2022 refreshen
Moderator: Redaktion
Re: 2022 refreshen
Dom stora grejerna är ju MCU3, ljudisolerande glas bak och att man även får nya S/X-UI:et som jag tolkar det.
- slugger75
- Teslaägare
- Inlägg: 1278
- Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/per28997
Re: 2022 refreshen
Vad innebär:
Adding R55 device as rear tow device
?
Adding R55 device as rear tow device
?
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
-
- Inlägg: 5434
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: 2022 refreshen
Infällbar dragkrok!?!slugger75 skrev:Vad innebär:
Adding R55 device as rear tow device?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: 2022 refreshen
R2D2’d kusin lägger dom in i systemetslugger75 skrev:Vad innebär:
Adding R55 device as rear tow device
?
Re: 2022 refreshen
Jag tror knappast MY skulle få det innan MX, men jag håller tummarna.SwedishAdvocate skrev:Infällbar dragkrok!?!slugger75 skrev:Vad innebär:
Adding R55 device as rear tow device?
Re: 2022 refreshen
R55 är väl en vanlig ”EU-kula”?
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: 2022 refreshen
Ja av en snabb Googling kan man bekräfta det.dd88 skrev:R55 är väl en vanlig ”EU-kula”?
- slugger75
- Teslaägare
- Inlägg: 1278
- Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/per28997
Re: 2022 refreshen
Ok så det är ett tecken på att någon form av dragkrok till Model Y kryper närmare.dd88 skrev:R55 är väl en vanlig ”EU-kula”?
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Re: 2022 refreshen
Cargo mass, vilket borde innebära att man kan lasta mer än en bag tillsammans med akustikrutor gör att man nog måste provköra en.
Ni som förstår Tesla bättre än jag, när kan man förvänta sig att detta är infört?
Ni som förstår Tesla bättre än jag, när kan man förvänta sig att detta är infört?
27,8 kWp solceller
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: 2022 refreshen
Skulle tro att bilarna som kommer i Q1 har detta.Dafro skrev:Cargo mass, vilket borde innebära att man kan lasta mer än en bag tillsammans med akustikrutor gör att man nog måste provköra en.
Ni som förstår Tesla bättre än jag, när kan man förvänta sig att detta är infört?
Re: 2022 refreshen
Det är inte så att förändringarna gäller enbart bilarna som kommer byggas i Berlin i förhållande till de som säljs nu? "Gigafactory 4 (Berlin-Brandenburg) assembly plant" var ju en av förändringarna som listades och det kan väl inte gälla Kina-bilarna?OfarligTesla skrev:Skulle tro att bilarna som kommer i Q1 har detta.Dafro skrev:Cargo mass, vilket borde innebära att man kan lasta mer än en bag tillsammans med akustikrutor gör att man nog måste provköra en.
Ni som förstår Tesla bättre än jag, när kan man förvänta sig att detta är infört?
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7560
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: 2022 refreshen
Fortfarande inget större batteri...
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: 2022 refreshen
Det står ju LG M50 till M3P. Till Y är det väl redan certat.mikebike skrev:Fortfarande inget större batteri...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: 2022 refreshen
Nej det skulle jag inte tro, vissa av förändringarna är redan införda på bilar som levereras i Kina. De där dokumenten är bara en samling av vad som finns på bilar som får säljas inom EU.Maw skrev:
Det är inte så att förändringarna gäller enbart bilarna som kommer byggas i Berlin i förhållande till de som säljs nu? "Gigafactory 4 (Berlin-Brandenburg) assembly plant" var ju en av förändringarna som listades och det kan väl inte gälla Kina-bilarna?
Re: 2022 refreshen
Förmodligen. T.ex. far side airbag kommer man behöva ha den dagen modelY ska testas av euroNCAP.OfarligTesla skrev:Nej det skulle jag inte tro, vissa av förändringarna är redan införda på bilar som levereras i Kina. De där dokumenten är bara en samling av vad som finns på bilar som får säljas inom EU.Maw skrev:
Det är inte så att förändringarna gäller enbart bilarna som kommer byggas i Berlin i förhållande till de som säljs nu? "Gigafactory 4 (Berlin-Brandenburg) assembly plant" var ju en av förändringarna som listades och det kan väl inte gälla Kina-bilarna?
Re: 2022 refreshen
Konstigt att den inte redan har det. På en så nykonstruerad och dyr bil borde man väl kunna förvänta sig det? Om jag inte minns fel så har vår Kodiaq från 2018 en sådan airbag.Fredrik j skrev:Förmodligen. T.ex. far side airbag kommer man behöva ha den dagen modelY ska testas av euroNCAP.
Re: 2022 refreshen
Om Kodiaq hade far side airbag 2018 så var man väldig tidig. Kodiaq testades av NCAP 2017 och då hade den inte det.Maw skrev:Konstigt att den inte redan har det. På en så nykonstruerad och dyr bil borde man väl kunna förvänta sig det? Om jag inte minns fel så har vår Kodiaq från 2018 en sådan airbag.Fredrik j skrev:Förmodligen. T.ex. far side airbag kommer man behöva ha den dagen modelY ska testas av euroNCAP.
Re: 2022 refreshen
Om det är så så minns jag fel, vår Kodiaq är tillverkad sent 2017 och levererades tidigt 2018.Fredrik j skrev:Om Kodiaq hade far side airbag 2018 så var man väldig tidig. Kodiaq testades av NCAP 2017 och då hade den inte det.Maw skrev:Konstigt att den inte redan har det. På en så nykonstruerad och dyr bil borde man väl kunna förvänta sig det? Om jag inte minns fel så har vår Kodiaq från 2018 en sådan airbag.Fredrik j skrev:Förmodligen. T.ex. far side airbag kommer man behöva ha den dagen modelY ska testas av euroNCAP.
Re: 2022 refreshen
Hellre en modern, rolig drivlina som inte spyr ut skit än en far side airbag, alla dagar i veckan. Sedan verkar ju Model Y ha fått 5 stjärnor i EURO NCAP ändå, så huruvida den inte har en sådan airbag är oviktigt i det större sammanhanget.Maw skrev:Konstigt att den inte redan har det. På en så nykonstruerad och dyr bil borde man väl kunna förvänta sig det? Om jag inte minns fel så har vår Kodiaq från 2018 en sådan airbag.Fredrik j skrev:Förmodligen. T.ex. far side airbag kommer man behöva ha den dagen modelY ska testas av euroNCAP.
Re: 2022 refreshen
Jag måste ha blandat ihop Kodiaqen med vår Polestar vad gäller far side airbag.Viggo skrev:Hellre en modern, rolig drivlina som inte spyr ut skit än en far side airbag, alla dagar i veckan. Sedan verkar ju Model Y ha fått 5 stjärnor i EURO NCAP ändå, så huruvida den inte har en sådan airbag är oviktigt i det större sammanhanget.Maw skrev:Konstigt att den inte redan har det. På en så nykonstruerad och dyr bil borde man väl kunna förvänta sig det? Om jag inte minns fel så har vår Kodiaq från 2018 en sådan airbag.Fredrik j skrev:Förmodligen. T.ex. far side airbag kommer man behöva ha den dagen modelY ska testas av euroNCAP.
Polestaren har alla egenskaperna du efterfrågar ovan, far side airbag och 5 stjärnor i euroNCAP. Den var till och med den dittills säkraste bilen de testat som jag förstått det.
Model Y har däremot inte testats av euroNCAP ännu så det är lite tidigt att utropa 5 stjärnor till den. Men jag skulle bli förvånad om den inte får 5 stjärnor.
Re: 2022 refreshen
Ja men du jämförde ju (felaktigt) med Kodiaq. För övrigt:Maw skrev:Jag måste ha blandat ihop Kodiaqen med vår Polestar vad gäller far side airbag.Viggo skrev:Hellre en modern, rolig drivlina som inte spyr ut skit än en far side airbag, alla dagar i veckan. Sedan verkar ju Model Y ha fått 5 stjärnor i EURO NCAP ändå, så huruvida den inte har en sådan airbag är oviktigt i det större sammanhanget.Maw skrev:Konstigt att den inte redan har det. På en så nykonstruerad och dyr bil borde man väl kunna förvänta sig det? Om jag inte minns fel så har vår Kodiaq från 2018 en sådan airbag.Fredrik j skrev:Förmodligen. T.ex. far side airbag kommer man behöva ha den dagen modelY ska testas av euroNCAP.
Polestaren har alla egenskaperna du efterfrågar ovan, far side airbag och 5 stjärnor i euroNCAP. Den var till och med den dittills säkraste bilen de testat som jag förstått det.
Model Y har däremot inte testats av euroNCAP ännu så det är lite tidigt att utropa 5 stjärnor till den. Men jag skulle bli förvånad om den inte får 5 stjärnor.
https://www.techtimes.com/articles/2691 ... o-ncap.htm
Re: 2022 refreshen
ModelY har inte testats av Euro NCAP ännu. Sedan 2020 behövs far side airbag för att nå full pott. Model Y (och alla andra) behöver sannolikt far side numera.Viggo skrev:Hellre en modern, rolig drivlina som inte spyr ut skit än en far side airbag, alla dagar i veckan. Sedan verkar ju Model Y ha fått 5 stjärnor i EURO NCAP ändå, så huruvida den inte har en sådan airbag är oviktigt i det större sammanhanget.Maw skrev:Konstigt att den inte redan har det. På en så nykonstruerad och dyr bil borde man väl kunna förvänta sig det? Om jag inte minns fel så har vår Kodiaq från 2018 en sådan airbag.Fredrik j skrev:Förmodligen. T.ex. far side airbag kommer man behöva ha den dagen modelY ska testas av euroNCAP.
Naturligtvis kommer far side även i Model3.
Re: 2022 refreshen
Undrar om inte Elon skarvar lite som vanligt, med reservation för att det kan finnas opublicerade testresultat. Länkarna i tweeten Elon gjorde visar på 5 stjärnor i det amerikanska testet för Model Y och att M3 fick 5 starka stjärnor i euroNCAP på sin tid.Viggo skrev:
Model Y finns vad jag kan se inte på euroNCAP:s hemsida vilket jag tolkar som att den inte har något testresultat. Den kommer säkert få ett lysande resultat så småningom
Re: 2022 refreshen
Och far side airbag är som sagt en försättning för det. Angående att det bara är bilar från Berlin som får den. Euro NCAP testar bara bilar som säljs på europeiska marknaden. Om kinatillverkade modelY utan airbagen säljs samtidigt som berlintillverkade utan kommer NCAP sannolikt testa utan.Maw skrev:Model Y finns vad jag kan se inte på euroNCAP:s hemsida vilket jag tolkar som att den inte har något testresultat. Den kommer säkert få ett lysande resultat så småningom
Re: 2022 refreshen
Då blir väl Tesla nästan tvingade att sätta dit en sån luftkudde. Jag kan inte tänka mig att de skulle nöja sig med mindre än 5 stjärnor?Fredrik j skrev:Och far side airbag är som sagt en försättning för det. Angående att det bara är bilar från Berlin som får den. Euro NCAP testar bara bilar som säljs på europeiska marknaden. Om kinatillverkade modelY utan airbagen säljs samtidigt som berlintillverkade utan kommer NCAP sannolikt testa utan.Maw skrev:Model Y finns vad jag kan se inte på euroNCAP:s hemsida vilket jag tolkar som att den inte har något testresultat. Den kommer säkert få ett lysande resultat så småningom