Det är inte så att förändringarna gäller enbart bilarna som kommer byggas i Berlin i förhållande till de som säljs nu? "Gigafactory 4 (Berlin-Brandenburg) assembly plant" var ju en av förändringarna som listades och det kan väl inte gälla Kina-bilarna?OfarligTesla skrev:Skulle tro att bilarna som kommer i Q1 har detta.Dafro skrev:Cargo mass, vilket borde innebära att man kan lasta mer än en bag tillsammans med akustikrutor gör att man nog måste provköra en.
Ni som förstår Tesla bättre än jag, när kan man förvänta sig att detta är infört?
2022 refreshen
Moderator: Redaktion
Re: 2022 refreshen
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7560
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: 2022 refreshen
Fortfarande inget större batteri...
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: 2022 refreshen
Det står ju LG M50 till M3P. Till Y är det väl redan certat.mikebike skrev:Fortfarande inget större batteri...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: 2022 refreshen
Nej det skulle jag inte tro, vissa av förändringarna är redan införda på bilar som levereras i Kina. De där dokumenten är bara en samling av vad som finns på bilar som får säljas inom EU.Maw skrev:
Det är inte så att förändringarna gäller enbart bilarna som kommer byggas i Berlin i förhållande till de som säljs nu? "Gigafactory 4 (Berlin-Brandenburg) assembly plant" var ju en av förändringarna som listades och det kan väl inte gälla Kina-bilarna?
Re: 2022 refreshen
Förmodligen. T.ex. far side airbag kommer man behöva ha den dagen modelY ska testas av euroNCAP.OfarligTesla skrev:Nej det skulle jag inte tro, vissa av förändringarna är redan införda på bilar som levereras i Kina. De där dokumenten är bara en samling av vad som finns på bilar som får säljas inom EU.Maw skrev:
Det är inte så att förändringarna gäller enbart bilarna som kommer byggas i Berlin i förhållande till de som säljs nu? "Gigafactory 4 (Berlin-Brandenburg) assembly plant" var ju en av förändringarna som listades och det kan väl inte gälla Kina-bilarna?
Re: 2022 refreshen
Konstigt att den inte redan har det. På en så nykonstruerad och dyr bil borde man väl kunna förvänta sig det? Om jag inte minns fel så har vår Kodiaq från 2018 en sådan airbag.Fredrik j skrev:Förmodligen. T.ex. far side airbag kommer man behöva ha den dagen modelY ska testas av euroNCAP.
Re: 2022 refreshen
Om Kodiaq hade far side airbag 2018 så var man väldig tidig. Kodiaq testades av NCAP 2017 och då hade den inte det.Maw skrev:Konstigt att den inte redan har det. På en så nykonstruerad och dyr bil borde man väl kunna förvänta sig det? Om jag inte minns fel så har vår Kodiaq från 2018 en sådan airbag.Fredrik j skrev:Förmodligen. T.ex. far side airbag kommer man behöva ha den dagen modelY ska testas av euroNCAP.
Re: 2022 refreshen
Om det är så så minns jag fel, vår Kodiaq är tillverkad sent 2017 och levererades tidigt 2018.Fredrik j skrev:Om Kodiaq hade far side airbag 2018 så var man väldig tidig. Kodiaq testades av NCAP 2017 och då hade den inte det.Maw skrev:Konstigt att den inte redan har det. På en så nykonstruerad och dyr bil borde man väl kunna förvänta sig det? Om jag inte minns fel så har vår Kodiaq från 2018 en sådan airbag.Fredrik j skrev:Förmodligen. T.ex. far side airbag kommer man behöva ha den dagen modelY ska testas av euroNCAP.
Re: 2022 refreshen
Hellre en modern, rolig drivlina som inte spyr ut skit än en far side airbag, alla dagar i veckan. Sedan verkar ju Model Y ha fått 5 stjärnor i EURO NCAP ändå, så huruvida den inte har en sådan airbag är oviktigt i det större sammanhanget.Maw skrev:Konstigt att den inte redan har det. På en så nykonstruerad och dyr bil borde man väl kunna förvänta sig det? Om jag inte minns fel så har vår Kodiaq från 2018 en sådan airbag.Fredrik j skrev:Förmodligen. T.ex. far side airbag kommer man behöva ha den dagen modelY ska testas av euroNCAP.
Re: 2022 refreshen
Jag måste ha blandat ihop Kodiaqen med vår Polestar vad gäller far side airbag.Viggo skrev:Hellre en modern, rolig drivlina som inte spyr ut skit än en far side airbag, alla dagar i veckan. Sedan verkar ju Model Y ha fått 5 stjärnor i EURO NCAP ändå, så huruvida den inte har en sådan airbag är oviktigt i det större sammanhanget.Maw skrev:Konstigt att den inte redan har det. På en så nykonstruerad och dyr bil borde man väl kunna förvänta sig det? Om jag inte minns fel så har vår Kodiaq från 2018 en sådan airbag.Fredrik j skrev:Förmodligen. T.ex. far side airbag kommer man behöva ha den dagen modelY ska testas av euroNCAP.
Polestaren har alla egenskaperna du efterfrågar ovan, far side airbag och 5 stjärnor i euroNCAP. Den var till och med den dittills säkraste bilen de testat som jag förstått det.
Model Y har däremot inte testats av euroNCAP ännu så det är lite tidigt att utropa 5 stjärnor till den. Men jag skulle bli förvånad om den inte får 5 stjärnor.
Re: 2022 refreshen
Ja men du jämförde ju (felaktigt) med Kodiaq. För övrigt:Maw skrev:Jag måste ha blandat ihop Kodiaqen med vår Polestar vad gäller far side airbag.Viggo skrev:Hellre en modern, rolig drivlina som inte spyr ut skit än en far side airbag, alla dagar i veckan. Sedan verkar ju Model Y ha fått 5 stjärnor i EURO NCAP ändå, så huruvida den inte har en sådan airbag är oviktigt i det större sammanhanget.Maw skrev:Konstigt att den inte redan har det. På en så nykonstruerad och dyr bil borde man väl kunna förvänta sig det? Om jag inte minns fel så har vår Kodiaq från 2018 en sådan airbag.Fredrik j skrev:Förmodligen. T.ex. far side airbag kommer man behöva ha den dagen modelY ska testas av euroNCAP.
Polestaren har alla egenskaperna du efterfrågar ovan, far side airbag och 5 stjärnor i euroNCAP. Den var till och med den dittills säkraste bilen de testat som jag förstått det.
Model Y har däremot inte testats av euroNCAP ännu så det är lite tidigt att utropa 5 stjärnor till den. Men jag skulle bli förvånad om den inte får 5 stjärnor.
https://www.techtimes.com/articles/2691 ... o-ncap.htm
Re: 2022 refreshen
ModelY har inte testats av Euro NCAP ännu. Sedan 2020 behövs far side airbag för att nå full pott. Model Y (och alla andra) behöver sannolikt far side numera.Viggo skrev:Hellre en modern, rolig drivlina som inte spyr ut skit än en far side airbag, alla dagar i veckan. Sedan verkar ju Model Y ha fått 5 stjärnor i EURO NCAP ändå, så huruvida den inte har en sådan airbag är oviktigt i det större sammanhanget.Maw skrev:Konstigt att den inte redan har det. På en så nykonstruerad och dyr bil borde man väl kunna förvänta sig det? Om jag inte minns fel så har vår Kodiaq från 2018 en sådan airbag.Fredrik j skrev:Förmodligen. T.ex. far side airbag kommer man behöva ha den dagen modelY ska testas av euroNCAP.
Naturligtvis kommer far side även i Model3.
Re: 2022 refreshen
Undrar om inte Elon skarvar lite som vanligt, med reservation för att det kan finnas opublicerade testresultat. Länkarna i tweeten Elon gjorde visar på 5 stjärnor i det amerikanska testet för Model Y och att M3 fick 5 starka stjärnor i euroNCAP på sin tid.Viggo skrev:
Model Y finns vad jag kan se inte på euroNCAP:s hemsida vilket jag tolkar som att den inte har något testresultat. Den kommer säkert få ett lysande resultat så småningom
Re: 2022 refreshen
Och far side airbag är som sagt en försättning för det. Angående att det bara är bilar från Berlin som får den. Euro NCAP testar bara bilar som säljs på europeiska marknaden. Om kinatillverkade modelY utan airbagen säljs samtidigt som berlintillverkade utan kommer NCAP sannolikt testa utan.Maw skrev:Model Y finns vad jag kan se inte på euroNCAP:s hemsida vilket jag tolkar som att den inte har något testresultat. Den kommer säkert få ett lysande resultat så småningom
Re: 2022 refreshen
Då blir väl Tesla nästan tvingade att sätta dit en sån luftkudde. Jag kan inte tänka mig att de skulle nöja sig med mindre än 5 stjärnor?Fredrik j skrev:Och far side airbag är som sagt en försättning för det. Angående att det bara är bilar från Berlin som får den. Euro NCAP testar bara bilar som säljs på europeiska marknaden. Om kinatillverkade modelY utan airbagen säljs samtidigt som berlintillverkade utan kommer NCAP sannolikt testa utan.Maw skrev:Model Y finns vad jag kan se inte på euroNCAP:s hemsida vilket jag tolkar som att den inte har något testresultat. Den kommer säkert få ett lysande resultat så småningom
Re: 2022 refreshen
Maw skrev:Då blir väl Tesla nästan tvingade att sätta dit en sån luftkudde. Jag kan inte tänka mig att de skulle nöja sig med mindre än 5 stjärnor?Fredrik j skrev:Och far side airbag är som sagt en försättning för det. Angående att det bara är bilar från Berlin som får den. Euro NCAP testar bara bilar som säljs på europeiska marknaden. Om kinatillverkade modelY utan airbagen säljs samtidigt som berlintillverkade utan kommer NCAP sannolikt testa utan.Maw skrev:Model Y finns vad jag kan se inte på euroNCAP:s hemsida vilket jag tolkar som att den inte har något testresultat. Den kommer säkert få ett lysande resultat så småningom
Det är det dom gör. Enligt första posten....
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3625
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: 2022 refreshen
There’s a new higher performance motor coming to the Model 3 Performance.
https://electrek.co/2021/12/08/tesla-mo ... nges-leak/
https://electrek.co/2021/12/08/tesla-mo ... nges-leak/
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: 2022 refreshen
Vore ju fränt med mer effekt, men tyvärr tyder det mesta på att även den gamla motorn i P är specad till 800A. Kan vara en ny (effektivare?) motor med samma effekt.Tellus skrev:There’s a new higher performance motor coming to the Model 3 Performance.
https://electrek.co/2021/12/08/tesla-mo ... nges-leak/
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7560
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: 2022 refreshen
Men de har ju redan levererat massor av Model Y, troligen utan....Fredrik j skrev:Maw skrev:Då blir väl Tesla nästan tvingade att sätta dit en sån luftkudde. Jag kan inte tänka mig att de skulle nöja sig med mindre än 5 stjärnor?Fredrik j skrev:Och far side airbag är som sagt en försättning för det. Angående att det bara är bilar från Berlin som får den. Euro NCAP testar bara bilar som säljs på europeiska marknaden. Om kinatillverkade modelY utan airbagen säljs samtidigt som berlintillverkade utan kommer NCAP sannolikt testa utan.Maw skrev:Model Y finns vad jag kan se inte på euroNCAP:s hemsida vilket jag tolkar som att den inte har något testresultat. Den kommer säkert få ett lysande resultat så småningom
Det är det dom gör. Enligt första posten....
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7560
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: 2022 refreshen
Jag har ju (medvetet) hoppat över de första två sändningarna, kan man hoppas att bilarna i nästa sändning är "uppgraderade" tro?
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: 2022 refreshen
Men NCAPs kriteria uppdateras hela tiden och man testar ju bara nya modeller. Dom bilar som har 5 stjärnor sedan tidigare behåller ju dessa.mikebike skrev:Men de har ju redan levererat massor av Model Y, troligen utan....Fredrik j skrev:Maw skrev:Då blir väl Tesla nästan tvingade att sätta dit en sån luftkudde. Jag kan inte tänka mig att de skulle nöja sig med mindre än 5 stjärnor?Fredrik j skrev:Och far side airbag är som sagt en försättning för det. Angående att det bara är bilar från Berlin som får den. Euro NCAP testar bara bilar som säljs på europeiska marknaden. Om kinatillverkade modelY utan airbagen säljs samtidigt som berlintillverkade utan kommer NCAP sannolikt testa utan.Maw skrev:Model Y finns vad jag kan se inte på euroNCAP:s hemsida vilket jag tolkar som att den inte har något testresultat. Den kommer säkert få ett lysande resultat så småningom
Det är det dom gör. Enligt första posten....
Men det skulle ju förvåna om man inte kommer sätta far side airbags i model3 också. Svårt att förklara annars.
Re: 2022 refreshen
Exakt så är det, även den gamla motorn är specad till 800A för performance( LR-motorn är specad till 600A).Elof skrev:Vore ju fränt med mer effekt, men tyvärr tyder det mesta på att även den gamla motorn i P är specad till 800A. Kan vara en ny (effektivare?) motor med samma effekt.
För model 3P gäller hur som helst att det är batteriets möjlöighet att lämna effekt som avgör vilken effekt bilen ger. I princip hjälper det inte att montera en motor som är specad till mer effekt om inte batteriet kan leverera mer ström än nuvarande motorn kan använda.
Det skulle dock kunna vara möjligt att man gör en motor som inte tappar lika mycket effekt med ökat rpm/fart på bilen. Det hade inte gjort något om man fick behålla effekten i farter mer än 80km/h.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
-
- Inlägg: 587
- Blev medlem: 10 feb 2021 20:49
Re: 2022 refreshen
Vilket Tesla MS Plaid visar att man kan ha ett batteri som ger rejält hög strömstyrka utan att snabbt överhettas.AAKEE skrev:Exakt så är det, även den gamla motorn är specad till 800A för performance( LR-motorn är specad till 600A).Elof skrev:Vore ju fränt med mer effekt, men tyvärr tyder det mesta på att även den gamla motorn i P är specad till 800A. Kan vara en ny (effektivare?) motor med samma effekt.
För model 3P gäller hur som helst att det är batteriets möjlöighet att lämna effekt som avgör vilken effekt bilen ger. I princip hjälper det inte att montera en motor som är specad till mer effekt om inte batteriet kan leverera mer ström än nuvarande motorn kan använda.
Det skulle dock kunna vara möjligt att man gör en motor som inte tappar lika mycket effekt med ökat rpm/fart på bilen. Det hade inte gjort något om man fick behålla effekten i farter mer än 80km/h.
Re: 2022 refreshen
Ja, och även om batteriet är större på sen har den ju mycket högre effekt.Peter Andersson skrev:Vilket Tesla MS Plaid visar att man kan ha ett batteri som ger rejält hög strömstyrka utan att snabbt överhettas.AAKEE skrev:Exakt så är det, även den gamla motorn är specad till 800A för performance( LR-motorn är specad till 600A).Elof skrev:Vore ju fränt med mer effekt, men tyvärr tyder det mesta på att även den gamla motorn i P är specad till 800A. Kan vara en ny (effektivare?) motor med samma effekt.
För model 3P gäller hur som helst att det är batteriets möjlöighet att lämna effekt som avgör vilken effekt bilen ger. I princip hjälper det inte att montera en motor som är specad till mer effekt om inte batteriet kan leverera mer ström än nuvarande motorn kan använda.
Det skulle dock kunna vara möjligt att man gör en motor som inte tappar lika mycket effekt med ökat rpm/fart på bilen. Det hade inte gjort något om man fick behålla effekten i farter mer än 80km/h.
M3p är väl mellanbra på att inte överhettas vid tuff bankörning?