Förmodligen. T.ex. far side airbag kommer man behöva ha den dagen modelY ska testas av euroNCAP.
Konstigt att den inte redan har det. På en så nykonstruerad och dyr bil borde man väl kunna förvänta sig det? Om jag inte minns fel så har vår Kodiaq från 2018 en sådan airbag.
Hellre en modern, rolig drivlina som inte spyr ut skit än en far side airbag, alla dagar i veckan. Sedan verkar ju Model Y ha fått 5 stjärnor i EURO NCAP ändå, så huruvida den inte har en sådan airbag är oviktigt i det större sammanhanget.
Jag måste ha blandat ihop Kodiaqen med vår Polestar vad gäller far side airbag.
Polestaren har alla egenskaperna du efterfrågar ovan, far side airbag och 5 stjärnor i euroNCAP. Den var till och med den dittills säkraste bilen de testat som jag förstått det.
Model Y har däremot inte testats av euroNCAP ännu så det är lite tidigt att utropa 5 stjärnor till den. Men jag skulle bli förvånad om den inte får 5 stjärnor.
Ja men du jämförde ju (felaktigt) med Kodiaq. För övrigt:
Förmodligen. T.ex. far side airbag kommer man behöva ha den dagen modelY ska testas av euroNCAP.
Konstigt att den inte redan har det. På en så nykonstruerad och dyr bil borde man väl kunna förvänta sig det? Om jag inte minns fel så har vår Kodiaq från 2018 en sådan airbag.
Hellre en modern, rolig drivlina som inte spyr ut skit än en far side airbag, alla dagar i veckan. Sedan verkar ju Model Y ha fått 5 stjärnor i EURO NCAP ändå, så huruvida den inte har en sådan airbag är oviktigt i det större sammanhanget.
ModelY har inte testats av Euro NCAP ännu. Sedan 2020 behövs far side airbag för att nå full pott. Model Y (och alla andra) behöver sannolikt far side numera.
Naturligtvis kommer far side även i Model3.
Undrar om inte Elon skarvar lite som vanligt, med reservation för att det kan finnas opublicerade testresultat. Länkarna i tweeten Elon gjorde visar på 5 stjärnor i det amerikanska testet för Model Y och att M3 fick 5 starka stjärnor i euroNCAP på sin tid.
Model Y finns vad jag kan se inte på euroNCAP:s hemsida vilket jag tolkar som att den inte har något testresultat. Den kommer säkert få ett lysande resultat så småningom
Model Y finns vad jag kan se inte på euroNCAP:s hemsida vilket jag tolkar som att den inte har något testresultat. Den kommer säkert få ett lysande resultat så småningom
Och far side airbag är som sagt en försättning för det. Angående att det bara är bilar från Berlin som får den. Euro NCAP testar bara bilar som säljs på europeiska marknaden. Om kinatillverkade modelY utan airbagen säljs samtidigt som berlintillverkade utan kommer NCAP sannolikt testa utan.
Model Y finns vad jag kan se inte på euroNCAP:s hemsida vilket jag tolkar som att den inte har något testresultat. Den kommer säkert få ett lysande resultat så småningom
Och far side airbag är som sagt en försättning för det. Angående att det bara är bilar från Berlin som får den. Euro NCAP testar bara bilar som säljs på europeiska marknaden. Om kinatillverkade modelY utan airbagen säljs samtidigt som berlintillverkade utan kommer NCAP sannolikt testa utan.
Då blir väl Tesla nästan tvingade att sätta dit en sån luftkudde. Jag kan inte tänka mig att de skulle nöja sig med mindre än 5 stjärnor?
Model Y finns vad jag kan se inte på euroNCAP:s hemsida vilket jag tolkar som att den inte har något testresultat. Den kommer säkert få ett lysande resultat så småningom
Och far side airbag är som sagt en försättning för det. Angående att det bara är bilar från Berlin som får den. Euro NCAP testar bara bilar som säljs på europeiska marknaden. Om kinatillverkade modelY utan airbagen säljs samtidigt som berlintillverkade utan kommer NCAP sannolikt testa utan.
Då blir väl Tesla nästan tvingade att sätta dit en sån luftkudde. Jag kan inte tänka mig att de skulle nöja sig med mindre än 5 stjärnor?
Vore ju fränt med mer effekt, men tyvärr tyder det mesta på att även den gamla motorn i P är specad till 800A. Kan vara en ny (effektivare?) motor med samma effekt.
Model Y finns vad jag kan se inte på euroNCAP:s hemsida vilket jag tolkar som att den inte har något testresultat. Den kommer säkert få ett lysande resultat så småningom
Och far side airbag är som sagt en försättning för det. Angående att det bara är bilar från Berlin som får den. Euro NCAP testar bara bilar som säljs på europeiska marknaden. Om kinatillverkade modelY utan airbagen säljs samtidigt som berlintillverkade utan kommer NCAP sannolikt testa utan.
Då blir väl Tesla nästan tvingade att sätta dit en sån luftkudde. Jag kan inte tänka mig att de skulle nöja sig med mindre än 5 stjärnor?
Det är det dom gör. Enligt första posten....
Men de har ju redan levererat massor av Model Y, troligen utan....
Model Y finns vad jag kan se inte på euroNCAP:s hemsida vilket jag tolkar som att den inte har något testresultat. Den kommer säkert få ett lysande resultat så småningom
Och far side airbag är som sagt en försättning för det. Angående att det bara är bilar från Berlin som får den. Euro NCAP testar bara bilar som säljs på europeiska marknaden. Om kinatillverkade modelY utan airbagen säljs samtidigt som berlintillverkade utan kommer NCAP sannolikt testa utan.
Då blir väl Tesla nästan tvingade att sätta dit en sån luftkudde. Jag kan inte tänka mig att de skulle nöja sig med mindre än 5 stjärnor?
Det är det dom gör. Enligt första posten....
Men de har ju redan levererat massor av Model Y, troligen utan....
Men NCAPs kriteria uppdateras hela tiden och man testar ju bara nya modeller. Dom bilar som har 5 stjärnor sedan tidigare behåller ju dessa.
Men det skulle ju förvåna om man inte kommer sätta far side airbags i model3 också. Svårt att förklara annars.
Vore ju fränt med mer effekt, men tyvärr tyder det mesta på att även den gamla motorn i P är specad till 800A. Kan vara en ny (effektivare?) motor med samma effekt.
Exakt så är det, även den gamla motorn är specad till 800A för performance( LR-motorn är specad till 600A).
För model 3P gäller hur som helst att det är batteriets möjlöighet att lämna effekt som avgör vilken effekt bilen ger. I princip hjälper det inte att montera en motor som är specad till mer effekt om inte batteriet kan leverera mer ström än nuvarande motorn kan använda.
Det skulle dock kunna vara möjligt att man gör en motor som inte tappar lika mycket effekt med ökat rpm/fart på bilen. Det hade inte gjort något om man fick behålla effekten i farter mer än 80km/h.
Vore ju fränt med mer effekt, men tyvärr tyder det mesta på att även den gamla motorn i P är specad till 800A. Kan vara en ny (effektivare?) motor med samma effekt.
Exakt så är det, även den gamla motorn är specad till 800A för performance( LR-motorn är specad till 600A).
För model 3P gäller hur som helst att det är batteriets möjlöighet att lämna effekt som avgör vilken effekt bilen ger. I princip hjälper det inte att montera en motor som är specad till mer effekt om inte batteriet kan leverera mer ström än nuvarande motorn kan använda.
Det skulle dock kunna vara möjligt att man gör en motor som inte tappar lika mycket effekt med ökat rpm/fart på bilen. Det hade inte gjort något om man fick behålla effekten i farter mer än 80km/h.
Vilket Tesla MS Plaid visar att man kan ha ett batteri som ger rejält hög strömstyrka utan att snabbt överhettas.
Vore ju fränt med mer effekt, men tyvärr tyder det mesta på att även den gamla motorn i P är specad till 800A. Kan vara en ny (effektivare?) motor med samma effekt.
Exakt så är det, även den gamla motorn är specad till 800A för performance( LR-motorn är specad till 600A).
För model 3P gäller hur som helst att det är batteriets möjlöighet att lämna effekt som avgör vilken effekt bilen ger. I princip hjälper det inte att montera en motor som är specad till mer effekt om inte batteriet kan leverera mer ström än nuvarande motorn kan använda.
Det skulle dock kunna vara möjligt att man gör en motor som inte tappar lika mycket effekt med ökat rpm/fart på bilen. Det hade inte gjort något om man fick behålla effekten i farter mer än 80km/h.
Vilket Tesla MS Plaid visar att man kan ha ett batteri som ger rejält hög strömstyrka utan att snabbt överhettas.
Ja, och även om batteriet är större på sen har den ju mycket högre effekt.
M3p är väl mellanbra på att inte överhettas vid tuff bankörning?
På Zoe så ska visst batteriet bytas var 3:e år tror jag det var, och rätt många Tesla har väl 12V batteriet laddat ur sig på så man inte kunnat köra bilen typ.
Hur ofta behöver det bytas i Tesla idag?
Fick byta mitt blybatteri i ice bilen nyligen, då hade det suttit i åtta år ganska exakt. Av någon anledning så håller de visst längre i en ice bil än i en ev.
På Zoe så ska visst batteriet bytas var 3:e år tror jag det var, och rätt många Tesla har väl 12V batteriet laddat ur sig på så man inte kunnat köra bilen typ.
Hur ofta behöver det bytas i Tesla idag?
Fick byta mitt blybatteri i ice bilen nyligen, då hade det suttit i åtta år ganska exakt. Av någon anledning så håller de visst längre i en ice bil än i en ev.
Det är ett många år sen det var ett problem AFAIK. Drabbade tidiga Model S.
Jag fick byta 12V-batteriet på min MS (byggd december 2017) innan den ens fyllt 2 år. Det gick dock på garantin. Bilen såldes för ett år sedan så jag vet inte om det blev några ytterligare problem. Hoppas verkligen inte att det blir likadant med den MY jag ska hämta på måndag.