Värdeminskning
Moderator: Redaktion
-
- Inlägg: 420
- Blev medlem: 24 okt 2021 14:25
Värdeminskning
Tja!
Räknat lite på värdeminskningen, och försöker gissa mig fram. Har finansierat med finansiell leasing (företag). Y. LR. Totalpris 742 000:-.
Räknar ej däck i detta.
Blev ju 20% insats, och resterande amorteras ner på 36 mån med restvärde 51%, ca 370 000:-.
Insatsen var alltså 148 000:-. Kommer få miljöbilsbonus 70 000:-, varför amorterad summa blir ca 742-218 ~ 525 Tkr ner till 370 Tkr.
Ungefär 155 000:- över 3 år.
Helt ok månadskostnad för min del, halva momsen avdragsgill. Skapar utgifter i bolaget vilket också är trevligt.
Tänker nu på månad 36.
Ponera att bilen ska säljas då. Normal användning. 6000-10 000 mil på mätaren, beroende på användning.
Vad kan man vänta sig i pengar?
Har försökt utgå från M3 LR.
Nypris 630. 560 efter miljöpremie.
Tittar på tidiga från 2019, vilka strax är 3 år gamla. Billigaste på Blocket: 425 000:-. 14 000 mil.
Billigaste hos bilhandlare, 445 000:-. 10 000 mil.
Säg då att marknadsvärdet för 415 000:-.
Då är värddtappet knappt 150 000:- på 3 år. Otroligt bra.
Föreställer mig liknande tapp på Model Y LR. Kanske ännu mindre? Lär vara få i utbud även i andrahand om 3 år.
Säg då att bilen (Y, LR, 6-10K mil, vit interiör) går på 550 000 om 36 mån? Då är mitt värdetapp 742 - 70 k - 550 k = dryga 120-130 000 kr.
Otroligt lågt?
I princip har jag "tappat" kontantinsatsen på 20%. Resten, dvs månatliga amorteringen, får jag ju "tillbaka" månaden jag säljer bilen om 3 år. Egentligen är det ju så?
Löser in lånet om 3 år på 370 000. Säljer för 550 000 tex.
Tänker jag rätt?
Bilen blir ju riktigt billig.
Även om jag misshandlar bilen helt och/eller kör 23 000 mil på 36 mån känns ändå rest 370 000:- som uteslutet.
Input?
Kan man kallt räkna på att "kontantinsatsen" är det som går förlorat på 3 år? (Obs ej räknat underhåll, försäkringar, däck osv.)
Räknat lite på värdeminskningen, och försöker gissa mig fram. Har finansierat med finansiell leasing (företag). Y. LR. Totalpris 742 000:-.
Räknar ej däck i detta.
Blev ju 20% insats, och resterande amorteras ner på 36 mån med restvärde 51%, ca 370 000:-.
Insatsen var alltså 148 000:-. Kommer få miljöbilsbonus 70 000:-, varför amorterad summa blir ca 742-218 ~ 525 Tkr ner till 370 Tkr.
Ungefär 155 000:- över 3 år.
Helt ok månadskostnad för min del, halva momsen avdragsgill. Skapar utgifter i bolaget vilket också är trevligt.
Tänker nu på månad 36.
Ponera att bilen ska säljas då. Normal användning. 6000-10 000 mil på mätaren, beroende på användning.
Vad kan man vänta sig i pengar?
Har försökt utgå från M3 LR.
Nypris 630. 560 efter miljöpremie.
Tittar på tidiga från 2019, vilka strax är 3 år gamla. Billigaste på Blocket: 425 000:-. 14 000 mil.
Billigaste hos bilhandlare, 445 000:-. 10 000 mil.
Säg då att marknadsvärdet för 415 000:-.
Då är värddtappet knappt 150 000:- på 3 år. Otroligt bra.
Föreställer mig liknande tapp på Model Y LR. Kanske ännu mindre? Lär vara få i utbud även i andrahand om 3 år.
Säg då att bilen (Y, LR, 6-10K mil, vit interiör) går på 550 000 om 36 mån? Då är mitt värdetapp 742 - 70 k - 550 k = dryga 120-130 000 kr.
Otroligt lågt?
I princip har jag "tappat" kontantinsatsen på 20%. Resten, dvs månatliga amorteringen, får jag ju "tillbaka" månaden jag säljer bilen om 3 år. Egentligen är det ju så?
Löser in lånet om 3 år på 370 000. Säljer för 550 000 tex.
Tänker jag rätt?
Bilen blir ju riktigt billig.
Även om jag misshandlar bilen helt och/eller kör 23 000 mil på 36 mån känns ändå rest 370 000:- som uteslutet.
Input?
Kan man kallt räkna på att "kontantinsatsen" är det som går förlorat på 3 år? (Obs ej räknat underhåll, försäkringar, däck osv.)
MY LR -21 [såld för 446K]
MS P -20
MS P -20
Re: Värdeminskning
Generellt har de väll varit väldigt bra andrahandsvärden på alla bilar senaste tiden. Tesla har stått sig extremt väl , tappade knappt inget på min första 3a.
Oavsett historisk data bör du nog räkna 50% och ev övervärde bör du se som en bonus.
Oavsett historisk data bör du nog räkna 50% och ev övervärde bör du se som en bonus.
Re: Värdeminskning
Volymer och konkurrens lär öka rejält närmaste åren.
När Berlin kommer igång ordentligt så kommer de pumpa ut Model Y.
Det kommer komma billigare varianter, priserna kommer pressas nedåt.
Det kommer också ny teknik, tex 4680 borde förhoppningsvis levereras närmaste 3 åren.
Så att räkna med att du bara tappar 150k på 3 år är nog lite optimistiskt.
När Berlin kommer igång ordentligt så kommer de pumpa ut Model Y.
Det kommer komma billigare varianter, priserna kommer pressas nedåt.
Det kommer också ny teknik, tex 4680 borde förhoppningsvis levereras närmaste 3 åren.
Så att räkna med att du bara tappar 150k på 3 år är nog lite optimistiskt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Värdeminskning
Kan inte annat än hålla med taliz, värdet kommer inte hålla sig lika högt men nästan, kanske.
27,8 kWp solceller
-
- Inlägg: 420
- Blev medlem: 24 okt 2021 14:25
Re: Värdeminskning
Snyggt. Låter fortfarande som en riktigt bra affär.
Själv är man ju inställd på värdetapp om 50% på 3-4 år, men känns som Teslan blir en positiv överraskning på den.
Skulle den vara värd 370 000kr vid om 3 år, ja då köper jag väl loss den och har den som andrabil.
Inte en chans att den är värd så lite då dock
Tack för er input
Själv är man ju inställd på värdetapp om 50% på 3-4 år, men känns som Teslan blir en positiv överraskning på den.
Skulle den vara värd 370 000kr vid om 3 år, ja då köper jag väl loss den och har den som andrabil.
Inte en chans att den är värd så lite då dock
Tack för er input
MY LR -21 [såld för 446K]
MS P -20
MS P -20
Re: Värdeminskning
Om marknaden mättas och Tesla sänker nybilspriserna, då kommer vi få rejäla tapp.
Re: Värdeminskning
Konkurrensen hårdnar. Pratade med MG på ECarExpo.MWall skrev:Det beror ju på vad som händer de kommande åren. Alltså svårt att spå framtiden.
De hoppas sälja 20-25.000 bilar i Sverige under 2022.
Modeller:
MG Marvel R
MG ZS EV
MG 5 kombi
MG 4
Jag att Tesla står sig bra I konkurrensen.
Men att prissänkningar kan krävas för att kunna hålla upp volymerna.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Värdeminskning
Jag blev hånad för mina ”glädjekalkyler” för 3 år sedan. Nu har jag facit. Förlorade exakt 75000.- på 4600 mil och 30 månader. Aldrig tappat så lite på en nybil i kronor räknat (om jag inte räknar eGolfen där jag förlorade 0.- på 1000 mil och 6 månader)taliz skrev:Volymer och konkurrens lär öka rejält närmaste åren.
När Berlin kommer igång ordentligt så kommer de pumpa ut Model Y.
Det kommer komma billigare varianter, priserna kommer pressas nedåt.
Det kommer också ny teknik, tex 4680 borde förhoppningsvis levereras närmaste 3 åren.
Så att räkna med att du bara tappar 150k på 3 år är nog lite optimistiskt.
Dyraste bilen innan dess, en Škoda Octavia för 275000.-, tappade jag 110000.- på 3 år.
Pratade med en E-klass ägare förra veckan. Han sa att han förlorade 10000.-/mån på sina bilköp.
Då pratar jag enbart värdetapp. TCO var min 3’a den i särklass billigaste bilen jag ägt (återigen bortsett eGolfen)
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
-
- Inlägg: 420
- Blev medlem: 24 okt 2021 14:25
Re: Värdeminskning
Bra, då hoppas jag på glädjekalkyl för min del med. Fördelen är miljöbilspremie, lyfta halva momsen samt ta värdetappet med obeskattade pengar (företag).Walker skrev:Jag blev hånad för mina ”glädjekalkyler” för 3 år sedan. Nu har jag facit. Förlorade exakt 75000.- på 4600 mil och 30 månader. Aldrig tappat så lite på en nybil i kronor räknat (om jag inte räknar eGolfen där jag förlorade 0.- på 1000 mil och 6 månader)taliz skrev:Volymer och konkurrens lär öka rejält närmaste åren.
När Berlin kommer igång ordentligt så kommer de pumpa ut Model Y.
Det kommer komma billigare varianter, priserna kommer pressas nedåt.
Det kommer också ny teknik, tex 4680 borde förhoppningsvis levereras närmaste 3 åren.
Så att räkna med att du bara tappar 150k på 3 år är nog lite optimistiskt.
Dyraste bilen innan dess, en Škoda Octavia för 275000.-, tappade jag 110000.- på 3 år.
Pratade med en E-klass ägare förra veckan. Han sa att han förlorade 10000.-/mån på sina bilköp.
Då pratar jag enbart värdetapp. TCO var min 3’a den i särklass billigaste bilen jag ägt (återigen bortsett eGolfen)
Kan man komma undan med 150 000 i värdetapp exkl klimatbonus så är jag otroligt nöjd.
MY LR -21 [såld för 446K]
MS P -20
MS P -20
Re: Värdeminskning
Hmmmm…. 150 EX. bonus….? Det kan bli svårt. Bonusen måste räknas med eftersom bilens pris baseras på det. När bonusen justeras så justeras bilpriserna också. Sedan gammalt.teslaponken skrev:Bra, då hoppas jag på glädjekalkyl för min del med. Fördelen är miljöbilspremie, lyfta halva momsen samt ta värdetappet med obeskattade pengar (företag).Walker skrev:Jag blev hånad för mina ”glädjekalkyler” för 3 år sedan. Nu har jag facit. Förlorade exakt 75000.- på 4600 mil och 30 månader. Aldrig tappat så lite på en nybil i kronor räknat (om jag inte räknar eGolfen där jag förlorade 0.- på 1000 mil och 6 månader)taliz skrev:Volymer och konkurrens lär öka rejält närmaste åren.
När Berlin kommer igång ordentligt så kommer de pumpa ut Model Y.
Det kommer komma billigare varianter, priserna kommer pressas nedåt.
Det kommer också ny teknik, tex 4680 borde förhoppningsvis levereras närmaste 3 åren.
Så att räkna med att du bara tappar 150k på 3 år är nog lite optimistiskt.
Dyraste bilen innan dess, en Škoda Octavia för 275000.-, tappade jag 110000.- på 3 år.
Pratade med en E-klass ägare förra veckan. Han sa att han förlorade 10000.-/mån på sina bilköp.
Då pratar jag enbart värdetapp. TCO var min 3’a den i särklass billigaste bilen jag ägt (återigen bortsett eGolfen)
Kan man komma undan med 150 000 i värdetapp exkl klimatbonus så är jag otroligt nöjd.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5516
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Värdeminskning
Beror mycket på nybilspriset framöver också. Just nu har priserna ju höjts flera gånger och då blir andrahandsvärdena högre. Om nybilspriserna sjunker igen, kommer andrahandsvärdena att gå ner igen. Det kan ha stor inverkan.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Värdeminskning
Model S har mellan 2016 - 2019 gått upp 200.000 för att sedan gå tillbaka till 2016 års pris.
Uppgången berodde mycket på dollarkurs, men också lite omstuvning i paket. Nergången var delvis ren prissänkning i kombination med att allt mer utrustning blev inkluderat i grundpriset.
De som köpt 15-16 och sålde 18 betalde inte mycket i värdeminskning. De som köpte på topp 2017 och sålde 2020 har nog i flera fall större värdeminskning än vad de räknat med.
Det finns flera trådar om detta på forumet.
Uppgången berodde mycket på dollarkurs, men också lite omstuvning i paket. Nergången var delvis ren prissänkning i kombination med att allt mer utrustning blev inkluderat i grundpriset.
De som köpt 15-16 och sålde 18 betalde inte mycket i värdeminskning. De som köpte på topp 2017 och sålde 2020 har nog i flera fall större värdeminskning än vad de räknat med.
Det finns flera trådar om detta på forumet.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Re: Värdeminskning
Ta ett snack med de som köpte en XP100DL för närmare 2mille och sedan över en natt tappade 700k när Tesla ändrade nypriset till 1.3 mille. Samma sak kan väl hända med Y?
Jag hade ju turen att jag köpte min demobil för 1.3mille, men den tappade rätt mycket mer i värde än jag räknat med pga den sänkningen. Enda Tesla som kostat mig rejält, typ 20k/mån eller nåt blev det nog, vågar inte ens räkna på det.
Fanns någon på forumet som just hade hämtat sin bil vill jag minnas. Tänk att tappa 700k över en natt. Det är en hel model Y...
Jag hade ju turen att jag köpte min demobil för 1.3mille, men den tappade rätt mycket mer i värde än jag räknat med pga den sänkningen. Enda Tesla som kostat mig rejält, typ 20k/mån eller nåt blev det nog, vågar inte ens räkna på det.
Fanns någon på forumet som just hade hämtat sin bil vill jag minnas. Tänk att tappa 700k över en natt. Det är en hel model Y...
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Värdeminskning
Begagnatpriserna är generellt väldigt höga nu. Vår nästan fullutrustade Skoda Kodiaq som vi köpte ny för 4 år sedan och kört drygt 12 000 mil med värderades i förra veckan till 250 000 kr av den lokala Skodahandlaren. Vi gav 382 000 kr efter 10% rabatt för den. Tappet är alltså bara 35 % på fyra år eller 11 kr per mil.. Jag hade räknat med 60 % värdeminskning på tre år i mitt leasingupplägg
Jag vågar absolut inte räknar med att nästa bilköp kommer bli lika förmånligt som vår Kodiaq blivit.
Jag vågar absolut inte räknar med att nästa bilköp kommer bli lika förmånligt som vår Kodiaq blivit.
Re: Värdeminskning
Köpte 6000mil gammal fransos för 41k 2014(snittpriset då var 65-70 så hyfsad deal). Skulle få 20k hos bilhandlaren förra veckan och då står mätaren på 23000
Enda verkstadsservicen(på bilverkstad) sen 2014 är ett kopplingsbyte a 9000. Monterat dragkrok a 1800 i egen verkstad
17000milx0,73=12410liter fossil/etanolsoppa. Snittpris soppa ~14kr?=173740kr på sju år
Halvförsäkring snitt 2400 per år=16800 på sju år
Skatt 1100=7700 på sju år
Relativt svårslagen ekonomisk kalkyl (även jmfrt med elbil) på en farkost som ska gå mellan a-b, förvisso helt utan statuspoäng
+Fungerande regnsensor/farthållare, ombonad kupe, älglysen, bättre lastutrymme jmfrt med de flesta elbilar.
Enda verkstadsservicen(på bilverkstad) sen 2014 är ett kopplingsbyte a 9000. Monterat dragkrok a 1800 i egen verkstad
17000milx0,73=12410liter fossil/etanolsoppa. Snittpris soppa ~14kr?=173740kr på sju år
Halvförsäkring snitt 2400 per år=16800 på sju år
Skatt 1100=7700 på sju år
Relativt svårslagen ekonomisk kalkyl (även jmfrt med elbil) på en farkost som ska gå mellan a-b, förvisso helt utan statuspoäng
+Fungerande regnsensor/farthållare, ombonad kupe, älglysen, bättre lastutrymme jmfrt med de flesta elbilar.
Re: Värdeminskning
Håller med. Har aldrig någonsin haft så låg TCO på en ny bil som vår förra M3. Var i princip "gratis" att byta till en ny 2021 när jag tog med att däcken började bli slitna, tappar i maskinförsäkring, etc. Var ett lyckokast att jag valde Tesla M3 framför BMW M3 (som var alternativet).Walker skrev:Jag blev hånad för mina ”glädjekalkyler” för 3 år sedan. Nu har jag facit. Förlorade exakt 75000.- på 4600 mil och 30 månader. Aldrig tappat så lite på en nybil i kronor räknat (om jag inte räknar eGolfen där jag förlorade 0.- på 1000 mil och 6 månader)taliz skrev:Volymer och konkurrens lär öka rejält närmaste åren.
När Berlin kommer igång ordentligt så kommer de pumpa ut Model Y.
Det kommer komma billigare varianter, priserna kommer pressas nedåt.
Det kommer också ny teknik, tex 4680 borde förhoppningsvis levereras närmaste 3 åren.
Så att räkna med att du bara tappar 150k på 3 år är nog lite optimistiskt.
Dyraste bilen innan dess, en Škoda Octavia för 275000.-, tappade jag 110000.- på 3 år.
Pratade med en E-klass ägare förra veckan. Han sa att han förlorade 10000.-/mån på sina bilköp.
Då pratar jag enbart värdetapp. TCO var min 3’a den i särklass billigaste bilen jag ägt (återigen bortsett eGolfen)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Värdeminskning
Köpte min Volvo 2009 för 120 000. (6000 nu står den på 10 000). + 8 000 för saker.
antar att jag skulle få 30 000 för den.
köpt däck (sov) + 10 000.
rep. senaste åren har den börjat falla samman 20 000.
försökring kan ske 4 000 om året.
service 2000 om året.
Så minst 16 000 om året. (1300 kr/mån) men då är drivmedel ej inräknat. säg 1700 kr/mån)
Så att leasa en elbil för 2000 kr/mån (hej kinesmärken!) skulle inte vara helt hel.
antar att jag skulle få 30 000 för den.
köpt däck (sov) + 10 000.
rep. senaste åren har den börjat falla samman 20 000.
försökring kan ske 4 000 om året.
service 2000 om året.
Så minst 16 000 om året. (1300 kr/mån) men då är drivmedel ej inräknat. säg 1700 kr/mån)
Så att leasa en elbil för 2000 kr/mån (hej kinesmärken!) skulle inte vara helt hel.
Re: Värdeminskning
Försäkring ingår väl normalt inte i privatleasing?Mickep skrev:Köpte min Volvo 2009 för 120 000. (6000 nu står den på 10 000). + 8 000 för saker.
antar att jag skulle få 30 000 för den.
köpt däck (sov) + 10 000.
rep. senaste åren har den börjat falla samman 20 000.
försökring kan ske 4 000 om året.
service 2000 om året.
Så minst 16 000 om året. (1300 kr/mån) men då är drivmedel ej inräknat. säg 1700 kr/mån)
Så att leasa en elbil för 2000 kr/mån (hej kinesmärken!) skulle inte vara helt hel.
Har även sett att t.ex. VW inte inkluderar serviceavtal heller.
Re: Värdeminskning
martinot skrev:Håller med. Har aldrig någonsin haft så låg TCO på en ny bil som vår förra M3. Var i princip "gratis" att byta till en ny 2021 när jag tog med att däcken började bli slitna, tappar i maskinförsäkring, etc. Var ett lyckokast att jag valde Tesla M3 framför BMW M3 (som var alternativet).Walker skrev:Jag blev hånad för mina ”glädjekalkyler” för 3 år sedan. Nu har jag facit. Förlorade exakt 75000.- på 4600 mil och 30 månader. Aldrig tappat så lite på en nybil i kronor räknat (om jag inte räknar eGolfen där jag förlorade 0.- på 1000 mil och 6 månader)taliz skrev:Volymer och konkurrens lär öka rejält närmaste åren.
När Berlin kommer igång ordentligt så kommer de pumpa ut Model Y.
Det kommer komma billigare varianter, priserna kommer pressas nedåt.
Det kommer också ny teknik, tex 4680 borde förhoppningsvis levereras närmaste 3 åren.
Så att räkna med att du bara tappar 150k på 3 år är nog lite optimistiskt.
Dyraste bilen innan dess, en Škoda Octavia för 275000.-, tappade jag 110000.- på 3 år.
Pratade med en E-klass ägare förra veckan. Han sa att han förlorade 10000.-/mån på sina bilköp.
Då pratar jag enbart värdetapp. TCO var min 3’a den i särklass billigaste bilen jag ägt (återigen bortsett eGolfen)
Jo, fast ni pratar fortfarande dåtid. 2018-2021 är nåt annat än 2022-2025. Mycket kan hända framöver som inte hände för er. Nu är läget exceptionellt pga komponentbrist och långa väntetider. Begagnatpriserna har väl närmast stigit de senaste halvåret både på el- och fossilbilar?
Re: Värdeminskning
Jo priserna har gått upp och kan nog gå upp under typ ett halvår till ett år till men from 2023 så borde priserna byta riktning.
27,8 kWp solceller
- vluminator
- Teslaägare
- Inlägg: 3
- Blev medlem: 08 dec 2021 11:07
Re: Värdeminskning
Osannolikt att bilar i MG's prisklass kommer att få Tesla att svettas och sänka priserna på M3, MY mm. Det handlar om olika kundsegment.
Jämför iPhone i förhållande till Android konkurrenterna. Objektivt kanske de är likvärdiga i många fall men lik förbaskat är iPhone ändå "referensen" i de flestas ögon.
Jämför iPhone i förhållande till Android konkurrenterna. Objektivt kanske de är likvärdiga i många fall men lik förbaskat är iPhone ändå "referensen" i de flestas ögon.
-
- Inlägg: 420
- Blev medlem: 24 okt 2021 14:25
Re: Värdeminskning
Många var förvånansvärt negativa till Teslas värde över tid.vluminator skrev:Osannolikt att bilar i MG's prisklass kommer att få Tesla att svettas och sänka priserna på M3, MY mm. Det handlar om olika kundsegment.
Jämför iPhone i förhållande till Android konkurrenterna. Objektivt kanske de är likvärdiga i många fall men lik förbaskat är iPhone ändå "referensen" i de flestas ögon.
Jag tror model Y blir en guldgruva kommande 3 åren
MY LR -21 [såld för 446K]
MS P -20
MS P -20
Re: Värdeminskning
Tesla kan sänka priset, byta till bättre batteri osv också. Saken är den att man aldrig ska ta något för givet om man baserar hela köpet på det. Man kan ju tro att det blir skitbra andrahandsvärde men det får isf bli en bonus.vluminator skrev:Osannolikt att bilar i MG's prisklass kommer att få Tesla att svettas och sänka priserna på M3, MY mm. Det handlar om olika kundsegment.
Jämför iPhone i förhållande till Android konkurrenterna. Objektivt kanske de är likvärdiga i många fall men lik förbaskat är iPhone ändå "referensen" i de flestas ögon.
Re: Värdeminskning
Jo, man vet aldrig hur det kommer utveckla sig. Med min MS var det viktigast att man kunde känna sig någorlunda trygg med att restvärdet var satt så att jag inte skulle stå med en bil som var värde mindre en restvärdet efter 3 år. Det slutade med att jag fick ut knappt 100.000kr mer än restvärdet vid försäljning. Då sålde jag dessutom till en handlare, dvs under marknadspris, för att göra affären så enkel som möjligt. Jag tror att andrahandsvärdet på Model Y kommer vara ganska bra, speciellt för de första som dyker upp på begagnatmarknaden när efterfrågan troligen är hyfsat hög. Det är dock bara spekulation och det finns inga garantier. Jag räknar också "lågt" för att vara någorlunda säker och eventuellt övervärde blir en bonus.
Model S 75 D (2018-2020), Model Y LR (2021)