Hmmmm…. 150 EX. bonus….? Det kan bli svårt. Bonusen måste räknas med eftersom bilens pris baseras på det. När bonusen justeras så justeras bilpriserna också. Sedan gammalt.teslaponken skrev:Bra, då hoppas jag på glädjekalkyl för min del med. Fördelen är miljöbilspremie, lyfta halva momsen samt ta värdetappet med obeskattade pengar (företag).Walker skrev:Jag blev hånad för mina ”glädjekalkyler” för 3 år sedan. Nu har jag facit. Förlorade exakt 75000.- på 4600 mil och 30 månader. Aldrig tappat så lite på en nybil i kronor räknat (om jag inte räknar eGolfen där jag förlorade 0.- på 1000 mil och 6 månader)taliz skrev:Volymer och konkurrens lär öka rejält närmaste åren.
När Berlin kommer igång ordentligt så kommer de pumpa ut Model Y.
Det kommer komma billigare varianter, priserna kommer pressas nedåt.
Det kommer också ny teknik, tex 4680 borde förhoppningsvis levereras närmaste 3 åren.
Så att räkna med att du bara tappar 150k på 3 år är nog lite optimistiskt.
Dyraste bilen innan dess, en Škoda Octavia för 275000.-, tappade jag 110000.- på 3 år.
Pratade med en E-klass ägare förra veckan. Han sa att han förlorade 10000.-/mån på sina bilköp.
Då pratar jag enbart värdetapp. TCO var min 3’a den i särklass billigaste bilen jag ägt (återigen bortsett eGolfen)
Kan man komma undan med 150 000 i värdetapp exkl klimatbonus så är jag otroligt nöjd.
Värdeminskning
Moderator: Redaktion
Re: Värdeminskning
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5516
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Värdeminskning
Beror mycket på nybilspriset framöver också. Just nu har priserna ju höjts flera gånger och då blir andrahandsvärdena högre. Om nybilspriserna sjunker igen, kommer andrahandsvärdena att gå ner igen. Det kan ha stor inverkan.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Värdeminskning
Model S har mellan 2016 - 2019 gått upp 200.000 för att sedan gå tillbaka till 2016 års pris.
Uppgången berodde mycket på dollarkurs, men också lite omstuvning i paket. Nergången var delvis ren prissänkning i kombination med att allt mer utrustning blev inkluderat i grundpriset.
De som köpt 15-16 och sålde 18 betalde inte mycket i värdeminskning. De som köpte på topp 2017 och sålde 2020 har nog i flera fall större värdeminskning än vad de räknat med.
Det finns flera trådar om detta på forumet.
Uppgången berodde mycket på dollarkurs, men också lite omstuvning i paket. Nergången var delvis ren prissänkning i kombination med att allt mer utrustning blev inkluderat i grundpriset.
De som köpt 15-16 och sålde 18 betalde inte mycket i värdeminskning. De som köpte på topp 2017 och sålde 2020 har nog i flera fall större värdeminskning än vad de räknat med.
Det finns flera trådar om detta på forumet.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Re: Värdeminskning
Ta ett snack med de som köpte en XP100DL för närmare 2mille och sedan över en natt tappade 700k när Tesla ändrade nypriset till 1.3 mille. Samma sak kan väl hända med Y?
Jag hade ju turen att jag köpte min demobil för 1.3mille, men den tappade rätt mycket mer i värde än jag räknat med pga den sänkningen. Enda Tesla som kostat mig rejält, typ 20k/mån eller nåt blev det nog, vågar inte ens räkna på det.
Fanns någon på forumet som just hade hämtat sin bil vill jag minnas. Tänk att tappa 700k över en natt. Det är en hel model Y...
Jag hade ju turen att jag köpte min demobil för 1.3mille, men den tappade rätt mycket mer i värde än jag räknat med pga den sänkningen. Enda Tesla som kostat mig rejält, typ 20k/mån eller nåt blev det nog, vågar inte ens räkna på det.
Fanns någon på forumet som just hade hämtat sin bil vill jag minnas. Tänk att tappa 700k över en natt. Det är en hel model Y...
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Värdeminskning
Begagnatpriserna är generellt väldigt höga nu. Vår nästan fullutrustade Skoda Kodiaq som vi köpte ny för 4 år sedan och kört drygt 12 000 mil med värderades i förra veckan till 250 000 kr av den lokala Skodahandlaren. Vi gav 382 000 kr efter 10% rabatt för den. Tappet är alltså bara 35 % på fyra år eller 11 kr per mil.. Jag hade räknat med 60 % värdeminskning på tre år i mitt leasingupplägg
Jag vågar absolut inte räknar med att nästa bilköp kommer bli lika förmånligt som vår Kodiaq blivit.
Jag vågar absolut inte räknar med att nästa bilköp kommer bli lika förmånligt som vår Kodiaq blivit.
Re: Värdeminskning
Köpte 6000mil gammal fransos för 41k 2014(snittpriset då var 65-70 så hyfsad deal). Skulle få 20k hos bilhandlaren förra veckan och då står mätaren på 23000
Enda verkstadsservicen(på bilverkstad) sen 2014 är ett kopplingsbyte a 9000. Monterat dragkrok a 1800 i egen verkstad
17000milx0,73=12410liter fossil/etanolsoppa. Snittpris soppa ~14kr?=173740kr på sju år
Halvförsäkring snitt 2400 per år=16800 på sju år
Skatt 1100=7700 på sju år
Relativt svårslagen ekonomisk kalkyl (även jmfrt med elbil) på en farkost som ska gå mellan a-b, förvisso helt utan statuspoäng
+Fungerande regnsensor/farthållare, ombonad kupe, älglysen, bättre lastutrymme jmfrt med de flesta elbilar.
Enda verkstadsservicen(på bilverkstad) sen 2014 är ett kopplingsbyte a 9000. Monterat dragkrok a 1800 i egen verkstad
17000milx0,73=12410liter fossil/etanolsoppa. Snittpris soppa ~14kr?=173740kr på sju år
Halvförsäkring snitt 2400 per år=16800 på sju år
Skatt 1100=7700 på sju år
Relativt svårslagen ekonomisk kalkyl (även jmfrt med elbil) på en farkost som ska gå mellan a-b, förvisso helt utan statuspoäng
+Fungerande regnsensor/farthållare, ombonad kupe, älglysen, bättre lastutrymme jmfrt med de flesta elbilar.
Re: Värdeminskning
Håller med. Har aldrig någonsin haft så låg TCO på en ny bil som vår förra M3. Var i princip "gratis" att byta till en ny 2021 när jag tog med att däcken började bli slitna, tappar i maskinförsäkring, etc. Var ett lyckokast att jag valde Tesla M3 framför BMW M3 (som var alternativet).Walker skrev:Jag blev hånad för mina ”glädjekalkyler” för 3 år sedan. Nu har jag facit. Förlorade exakt 75000.- på 4600 mil och 30 månader. Aldrig tappat så lite på en nybil i kronor räknat (om jag inte räknar eGolfen där jag förlorade 0.- på 1000 mil och 6 månader)taliz skrev:Volymer och konkurrens lär öka rejält närmaste åren.
När Berlin kommer igång ordentligt så kommer de pumpa ut Model Y.
Det kommer komma billigare varianter, priserna kommer pressas nedåt.
Det kommer också ny teknik, tex 4680 borde förhoppningsvis levereras närmaste 3 åren.
Så att räkna med att du bara tappar 150k på 3 år är nog lite optimistiskt.
Dyraste bilen innan dess, en Škoda Octavia för 275000.-, tappade jag 110000.- på 3 år.
Pratade med en E-klass ägare förra veckan. Han sa att han förlorade 10000.-/mån på sina bilköp.
Då pratar jag enbart värdetapp. TCO var min 3’a den i särklass billigaste bilen jag ägt (återigen bortsett eGolfen)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Värdeminskning
Köpte min Volvo 2009 för 120 000. (6000 nu står den på 10 000). + 8 000 för saker.
antar att jag skulle få 30 000 för den.
köpt däck (sov) + 10 000.
rep. senaste åren har den börjat falla samman 20 000.
försökring kan ske 4 000 om året.
service 2000 om året.
Så minst 16 000 om året. (1300 kr/mån) men då är drivmedel ej inräknat. säg 1700 kr/mån)
Så att leasa en elbil för 2000 kr/mån (hej kinesmärken!) skulle inte vara helt hel.
antar att jag skulle få 30 000 för den.
köpt däck (sov) + 10 000.
rep. senaste åren har den börjat falla samman 20 000.
försökring kan ske 4 000 om året.
service 2000 om året.
Så minst 16 000 om året. (1300 kr/mån) men då är drivmedel ej inräknat. säg 1700 kr/mån)
Så att leasa en elbil för 2000 kr/mån (hej kinesmärken!) skulle inte vara helt hel.
Re: Värdeminskning
Försäkring ingår väl normalt inte i privatleasing?Mickep skrev:Köpte min Volvo 2009 för 120 000. (6000 nu står den på 10 000). + 8 000 för saker.
antar att jag skulle få 30 000 för den.
köpt däck (sov) + 10 000.
rep. senaste åren har den börjat falla samman 20 000.
försökring kan ske 4 000 om året.
service 2000 om året.
Så minst 16 000 om året. (1300 kr/mån) men då är drivmedel ej inräknat. säg 1700 kr/mån)
Så att leasa en elbil för 2000 kr/mån (hej kinesmärken!) skulle inte vara helt hel.
Har även sett att t.ex. VW inte inkluderar serviceavtal heller.
Re: Värdeminskning
martinot skrev:Håller med. Har aldrig någonsin haft så låg TCO på en ny bil som vår förra M3. Var i princip "gratis" att byta till en ny 2021 när jag tog med att däcken började bli slitna, tappar i maskinförsäkring, etc. Var ett lyckokast att jag valde Tesla M3 framför BMW M3 (som var alternativet).Walker skrev:Jag blev hånad för mina ”glädjekalkyler” för 3 år sedan. Nu har jag facit. Förlorade exakt 75000.- på 4600 mil och 30 månader. Aldrig tappat så lite på en nybil i kronor räknat (om jag inte räknar eGolfen där jag förlorade 0.- på 1000 mil och 6 månader)taliz skrev:Volymer och konkurrens lär öka rejält närmaste åren.
När Berlin kommer igång ordentligt så kommer de pumpa ut Model Y.
Det kommer komma billigare varianter, priserna kommer pressas nedåt.
Det kommer också ny teknik, tex 4680 borde förhoppningsvis levereras närmaste 3 åren.
Så att räkna med att du bara tappar 150k på 3 år är nog lite optimistiskt.
Dyraste bilen innan dess, en Škoda Octavia för 275000.-, tappade jag 110000.- på 3 år.
Pratade med en E-klass ägare förra veckan. Han sa att han förlorade 10000.-/mån på sina bilköp.
Då pratar jag enbart värdetapp. TCO var min 3’a den i särklass billigaste bilen jag ägt (återigen bortsett eGolfen)
Jo, fast ni pratar fortfarande dåtid. 2018-2021 är nåt annat än 2022-2025. Mycket kan hända framöver som inte hände för er. Nu är läget exceptionellt pga komponentbrist och långa väntetider. Begagnatpriserna har väl närmast stigit de senaste halvåret både på el- och fossilbilar?
Re: Värdeminskning
Jo priserna har gått upp och kan nog gå upp under typ ett halvår till ett år till men from 2023 så borde priserna byta riktning.
27,8 kWp solceller
- vluminator
- Teslaägare
- Inlägg: 3
- Blev medlem: 08 dec 2021 11:07
Re: Värdeminskning
Osannolikt att bilar i MG's prisklass kommer att få Tesla att svettas och sänka priserna på M3, MY mm. Det handlar om olika kundsegment.
Jämför iPhone i förhållande till Android konkurrenterna. Objektivt kanske de är likvärdiga i många fall men lik förbaskat är iPhone ändå "referensen" i de flestas ögon.
Jämför iPhone i förhållande till Android konkurrenterna. Objektivt kanske de är likvärdiga i många fall men lik förbaskat är iPhone ändå "referensen" i de flestas ögon.
-
- Inlägg: 423
- Blev medlem: 24 okt 2021 14:25
Re: Värdeminskning
Många var förvånansvärt negativa till Teslas värde över tid.vluminator skrev:Osannolikt att bilar i MG's prisklass kommer att få Tesla att svettas och sänka priserna på M3, MY mm. Det handlar om olika kundsegment.
Jämför iPhone i förhållande till Android konkurrenterna. Objektivt kanske de är likvärdiga i många fall men lik förbaskat är iPhone ändå "referensen" i de flestas ögon.
Jag tror model Y blir en guldgruva kommande 3 åren
MY LR -21 [såld för 446K]
MS P -20
MS P -20
Re: Värdeminskning
Tesla kan sänka priset, byta till bättre batteri osv också. Saken är den att man aldrig ska ta något för givet om man baserar hela köpet på det. Man kan ju tro att det blir skitbra andrahandsvärde men det får isf bli en bonus.vluminator skrev:Osannolikt att bilar i MG's prisklass kommer att få Tesla att svettas och sänka priserna på M3, MY mm. Det handlar om olika kundsegment.
Jämför iPhone i förhållande till Android konkurrenterna. Objektivt kanske de är likvärdiga i många fall men lik förbaskat är iPhone ändå "referensen" i de flestas ögon.
Re: Värdeminskning
Jo, man vet aldrig hur det kommer utveckla sig. Med min MS var det viktigast att man kunde känna sig någorlunda trygg med att restvärdet var satt så att jag inte skulle stå med en bil som var värde mindre en restvärdet efter 3 år. Det slutade med att jag fick ut knappt 100.000kr mer än restvärdet vid försäljning. Då sålde jag dessutom till en handlare, dvs under marknadspris, för att göra affären så enkel som möjligt. Jag tror att andrahandsvärdet på Model Y kommer vara ganska bra, speciellt för de första som dyker upp på begagnatmarknaden när efterfrågan troligen är hyfsat hög. Det är dock bara spekulation och det finns inga garantier. Jag räknar också "lågt" för att vara någorlunda säker och eventuellt övervärde blir en bonus.
Model S 75 D (2018-2020), Model Y LR (2021)
Re: Värdeminskning
Hej!
Jag har lite svårt att förstå kalkylen som TS har gjort.
Enligt vad jag förstår köptes bilen för 742000kr-70000=672000kr. Efter 3 år är den värd ca 415000kr enligt TS.
Total värdeminskning på 3 år 672000-415000=257000kr
Dvs 85700kr/år i värdeminskning.
Man brukar jämföra inköpsvärde minus försäljningsvärde delat med antal år man har haft fordonet.
Man kan räkna amorterad summa också men då är det inte värdeminskning utan utgift. Eftersom TS inte äger bilen så måste man se amorteringen som förlupen kostnad. Enligt TS 525000kr-370000kr=155000kr.Dvs 155000/3=50000kr/år
Men beräkningen är inte korrekt. Amorterad belopp borde bli 742000-70000-370000=302000kr dvs ca100000/år kostade bilen TS. Insatsen är en sort amortering.
Jag har här inte räknat med skatteeffekter, vilket gör siffrorna bättre.
Jag har lite svårt att förstå kalkylen som TS har gjort.
Enligt vad jag förstår köptes bilen för 742000kr-70000=672000kr. Efter 3 år är den värd ca 415000kr enligt TS.
Total värdeminskning på 3 år 672000-415000=257000kr
Dvs 85700kr/år i värdeminskning.
Man brukar jämföra inköpsvärde minus försäljningsvärde delat med antal år man har haft fordonet.
Man kan räkna amorterad summa också men då är det inte värdeminskning utan utgift. Eftersom TS inte äger bilen så måste man se amorteringen som förlupen kostnad. Enligt TS 525000kr-370000kr=155000kr.Dvs 155000/3=50000kr/år
Men beräkningen är inte korrekt. Amorterad belopp borde bli 742000-70000-370000=302000kr dvs ca100000/år kostade bilen TS. Insatsen är en sort amortering.
Jag har här inte räknat med skatteeffekter, vilket gör siffrorna bättre.
- pejvic
- Teslaägare
- Inlägg: 1978
- Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
- Ort: Sthlm
- Referralkod: ts.la/torbjrn74421
Re: Värdeminskning
Blir det inga prissänkningar så kanske man får tillbaka 100% om tre år.
Nu verkar M3LR ha gått upp till 629 men förra veckan kostade den väl 619. Minus 70.000kr blir då 550.000.
Och det finns ju tre år gamla som går för över 500.000. För en betydligt sämre bil.
Räknar man så då har trean tappat mindre än 10%. Den är trots allt prissänkt i två steg sedan mars 2019.
Värsta som kan hända är väl att Y tappar 30%.
Om man kollar just nu så har de rätt bra andrahandsvärde.. det finns en del på blocket och en vit Y med 1100 mil som kostar 165.000 mer än en ny med nya batteriet som tesla säljer nu för leverans i februari.
Ingen vet om priserna går upp eller ner framåt. Det enda man vet är att andrahandsvärdet på en Y kommer att vara extremt högt.
Och att just nu får man mer än vad man betalat. Man får alltså betalt för att köra. Negativ värdeminskning.
sen är det helt obegripligt att det finns så många Y ute för över 800 - begagnade 21:or när man relativt snabbt på några veckor kan få en bättre 150.000 billigare. Å andra sidan tror jag inte det skulle finnas så många ute till de priserna om ingen köpte.
Oavsett så lär det bli löjligt billigt att äga en Y. Sannolikt billigare per mil än vad en liter diesel kostar. hoppas jag
Nu verkar M3LR ha gått upp till 629 men förra veckan kostade den väl 619. Minus 70.000kr blir då 550.000.
Och det finns ju tre år gamla som går för över 500.000. För en betydligt sämre bil.
Räknar man så då har trean tappat mindre än 10%. Den är trots allt prissänkt i två steg sedan mars 2019.
Värsta som kan hända är väl att Y tappar 30%.
Om man kollar just nu så har de rätt bra andrahandsvärde.. det finns en del på blocket och en vit Y med 1100 mil som kostar 165.000 mer än en ny med nya batteriet som tesla säljer nu för leverans i februari.
Ingen vet om priserna går upp eller ner framåt. Det enda man vet är att andrahandsvärdet på en Y kommer att vara extremt högt.
Och att just nu får man mer än vad man betalat. Man får alltså betalt för att köra. Negativ värdeminskning.
sen är det helt obegripligt att det finns så många Y ute för över 800 - begagnade 21:or när man relativt snabbt på några veckor kan få en bättre 150.000 billigare. Å andra sidan tror jag inte det skulle finnas så många ute till de priserna om ingen köpte.
Oavsett så lär det bli löjligt billigt att äga en Y. Sannolikt billigare per mil än vad en liter diesel kostar. hoppas jag
Haft alla 3/Y
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2404
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Värdeminskning
Kan tom bli bättre än så.
Billigaste Model 3 LR på blocket ligger ute för ca 545tkr sek och den har gått ca 15000mil. Bilen gick på ca 599tkr ny 2019 efter bonus. Alltså värdeminskning på ca 10sek/mil (i övrigt har min Model 3 på +11000mil kostat strax under 2sek per mil för el,service, reparationer mm). Ca 12sek/mil ungefär totalt alla kostnader borde det bli för mig om jag idag skulle sälja min Model 3 för 450tkr sek .
Kanske billigaste bilen att köra om du köper ny Model 3/Y (totalt alla kostnader per mil).
MVH samt min rostiga Skoda diesel från 2014 var dyrare per mil totalt alla kostnader än min nya Model 3 LR från 2019 är.
Billigaste Model 3 LR på blocket ligger ute för ca 545tkr sek och den har gått ca 15000mil. Bilen gick på ca 599tkr ny 2019 efter bonus. Alltså värdeminskning på ca 10sek/mil (i övrigt har min Model 3 på +11000mil kostat strax under 2sek per mil för el,service, reparationer mm). Ca 12sek/mil ungefär totalt alla kostnader borde det bli för mig om jag idag skulle sälja min Model 3 för 450tkr sek .
Kanske billigaste bilen att köra om du köper ny Model 3/Y (totalt alla kostnader per mil).
MVH samt min rostiga Skoda diesel från 2014 var dyrare per mil totalt alla kostnader än min nya Model 3 LR från 2019 är.
Re: Värdeminskning
De håller priset orimligt väl.
Vad är det som sätter botten på våra begagnade Teslor?
Är det vår miljöbilsbonus och så exportmöjligheter till Norge (för momsbilar iaf) som gör’t? Eller export t annat land utan subventioner?
Vad är det som sätter botten på våra begagnade Teslor?
Är det vår miljöbilsbonus och så exportmöjligheter till Norge (för momsbilar iaf) som gör’t? Eller export t annat land utan subventioner?
Re: Värdeminskning
Troligtvis inte. Export av model3 är ju ganska blygsam. Det privatimporteras fler än det exporteras.Dizzycap skrev:
Är det vår miljöbilsbonus och så exportmöjligheter till Norge (för momsbilar iaf) som gör’t? Eller export t annat land utan subventioner?
Kan det vara att det finns kunder som hellre handlar bil på det klassiska sättet. Bilhandlare, förhandling, inbyte osv. att det t.o.m. driver upp priset?
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Värdeminskning
Jag undrar om det inte kan vara det, bilhandlarna betalar ofta oförtjänt bra för att köpa in Teslor så de verkar uppenbarligen kunna sälja dem. Undrar nästan om det inte är så att många som köper en begagnad Tesla inte har en koll på vad de kostar nya eller hur miljöbilspremien fungerar utan de har bara hört att det är “miljonbilar”, så ser de den i en bilhall och tycker den var häftig och mycket billigare en miljonen.Fredrik j skrev:Troligtvis inte. Export av model3 är ju ganska blygsam. Det privatimporteras fler än det exporteras.
Kan det vara att det finns kunder som hellre handlar bil på det klassiska sättet. Bilhandlare, förhandling, inbyte osv. att det t.o.m. driver upp priset?
För om alla var helt införstådda i nypriset och miljöbilspremien finns det inte en chans att de hade köpt dem för de priserna som handlarna verkar sälja bilarna för.
Re: Värdeminskning
Trots att många vet att det så gott som alltid är billigare att köpa saker på nätet finns det ju många som betalar mer i butik. Kanske vill man ha någon att prata praktiska saker med när man ska byta till elbil? Kanske vill bilhandlaren verkligen köpa ditt inbyte?
Kanske finns det kunder som känner sig osäkra vad det är man får och när om man beställer nytt? En begagnad bil i en bilhall är ju mer konkret.
Kanske finns det kunder som känner sig osäkra vad det är man får och när om man beställer nytt? En begagnad bil i en bilhall är ju mer konkret.
Re: Värdeminskning
Det ligger nog mycket i det att folk föredrar att gå till en handlare. Säkert många som skyggar för att köpa bil osedd, oprovkörd på nätet.
-
- Inlägg: 5455
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Värdeminskning
Eller så säljs de här bilarna till folk som har en mängd pengar som gör att de inte behöver bry sig...OfarligTesla skrev:.../ För om alla var helt införstådda i nypriset och miljöbilspremien finns det inte en chans att de hade köpt dem för de priserna som handlarna verkar sälja bilarna för.
En del vill kanske inte vänta 2-3 månader (eller mer) för att spara pengar genom att istället beställa en ny bil...
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
- pejvic
- Teslaägare
- Inlägg: 1978
- Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
- Ort: Sthlm
- Referralkod: ts.la/torbjrn74421
Re: Värdeminskning
Generellt sett så är det inte bara tesla som har bra andrahandsvärde- utan det har många nyare bilar haft senaste åren (diesel undantaget) - dock är det ju så att tesla är väldigt mkt i framkant bland elbilar. De har verkligen skapat ett varumärke som folk vill ha. Fråga en tioåring tex vad de önskar för bil i hushållet.. man skattar bort vanliga bilar och det finns ett jättesug efter beg tesla just. Eller elbilar generellt som funkar - särskilt på långresa. Tyvärr tror jag det blir svårt att komma ikapp för övriga elbilstillverkare på några år. Tänker främst på laddinfrastruktur och att skapa energieffektiva bilar. Det verkar vara riktigt knepigt att ställa om. Tänk vilken mardröm för många av de större tillverkarna.
Haft alla 3/Y