2022 refreshen

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6108
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: 2022 refreshen

Inlägg av spacecoin »

Dom stora grejerna är ju MCU3, ljudisolerande glas bak och att man även får nya S/X-UI:et som jag tolkar det.
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1278
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: 2022 refreshen

Inlägg av slugger75 »

Vad innebär:

Adding R55 device as rear tow device

?
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
SwedishAdvocate
Inlägg: 5434
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: 2022 refreshen

Inlägg av SwedishAdvocate »

slugger75 skrev:
Vad innebär:

Adding R55 device as rear tow device?
Infällbar dragkrok!?! :o :shock:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: 2022 refreshen

Inlägg av Dexter86 »

slugger75 skrev:
Vad innebär:

Adding R55 device as rear tow device

?
R2D2’d kusin lägger dom in i systemet :lol:
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6108
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: 2022 refreshen

Inlägg av spacecoin »

SwedishAdvocate skrev:
slugger75 skrev:
Vad innebär:

Adding R55 device as rear tow device?
Infällbar dragkrok!?! :o :shock:
Jag tror knappast MY skulle få det innan MX, men jag håller tummarna.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: 2022 refreshen

Inlägg av dd88 »

R55 är väl en vanlig ”EU-kula”?
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6108
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: 2022 refreshen

Inlägg av spacecoin »

dd88 skrev:
R55 är väl en vanlig ”EU-kula”?
Ja av en snabb Googling kan man bekräfta det.
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1278
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: 2022 refreshen

Inlägg av slugger75 »

dd88 skrev:
R55 är väl en vanlig ”EU-kula”?
Ok så det är ett tecken på att någon form av dragkrok till Model Y kryper närmare.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: 2022 refreshen

Inlägg av Dafro »

Cargo mass, vilket borde innebära att man kan lasta mer än en bag tillsammans med akustikrutor gör att man nog måste provköra en.

Ni som förstår Tesla bättre än jag, när kan man förvänta sig att detta är infört?
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: 2022 refreshen

Inlägg av OfarligTesla »

Dafro skrev:
Cargo mass, vilket borde innebära att man kan lasta mer än en bag tillsammans med akustikrutor gör att man nog måste provköra en.

Ni som förstår Tesla bättre än jag, när kan man förvänta sig att detta är infört?
Skulle tro att bilarna som kommer i Q1 har detta.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3285
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: 2022 refreshen

Inlägg av Maw »

OfarligTesla skrev:
Dafro skrev:
Cargo mass, vilket borde innebära att man kan lasta mer än en bag tillsammans med akustikrutor gör att man nog måste provköra en.

Ni som förstår Tesla bättre än jag, när kan man förvänta sig att detta är infört?
Skulle tro att bilarna som kommer i Q1 har detta.
Det är inte så att förändringarna gäller enbart bilarna som kommer byggas i Berlin i förhållande till de som säljs nu? "Gigafactory 4 (Berlin-Brandenburg) assembly plant" var ju en av förändringarna som listades och det kan väl inte gälla Kina-bilarna?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7560
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: 2022 refreshen

Inlägg av mikebike »

Fortfarande inget större batteri...
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: 2022 refreshen

Inlägg av taliz »

mikebike skrev:
Fortfarande inget större batteri...
Det står ju LG M50 till M3P. Till Y är det väl redan certat.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: 2022 refreshen

Inlägg av OfarligTesla »

Maw skrev:

Det är inte så att förändringarna gäller enbart bilarna som kommer byggas i Berlin i förhållande till de som säljs nu? "Gigafactory 4 (Berlin-Brandenburg) assembly plant" var ju en av förändringarna som listades och det kan väl inte gälla Kina-bilarna?
Nej det skulle jag inte tro, vissa av förändringarna är redan införda på bilar som levereras i Kina. De där dokumenten är bara en samling av vad som finns på bilar som får säljas inom EU.
Fredrik j
Inlägg: 10799
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: 2022 refreshen

Inlägg av Fredrik j »

OfarligTesla skrev:
Maw skrev:

Det är inte så att förändringarna gäller enbart bilarna som kommer byggas i Berlin i förhållande till de som säljs nu? "Gigafactory 4 (Berlin-Brandenburg) assembly plant" var ju en av förändringarna som listades och det kan väl inte gälla Kina-bilarna?
Nej det skulle jag inte tro, vissa av förändringarna är redan införda på bilar som levereras i Kina. De där dokumenten är bara en samling av vad som finns på bilar som får säljas inom EU.
Förmodligen. T.ex. far side airbag kommer man behöva ha den dagen modelY ska testas av euroNCAP.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3285
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: 2022 refreshen

Inlägg av Maw »

Fredrik j skrev:
Förmodligen. T.ex. far side airbag kommer man behöva ha den dagen modelY ska testas av euroNCAP.
Konstigt att den inte redan har det. På en så nykonstruerad och dyr bil borde man väl kunna förvänta sig det? Om jag inte minns fel så har vår Kodiaq från 2018 en sådan airbag.
Fredrik j
Inlägg: 10799
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: 2022 refreshen

Inlägg av Fredrik j »

Maw skrev:
Fredrik j skrev:
Förmodligen. T.ex. far side airbag kommer man behöva ha den dagen modelY ska testas av euroNCAP.
Konstigt att den inte redan har det. På en så nykonstruerad och dyr bil borde man väl kunna förvänta sig det? Om jag inte minns fel så har vår Kodiaq från 2018 en sådan airbag.
Om Kodiaq hade far side airbag 2018 så var man väldig tidig. Kodiaq testades av NCAP 2017 och då hade den inte det.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3285
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: 2022 refreshen

Inlägg av Maw »

Fredrik j skrev:
Maw skrev:
Fredrik j skrev:
Förmodligen. T.ex. far side airbag kommer man behöva ha den dagen modelY ska testas av euroNCAP.
Konstigt att den inte redan har det. På en så nykonstruerad och dyr bil borde man väl kunna förvänta sig det? Om jag inte minns fel så har vår Kodiaq från 2018 en sådan airbag.
Om Kodiaq hade far side airbag 2018 så var man väldig tidig. Kodiaq testades av NCAP 2017 och då hade den inte det.
Om det är så så minns jag fel, vår Kodiaq är tillverkad sent 2017 och levererades tidigt 2018.
Viggo

Re: 2022 refreshen

Inlägg av Viggo »

Maw skrev:
Fredrik j skrev:
Förmodligen. T.ex. far side airbag kommer man behöva ha den dagen modelY ska testas av euroNCAP.
Konstigt att den inte redan har det. På en så nykonstruerad och dyr bil borde man väl kunna förvänta sig det? Om jag inte minns fel så har vår Kodiaq från 2018 en sådan airbag.
Hellre en modern, rolig drivlina som inte spyr ut skit än en far side airbag, alla dagar i veckan. Sedan verkar ju Model Y ha fått 5 stjärnor i EURO NCAP ändå, så huruvida den inte har en sådan airbag är oviktigt i det större sammanhanget.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3285
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: 2022 refreshen

Inlägg av Maw »

Viggo skrev:
Maw skrev:
Fredrik j skrev:
Förmodligen. T.ex. far side airbag kommer man behöva ha den dagen modelY ska testas av euroNCAP.
Konstigt att den inte redan har det. På en så nykonstruerad och dyr bil borde man väl kunna förvänta sig det? Om jag inte minns fel så har vår Kodiaq från 2018 en sådan airbag.
Hellre en modern, rolig drivlina som inte spyr ut skit än en far side airbag, alla dagar i veckan. Sedan verkar ju Model Y ha fått 5 stjärnor i EURO NCAP ändå, så huruvida den inte har en sådan airbag är oviktigt i det större sammanhanget.
Jag måste ha blandat ihop Kodiaqen med vår Polestar vad gäller far side airbag.

Polestaren har alla egenskaperna du efterfrågar ovan, far side airbag och 5 stjärnor i euroNCAP. Den var till och med den dittills säkraste bilen de testat som jag förstått det.

Model Y har däremot inte testats av euroNCAP ännu så det är lite tidigt att utropa 5 stjärnor till den. Men jag skulle bli förvånad om den inte får 5 stjärnor.
Viggo

Re: 2022 refreshen

Inlägg av Viggo »

Maw skrev:
Viggo skrev:
Maw skrev:
Fredrik j skrev:
Förmodligen. T.ex. far side airbag kommer man behöva ha den dagen modelY ska testas av euroNCAP.
Konstigt att den inte redan har det. På en så nykonstruerad och dyr bil borde man väl kunna förvänta sig det? Om jag inte minns fel så har vår Kodiaq från 2018 en sådan airbag.
Hellre en modern, rolig drivlina som inte spyr ut skit än en far side airbag, alla dagar i veckan. Sedan verkar ju Model Y ha fått 5 stjärnor i EURO NCAP ändå, så huruvida den inte har en sådan airbag är oviktigt i det större sammanhanget.
Jag måste ha blandat ihop Kodiaqen med vår Polestar vad gäller far side airbag.

Polestaren har alla egenskaperna du efterfrågar ovan, far side airbag och 5 stjärnor i euroNCAP. Den var till och med den dittills säkraste bilen de testat som jag förstått det.

Model Y har däremot inte testats av euroNCAP ännu så det är lite tidigt att utropa 5 stjärnor till den. Men jag skulle bli förvånad om den inte får 5 stjärnor.
Ja men du jämförde ju (felaktigt) med Kodiaq. För övrigt:

https://www.techtimes.com/articles/2691 ... o-ncap.htm
Fredrik j
Inlägg: 10799
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: 2022 refreshen

Inlägg av Fredrik j »

Viggo skrev:
Maw skrev:
Fredrik j skrev:
Förmodligen. T.ex. far side airbag kommer man behöva ha den dagen modelY ska testas av euroNCAP.
Konstigt att den inte redan har det. På en så nykonstruerad och dyr bil borde man väl kunna förvänta sig det? Om jag inte minns fel så har vår Kodiaq från 2018 en sådan airbag.
Hellre en modern, rolig drivlina som inte spyr ut skit än en far side airbag, alla dagar i veckan. Sedan verkar ju Model Y ha fått 5 stjärnor i EURO NCAP ändå, så huruvida den inte har en sådan airbag är oviktigt i det större sammanhanget.
ModelY har inte testats av Euro NCAP ännu. Sedan 2020 behövs far side airbag för att nå full pott. Model Y (och alla andra) behöver sannolikt far side numera.
Naturligtvis kommer far side även i Model3.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3285
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: 2022 refreshen

Inlägg av Maw »

Undrar om inte Elon skarvar lite som vanligt, med reservation för att det kan finnas opublicerade testresultat. Länkarna i tweeten Elon gjorde visar på 5 stjärnor i det amerikanska testet för Model Y och att M3 fick 5 starka stjärnor i euroNCAP på sin tid.

Model Y finns vad jag kan se inte på euroNCAP:s hemsida vilket jag tolkar som att den inte har något testresultat. Den kommer säkert få ett lysande resultat så småningom :)
Fredrik j
Inlägg: 10799
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: 2022 refreshen

Inlägg av Fredrik j »

Maw skrev:
Model Y finns vad jag kan se inte på euroNCAP:s hemsida vilket jag tolkar som att den inte har något testresultat. Den kommer säkert få ett lysande resultat så småningom :)
Och far side airbag är som sagt en försättning för det. Angående att det bara är bilar från Berlin som får den. Euro NCAP testar bara bilar som säljs på europeiska marknaden. Om kinatillverkade modelY utan airbagen säljs samtidigt som berlintillverkade utan kommer NCAP sannolikt testa utan.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3285
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: 2022 refreshen

Inlägg av Maw »

Fredrik j skrev:
Maw skrev:
Model Y finns vad jag kan se inte på euroNCAP:s hemsida vilket jag tolkar som att den inte har något testresultat. Den kommer säkert få ett lysande resultat så småningom :)
Och far side airbag är som sagt en försättning för det. Angående att det bara är bilar från Berlin som får den. Euro NCAP testar bara bilar som säljs på europeiska marknaden. Om kinatillverkade modelY utan airbagen säljs samtidigt som berlintillverkade utan kommer NCAP sannolikt testa utan.
Då blir väl Tesla nästan tvingade att sätta dit en sån luftkudde. Jag kan inte tänka mig att de skulle nöja sig med mindre än 5 stjärnor?
Skriv svar