Svajig kupévärme
Moderator: Redaktion
Re: Svajig kupévärme
Min 2019 M3 har haft perfekt värme sedan leverans.
Satt den på auto 20C i princip året runt.
Efter software 2021.36 och dess "Cold Weather Improvements" och "Improved temperature consistency throughout the cabin offers more comfort in cold weather.", så har värmen blivit mycket sämre.
Inga problem med att förvärma bilen oavsett utetemperatur med inkopplad laddsladd, men efter en stunds körning riktas all värme ner på golvet och man fryser upptill.
Om man stänger av synken mellan förar/passagerarsida så funkar det bättre.
Verkar som bilen bara försöker värma de platser som har passagerare, vilket inte funkar när det är minus 17 ute.
Ska testa att koppla i alla bilbälten på de tomma platserna och se om det blir någon skillnad.
Även i manuellt läge verkar det svårt att få bra värme ur utblåset längs "instrumentbrädan".
Byter till MY i nästa vecka, får se hur det blir?
Satt den på auto 20C i princip året runt.
Efter software 2021.36 och dess "Cold Weather Improvements" och "Improved temperature consistency throughout the cabin offers more comfort in cold weather.", så har värmen blivit mycket sämre.
Inga problem med att förvärma bilen oavsett utetemperatur med inkopplad laddsladd, men efter en stunds körning riktas all värme ner på golvet och man fryser upptill.
Om man stänger av synken mellan förar/passagerarsida så funkar det bättre.
Verkar som bilen bara försöker värma de platser som har passagerare, vilket inte funkar när det är minus 17 ute.
Ska testa att koppla i alla bilbälten på de tomma platserna och se om det blir någon skillnad.
Även i manuellt läge verkar det svårt att få bra värme ur utblåset längs "instrumentbrädan".
Byter till MY i nästa vecka, får se hur det blir?
Re: Svajig kupévärme
Vilken skillnad vem det är som arbetar på Teslas support. Nu har jag fått transport av bilen till Umeå och hyrbil. Dom som är ansvariga i Norge borde verkligen bättra sig.
Mitt råd är att om ni hamnar i Norge så be dom koppla till Sverige.
Mitt råd är att om ni hamnar i Norge så be dom koppla till Sverige.
Re: Svajig kupévärme
Intressant med synken! Fungerade dåligt vid -14 för mig när jag körde själv. Men mycket bra om jag har passagerare!brodhall skrev:Min 2019 M3 har haft perfekt värme sedan leverans.
Satt den på auto 20C i princip året runt.
Efter software 2021.36 och dess "Cold Weather Improvements" och "Improved temperature consistency throughout the cabin offers more comfort in cold weather.", så har värmen blivit mycket sämre.
Inga problem med att förvärma bilen oavsett utetemperatur med inkopplad laddsladd, men efter en stunds körning riktas all värme ner på golvet och man fryser upptill.
Om man stänger av synken mellan förar/passagerarsida så funkar det bättre.
Verkar som bilen bara försöker värma de platser som har passagerare, vilket inte funkar när det är minus 17 ute.
Ska testa att koppla i alla bilbälten på de tomma platserna och se om det blir någon skillnad.
Även i manuellt läge verkar det svårt att få bra värme ur utblåset längs "instrumentbrädan".
Byter till MY i nästa vecka, får se hur det blir?
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022
Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV
Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Model 3 RWD blå/svart 2022
Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV
Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19556
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Svajig kupévärme
Kändes helt solklart från början superkonstigt att dom ens tänkte tanken att köra bilen till SC öht…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- paltskallen
- Teslaägare
- Inlägg: 12
- Blev medlem: 09 aug 2021 11:50
- Ort: Luleå
Re: Svajig kupévärme
Nu har tesla felsökt och konsterat att det är en mjukvarubugg som nu är eskalerat till USA. Dvs inget att göra utom att vänta på en uppdatering
Re: Svajig kupévärme
Fan va detta gör att man tvekar ENORMT på köpa en :/
År 2022 om någon vecka och Värme i bilarna krånglar … pust :/
År 2022 om någon vecka och Värme i bilarna krånglar … pust :/
- Dinsdale
- Teslaägare
- Inlägg: 719
- Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Re: Svajig kupévärme
Detta är baksidan med täta uppdateringar, fel kan uppstå. Fördelen är att man även kan laga dem fort (i teorin).Dexter86 skrev:Fan va detta gör att man tvekar ENORMT på köpa en :/
År 2022 om någon vecka och Värme i bilarna krånglar … pust :/
Model 3 SR+ 18" 2021
Re: Svajig kupévärme
Nja täta uppdateringar behlver inte bara något problem, problemet är att man inte testar nog mycket, om man skiter i det och låter kunden testa ska jag inte säga men har hört att andra anser att det är så.
Dom åker knappat till Arvidsjaur och skulle inte heller tro att dom kör test i en köldkammare.
Dom åker knappat till Arvidsjaur och skulle inte heller tro att dom kör test i en köldkammare.
27,8 kWp solceller
Re: Svajig kupévärme
Köper dessvärre inte det som argumentDinsdale skrev:Detta är baksidan med täta uppdateringar, fel kan uppstå. Fördelen är att man även kan laga dem fort (i teorin).Dexter86 skrev:Fan va detta gör att man tvekar ENORMT på köpa en :/
År 2022 om någon vecka och Värme i bilarna krånglar … pust :/
Värme i en bil ska fungera år 2022, punkt slut liksom d ingen rocketscience
O man behöver inte dra kort om att andra har fel o hit o dit o nackdelar i yada yada, ja d stämmer. Men värme ska forfarande finnas och fungera
Sen Behöver man inte uppdatera sönder mjukvara liksom
Kan köpa det är bra fixa laddhastighet och sånt kanske, men vesäntliga saker ska fungera felfritt
Ja tesla är as coolt o innovativt o hela den biten, vill verkligen också ha en och funderar själv på köpa. Men Krav ska man kunna ställa hur mycket fan-boy man än är. Annars blir det hattigt som vi ser exempel på.
Re: Svajig kupévärme
Dafro skrev:Senast jag körde en Lada så hade den bra kupévärme så förtala inte dom nu.
Läser man andra trådar så kan man läsa om att Audi har mjukvaruproblem med bilen och appen, för att fjärrstyra värmen på e-tron. Verkar vara någon uppdatering som gått snett.Dafro skrev:Nja täta uppdateringar behlver inte bara något problem, problemet är att man inte testar nog mycket, om man skiter i det och låter kunden testa ska jag inte säga men har hört att andra anser att det är så.
Dom åker knappat till Arvidsjaur och skulle inte heller tro att dom kör test i en köldkammare.
Nu minns jag inte, men var det i januari du sa att du skulle beställa en?Dexter86 skrev:O man behöver inte dra kort om att andra har fel o hit o dit o nackdelar i yada yada, ja d stämmer. Men värme ska forfarande finnas och fungera
Sen Behöver man inte uppdatera sönder mjukvara liksom
Kan köpa det är bra fixa laddhastighet och sånt kanske, men vesäntliga saker ska fungera felfritt
Ja tesla är as coolt o innovativt o hela den biten, vill verkligen också ha en och funderar själv på köpa. Men Krav ska man kunna ställa hur mycket fan-boy man än är. Annars blir det hattigt som vi ser exempel på.
Isf. kan det mycket väl hända att det hunnit att lösa sig tills dess, och inte är ett aktuellt problem då.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Svajig kupévärme
Mest troligt att det inte är löst med tanke på detta började för ett tag sen och är inte löst ännu? Känns som något annat än mjukvara…martinot skrev:Dafro skrev:Senast jag körde en Lada så hade den bra kupévärme så förtala inte dom nu.Läser man andra trådar så kan man läsa om att Audi har mjukvaruproblem med bilen och appen, för att fjärrstyra värmen på e-tron. Verkar vara någon uppdatering som gått snett.Dafro skrev:Nja täta uppdateringar behlver inte bara något problem, problemet är att man inte testar nog mycket, om man skiter i det och låter kunden testa ska jag inte säga men har hört att andra anser att det är så.
Dom åker knappat till Arvidsjaur och skulle inte heller tro att dom kör test i en köldkammare.
Nu minns jag inte, men var det i januari du sa att du skulle beställa en?Dexter86 skrev:O man behöver inte dra kort om att andra har fel o hit o dit o nackdelar i yada yada, ja d stämmer. Men värme ska forfarande finnas och fungera
Sen Behöver man inte uppdatera sönder mjukvara liksom
Kan köpa det är bra fixa laddhastighet och sånt kanske, men vesäntliga saker ska fungera felfritt
Ja tesla är as coolt o innovativt o hela den biten, vill verkligen också ha en och funderar själv på köpa. Men Krav ska man kunna ställa hur mycket fan-boy man än är. Annars blir det hattigt som vi ser exempel på.
Isf. kan det mycket väl hända att det hunnit att lösa sig tills dess, och inte är ett aktuellt problem då.
Beställer jag så blir det troligtvis för leverans i Mars, men är ytterst ytterst tveksam
Re: Svajig kupévärme
martinot skrev:
Läser man andra trådar så kan man läsa om att Audi har mjukvaruproblem med bilen och appen, för att fjärrstyra värmen på e-tron. Verkar vara någon uppdatering som gått snett.
Fast Audin har inte haft problem med värmen vid körning eller manuell start i bilen (eller start av värme via fjärrnyckeln). Det är bara fjärrstart via appen som strulat (då får man använda nyckeln). Inte riktigt samma sak…
Jag gillar Tesla, men att låta alla sina kunder vara betatestare för funktioner som är kritiska är inte OK. Det känns helt ärligt som de själva inte provar mjukvaran innan den skickas ut till bilarna…
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: Svajig kupévärme
Jag kopplade in bältena i baksätet och passagerarstolen. Kör med värmesynken på, mycket bättre värmefördelning.Jaegaern skrev:
Intressant med synken! Fungerade dåligt vid -14 för mig när jag körde själv. Men mycket bra om jag har passagerare!
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Svajig kupévärme
Nect skrev:Fast Audin har inte haft problem med värmen vid körning eller manuell start i bilen (eller start av värme via fjärrnyckeln). Det är bara fjärrstart via appen som strulat (då får man använda nyckeln). Inte riktigt samma sak…
Jag gillar Tesla, men att låta alla sina kunder vara betatestare för funktioner som är kritiska är inte OK. Det känns helt ärligt som de själva inte provar mjukvaran innan den skickas ut till bilarna…
Har versionen med buggen skickats ut till de som har settingen på ”Standard” än då? För om man aktivt väljer att ha den på ”Advanced” så är det precis det man säger sig vilja ha, saker så snart som möjligt med risk att det finns buggar som smugit sig förbi tidigare tester.
Re: Svajig kupévärme
Det var en sådan funktion jag undrade om det fanns, om så är fallet låter det ju mycket bättre. Hade även fundering på om man kan backa en uppdatering till en tidigare?
27,8 kWp solceller
Re: Svajig kupévärme
Jag har på standard för att inte få dom här skitfelen som fungerar på varenda bil i hela världen. Men fått felet ändå
Re: Svajig kupévärme
Jag har aldrig haft problem med värme eller kyla i bilen efter nästan 7 000 mil.
Utom möjligen att fötterna kokar sönder.
Efter den senaste uppdateringen (och kylan??) så har det blivit mycket bättre.
När fötterna börjar bli lagom varma styr jag om luftflödet till vindrutan.
Funkar kanonbra. Varmt och gott och kan sitta i t-shirt om jag vill.
Dock onödigt att brassa på så hårt med värmen.
Förvärmer ALLTID, har en SR+ uttagen juni 2019 version 2021.40.6. ALLA har inte problem.
Utom möjligen att fötterna kokar sönder.
Efter den senaste uppdateringen (och kylan??) så har det blivit mycket bättre.
När fötterna börjar bli lagom varma styr jag om luftflödet till vindrutan.
Funkar kanonbra. Varmt och gott och kan sitta i t-shirt om jag vill.
Dock onödigt att brassa på så hårt med värmen.
Förvärmer ALLTID, har en SR+ uttagen juni 2019 version 2021.40.6. ALLA har inte problem.
Blå TM3 SR+ med dragkrok, 2019
Re: Svajig kupévärme
Ni med 2019-2020 bilar har ett helt annat värmesystem och ingen värmepump. Era berättelser påverkar inte så mycket i denna fråga tyvärr, men det är ju superbra att det fungerar för er.
Re: Svajig kupévärme
Det är återkommande hur svårt det verkar vara att känna empati för andras problem när man själv inte har det.Antti V skrev:ALLA har inte problem.
Re: Svajig kupévärme
Lite märkligt ändå att man ska behöva styra om värmen manuellt år 2021. Det är ju ett problem som löstes på 80-talet med intågen av den automatiska klimatanläggningen och har fungerat sedan dess.Antti V skrev:Jag har aldrig haft problem med värme eller kyla i bilen efter nästan 7 000 mil.
Utom möjligen att fötterna kokar sönder.
Efter den senaste uppdateringen (och kylan??) så har det blivit mycket bättre.
När fötterna börjar bli lagom varma styr jag om luftflödet till vindrutan.
Funkar kanonbra. Varmt och gott och kan sitta i t-shirt om jag vill.
Dock onödigt att brassa på så hårt med värmen.
Förvärmer ALLTID, har en SR+ uttagen juni 2019 version 2021.40.6. ALLA har inte problem.
Re: Svajig kupévärme
Visst, men om även bilar utan värmepump plötsligt får problem med värmen så är det ju med största sannolikhet software relaterat.lav1 skrev:Ni med 2019-2020 bilar har ett helt annat värmesystem och ingen värmepump. Era berättelser påverkar inte så mycket i denna fråga tyvärr, men det är ju superbra att det fungerar för er.
Om man sedan inte får någon värme alls ur sin värmepump så kan det vara hard- eller software relaterat.
Men värmefördelningen i bilen är troligen inte beroende av värmekällan, utan hur logiken för uppvärmning och bibehållande av värme i bilen är programmerat.
Erfarenheten av min 2019 M3 är att man nu styr värmen utifrån vilka säten som används, baserat på vilka säkerhetsbälten som används och det fungerar inte bra alls i nordiskt klimat.
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2793
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: Svajig kupévärme
Inte software, på tidigare 3 med VP var det sensorfel som kom efter 100-1000km.brodhall skrev:Visst, men om även bilar utan värmepump plötsligt får problem med värmen så är det ju med största sannolikhet software relaterat.lav1 skrev:Ni med 2019-2020 bilar har ett helt annat värmesystem och ingen värmepump. Era berättelser påverkar inte så mycket i denna fråga tyvärr, men det är ju superbra att det fungerar för er.
Om man sedan inte får någon värme alls ur sin värmepump så kan det vara hard- eller software relaterat.
Men värmefördelningen i bilen är troligen inte beroende av värmekällan, utan hur logiken för uppvärmning och bibehållande av värme i bilen är programmerat.
Erfarenheten av min 2019 M3 är att man nu styr värmen utifrån vilka säten som används, baserat på vilka säkerhetsbälten som används och det fungerar inte bra alls i nordiskt klimat.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7550
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Svajig kupévärme
"tidigare 3"NEO skrev:Inte software, på tidigare 3 med VP var det sensorfel som kom efter 100-1000km.brodhall skrev:Visst, men om även bilar utan värmepump plötsligt får problem med värmen så är det ju med största sannolikhet software relaterat.lav1 skrev:Ni med 2019-2020 bilar har ett helt annat värmesystem och ingen värmepump. Era berättelser påverkar inte så mycket i denna fråga tyvärr, men det är ju superbra att det fungerar för er.
Om man sedan inte får någon värme alls ur sin värmepump så kan det vara hard- eller software relaterat.
Men värmefördelningen i bilen är troligen inte beroende av värmekällan, utan hur logiken för uppvärmning och bibehållande av värme i bilen är programmerat.
Erfarenheten av min 2019 M3 är att man nu styr värmen utifrån vilka säten som används, baserat på vilka säkerhetsbälten som används och det fungerar inte bra alls i nordiskt klimat.
-Samma fel finns på nylevererade Y och 3.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2793
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: Svajig kupévärme
Jag hade en sen 2020 med VP med värmefel, på de la värmen av. På 2021 upplever jag det helt annorlunda, värmen är intermittent och inte alls på samma sätt som 2020 modellen där värmen abrupt försvann och ingenting hjälpte. Nu kommer och går värmen samt slutar enbart att fungera när det kallare än -10. Två helt olika typer av fel.mikebike skrev:"tidigare 3"NEO skrev:Inte software, på tidigare 3 med VP var det sensorfel som kom efter 100-1000km.brodhall skrev:Visst, men om även bilar utan värmepump plötsligt får problem med värmen så är det ju med största sannolikhet software relaterat.lav1 skrev:Ni med 2019-2020 bilar har ett helt annat värmesystem och ingen värmepump. Era berättelser påverkar inte så mycket i denna fråga tyvärr, men det är ju superbra att det fungerar för er.
Om man sedan inte får någon värme alls ur sin värmepump så kan det vara hard- eller software relaterat.
Men värmefördelningen i bilen är troligen inte beroende av värmekällan, utan hur logiken för uppvärmning och bibehållande av värme i bilen är programmerat.
Erfarenheten av min 2019 M3 är att man nu styr värmen utifrån vilka säten som används, baserat på vilka säkerhetsbälten som används och det fungerar inte bra alls i nordiskt klimat.
-Samma fel finns på nylevererade Y och 3.
Re: Svajig kupévärme
Jag håller med. Det är illa att fötterna blir grillade år 2021.Maw skrev:Lite märkligt ändå att man ska behöva styra om värmen manuellt år 2021. Det är ju ett problem som löstes på 80-talet med intågen av den automatiska klimatanläggningen och har fungerat sedan dess.Antti V skrev:Jag har aldrig haft problem med värme eller kyla i bilen efter nästan 7 000 mil.
Utom möjligen att fötterna kokar sönder.
Efter den senaste uppdateringen (och kylan??) så har det blivit mycket bättre.
När fötterna börjar bli lagom varma styr jag om luftflödet till vindrutan.
Funkar kanonbra. Varmt och gott och kan sitta i t-shirt om jag vill.
Dock onödigt att brassa på så hårt med värmen.
Förvärmer ALLTID, har en SR+ uttagen juni 2019 version 2021.40.6. ALLA har inte problem.
Men å andra sidan löser man problemet lätt. Det är inte något jag väljer att boka tid för hos SC. Att ta en semesterdag för att fixa det är det inte värt. Får ta det vid ett tillfälle när jag ändå ska fixa något annat på bilen.
Blå TM3 SR+ med dragkrok, 2019