Tesla återkallar MIC Model Y i Kina

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
frippz
Teslaägare
Inlägg: 34
Blev medlem: 23 nov 2020 08:42
Ort: Nånstans i Skåne
Kontakt:

Tesla återkallar MIC Model Y i Kina

Inlägg av frippz »

Verkar påverka de som sålts i Europa också, om jag förstår det rätt. Inget uttalande om bilarna i Europa ännu, dock.

https://electrek.co/2021/12/02/tesla-re ... le-issues/

Min emfas:
The release states that a few days ago, Tesla Shanghai filed a recall for Model Y EVs built in China between February 4 and October 30, 2021. 21,599 to be exact. Here’s an excerpt:
For some vehicles within the scope of this recall, due to supplier manufacturing reasons, the strength of the front and rear steering knuckles may not meet the design requirements. The steering knuckle may be deformed or broken during the use of the vehicle, and the suspension link may fall out of the steering knuckle under extreme stress conditions, which affects the driving control of the vehicle, increases the risk of collision accidents, and poses safety hazards.
Vad kallar man det på svenska? Kan inte tänka mig att "styrknoge" som Google Translate föreslår är rätt. :D
“Remember, when you are dead, you do not know you are dead. It is only painful for others.
The same applies when you are stupid.”


Ricky Gervais
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1754
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Tesla återkallar MIC Model Y i Kina

Inlägg av tor-ake »

Den korrekta benämningen är spindel alt styrspindel.

Så benämnd eftersom den har stag som går ut i olika riktningar, som en spindels ben.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
tslaqqq
Inlägg: 541
Blev medlem: 13 sep 2021 15:55

Re: Tesla återkallar MIC Model Y i Kina

Inlägg av tslaqqq »

Dock bra att tillverkaren av detta står för kostnaden enligt vad jag läste, mindre bra för PR svängen MEN ingen biltillverkare kommer undan, snarare bra att det är uppmärksammat och åtgärdat!
Min icke ännu uthämtade MY lär kanske då behöva bli åtgärdad inom kort.. suck
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Tesla återkallar MIC Model Y i Kina

Inlägg av 12man »

2 bilder från moneyball @dkurac twitter, ser ut som det släppt från fästet,

Tesla #China recalls 21,599 Model Y made 4 Feb 2021-30 Oct 2021 due to front & rear steering knuckle strength not meeting the design requirements, which may cause knuckle to be deformed/broken, under extreme stress conditions suspension link may fall out posing safety risk.
(CLS) https://t.co/dQjHcotzCC

20211203_105405.jpg
20211203_105358.jpg
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla återkallar MIC Model Y i Kina

Inlägg av martinot »

Gäller dessa komponentfel potentiellt även MY från USA?

Hoppas att tyska MY får bättre kontroll och underleverantörer.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
frenberg
Teslaägare
Inlägg: 34
Blev medlem: 04 nov 2021 16:15

Re: Tesla återkallar MIC Model Y i Kina

Inlägg av frenberg »

Här säger dom att det bara berör under 1000 bilar: https://insideevs.com/news/551959/tesla ... le-recall/

Vet inte vad man ska tro, men får väl avvakta och se vad som kommer från officiellt håll.
Användarvisningsbild
frenberg
Teslaägare
Inlägg: 34
Blev medlem: 04 nov 2021 16:15

Re: Tesla återkallar MIC Model Y i Kina

Inlägg av frenberg »

Okey, det var amerikansk-tillverkade verkar det som. Alltså fortfarande 21k av de kinesiska. Får väl hålla tummarna för att jag fortfarande får hämta ut min bil i övermorgon och framför allt att den inte är påverkad av felet. Tillverkad i oktober dock så risken finns. :shock:
Malt1
Inlägg: 41
Blev medlem: 20 okt 2021 07:01

Re: Tesla återkallar MIC Model Y i Kina

Inlägg av Malt1 »

21k bilar är ingenting i jämförelse med hur många man tillverkat under de berörda datumen. Skulle tro att man kan sitta lugnt i båten.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1754
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Tesla återkallar MIC Model Y i Kina

Inlägg av tor-ake »

12man skrev:
2 bilder från moneyball @dkurac twitter, ser ut som det släppt från fästet,

Tesla #China recalls 21,599 Model Y made 4 Feb 2021-30 Oct 2021 due to front & rear steering knuckle strength not meeting the design requirements, which may cause knuckle to be deformed/broken, under extreme stress conditions suspension link may fall out posing safety risk.
(CLS) https://t.co/dQjHcotzCC
bild_på_nedre_länkarm.jpg
Bilens styrning fungerar bättre om man låter bli att skruva loss de två skruvarna till länkarmens inre fäste och lägga dem på marken under bilen.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tesla återkallar MIC Model Y i Kina

Inlägg av Bjelke »

tor-ake skrev:
12man skrev:
2 bilder från moneyball @dkurac twitter, ser ut som det släppt från fästet,

Tesla #China recalls 21,599 Model Y made 4 Feb 2021-30 Oct 2021 due to front & rear steering knuckle strength not meeting the design requirements, which may cause knuckle to be deformed/broken, under extreme stress conditions suspension link may fall out posing safety risk.
(CLS) https://t.co/dQjHcotzCC
bild_på_nedre_länkarm.jpg
Bilens styrning fungerar bättre om man låter bli att skruva loss de två skruvarna till länkarmens inre fäste och lägga dem på marken under bilen.
Ja förutom det så kan iaf jag inte se något konstigt på den bilden… dom vill bara visa vilken det man pratar om?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar