Premium connectivity

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

raven1976
Inlägg: 57
Blev medlem: 07 sep 2021 08:41

Premium connectivity

Inlägg av raven1976 »

Är det bara jag har som verkar ha ett års premium connectivity ett år framåt trots att jag hämtade bilen för två veckor sedan? Trodde den bara skulle gälla i en månad, men i appen står det att den löper ut 24 nov 2022. Jag gnäller inte om det stämmer! :)
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Premium connectivity

Inlägg av mikebike »

raven1976 skrev:
Är det bara jag har som verkar ha ett års premium connectivity ett år framåt trots att jag hämtade bilen för två veckor sedan? Trodde den bara skulle gälla i en månad, men i appen står det att den löper ut 24 nov 2022. Jag gnäller inte om det stämmer! :)
Det beror på när du köpte bilen...
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare
Inlägg: 1120
Blev medlem: 10 mar 2014 09:53

Re: Premium connectivity

Inlägg av Lessmog »

Min går ut ett år efter uthämtning, 2 sept 2022. Hämtade den 1. HTH.
raven1976
Inlägg: 57
Blev medlem: 07 sep 2021 08:41

Re: Premium connectivity

Inlägg av raven1976 »

Jag beställde min 7/10.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Premium connectivity

Inlägg av mikebike »

raven1976 skrev:
Jag beställde min 7/10.
Jag har för mig att jag läst att brytpunkten var 15/10.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
raven1976
Inlägg: 57
Blev medlem: 07 sep 2021 08:41

Re: Premium connectivity

Inlägg av raven1976 »

mikebike skrev:
raven1976 skrev:
Jag beställde min 7/10.
Jag har för mig att jag läst att brytpunkten var 15/10.
Jaha ok! Vilket flyt i så fall. :)
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Premium connectivity

Inlägg av mikebike »

raven1976 skrev:
mikebike skrev:
raven1976 skrev:
Jag beställde min 7/10.
Jag har för mig att jag läst att brytpunkten var 15/10.
Jaha ok! Vilket flyt i så fall. :)
Vinst i Teslalotteriet. :lol:
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
raven1976
Inlägg: 57
Blev medlem: 07 sep 2021 08:41

Re: Premium connectivity

Inlägg av raven1976 »

mikebike skrev:
raven1976 skrev:
mikebike skrev:
raven1976 skrev:
Jag beställde min 7/10.
Jag har för mig att jag läst att brytpunkten var 15/10.
Jaha ok! Vilket flyt i så fall. :)
Vinst i Teslalotteriet. :lol:
Plötsligt händer det! :D
Användarvisningsbild
frenberg
Teslaägare
Inlägg: 34
Blev medlem: 04 nov 2021 16:15

Re: Premium connectivity

Inlägg av frenberg »

Köpt eller beställt 15/10? För jag beställde den 15:e och hämtar ut imorrn. Får hålla tummarna :)
raven1976
Inlägg: 57
Blev medlem: 07 sep 2021 08:41

Re: Premium connectivity

Inlägg av raven1976 »

frenberg skrev:
Köpt eller beställt 15/10? För jag beställde den 15:e och hämtar ut imorrn. Får hålla tummarna :)
Jag beställde 7/10. Hämtad 23/11.
Ja då får vi hålla tummarna för dig med!
Användarvisningsbild
frenberg
Teslaägare
Inlägg: 34
Blev medlem: 04 nov 2021 16:15

Re: Premium connectivity

Inlägg av frenberg »

En månad :cry:
raven1976
Inlägg: 57
Blev medlem: 07 sep 2021 08:41

Re: Premium connectivity

Inlägg av raven1976 »

frenberg skrev:
En månad :cry:
Attans! En dag för sent då förmodligen?
Användarvisningsbild
frenberg
Teslaägare
Inlägg: 34
Blev medlem: 04 nov 2021 16:15

Re: Premium connectivity

Inlägg av frenberg »

Ja, den stora frågan blir väl om det är värt att lägga de där 99,-/månad sen då. En fråga jag kommer få ställa mig lite före er andra som hade turen med er :)

Har ju sett listan, men lite oklar på vad det faktiskt innebär i praktiken. Det är ju såklart individuellt och subjektivt. Hur resonerar ni? Kommer ni fortsätta? Börjar bli en rejäl hög med månadsabonnemang känner jag :|
Användarvisningsbild
MrOCM
Teslaägare
Inlägg: 94
Blev medlem: 16 okt 2017 13:11
Ort: Sundsvall

Re: Premium connectivity

Inlägg av MrOCM »

frenberg skrev:
Ja, den stora frågan blir väl om det är värt att lägga de där 99,-/månad sen då. En fråga jag kommer få ställa mig lite före er andra som hade turen med er :)

Har ju sett listan, men lite oklar på vad det faktiskt innebär i praktiken. Det är ju såklart individuellt och subjektivt. Hur resonerar ni? Kommer ni fortsätta? Börjar bli en rejäl hög med månadsabonnemang känner jag :|
Jag ser det som en årskostnad, ungefär som man måste betala för motsvarande abonnemang hos alla andra märken också. Där får man iofs ofta 1-3 år gratis när man köper en ny bil men därefter får man snällt betala om appen ens ska fungera. Här fungerar appen ändå. Med min tidigare MS körde jag Spotify konstant. Jag körde visserligen mitt eget abonnemang men jag antar att man lär behöva ha premium-abonnemanget för att kunna köra Spotify (för musik), Netflix (för underhållning medan man laddar), kartor/satellitbilder för navigering, etc. För mig är det nog inte ett alternativ att INTE betala. Surt att behöva betala för något som var gratis med min förra Tesla (åtminstone de första 4 åren) men skillnaden mellan att få med 1 år eller en månad är en tusenlapp och det känns försumbart i sammanhanget.

Du kan ju alltid prova hur det fungerar en månad, strunta i att betala och prova någon månad utan. Därefter får du själv avgöra om månaden utan kändes tillräckligt jobbig för att betala i fortsättningen. Alla resonerar vi olika. :-)
Model S 75 D (2018-2020), Model Y LR (2021)
raven1976
Inlägg: 57
Blev medlem: 07 sep 2021 08:41

Re: Premium connectivity

Inlägg av raven1976 »

Får jag samma funktioner som ett fullt premium connectivity om jag sätter in en 4G router som jag kopplar bilens wifi mot? Vill minnas att jag sett att man kan kryssa i något i stil med "behåll detta wifi under färd" också.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Premium connectivity

Inlägg av mikebike »

frenberg skrev:
Ja, den stora frågan blir väl om det är värt att lägga de där 99,-/månad sen då. En fråga jag kommer få ställa mig lite före er andra som hade turen med er :)

Har ju sett listan, men lite oklar på vad det faktiskt innebär i praktiken. Det är ju såklart individuellt och subjektivt. Hur resonerar ni? Kommer ni fortsätta? Börjar bli en rejäl hög med månadsabonnemang känner jag :|
Mitt gratisabonnemang går ut på fredag, och jag tänker förlänga det. Precis som jag gjorde med Volvos VOC.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
frenberg
Teslaägare
Inlägg: 34
Blev medlem: 04 nov 2021 16:15

Re: Premium connectivity

Inlägg av frenberg »

raven1976 skrev:
Får jag samma funktioner som ett fullt premium connectivity om jag sätter in en 4G router som jag kopplar bilens wifi mot? Vill minnas att jag sett att man kan kryssa i något i stil med "behåll detta wifi under färd" också.
Ja detta känns relevant i sammanhanget. Jag har bra med data i mitt nuvarande mobilabonnemang. Och Spotify streamat jag fritt från mobilen men det är klart att vill man absolut kolla Netflix på bilen den där halvtimmen man sitter vid SC åskan det ju vara värt en tusing för somliga. Men som sagts, bäst är väl att pröva :)
Användarvisningsbild
R2_m3
Teslaägare
Inlägg: 333
Blev medlem: 01 sep 2019 08:09
Ort: Hägersten

Re: Premium connectivity

Inlägg av R2_m3 »

raven1976 skrev:
Får jag samma funktioner som ett fullt premium connectivity om jag sätter in en 4G router som jag kopplar bilens wifi mot? Vill minnas att jag sett att man kan kryssa i något i stil med "behåll detta wifi under färd" också.
Du får inte satellitvy på navigeringen via wifi, annars tror jag du får resten.
BMW i3 60Ah REX. Såld
Model 3 SR+ -19 Såld
Model Y LR AWD -22
Solel 11 kW, Solaredge, batteri 9,6kWh Sungrow. Elmoped Gobyel Romex
Användarvisningsbild
frenberg
Teslaägare
Inlägg: 34
Blev medlem: 04 nov 2021 16:15

Re: Premium connectivity

Inlägg av frenberg »

Kan jag få funktioner för Premium Connectivity genom att använda en mobil hotspot?
Vissa funktioner som ägare med Standard Connectivity kan använda över Wi-Fi, som video-streaming, Caraoke och webbläsare, kan också nås via mobila hotspots, med reservation för avgifter och begränsningar från mobiloperatörens sida.
Saxat från https://www.tesla.com/sv_SE/support/connectivity
Användarvisningsbild
frenberg
Teslaägare
Inlägg: 34
Blev medlem: 04 nov 2021 16:15

Re: Premium connectivity

Inlägg av frenberg »

På samma sida står även följande om provperiod på 30 dagar med start på leveransdatumet
Nya beställningar av Model 3 och Model Y gjorda den 15 oktober 2021 eller senare
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3589
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Premium connectivity

Inlägg av jonasl »

Jag har valt att inte betala. Allt funkar via wifi utom satellitkartor som jag ändå aldrig använde. Wifi är ändå alltid delat i bilen på långa resor så att övriga familjen kan snylta på mitt fria abonnemang.

På längre resor kör jag wifi, kör jag inom byn så är det sällan mer än 10 minuter och då klarar jag mig utan..
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 685
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Premium connectivity

Inlägg av Dinsdale »

Man kan öppna streamingtjänster i fullskärm genom att öppna webläsaren och knappra in https://youtube.com/redirect?q=netflix.com (byt ut netflix.com mot valfri adress). Då kommer man till youtube i helskärm, youtube frågar om man vill gå vidare till adressen man matat in, svara ja så hamnar man på netflix.com i helskärm.
Det går tyvärr inte spara bokmärke på redirect-länken så man får knappra in den varje gång (eller skapa en hemsida nånstans med en massa länkar, eller spara bokmärke på det här inlägget om det är netflix man vill åt...).

Efter uppdateringen som tillät wifi in drive fungerar det jättebra, man kan gå ur bilen och sätta sig där bak utan att videon slutar spela tex. Förut kastades man ur helskärmsläget om nån dörr öppnades, men det gör det inte längre.

Ibland funkar inte helskärmstricket, då kan man kolla under biograf och se om alla appar där är försvunna. Är de borta måste man starta om bilen, därefter återuppstår apparna och då funkar helskärmstricket igen.
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Premium connectivity

Inlägg av Remuz »

MyTesla.nu löser helskärmsgrejen med länkar till allt man behöver. Ang premium så betalar jag inte, har 4G-puck i bilen
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Mr S
Teslaägare
Inlägg: 216
Blev medlem: 29 jul 2018 14:45

Re: Premium connectivity

Inlägg av Mr S »

Remuz skrev:
MyTesla.nu löser helskärmsgrejen med länkar till allt man behöver. Ang premium så betalar jag inte, har 4G-puck i bilen
Jag funderar på samma lösning. Måste du välja nätverk i bilen varje gång du startar, eller ansluter den automatiskt? Har en liten 4G router som startar när 12-volts uttaget går igång. Har inte fått bilen än, en Model Y.
Tesla Model Y Long Range
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Premium connectivity

Inlägg av Remuz »

Mr S skrev:
Remuz skrev:
MyTesla.nu löser helskärmsgrejen med länkar till allt man behöver. Ang premium så betalar jag inte, har 4G-puck i bilen
Jag funderar på samma lösning. Måste du välja nätverk i bilen varje gång du startar, eller ansluter den automatiskt? Har en liten 4G router som startar när 12-volts uttaget går igång. Har inte fått bilen än, en Model Y.
Den går på Wifi direkt om inte pucken dött (dvs bilen inte använts på mer än 24h i mitt fall). Då måste jag manuellt starta pucken och vänta till den får 4G vilket tar nån minut, sedan får jag manuellt välja Wifi igen i bilen. Händer mig i snitt en gång per månad skulle jag gissa lite grovt.
P85D svart/svart med gratis SuC
Skriv svar