"Klimatanläggningssystemet behöver servas"

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jahapp
Teslaägare
Inlägg: 29
Blev medlem: 12 okt 2021 20:37

"Klimatanläggningssystemet behöver servas"

Inlägg av Jahapp »

Körde precis min första längre trip i Model Y, utplockad för några veckor sedan. Efter en 4-5h körning och en laddning på Supercharger så tappade vi strax efter värmen i bilen, känns som det sjönk ner rätt rejält, till nivån att det blev immigt om man inte aktiverade "defrost" på framrutan. Utetemp under resan mellan 0 och -3c. Efter en stund kom det här meddelandet upp. Någon som sett något liknande och vet vad det är? Felkod VCFRONT_a447.
DE7997ED-5955-4319-B36D-901F1D70B448.jpeg
16FF9E7F-2A01-4D58-AEC4-038AABE0C44E.jpeg
Håller just nu tummarna för att det löser sig med att bilen får sova en stund åtminstone temporärt. Inte kul att köra hela sträckan igen utan värme.
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1430
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: "Klimatanläggningssystemet behöver servas"

Inlägg av kenjon »

Jag har råkat ut för det. Slog av klimatanläggningen och satte på den igen, då funkade det igen.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 17 kWh batteri
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: "Klimatanläggningssystemet behöver servas"

Inlägg av Tellus »

Kineserna... ;)
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Jahapp
Teslaägare
Inlägg: 29
Blev medlem: 12 okt 2021 20:37

Re: "Klimatanläggningssystemet behöver servas"

Inlägg av Jahapp »

kenjon skrev:
Jag har råkat ut för det. Slog av klimatanläggningen och satte på den igen, då funkade det igen.
Provade det både stillastående och medans vi åkte, ingen skillnad. Provade även att stanna till och göra en omstart med broms+rattknapparna, icke. Felmeddelandet försvinner en stund men kommer tillbaka, och ingen värme.

Dock när jag nu i förmiddags testade att förvärma kupén via appen så kom den upp i 18 grader relativt snabbt från 1, så kan vara så att det hoppar igång igen efter natten.
Tellus skrev:
Kineserna... ;)
Skulle säga att kineserna har bättre koll på vinter än Kalifornien-folket ;)


Har via appen bokat första lediga service när vi är tillbaka hemma sen, se vad de säger om saken.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: "Klimatanläggningssystemet behöver servas"

Inlägg av Tellus »

Jo jag vet. Kina bilarna har bäst kvalité, tror inte Tyskland kommer slå dom ens.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Jahapp
Teslaägare
Inlägg: 29
Blev medlem: 12 okt 2021 20:37

Re: "Klimatanläggningssystemet behöver servas"

Inlägg av Jahapp »

Körde just en kortare sträcka, värmen verkar tillbaka ordentligt. Ska behålla servicen ändå, det här måste funka.
Klas Model Y
Inlägg: 4
Blev medlem: 25 nov 2021 06:51

Re: "Klimatanläggningssystemet behöver servas"

Inlägg av Klas Model Y »

Jag har en MIC bil och har tyvärr varit med om igenimningen, klart otäckt då det gick väldigt snabt, körde på motorväg men valde att stanna. Körde anläggningen manuellt en stund och imman försvann lika fort som den kommit, klart skumt. // min klimatanläggning och ratt svajar ordentligt upp o ner värmemässigt stundtals, vet inte om det kan hänga ihop med det
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare
Inlägg: 1120
Blev medlem: 10 mar 2014 09:53

Re: "Klimatanläggningssystemet behöver servas"

Inlägg av Lessmog »

Först lät det som om det kunde vara förlust av kylmedium, men när det börjar funka igen måste det ju ligga annat bakom.

Mjukvara? Vilken version har du? Jag fick nyss 2021.44.5 och ännu mera nyligen 2021.44.6 -- något lär väl ha provocerat bytet.
Kothich
Inlägg: 7
Blev medlem: 15 sep 2021 21:45

Re: "Klimatanläggningssystemet behöver servas"

Inlägg av Kothich »

Fick samma fel igår. LR -21 uttagen nu i december. Värmen slutade att fungera en stund efter snabbladdning på SuC. Värmen fungerar igen efter en omstart men är nojig för att det händer igen när det är kallare ute.
Användarvisningsbild
ONSatan
Teslaägare
Inlägg: 326
Blev medlem: 21 apr 2021 14:08

Re: "Klimatanläggningssystemet behöver servas"

Inlägg av ONSatan »

Klas Model Y skrev:
Jag har en MIC bil och har tyvärr varit med om igenimningen, klart otäckt då det gick väldigt snabt, körde på motorväg men valde att stanna. Körde anläggningen manuellt en stund och imman försvann lika fort som den kommit, klart skumt. // min klimatanläggning och ratt svajar ordentligt upp o ner värmemässigt stundtals, vet inte om det kan hänga ihop med det

Ratten svajar nog för att den när aktiverad pendlar mellan på/av (har ingen justering av värmen)
Användarvisningsbild
weizf
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 25 apr 2021 19:40

Re: "Klimatanläggningssystemet behöver servas"

Inlägg av weizf »

Samma här. Kort notis vid uppstart, men värme/ac fungerar ändå.

Har bokat service så får se vad de säger.

*Har en LR21
JockeM3LR
Inlägg: 2
Blev medlem: 23 dec 2021 07:03

Re: "Klimatanläggningssystemet behöver servas"

Inlägg av JockeM3LR »

Jag fick samma problem vid min första långresa igår. Hämtade ut min M3LR för två veckor sedan.
Riktigt otäckt. Blev ordentligt kallt och familjen fick ta på alla vinterkläder.
Omstart av dator/bil hjälpte inte. Dock hjälpte det att stänga av och sätta på klimatanläggningen efter ca 1h.
Hoppas hemresan efter jul blir bättre.
Riktigt besviken att detta händer i en helt ny bil.
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1430
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: "Klimatanläggningssystemet behöver servas"

Inlägg av kenjon »

Samma på min YLR. Att stänga av och sätta på klimatanläggningen har hjälpt. Dock visar den inte att man har stängt av den, den visar fortfarande att den är påslagen trots att den har tystnat.
Detta utan någon förkonditionering påslagen.
Senast redigerad av kenjon, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 17 kWh batteri
Användarvisningsbild
Olten
Teslaägare
Inlägg: 124
Blev medlem: 31 jul 2021 00:12

Re: "Klimatanläggningssystemet behöver servas"

Inlägg av Olten »

Undrar om man kan börja se ett mönster med alla inlägg om värmeproblem. Jag har haft min M3LR i 2 veckor nu och har inte problem. Jag förkonditionerar inte alls utan använder bilen som bil. D.v.s värmer kupen i ca 5 minuter innan jag ska använda den men inget mer bara kör och laddar när det passar mig.
Läste och satte mig in i allt innan leverans men när Teslan väl kom så "orkar" jag inte hålla på och planera utan tutar och kör och det fungerar utmärkt. Är norrut på julledighet så kallt är det.
Summarum. Ingen förkonditionering tillsvidare för min del och troligtvis varm bil tills man från Teslas fått bukt med problemet :D
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7475
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: "Klimatanläggningssystemet behöver servas"

Inlägg av mikebike »

Olten skrev:
Undrar om man kan börja se ett mönster med alla inlägg om värmeproblem. Jag har haft min M3LR i 2 veckor nu och har inte problem. Jag förkonditionerar inte alls utan använder bilen som bil. D.v.s värmer kupen i ca 5 minuter innan jag ska använda den men inget mer bara kör och laddar när det passar mig.
Läste och satte mig in i allt innan leverans men när Teslan väl kom så "orkar" jag inte hålla på och planera utan tutar och kör och det fungerar utmärkt. Är norrut på julledighet så kallt är det.
Summarum. Ingen förkonditionering tillsvidare för min del och troligtvis varm bil tills man från Teslas fått bukt med problemet :D
Jag klarade mig ett år innan värmesystemet gav upp. :evil:

Vi är i Norrland (38 mil hemifrån) och det är -11.
Nu funkar värmen igen, men hur länge?
Klarar vi oss hem?
Vågar vi åka till Varberg över Nyår?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
danielka
Inlägg: 1
Blev medlem: 17 sep 2021 20:48

Re: "Klimatanläggningssystemet behöver servas"

Inlägg av danielka »

Felet är mer allvarligt än så. Min bil är stående och jag väntar på lånebil. Bilen klarar inte av -14 grader och felkoden kommer upp efter att man har kört ett tag i kyla. Jag skulle inte köra i kyla. Antingen immar det igen eller så blåser det -14 i kupén.
Användarvisningsbild
guinness
Teslaägare
Inlägg: 65
Blev medlem: 07 sep 2017 09:00

Re: "Klimatanläggningssystemet behöver servas"

Inlägg av guinness »

Är det någon som har koll på hur värmepumpen är konstruerad och hur den skall fungera.

Min luft-vatten värmepump hemma isar igen och behöver avfrosta och i ca 5min då och då, oftare vid fuktig väderlek då den blir helt igenisad. Under den tiden så är värmen off i huset. Kan det vara något liknande problem i bilarna, att den isar igen och inte avfrostar som den skall?

Någon som vet?
MY -22 och M3 -20
#teamblue #teamwhite
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7475
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: "Klimatanläggningssystemet behöver servas"

Inlägg av mikebike »

guinness skrev:
Är det någon som har koll på hur värmepumpen är konstruerad och hur den skall fungera.

Min luft-vatten värmepump hemma isar igen och behöver avfrosta och i ca 5min då och då, oftare vid fuktig väderlek då den blir helt igenisad. Under den tiden så är värmen off i huset. Kan det vara något liknande problem i bilarna, att den isar igen och inte avfrostar som den skall?

Någon som vet?
Nej, knappast.
Denna är vatten-luft.

Sedan verkar det vara tre olika problem.
Dels givarproblem, som kom förra vintern. Min bil har fått en givare utbytt när den var inne för något annat.
Sedan har vi det fel som jag råkade ut för, när värmepumpen inte fungerar alls. Vissa har startat efter omstart av skärmen, andra har blivit bärgade. Min gick igång efter en natts vila.
Slutligen de som rapporterat att värmen kommer och går.

Vi skall åka totalt över 100 mil i Nyårshelgen, förhoppningsvis fungerar värmen nu.....
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Olten
Teslaägare
Inlägg: 124
Blev medlem: 31 jul 2021 00:12

Re: "Klimatanläggningssystemet behöver servas"

Inlägg av Olten »

Idag startade jag kupevärmen vid 9 och sen har den gått oavbrutet, även när bilen stått still för att hårdköra värmepump mm och ev framkalla problem men enda resultatet är att bilen hållit 20 grader i över 13 timmar felfritt.
Användarvisningsbild
PekkaB
Teslaägare
Inlägg: 29
Blev medlem: 04 jul 2021 22:33

Re: "Klimatanläggningssystemet behöver servas"

Inlägg av PekkaB »

Kan värmepumpen vara nått liknande man har hemma med kompressor och köldmedium? Det kan förklara varför det blir lite sämre verkningsgrad vid kyla kallare än -25. Jag har inte hört nått om min bil ännu den har varit inne sen 7-8 december.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7475
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: "Klimatanläggningssystemet behöver servas"

Inlägg av mikebike »

PekkaB skrev:
Kan värmepumpen vara nått liknande man har hemma med kompressor och köldmedium? Det kan förklara varför det blir lite sämre verkningsgrad vid kyla kallare än -25. Jag har inte hört nått om min bil ännu den har varit inne sen 7-8 december.
Ja, verkningsgraden sjunker vid lägre temperatur, men det är inte vad det handlar om här.
Det är tre olika problem:
1-Problem med sensorer, främst äldre bilar.
2-Värmeanläggning som lägger av helt (mjukvaruproblem?)
3-Varierande temperatur = mjukvaruproblem. Ny uppdatering är på väg ut. Oklart om detta även löser problem nummer två.

Min bil fick en sensor utbytt vid ett besök på SC, men jag drabbades av problem #2 dagen innan Julafton. Värmeanläggningen funkade igen efter en natt med laddning.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
PekkaB
Teslaägare
Inlägg: 29
Blev medlem: 04 jul 2021 22:33

Re: "Klimatanläggningssystemet behöver servas"

Inlägg av PekkaB »

mikebike skrev:
PekkaB skrev:
Kan värmepumpen vara nått liknande man har hemma med kompressor och köldmedium? Det kan förklara varför det blir lite sämre verkningsgrad vid kyla kallare än -25. Jag har inte hört nått om min bil ännu den har varit inne sen 7-8 december.
Ja, verkningsgraden sjunker vid lägre temperatur, men det är inte vad det handlar om här.
Det är tre olika problem:
1-Problem med sensorer, främst äldre bilar.
2-Värmeanläggning som lägger av helt (mjukvaruproblem?)
3-Varierande temperatur = mjukvaruproblem. Ny uppdatering är på väg ut. Oklart om detta även löser problem nummer två.

Min bil fick en sensor utbytt vid ett besök på SC, men jag drabbades av problem #2 dagen innan Julafton. Värmeanläggningen funkade igen efter en natt med laddning.
Vad är det för sensor? Kan det vara att den har undermålig kvalitet? Undra om min bil har nått annat fel också?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7475
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: "Klimatanläggningssystemet behöver servas"

Inlägg av mikebike »

PekkaB skrev:
mikebike skrev:
PekkaB skrev:
Kan värmepumpen vara nått liknande man har hemma med kompressor och köldmedium? Det kan förklara varför det blir lite sämre verkningsgrad vid kyla kallare än -25. Jag har inte hört nått om min bil ännu den har varit inne sen 7-8 december.
Ja, verkningsgraden sjunker vid lägre temperatur, men det är inte vad det handlar om här.
Det är tre olika problem:
1-Problem med sensorer, främst äldre bilar.
2-Värmeanläggning som lägger av helt (mjukvaruproblem?)
3-Varierande temperatur = mjukvaruproblem. Ny uppdatering är på väg ut. Oklart om detta även löser problem nummer två.

Min bil fick en sensor utbytt vid ett besök på SC, men jag drabbades av problem #2 dagen innan Julafton. Värmeanläggningen funkade igen efter en natt med laddning.
Vad är det för sensor? Kan det vara att den har undermålig kvalitet? Undra om min bil har nått annat fel också?
Jag blev uppringd av SC i morse. De hävdar att #3 beror på 2021.44.25.2 och skall fixas OTA. Däremot tror de inte #2 är ett mjukvarufel och de vill ha in min bil. Jag har som sagt fått en sensor utbytt, så frågan är om den sensorn också pajat eller om det är något annat?
Dock fungerar min värme, så jag avvaktar.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Lazzo
Inlägg: 20
Blev medlem: 09 dec 2021 20:15

Re: "Klimatanläggningssystemet behöver servas"

Inlägg av Lazzo »

Intressant tråd - har haft min Tesla Y i 3 veckor, jag åkte på första långturen under julhelgen. Fick ett SMS av Tesla igår(27/12) om att ”du kanske upplever ojämn värme under kalla förhållande”, detta var ett mjukvaruproblem som skulle lösas med kommande 2021.44.30 update. Värmen fungerade dock fint - tills jag stannade på Tesla super-charger i Markaryd för att ladda i 25min. När vi fortsatta resan var värmen ”död” - temperaturen sjönk snabbt(-2 ute) och resten av familjen fick pälsa på vinterkläder för att inte frysa. Som tur var fungerade uppvärmningen av ratt, säten fram och bak fortfarande, vilket motverkade kylan något. Ett meddelande om service av klimatanläggningen visades även på min display hela vi vägen hem.

Efter att ha parkarat bilen hemma och låtit den varit avstäng en liten stund - samt startat om displayen verkar dock värmen fungera som vanligt igen. Meddelandet om service är också borta.

Fråga är om vågar åka på en längre tur igen innan det finns en ny version att ladda hem? I denna tråd verkar det som flera fått problem i samband med super-charge av sin Y.
Användarvisningsbild
EmanuelH
Teslaägare
Inlägg: 3
Blev medlem: 01 jan 2022 18:39

Re: "Klimatanläggningssystemet behöver servas"

Inlägg av EmanuelH »

Samma fel för mig. Minus 14 och 20 mil hemifrån. Svinkallt i bilen. Fick stanna på motorvägen för att skapa rutor tidigare. Nästa veckas fjällresa får vi ställa in. Det här går ju inte att lita på. Model 3 LR från mars 2021. Suck!
Skriv svar