Model Y i jämförelse med model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
calippo
Teslaägare
Inlägg: 72
Blev medlem: 10 nov 2019 17:17

Model Y i jämförelse med model 3

Inlägg av calippo »

Hej!

Kör en model 3 i dag. Tycker model Y är snyggare och inbillar mig att den även är lite större vilket skulle vara trevligt på långresor.
MEN när jag var inne och tittade på den så kändes den typ exakt som min model 3 inuti, och tjejen i showroom sa att den är typ identisk förutom ngn centimeters skillnad.
Enligt henne var den bara lite högre, i övrigt exakt samma bild. Det gjorde liksom att min bilbytarglädje kom av sig lite... :(

Vad har ni för åsikter och eller känsla kring de två modellerna?

Tack!
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7478
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Model Y i jämförelse med model 3

Inlägg av mikebike »

calippo skrev:
Hej!

Kör en model 3 i dag. Tycker model Y är snyggare och inbillar mig att den även är lite större vilket skulle vara trevligt på långresor.
MEN när jag var inne och tittade på den så kändes den typ exakt som min model 3 inuti, och tjejen i showroom sa att den är typ identisk förutom ngn centimeters skillnad.
Enligt henne var den bara lite högre, i övrigt exakt samma bild. Det gjorde liksom att min bilbytarglädje kom av sig lite... :(

Vad har ni för åsikter och eller känsla kring de två modellerna?

Tack!
Den är betydligt större, utom möjligen på bredden.
Mycket bättre plats för fötterna i baksätet, större bagageutrymme som är lättare att lasta i och ur.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1430
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Model Y i jämförelse med model 3

Inlägg av kenjon »

Två stora skillnader: mycket bättre benutrymme i baksätet, man kan köra in fötterna under framstolarna. Och en mycket större baklucka gör det enkelt att lasta. Och för mej som börjar bli gammal och stel, mycket lättare att kliva in i förarsätet, istället för att krypa in :D

Edit: 2 min för sent...
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 17 kWh batteri
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7478
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Model Y i jämförelse med model 3

Inlägg av mikebike »

kenjon skrev:
Två stora skillnader: mycket bättre benutrymme i baksätet, man kan köra in fötterna under framstolarna. Och en mycket större baklucka gör det enkelt att lasta. Och för mej som börjar bli gammal och stel, mycket lättare att kliva in i förarsätet, istället för att krypa in
Nu är jag bara 60, men mina 80+ föräldrar lär uppskatta det lättare insteget. Både bak och fram.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
MrOCM
Teslaägare
Inlägg: 94
Blev medlem: 16 okt 2017 13:11
Ort: Sundsvall

Re: Model Y i jämförelse med model 3

Inlägg av MrOCM »

mikebike skrev:
kenjon skrev:
Två stora skillnader: mycket bättre benutrymme i baksätet, man kan köra in fötterna under framstolarna. Och en mycket större baklucka gör det enkelt att lasta. Och för mej som börjar bli gammal och stel, mycket lättare att kliva in i förarsätet, istället för att krypa in
Nu är jag bara 60, men mina 80+ föräldrar lär uppskatta det lättare insteget. Både bak och fram.
Nu behöver man faktiskt inte vara jättegammal för att uppskatta det smidigare insteget i MY. I mitt fall har jag trots min inte alltför höga ålder (51) återkommande perioder med ryggproblem och då är det smidigare insteget mycket välkommet. Dessutom är det egentligen minst lika viktigt med ett smidigare "utsteg". Att slippa kravla sig upp från markhöjd när man ska kliva ur bilen tycker jag också är rätt trevligt.

Jag tyckte faktiskt att M3 var lite trevligare att köra än MY (provkörde dem direkt efter varandra) men de bättre utrymmena, det mer åtkomliga bagageutrymmet och det smidigare insteget gjorde att jag ändå valde MY. Jag tror dessutom att andrahandsvärdet kommer vara lite bättre för MY när det är dags för nästa bilbyte om ca 3 år. Då lär det finnas en hel del M3 på marknaden men begagnade MY lär det inte vimla av vilket förhoppningsvis har en positiv effekt på andrahandsvärdet.
Model S 75 D (2018-2020), Model Y LR (2021)
Användarvisningsbild
frippz
Teslaägare
Inlägg: 34
Blev medlem: 23 nov 2020 08:42
Ort: Nånstans i Skåne
Kontakt:

Re: Model Y i jämförelse med model 3

Inlägg av frippz »

40+ här och jag tycker det är bekvämt även om jag inte (ännu) är speciellt stel. :D
“Remember, when you are dead, you do not know you are dead. It is only painful for others.
The same applies when you are stupid.”


Ricky Gervais
Användarvisningsbild
MarkusL
Teslaägare
Inlägg: 412
Blev medlem: 16 feb 2019 22:59

Re: Model Y i jämförelse med model 3

Inlägg av MarkusL »

Och jag fattar inte alls vad ni pratar om. Insteget i 3an är ju jättelätt. Förstår inte liknelser med att krypa in, hade ni pratat om någon supebil eller en med bur så hade jag vart med men det är ju inte svårare att kliva ur i trean än att resa sig ur en soffa. Vill man ha en hög bil som blir mycket sämre på vägarna bara för att det är mer likt en köksstol än en soffa att komma ur när båda ändå är så lätta att komma ur och i?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7478
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Model Y i jämförelse med model 3

Inlägg av mikebike »

MarkusL skrev:
Och jag fattar inte alls vad ni pratar om. Insteget i 3an är ju jättelätt. Förstår inte liknelser med att krypa in, hade ni pratat om någon supebil med bur eller så hade jag vart med men det är ju inte svårare att kliva ur i trean än att resa sig ur en soffa. Vill man ha en hög bil som blir mycket sämre på vägarna bara för att det är mer likt en köksstol än en soffa att komma ur när båda ändå är så lätta att komma ur och i?
Det är inte ofta man sitter i en soffa där man måste vrida kroppen 90 grader för att kliva upp. Dessutom är det väldigt ovanligt med en 10 cm hög trottoarkant framför soffan.

Det finns inte heller några rallyhandtag* i Model 3, som i de flesta bilar vi haft tidigare.


*Min frus benämning, korrekt namn är nog kurvhandtag.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
MrOCM
Teslaägare
Inlägg: 94
Blev medlem: 16 okt 2017 13:11
Ort: Sundsvall

Re: Model Y i jämförelse med model 3

Inlägg av MrOCM »

MarkusL skrev:
Och jag fattar inte alls vad ni pratar om. Insteget i 3an är ju jättelätt. Förstår inte liknelser med att krypa in, hade ni pratat om någon supebil med bur eller så hade jag vart med men det är ju inte svårare att kliva ur i trean än att resa sig ur en soffa. Vill man ha en hög bil som blir mycket sämre på vägarna bara för att det är mer likt en köksstol än en soffa att komma ur när båda ändå är så lätta att komma ur och i?
Det är inte större problem att ta sig i och ur en M3 än mer eller mindre vilken annan vanlig bil som helst. Däremot är det smidigare att ta sig både in i och ut ur en lite högre bil, där MY är ett exempel. Huruvida man upplever det som en fördel eller en nackdel är upp till var och en. Du upplever uppenbarligen att du inte har några problem med det men du inser nog med lite eftertanke att alla inte har samma förutsättningar. För någon som har en annan kroppsform än du (fetare, smalare, längre, kortare, yngre, äldre, etc) och dessutom kanske har andra faktorer som påverkar situationen, t.ex. ryggproblem, ledproblem eller kanske bara lite stel, kan upplevelsen vara en helt annan. Att sätta sig i en "låg" bil är t.ex. troligen avsevärt omständigare för någon som är 2m lång jämfört med någon som är 1,5m lång.

En högre bil har flera fördelar utöver in- och utsteg också, som t.ex. att den högre positionen ofta gör att man ser bättre och framförallt längre eftersom man ibland kan se över/förbi vissa hinder som är helt i vägen när man sitter i "normalhöjd".

I mitt fall upplever jag ibland (inte alltid) besvär med att ta mig i och ur alla bilar i normalhöjd och tycker därför att det är skönt med de extra cm högre stolarna i MY jämfört med M3. Jag gillar också att sitta LITE högre för siktens skull. Däremot gillar jag inte full-suv-bilar där man sitter jättehögt och man helt tappar känslan för vägen. Det är MINA preferenser.

Men det är inte BARA det att det är lite bekvämare att ta sig in i och ut ur bilen som gjorde att jag valde MY över M3. MY är också lite större i kupén, har större bagageutrymme (både fram och bak) och har en "riktig" baklucka som gör utrymmet mer åtkomligt. Man får dock offra lite eftersom MY, enligt min mening och troligen även din, är lite sämre på vägen (utan att vara dålig, bara lite mindre bra). Alla får göra sin bedömning baserat på sina egna preferenser.
Model S 75 D (2018-2020), Model Y LR (2021)
Användarvisningsbild
mindfeeder
Teslaägare
Inlägg: 29
Blev medlem: 20 maj 2020 12:51
Ort: Sundsvall

Re: Model Y i jämförelse med model 3

Inlägg av mindfeeder »

Kommer från en 2020M3LR till en 2021MYLR sedan 3 månader tillbaka.

Högre byggkvalitet.
Enklare att kliva in och ur.
Större invändigt.
Bättre ljudupplevelse.
Mycket bättre lastmöjligheter.
Tystare vid högre hastigheter.
Snart dragkrok.

Sämre räckvidd, tycker den drar ur batteriet snabbt.
Släpper förvånansvärt ofta på vinterväg vid normal körning.
Inte lika rolig att köra på sommarväg.
Ojämn värme i kupen vid kyla.

Ångrar inte bytet.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1008
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Model Y i jämförelse med model 3

Inlägg av holden »

Man får ställa sig frågan om man är en SUV-människa eller inte, själv är jag det inte.
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1731
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Model Y i jämförelse med model 3

Inlägg av Franz »

holden skrev:
Man får ställa sig frågan om man är en SUV-människa eller inte, själv är jag det inte.
Inte jag heller utan superförtjust i min Model S och har en ny S beställd. Fast så provkörde jag den där Model Y-en tillsammans men svärföräldrarna och uppskattade den grymt mycket. Allt gick snabbt och på fredag nästa vecka är det leverans ;) .
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7478
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Model Y i jämförelse med model 3

Inlägg av mikebike »

holden skrev:
Man får ställa sig frågan om man är en SUV-människa eller inte, själv är jag det inte.
Jag jagar och vägen till skjutbanan är dessutom ofta dålig.
Efter att ha haft ett femtontal bilar, varav två XC60, så kan jag konstatera att jag är SUV-människa.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1008
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Model Y i jämförelse med model 3

Inlägg av holden »

mikebike skrev:
holden skrev:
Man får ställa sig frågan om man är en SUV-människa eller inte, själv är jag det inte.
Jag jagar och vägen till skjutbanan är dessutom ofta dålig.
Efter att ha haft ett femtontal bilar, varav två XC60, så kan jag konstatera att jag är SUV-människa.
Jag jagar också men ute på marken duger inte markfrigången på varken 3 eller Y, där åker fossilaudin med adaptiv luftfjädring bäst - tyvärr.
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7478
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Model Y i jämförelse med model 3

Inlägg av mikebike »

holden skrev:
mikebike skrev:
holden skrev:
Man får ställa sig frågan om man är en SUV-människa eller inte, själv är jag det inte.
Jag jagar och vägen till skjutbanan är dessutom ofta dålig.
Efter att ha haft ett femtontal bilar, varav två XC60, så kan jag konstatera att jag är SUV-människa.
Jag jagar också men ute på marken duger inte markfrigången på varken 3 eller Y, där åker fossilaudin med adaptiv luftfjädring bäst - tyvärr.
Det finns höjningssats till Model Y, då får den samma markfrigång som min XC60 R-design hade.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Model Y i jämförelse med model 3

Inlägg av Tellus »

Treans fördelar enligt hörsägen av de som kört båda, alltså 2021 3a vs 2021 Y

Längre räckvidd och snabbare
Inte lika struttig fjädring
Går tystare
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
OscarA
Teslaägare
Inlägg: 243
Blev medlem: 14 dec 2019 10:06

Re: Model Y i jämförelse med model 3

Inlägg av OscarA »

31 år
Vältränad, lite för bredaxlad kanske..
Jag tycker redan det känns bökigt och ”gammaldags” att sätta mig i min M3P.
Men när jag väl sitter i den är den en dröm.
Väntar ivrigt på min Model S, hoppas den är bekvämare mina 6-7 minuter till kontoret..

Men jag kan inte hjälpa att snegla på Model Y bara för bekvämligheten att sätta mig i den..
Användarvisningsbild
MrOCM
Teslaägare
Inlägg: 94
Blev medlem: 16 okt 2017 13:11
Ort: Sundsvall

Re: Model Y i jämförelse med model 3

Inlägg av MrOCM »

Tellus skrev:
Treans fördelar enligt hörsägen av de som kört båda, alltså 2021 3a vs 2021 Y

Längre räckvidd och snabbare
Inte lika struttig fjädring
Går tystare
Längre räckvidd och snabbare - Korrekt!
Inte lika struttig fjädring - Korrekt!
Går tystare - Nja, det känns mer tveksamt. Både min egen upplevelse och de flesta andras upplevelse enligt vad jag hört och läst är tvärtom att MY är tystare än M3. Min upplevelse kan ha påverkats av att MY hade vinterdäck och M3 hade sommardäck. Hjul- och däckdimensioner, däckmärke/modell och underlag (grov/fin asfalt) kan ha stor inverkan på hur tysta bilar upplevs vara vilket kan göra det mer komplicerat än man kanske tror att jämföra ljudnivån mellan två bilar oavsett bilmärke och modell. Jag tror inte skillnaden mellan MY och M3 är gigantiskt när det gäller ljudnivå men det verkar vara vanligare att folk tycker att MY är tystare än M3 än tvärtom.
Model S 75 D (2018-2020), Model Y LR (2021)
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Model Y i jämförelse med model 3

Inlägg av OfarligTesla »

MrOCM skrev:

Längre räckvidd och snabbare - Korrekt!
Inte lika struttig fjädring - Korrekt!
Går tystare - Nja, det känns mer tveksamt. Både min egen upplevelse och de flesta andras upplevelse enligt vad jag hört och läst är tvärtom att MY är tystare än M3. Min upplevelse kan ha påverkats av att MY hade vinterdäck och M3 hade sommardäck. Hjul- och däckdimensioner, däckmärke/modell och underlag (grov/fin asfalt) kan ha stor inverkan på hur tysta bilar upplevs vara vilket kan göra det mer komplicerat än man kanske tror att jämföra ljudnivån mellan två bilar oavsett bilmärke och modell. Jag tror inte skillnaden mellan MY och M3 är gigantiskt när det gäller ljudnivå men det verkar vara vanligare att folk tycker att MY är tystare än M3 än tvärtom.
Det är för folk ofta jämför en gammal 3a med en ny Y, det säger ingenting om hur de är ifall man köper nytt. När jag jämfört två nya bilar efter varandra har det varit samma ljud förutom att Yn lät mer från där bak, vilket är helt naturligt eftersom det är öppet till bakluckan. Nu har de börjat montera insynsskydd iaf i Kina då det lär påverka, får testa en sådan när det kommer.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Model Y i jämförelse med model 3

Inlägg av martinot »

frippz skrev:
40+ här och jag tycker det är bekvämt även om jag inte (ännu) är speciellt stel. :D
50+ och inga som helst problem med att sitta i en sedan som M3.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7478
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Model Y i jämförelse med model 3

Inlägg av mikebike »

martinot skrev:
frippz skrev:
40+ här och jag tycker det är bekvämt även om jag inte (ännu) är speciellt stel. :D
50+ och inga som helst problem med att sitta i en sedan som M3.
Att man tycker att det är enklare att kliva i och ur en Model Y betyder inte per automatik att man har problem att sitta i en Model 3. Jag sitter alldeles utmärkt i min Model 3.
60 år och smidig som en panter. ;)
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37

Re: Model Y i jämförelse med model 3

Inlägg av Jaegaern »

mindfeeder skrev:
Kommer från en 2020M3LR till en 2021MYLR sedan 3 månader tillbaka.

Högre byggkvalitet.
Enklare att kliva in och ur.
Större invändigt.
Bättre ljudupplevelse.
Mycket bättre lastmöjligheter.
Tystare vid högre hastigheter.
Snart dragkrok.

Sämre räckvidd, tycker den drar ur batteriet snabbt.
Släpper förvånansvärt ofta på vinterväg vid normal körning.
Inte lika rolig att köra på sommarväg.
Ojämn värme i kupen vid kyla.

Ångrar inte bytet.
Ja model Y är ganska mycket större. De sista centimetrarna gör rätt stor skillnad. Den har nästan identiska mått som model X, förutom drygt 20cm kortare.

Upplever också tyvärr lite kallt i kupén vid kyla utomhus. Dock endast om jag åker själv. A/C kanske anpassar så den bara försöker värma föraren, vilket den lyckas lite halvbra med.
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022

Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV

Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Model Y i jämförelse med model 3

Inlägg av MWall »

MrOCM skrev:
MarkusL skrev:

En högre bil har flera fördelar utöver in- och utsteg också, som t.ex. att den högre positionen ofta gör att man ser bättre och framförallt längre eftersom man ibland kan se över/förbi vissa hinder som är helt i vägen när man sitter i "normalhöjd".
Hur mycket skiljer det i höjd egentligen? :lol:
Användarvisningsbild
calippo
Teslaägare
Inlägg: 72
Blev medlem: 10 nov 2019 17:17

Re: Model Y i jämförelse med model 3

Inlägg av calippo »

Jaegaern skrev:
mindfeeder skrev:
Kommer från en 2020M3LR till en 2021MYLR sedan 3 månader tillbaka.

Högre byggkvalitet.
Enklare att kliva in och ur.
Större invändigt.
Bättre ljudupplevelse.
Mycket bättre lastmöjligheter.
Tystare vid högre hastigheter.
Snart dragkrok.

Sämre räckvidd, tycker den drar ur batteriet snabbt.
Släpper förvånansvärt ofta på vinterväg vid normal körning.
Inte lika rolig att köra på sommarväg.
Ojämn värme i kupen vid kyla.

Ångrar inte bytet.
Ja model Y är ganska mycket större. De sista centimetrarna gör rätt stor skillnad. Den har nästan identiska mått som model X, förutom drygt 20cm kortare.

Upplever också tyvärr lite kallt i kupén vid kyla utomhus. Dock endast om jag åker själv. A/C kanske anpassar så den bara försöker värma föraren, vilket den lyckas lite halvbra med.

Intressant, har du någon aning om hur måtten är i relation till Xen?

Hur tycker ni att Yen är mot Xen? Jag tycker Xen iaf ser väldigt mycket större ut än 3an?
Användarvisningsbild
guinness
Teslaägare
Inlägg: 65
Blev medlem: 07 sep 2017 09:00

Re: Model Y i jämförelse med model 3

Inlägg av guinness »

calippo skrev:


Intressant, har du någon aning om hur måtten är i relation till Xen?

Hur tycker ni att Yen är mot Xen? Jag tycker Xen iaf ser väldigt mycket större ut än 3an?
Denna bild hade någon delat på FB en Y och en X
8BA0B5E1-F1E8-41FA-8225-378E3435EE4C.jpeg
77DA61AD-59BA-44F1-A8B7-506F4C312355.jpeg
MY -22 och M3 -20
#teamblue #teamwhite
Skriv svar