Fantom-broms/Spökbroms?

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7471
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Fantom-broms/Spökbroms?

Inlägg av mikebike »

Jag har inte haft speciellt många spökbromsningar, men däremot plötsliga och omotiverade ändringar av farthållarens inställda hastighet. Plötsligt kan den ändras från 85 till 50 km/tim. På en raksträcka på E4 eller E18!
Otroligt irriterande.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Smygisen
Teslaägare
Inlägg: 99
Blev medlem: 05 jul 2021 20:17

Re: Fantom-broms/Spökbroms?

Inlägg av Smygisen »

SwedishAdvocate skrev:
Har ingen egen Tesla men körde en av de första 3LR AWD i somras.

Den här bilen har inte AP så detta hände med farthållaren. Teslas farthållare är ju adaptiv(?). Det finns inget alternativ för att endast ha en vanlig 'dum' farthållare som 'bara' håller farten...

Som jag minns det:
Spökinbromsningarna skedde på 100-väg med mitträcke. Solen stod lite lågt, det regnade en aning och blåste, så det blev periodvis rejält med vattendimma över vägen -- bland annat från långtradare i mötande fil...

Ibland finns det ju små öppningar i mitträcket. När mitträcket sedan börjar igen så står det ju en rätt stor rund blå skylt för påbjudet körfält mitt i vägen framför där mitträcket tar vid igen. Jag kom körande där vägen bara hade ett körfält. Och vid en sån här stor påbjudet körfältsskylt så bromsar bilen utan någon anledning... Sen var det kanske två inbromsningar till, men de exakta omständigheterna kring dessa minns jag inte.

Som sagt: Rejält synd att bilen inte har ett val för enbart helt vanlig 'dum' farthållare...

Och: Det har kanske skett programvaruuppdateringar sen dess som förbättrat det här. Men det vet jag ingenting om...
Har inte alla Tesla AP? Det är iaf vad jag trodde.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3587
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Fantom-broms/Spökbroms?

Inlägg av jonasl »

Smygisen skrev:
Har inte alla Tesla AP? Det är iaf vad jag trodde.
Jo, det är standard på Model 3.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
HenrikM76
Teslaägare
Inlägg: 281
Blev medlem: 23 nov 2018 23:49
Ort: Växjö

Re: Fantom-broms/Spökbroms?

Inlägg av HenrikM76 »

Har kört 1280 mil nu med min Model Y sen 27:e oktober och inte haft en enda omotiverad inbromsning, men min gamla Model S hände det titt som tätt. Så min uppfattning är att de fått till det mycket bättre nu på senare tiden.
Sen kan den råka missa lite hastighetsändringar ibland, men det är inte heller lika ofta som det var på Model S.
Model Y LR, White pearl, svart inredning, 20" Induction och EAP
Användarvisningsbild
YTesla
Teslaägare
Inlägg: 7
Blev medlem: 20 okt 2021 18:24

Re: Fantom-broms/Spökbroms?

Inlägg av YTesla »

Tack för alla svar!

Det låter ändå som att det finns fler som upplever att det blivit bättre med tiden... Bra! Har inte kört alls med AP eller farthållare ännu, men om det nu skulle bli ett problem framöver har jag läst att det kan minska om man kalibrerar om kamerorna?

Någon här som provat detta?
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37

Re: Fantom-broms/Spökbroms?

Inlägg av Jaegaern »

Det var aldrig något problem med AP1, gammal S. Jag har upplevt det 1 gång lite halvhårt på min model Y, men inbromsningen var bara kraftig, men höll inte i länge. Den gick från kanske 100 ner till 70, sen släppte den. Autopilot har även saktat ner något (5-10km/h) vid kanske 2-3 tillfällen. Fick min Y 6 sept 2021.

Så jag skulle säga att det inte alls är ett problem. Autopilot fungerar riktigt bra där man vet att den fungerar. Lite sämre när det är 2/1-vägar osv. Men det har med styrningen och inte inbromsningen att göra.
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022

Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV

Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Fantom-broms/Spökbroms?

Inlägg av SwedishAdvocate »

jonasl skrev:
Smygisen skrev:
Har inte alla Tesla AP? Det är iaf vad jag trodde.
Jo, det är standard på Model 3.
Ok.

Jag har tydligen inte riktigt förstått skillnaden på AP och FSD. Ägaren till den bilen har i alla fall inte betalat för några extra sorters självkörningsförmågor. Så rätt info är då tydligen att bilen hade AP men inte uppgraderad AP eller FSD.
Och som sagt: Spökbromsningarna skedde när Teslas farthållare var inkopplad.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
max_sthlm
Inlägg: 10
Blev medlem: 01 feb 2022 20:56

Re: Fantom-broms/Spökbroms?

Inlägg av max_sthlm »

Det här med fantombromsningar ger mig kalla kårar.
Om jag uppfattat det rätt så är det något som kan ske när man kör farthållare eller AP? Eller även utan dessa?

Inte kul att råka ut för på en isig småväg uppe i fjällen.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7471
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Fantom-broms/Spökbroms?

Inlägg av mikebike »

max_sthlm skrev:
Det här med fantombromsningar ger mig kalla kårar.
Om jag uppfattat det rätt så är det något som kan ske när man kör farthållare eller AP? Eller även utan dessa?

Inte kul att råka ut för på en isig småväg uppe i fjällen.
Jag har aldrig råkat ut för någon tvärbroms, bara hastighetssänkningar.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Fantom-broms/Spökbroms?

Inlägg av Bjelke »

mikebike skrev:
max_sthlm skrev:
Det här med fantombromsningar ger mig kalla kårar.
Om jag uppfattat det rätt så är det något som kan ske när man kör farthållare eller AP? Eller även utan dessa?

Inte kul att råka ut för på en isig småväg uppe i fjällen.
Jag har aldrig råkat ut för någon tvärbroms, bara hastighetssänkningar.
Och bara när AP är aktiverad (och farthållaren också tror jag, använder den sällan)…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
falmarkspeter
Teslaägare
Inlägg: 26
Blev medlem: 09 jan 2022 22:52

Re: Fantom-broms/Spökbroms?

Inlägg av falmarkspeter »

SwedishAdvocate skrev:
jonasl skrev:
Smygisen skrev:
Har inte alla Tesla AP? Det är iaf vad jag trodde.
Jo, det är standard på Model 3.
Ok.

Jag har tydligen inte riktigt förstått skillnaden på AP och FSD. Ägaren till den bilen har i alla fall inte betalat för några extra sorters självkörningsförmågor. Så rätt info är då tydligen att bilen hade AP men inte uppgraderad AP eller FSD.
Och som sagt: Spökbromsningarna skedde när Teslas farthållare var inkopplad.
I Teslas manual benämns den adaptiva farthållaren som "Trafikmedveten farthållare" och är en av funktionerna under "Autopilot". Så det kan lätt uppstå förvirring när farthållaren benämns AutoPilot i en del inlägg.
Användarvisningsbild
Top12
Teslaägare
Inlägg: 88
Blev medlem: 13 mar 2014 09:10

Re: Fantom-broms/Spökbroms?

Inlägg av Top12 »

Fantom bromsningen på Model 3 kvarstår och verkar blivit värre, efter senaste uppdateringen . Tvärbromsade och visade gångtrafikant och röd ratt mitt på raksträcka och 70 väg.
Konstigt nog är det inte så på våra Model S.
Någon som vet om alla bilar har fått radar avstängda från AP om det nu kan vara det som dessa nya fantombromsningar beror på?
Användarvisningsbild
ONSatan
Teslaägare
Inlägg: 326
Blev medlem: 21 apr 2021 14:08

Re: Fantom-broms/Spökbroms?

Inlägg av ONSatan »

Är ganska övertygad om att det har väldigt lite att göra med vilken mjukvaruversion man har.
För mig är det oftast skuggor eller ljusvinklar som ställer till det för bilen.

Min bil är ungefär lika bra/dålig med vision som tidigare. Känns också logiskt då jag upplever att skuggor och ljus är det som sabbar för bilen.
Ska jag gissa/spekulera fritt så tror jag inte Tesla kan lösa det utan att samtidigt öka risken att bilen kör in i hinder.

(Sen är jag av andra skäl missnöjd med Tesla vision)
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare
Inlägg: 715
Blev medlem: 12 feb 2022 22:58

Re: Fantom-broms/Spökbroms?

Inlägg av Lerumsexpressen »

ONSatan skrev: 22 dec 2022 11:40
Är ganska övertygad om att det har väldigt lite att göra med vilken mjukvaruversion man har.
För mig är det oftast skuggor eller ljusvinklar som ställer till det för bilen.

Min bil är ungefär lika bra/dålig med vision som tidigare. Känns också logiskt då jag upplever att skuggor och ljus är det som sabbar för bilen.
Ska jag gissa/spekulera fritt så tror jag inte Tesla kan lösa det utan att samtidigt öka risken att bilen kör in i hinder.

(Sen är jag av andra skäl missnöjd med Tesla vision)
Tycker Spökbromsningen har minskat avsevärt senaste halvåret.
Och dagens körning med min MY RWD med AP med torkare och ljusautomatik gick kanonbra! Resan bestod av duggregn, skvätt, skymning och allt däremellan.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Användarvisningsbild
ONSatan
Teslaägare
Inlägg: 326
Blev medlem: 21 apr 2021 14:08

Re: Fantom-broms/Spökbroms?

Inlägg av ONSatan »

Lerumsexpressen skrev: 22 dec 2022 18:31
ONSatan skrev: 22 dec 2022 11:40
Är ganska övertygad om att det har väldigt lite att göra med vilken mjukvaruversion man har.
För mig är det oftast skuggor eller ljusvinklar som ställer till det för bilen.

Min bil är ungefär lika bra/dålig med vision som tidigare. Känns också logiskt då jag upplever att skuggor och ljus är det som sabbar för bilen.
Ska jag gissa/spekulera fritt så tror jag inte Tesla kan lösa det utan att samtidigt öka risken att bilen kör in i hinder.

(Sen är jag av andra skäl missnöjd med Tesla vision)
Tycker Spökbromsningen har minskat avsevärt senaste halvåret.
Och dagens körning med min MY RWD med AP med torkare och ljusautomatik gick kanonbra! Resan bestod av duggregn, skvätt, skymning och allt däremellan.
Fast hur mycket skuggor hade du idag?
(vet inte var du bor men här i Malmö var det svårt att hitta skuggor...)
Användarvisningsbild
Peja83
Teslaägare
Inlägg: 61
Blev medlem: 31 jan 2022 21:23

Re: Fantom-broms/Spökbroms?

Inlägg av Peja83 »

Jag upplever också extremt mycket färre spökbromsningar sedan man gick över till TV. Innan med radarn vågade jag knappt köra om en lastbil på tvåfiligt för radarn tyckte jag var för nära och började bromsa. Kan ärligt talat inte minnas senaste gången jag upplevde en spökbromsning 🤔
Anonym
Inlägg: 94
Blev medlem: 12 maj 2022 11:01
Ort: Stockholm

Re: Fantom-broms/Spökbroms?

Inlägg av Anonym »

Fick min MY (2023) den 16:e December, tog första långkörningen (Stockholm - Småland), runt 35 mil här vid jul. Av dessa 35 mil så fick jag runt 3 stycken spökbromsningar, 2 stycken på E4:an och 1 på dom mindre vägarna efter Linköping.

På vägen mellan Målilla och Vetlanda så försökte även bilen köra ihjäl oss i AP mode med att den fick för sig att vägen fortsatte på en avfart istället för att köra rakt fram på en 2+1 väg. Det var faktiskt rätt läskigt då avfarten var rätt kort med staket överallt.

Fick spökbromsningar på min Skoda innan också ibland, tycker alla dessa system oavsett bil funkar 95% av tillfällena
Model Y LR AWD -23
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7471
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Fantom-broms/Spökbroms?

Inlägg av mikebike »

Sträckan E4 Sundsvall - Stockholm i förrgår (med 2022.44.25.3) innebar ett nytt rekord i spökbromsningar. Jag tappade räkningen, men fler än 10 i alla fall.
Vid ungefär 2/3 av tillfällena kom det upp ett fönster som påstod att det berodde på nedsatt sikt. Det var varken dimma eller snöfall, bara det vanliga stänket från övrig trafik.

Spökbromsningarna som alltid inträffar 1 km väster om Sundsvall på E14 var också kvar, trots uppdaterad mjukvara och kartdatabas.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Skriv svar