinglig, men det är snarare obehag än dålig komfort.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 811
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Komforten i model y

Inlägg av Elof »

mikebike skrev:
Elof skrev:
Vad få verkar tänka på är det inbyggda komfortunderläge bilar med hög sittposition har. Tänk att en liten ojämnhet i vägen snabbt höjer ena sidan av bilen. Med en högre sittposition (allt annat lika) kommer passagerarna att kastas sidledes en längre sträcka än i en låg bil. Blir det inte så?
Generellt upplevs högre bilar som mer komfortabla. XC70 var t.ex. betydligt bekvämare än V70. Samma verkar gälla för V60CC kontra V60. Min V70 blev definitivt mindre komfortabel när jag sänkte den 4 cm!
Jag kan konstatera att mina XC60 haft bättre komfort än den V60 jag hade. Kör man för för fort i en cirkulationsplats kan en högre bil upplevas vinglig, men det är snarare obehag än dålig komfort.
Då bortser du från "allt annat lika".
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11458
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Komforten i model y

Inlägg av martinot »

mikebike skrev:
Generellt upplevs högre bilar som mer komfortabla. XC70 var t.ex. betydligt bekvämare än V70. Samma verkar gälla för V60CC kontra V60. Min V70 blev definitivt mindre komfortabel när jag sänkte den 4 cm!
Jag kan konstatera att mina XC60 haft bättre komfort än den V60 jag hade. Kör man för för fort i en cirkulationsplats kan en högre bil upplevas vinglig, men det är snarare obehag än dålig komfort.
Kan avgöras vad man anser med "komfort". Vingliga, svajiga och osäkra bilar anser jag vara okomfortabla att köra, även om jag förstår att andra normalt lägger andra värderingar i det begreppet. Föredrar nästan alltid, om underredet inte tar i terrängen under bilen, att sitta så lågt som möjligt över vägen. Det är mest komfortabelt för mig personligen.

Har dock full förståelse för att andra har andra preferenser och värderingar om hur det skall vara.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar