Svajig kupévärme

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Evildad72
Teslaägare
Inlägg: 6
Blev medlem: 20 sep 2021 15:48

Svajig kupévärme

Inlägg av Evildad72 »

Har upplevt att min MY inte riktigt håller jämn temperatur i kupén vid minusgrader.
Helt plötsligt är det som om bilen glömmer bort att jag vill ha 21 grader och börjar slarva.
Kommer nån halvljummen pust men är det 12 minus ute börjar det kännas kyligt rätt fort.
Efter en stund kan värmen hoppa igång igen.
Någon annan som upplever detta?
Matte
Inlägg: 281
Blev medlem: 03 okt 2014 11:12

Re: Svajig kupévärme

Inlägg av Matte »

Min värme är superdålig. Tar ca 20 minuter innan frosten på rutan är borta. Jag har felanmält det. Kanske det är något fel på värmepumparna
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Svajig kupévärme

Inlägg av Curik »

Har samma problem på min MS. Om du provar att sätta i manuellt läge, funkar det då?
Användarvisningsbild
Evildad72
Teslaägare
Inlägg: 6
Blev medlem: 20 sep 2021 15:48

Re: Svajig kupévärme

Inlägg av Evildad72 »

Skumt, jag har bra värme tills den helt plötsligt blir typ dålig, väldigt luddigt och det känns som
att det kan bli ett jobbigt serviceärende då problemet är diffust... :?
Användarvisningsbild
Evildad72
Teslaägare
Inlägg: 6
Blev medlem: 20 sep 2021 15:48

Re: Svajig kupévärme

Inlägg av Evildad72 »

Curik skrev:
Har samma problem på min MS. Om du provar att sätta i manuellt läge, funkar det då?
Har testat lite olika utan att jag märkt någon större skillnad, får testa mer kontrollerat.
Användarvisningsbild
borgward
Teslaägare
Inlägg: 234
Blev medlem: 06 jun 2020 09:51
Ort: Stockholm

Re: Svajig kupévärme

Inlägg av borgward »

Jag har samma i min 3a från 2020.

Jag har testat autoläget och ser att den då alternerar mellan att blåsa på rutan och i kupé. Då blir det kallt i kupén.

Jag tror det är mjukvarurelaterat. Hade den på service för jag trodde termostaten var trasig.



Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Mitsubishi Outlander PHEV 2015
Nissan Leaf 40kWh 2018
Tesla Model 3 LR AWD 2020

Tesla Model 3 LR AWD 2023
bucketeye
Inlägg: 1
Blev medlem: 06 dec 2021 14:39

Re: Svajig kupévärme

Inlägg av bucketeye »

Samma sak här med svajig värme. Har provat med olika "settings".


Rykte som säger att det är krångel med en givare nånstans. Har en kollega som har en M3 med samma problem. Tesla kom och hämtade den förra veckan för felsökning. Han har inte fått tillbaks den än så jag vet inte vad som är det exakta felet (kan återkomma med det)

Viktigt att när du felanmäler i telefonappen var noga med att meddela tider när saker och ting händer så är det enklare för servicen att hitta felet.

Bilen har ju koll på vad värmereglaget står på och vad innetemperaturen är. Så det ska inte vara några problem att förklara för dom.

/Bucket
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Svajig kupévärme

Inlägg av Curik »

Därav min fråga om ni provat med manuellt läge. Jag killgissar att det inte borde spela så stor roll vad givarna säger då.
Användarvisningsbild
PekkaB
Teslaägare
Inlägg: 29
Blev medlem: 04 jul 2021 22:33

Re: Svajig kupévärme

Inlägg av PekkaB »

Har ingen värme i bilen när det är kallare än -16. Drygt att köra bara korta svängar vi har just nu -20.Går inte att förvärma kupén. Har felanmält.
Användarvisningsbild
Evildad72
Teslaägare
Inlägg: 6
Blev medlem: 20 sep 2021 15:48

Re: Svajig kupévärme

Inlägg av Evildad72 »

Tackar för engagemanget, får bli ett serviceärende helt enkelt.
Kom på att ratten beter sig likadant ibland, från riktigt varm till fisljummen och tillbaka.
Har inte sett någon röd tråd eller samband ännu.
Ibland när jag startar rattvärmen från appen så är den heller inte aktiv när jag väl kommer till bilen.
Användarvisningsbild
mindfeeder
Teslaägare
Inlägg: 29
Blev medlem: 20 maj 2020 12:51
Ort: Sundsvall

Re: Svajig kupévärme

Inlägg av mindfeeder »

Jag har exakt samma problem med MYLR värme i kupe och ratt.

Återkoppla gärna åtgärd och hur lång tid det tog. Har ett par timmars bilfärd till SC och vill förstå vad man ger sig in i med ett service ärenden.
Matte
Inlägg: 281
Blev medlem: 03 okt 2014 11:12

Re: Svajig kupévärme

Inlägg av Matte »

En annan sak jag har gjort är köra manuellt på 6ans läge. Då kommer det varm luft, ovanför det kall luft. Så kanske testa manuellt på 6an tillsvidare?
Användarvisningsbild
Evildad72
Teslaägare
Inlägg: 6
Blev medlem: 20 sep 2021 15:48

Re: Svajig kupévärme

Inlägg av Evildad72 »

mindfeeder skrev:
Jag har exakt samma problem med MYLR värme i kupe och ratt.

Återkoppla gärna åtgärd och hur lång tid det tog. Har ett par timmars bilfärd till SC och vill förstå vad man ger sig in i med ett service ärenden.
Intressant att höra, jag får ta tag i det.
Återkommer när jag har mer info.
Användarvisningsbild
zimpan
Teslaägare
Inlägg: 75
Blev medlem: 30 aug 2021 22:17
Ort: Åkersberga

Re: Svajig kupévärme

Inlägg av zimpan »

Har samma problem. Men om batteriet är förkonditionerat innan avfärd så funkar värmen bra. Det verkar alltså som kupevärmen går ner när batteriet värms. Men så ska det förstås inte vara. Inbokad på SC den 16 dec.
TM3 LR -21 MIC
Användarvisningsbild
MarcusKovik
Teslaägare
Inlägg: 39
Blev medlem: 22 jul 2021 01:14

Re: Svajig kupévärme

Inlägg av MarcusKovik »

PekkaB skrev:
Har ingen värme i bilen när det är kallare än -16. Drygt att köra bara korta svängar vi har just nu -20.Går inte att förvärma kupén. Har felanmält.
(Håll utkik efter Snöflinge-ikonen
En blå snöflinga kan visas på touchskärmen om bilbatteriet är för kallt för att kunna komma åt dess lagrade energi. När den här ikonen visas kan du även märka av begränsad batterieffekt och begränsad regenerativ bromsning.

När batteriet har värmts upp försvinner snöflingan. Laddning, förkonditionering och körning genererar värme för att värma batteriet till dess optimala temperatur.)

Kan det ha något att göra med ditt problem?
Användarvisningsbild
PekkaB
Teslaägare
Inlägg: 29
Blev medlem: 04 jul 2021 22:33

Re: Svajig kupévärme

Inlägg av PekkaB »

MarcusKovik skrev:
PekkaB skrev:
Har ingen värme i bilen när det är kallare än -16. Drygt att köra bara korta svängar vi har just nu -20.Går inte att förvärma kupén. Har felanmält.
(Håll utkik efter Snöflinge-ikonen
En blå snöflinga kan visas på touchskärmen om bilbatteriet är för kallt för att kunna komma åt dess lagrade energi. När den här ikonen visas kan du även märka av begränsad batterieffekt och begränsad regenerativ bromsning.

När batteriet har värmts upp försvinner snöflingan. Laddning, förkonditionering och körning genererar värme för att värma batteriet till dess optimala temperatur.)

Kan det ha något att göra med ditt problem?
Hej
Den blå ikonen lös ca 2-4 min sen slocknade den. Körde den i ca 15 min stod still i 15 min ändå kom det ingen värme.Hade den i garaget i ca 2 timmar för att se om värmen kom igång, men det gjorde den inte. Har även försökt sätta på kupévärmen och avfrostningen via appen innan vi åkte iväg, men det har inte fungerat. Ska ha den i garaget över natten så ser vi om den kommer igång. Vid -10 till -15 har värmen fungerat tidigare i vinter.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Svajig kupévärme

Inlägg av mikebike »

Vissa har fått det att fungera genom den klassiska omstarten med rattknapparna.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
PekkaB
Teslaägare
Inlägg: 29
Blev medlem: 04 jul 2021 22:33

Re: Svajig kupévärme

Inlägg av PekkaB »

mikebike skrev:
Vissa har fått det att fungera genom den klassiska omstarten med rattknapparna.
Har tänkt på det, men inte provat.
Användarvisningsbild
zerkano
Teslaägare
Inlägg: 48
Blev medlem: 07 apr 2020 13:49
Ort: Botkyrka

Re: Svajig kupévärme

Inlägg av zerkano »

Evildad72 skrev:
Har upplevt att min MY inte riktigt håller jämn temperatur i kupén vid minusgrader.
Helt plötsligt är det som om bilen glömmer bort att jag vill ha 21 grader och börjar slarva.
Kommer nån halvljummen pust men är det 12 minus ute börjar det kännas kyligt rätt fort.
Efter en stund kan värmen hoppa igång igen.
Någon annan som upplever detta?
Håller med min modell y har oxå lite dålig kräm på värmen, min förra model 3 var mycket bättre.... Jag ska göra som det nämns här på forumet anmäla via appen
Tesla Model Y LR
Tesla model 3 LR såld
Hyundai Ionic 28kWh
Användarvisningsbild
A76
Teslaägare
Inlägg: 243
Blev medlem: 29 dec 2018 18:16
Ort: Onsala
Referralkod: ts.la/andreas13052

Re: Svajig kupévärme

Inlägg av A76 »

Också märkt av svajjig värme de senaste dagarna. Rattens värme är dock bra hela tiden... Inte anmält än men får väl göra det snart också.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Svajig kupévärme

Inlägg av mikebike »

A76 skrev:
Också märkt av svajjig värme de senaste dagarna. Rattens värme är dock bra hela tiden... Inte anmält än men får väl göra det snart också.
Sablar vad jag saknade rattvärme i min M3 igår kväll. Ratten var -12 grader.
Schemalagd förvärmning till 19.45, men konsertbesöket blev inställt och bilen var ouppvärmd.....
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Evildad72
Teslaägare
Inlägg: 6
Blev medlem: 20 sep 2021 15:48

Re: Svajig kupévärme

Inlägg av Evildad72 »

Curik skrev:
Har samma problem på min MS. Om du provar att sätta i manuellt läge, funkar det då?
Provade manuellt i morse och det blev eventuellt bättre. Men som någon skrev så är det som att det slutar blåsa
på fötterna och bara kommer från panelen.
Det var -18 i morse så när det slutar blåsa värme funkar bilen som en kylklamp.
Har bokat in SC så får vi se.
Användarvisningsbild
PekkaB
Teslaägare
Inlägg: 29
Blev medlem: 04 jul 2021 22:33

Re: Svajig kupévärme

Inlägg av PekkaB »

Har provat omstarta bilen med scrollhjulen och bromspedalen. Stängt av bilen via skärmen.
Sitter i varmgaraget med bilen på ändå blåser det kalluft. Värmen är på max. Har inte hört nått ifrån tesla.
Användarvisningsbild
PekkaB
Teslaägare
Inlägg: 29
Blev medlem: 04 jul 2021 22:33

Re: Svajig kupévärme

Inlägg av PekkaB »

Har inte fått igång värmen. Tesla säger att jag ska köra 65 mil till Umeå som är närmaste center i en kall bil.
Som ett drygt svar så säger dom att det visste jag om vid köpet. Svarade att det inte är en Lada jag har köpt och jag väntar mig bättre service än det.
Tänk på det när ni ska köpa en Tesla
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2792
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Svajig kupévärme

Inlägg av NEO »

PekkaB skrev:
Har inte fått igång värmen. Tesla säger att jag ska köra 65 mil till Umeå som är närmaste center i en kall bil.
Som ett drygt svar så säger dom att det visste jag om vid köpet. Svarade att det inte är en Lada jag har köpt och jag väntar mig bättre service än det.
Tänk på det när ni ska köpa en Tesla
Mardröm ...

Inte ok, vi har runt -17 i Mälardalen idag. Jag hade nog inte ens kört till Väsby utan värme i bilen.
Skriv svar