Miljöbonusen 2022

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Miljöbonusen 2022

Inlägg av Dexter86 »

Skulle förvåna Väldigt Mycket om det skulle börja krånglas med det nu faktiskt
Varit samma visa varje gång när det tagit slut mer eller mindre
Ska dom sluta/inte skjuta in mer pengar bör det komma ut info i stil med from bla bla slopas bonus yada yada pga … ja ni förstår nog

Men man ska nog inte vara bekväm i att det kommer finnas bonus osv för evigt
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Miljöbonusen 2022

Inlägg av martinot »

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/milj ... redan-slut
Så om det blir bonus för den som köper elbil i vår är just nu oklart.

Om försäljningen fortsätter handlar det om åtta miljarder till under året, är ni beredda att lägga det?

– Nja, vi får komma tillbaks till det här, jag kan ju inte sitta och lova en massa pengar framåt, säger Annika Strandhäll (S).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3272
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Miljöbonusen 2022

Inlägg av Maw »

martinot skrev:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/milj ... redan-slut
Så om det blir bonus för den som köper elbil i vår är just nu oklart.

Om försäljningen fortsätter handlar det om åtta miljarder till under året, är ni beredda att lägga det?

– Nja, vi får komma tillbaks till det här, jag kan ju inte sitta och lova en massa pengar framåt, säger Annika Strandhäll (S).
Undrar just om de förlorar några viktiga medelklassväljare i höst om de inte finansierar löftet om bonus.. :D
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Miljöbonusen 2022

Inlägg av Dexter86 »

Maw skrev:
martinot skrev:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/milj ... redan-slut
Så om det blir bonus för den som köper elbil i vår är just nu oklart.

Om försäljningen fortsätter handlar det om åtta miljarder till under året, är ni beredda att lägga det?

– Nja, vi får komma tillbaks till det här, jag kan ju inte sitta och lova en massa pengar framåt, säger Annika Strandhäll (S).
Undrar just om de förlorar några viktiga medelklassväljare i höst om de inte finansierar löftet om bonus.. :D
Finns ju iofs ganska så mycket viktigare frågor än att dela ut bonus till folk som köper bilar för 5-6–900.000 men förstår din tanke
Dock är det ju känt sen gammalt att politiker inte är på topplistan va gäller företroende osv kanske
Sen står det ju Om medel finns, så Egentligen kan dom säga Tyvärr utan att vi ska lipa ihjäl oss :) även om det är riktigt surt
Men som sagt, har svårt att se att dom ska böka med det nu utan en rejäl heads-up
elnice87
Inlägg: 42
Blev medlem: 01 okt 2020 16:15

Re: Miljöbonusen 2022

Inlägg av elnice87 »

Nu är september med i Transportstyrelsens utbetalningar hittils iår, 2,25 miljarder kvar.
med 3,9 miljarder av årets budget som gick till bilar från 2021 och tom 12 januari 2022, så kvar 3,54 miljarder för årets bilar. Har väl sagts tidigare men dessa räcker ju inte långt för iår.

2022-01-01-2022-09-30 är det 105 323 "klimatbonusbilar" inregistrerade, även om man drar bort de först 12 dagarna av januari plus de bilar som inte får bonus efter nya reglerna i juli och sänkt ersättning för hybrider så blir det mååååånga bilar kvar :P. Tom Juli max augusti är väl vad det räcker till sen är det slut :P
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Inlägg: 637
Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
Referralkod: ts.la/martin63489

Re: Miljöbonusen 2022

Inlägg av CrazyGang »

elnice87 skrev:
Nu är september med i Transportstyrelsens utbetalningar hittils iår, 2,25 miljarder kvar.
med 3,9 miljarder av årets budget som gick till bilar från 2021 och tom 12 januari 2022, så kvar 3,54 miljarder för årets bilar. Har väl sagts tidigare men dessa räcker ju inte långt för iår.

2022-01-01-2022-09-30 är det 105 323 "klimatbonusbilar" inregistrerade, även om man drar bort de först 12 dagarna av januari plus de bilar som inte får bonus efter nya reglerna i juli och sänkt ersättning för hybrider så blir det mååååånga bilar kvar :P. Tom Juli max augusti är väl vad det räcker till sen är det slut :P
Utbetalningar sker ju sex månader efter första registrering så merparten av årets budget har gått till bilar som registrerades Q3 och Q4 2021.

Årets registreringar under våren är mångdubbelt högre. Budgeten räcker bara några månader till.
141FA259-7C0A-4B88-BC87-77DA18DD82CA.jpeg
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Miljöbonusen 2022

Inlägg av Jeppe_E »

CrazyGang skrev:
elnice87 skrev:
Nu är september med i Transportstyrelsens utbetalningar hittils iår, 2,25 miljarder kvar.
med 3,9 miljarder av årets budget som gick till bilar från 2021 och tom 12 januari 2022, så kvar 3,54 miljarder för årets bilar. Har väl sagts tidigare men dessa räcker ju inte långt för iår.

2022-01-01-2022-09-30 är det 105 323 "klimatbonusbilar" inregistrerade, även om man drar bort de först 12 dagarna av januari plus de bilar som inte får bonus efter nya reglerna i juli och sänkt ersättning för hybrider så blir det mååååånga bilar kvar :P. Tom Juli max augusti är väl vad det räcker till sen är det slut :P
Utbetalningar sker ju sex månader efter första registrering så merparten av årets budget har gått till bilar som registrerades Q3 och Q4 2021.

Årets registreringar under våren är mångdubbelt högre. Budgeten räcker bara några månader till.
Den är ju beräknad att räcka till den 31/12 2022. Sen är det nytt budgetår. Eventuellt överskott överförs till nästa år. Ungefär som tidigare, när de räknat fel, fast på andra hållet, så har det skjutits till pengar. Nu verkar det som att det senaste tillskottet kommer att räcka året ut. Jag hämtade min MYP den 15/6, så det är väl på gränsen :lol:

Finns en uppenbar risk att det dröjer med nya bonuspengar i systemet. Tror att inregistreringen av nya elbilar efter den 12/7 minskade och nu är det nog ytterligare minskning även på bilar under 700k, pga anledning. Tycker mig se på facebook att flera väljer att inte hämta ut sina beställda bilar.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
elnice87
Inlägg: 42
Blev medlem: 01 okt 2020 16:15

Re: Miljöbonusen 2022

Inlägg av elnice87 »

Hur menar du att du tror det räcker? 3.54 miljarder kvar för alla bilar april 2022 tom december 2022. Torde vara helt omöjligt :P
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Miljöbonusen 2022

Inlägg av Jeppe_E »

elnice87 skrev:
Hur menar du att du tror det räcker? 3.54 miljarder kvar för alla bilar april 2022 tom december 2022. Torde vara helt omöjligt :P
Det är ju bara bilar som är registrerade fram till typ den 15 juni i år, som får bonusen utbetald i år.. typ.

6 månader + handläggningstid. Dvs alla bilar som är registrerade efter detta kommer att hamna på nästa års budget. 2,2 miljarder bör räcka för årets utbetalningar, inte årets bilar.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Inlägg: 637
Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
Referralkod: ts.la/martin63489

Re: Miljöbonusen 2022

Inlägg av CrazyGang »

Jeppe_E skrev:
elnice87 skrev:
Hur menar du att du tror det räcker? 3.54 miljarder kvar för alla bilar april 2022 tom december 2022. Torde vara helt omöjligt :P
Det är ju bara bilar som är registrerade fram till typ den 15 juni i år, som får bonusen utbetald i år.. typ.

6 månader + handläggningstid. Dvs alla bilar som är registrerade efter detta kommer att hamna på nästa års budget. 2,2 miljarder bör räcka för årets utbetalningar, inte årets bilar.
Precis. Och nästa års budget är högst oklar. Det är inte omöjligt att nya regeringen väljer att inte skjuta till nya medel vilket får som konsekvens att många som trott sig få bonus då leverans skett 2022 blir utan. Inte direkt transparent eller förutsägbart att det krävs detektivarbete och att man hänger på elbilsforum för att veta vad som gäller. Inte ens transportstyrelsen har koll…
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Miljöbonusen 2022

Inlägg av martinot »

Tänk vad mycket enklare, mindre admin och mer förutsägbart det hade varit om våra svenska politiker hade plockat Norges lösning.

Men våra politiker lider väl av att inte ha något att göra och NIH-syndromet... :evil:
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
dER0
Inlägg: 7
Blev medlem: 24 dec 2018 19:25

Re: Miljöbonusen 2022

Inlägg av dER0 »

Är helt förstörd just nu, ringer transportstyrelsen och de har inte fått in lappen och det har gått 6 månader.

Är det någon som varit med om liknande?

Går det på något sätt lssåfall att överklaga känns ju för jävligt om man går miste om 70k.

Efter 12 juli står det på transportstyrelsen hemsida att man inte längre skickar ut lapp och därmed betala pengar ut automatiskt dvs ingen kommer gå miste om pengar. Men alla vi andra som fått bil innan juli riskerar att bli utan pga slarv i postgång?.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1824
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Miljöbonusen 2022

Inlägg av BrooklynS »

dER0 skrev:
Är helt förstörd just nu, ringer transportstyrelsen och de har inte fått in lappen och det har gått 6 månader.

Är det någon som varit med om liknande?

Går det på något sätt lssåfall att överklaga känns ju för jävligt om man går miste om 70k.

Efter 12 juli står det på transportstyrelsen hemsida att man inte längre skickar ut lapp och därmed betala pengar ut automatiskt dvs ingen kommer gå miste om pengar. Men alla vi andra som fått bil innan juli riskerar att bli utan pga slarv i postgång?.
Ge det några veckor efter 6 mån så har du pengarna på kontot. Handläggningstid kan variera.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5480
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Miljöbonusen 2022

Inlägg av OfarligTesla »

dER0 skrev:
Är helt förstörd just nu, ringer transportstyrelsen och de har inte fått in lappen och det har gått 6 månader.

Är det någon som varit med om liknande?

Går det på något sätt lssåfall att överklaga känns ju för jävligt om man går miste om 70k.

Efter 12 juli står det på transportstyrelsen hemsida att man inte längre skickar ut lapp och därmed betala pengar ut automatiskt dvs ingen kommer gå miste om pengar. Men alla vi andra som fått bil innan juli riskerar att bli utan pga slarv i postgång?.
När skickade du in lappen?

Det har rekommenderats att man skall ringa/maila och få det bekräftat att de tagit emot lappen just för att slippa oroa sig över att den kommit bort i posten.
Fredrik j
Inlägg: 10784
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Miljöbonusen 2022

Inlägg av Fredrik j »

Kan du inte skicka in igen?
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare
Inlägg: 737
Blev medlem: 12 feb 2022 22:58

Re: Miljöbonusen 2022

Inlägg av Lerumsexpressen »

martinot skrev:
Tänk vad mycket enklare, mindre admin och mer förutsägbart det hade varit om våra svenska politiker hade plockat Norges lösning.

Men våra politiker lider väl av att inte ha något att göra och NIH-syndromet... :evil:
Då hade vi gått miste om massa momsintäkter. Lönsamt med dagens system.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5480
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Miljöbonusen 2022

Inlägg av OfarligTesla »

Fredrik j skrev:
Kan du inte skicka in igen?
Om jag inte missminner mig så krävdes det enligt regelverket att försäkran har inkommit inom de första 6 månaderna för att man skall vara berättigad till bonus.
dER0
Inlägg: 7
Blev medlem: 24 dec 2018 19:25

Re: Miljöbonusen 2022

Inlägg av dER0 »

BrooklynS skrev:


Ge det några veckor efter 6 mån så har du pengarna på kontot. Handläggningstid kan variera.
Du menar att det finns chans att de har lappen och nte hanterat den ännu? Så låter det inte hos transportstyrelsen

OfarligTesla skrev:

När skickade du in lappen?

Det har rekommenderats att man skall ringa/maila och få det bekräftat att de tagit emot lappen just för att slippa oroa sig över att den kommit bort i posten.
Den skickades in 3-4mån sen. Det är en personalbil jag tagit ut på företaget jag jobbar för genom lönesänkning dvs bilen "ägs" av företaget och allt hanterad av företaget därmed att jag "sovit" lite och trott allt är grönt.

Hade bilen stått privat på mig hade jag såklart varit mer på eftersom jag har alla papper och ägandeskap.

Fredrik j skrev:
Kan du inte skicka in igen?
Jag kan inte se något på transportstyrelsens hemsida annat än att det står att pappret ska skickas in inom 6 mån. Dvs jag tolkar det som kört om de inte mottagit lappen inom 6mån. Men det kanske går att skicka om den därav att jag frågar om någon varit med om liknande.
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare
Inlägg: 771
Blev medlem: 03 mar 2022 22:37

Re: Miljöbonusen 2022

Inlägg av Ilduce77 »

Jäkligt trist.. Jag hade testat att skicka in den igen i alla fall....
Jag håller tummarna..
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3614
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Miljöbonusen 2022

Inlägg av jonasl »

Tyvärr tror jag det är kört. De följer sina regler.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Gunnergard1337
Inlägg: 49
Blev medlem: 05 jun 2022 17:36
Ort: Gbg
Referralkod: ts.la/mattias431869

Re: Miljöbonusen 2022

Inlägg av Gunnergard1337 »

Efter att jag läste denna tråd ringde jag och kollade med transportstyrelsen. De hade ett väldigt bra bemötande. Fick alla datum för bokförd försäkran osv.
Bil upphämtad slutet juni, beslut om bonus början januari om bonusen finns kvar då.

Kanske värt att ringa och kolla? 0771 141516
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3614
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Miljöbonusen 2022

Inlägg av jonasl »

Jag skickade in förfrågan via formuläret på deras webb och fick svar dagen efter, 8 januari behandlas min förfrågan. Bara att hoppas på att det finns lite pengar kvar..
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Moonphase
Inlägg: 15
Blev medlem: 20 maj 2022 15:00

Re: Miljöbonusen 2022

Inlägg av Moonphase »

Jag väntar på en RWD som kommer i början på december. Tror ni man får bonus för den? Är det pengarna för detta år det tas ifrån när man ska få pengarna i maj nästa år?
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Miljöbonusen 2022

Inlägg av Jeppe_E »

Moonphase skrev:
Jag väntar på en RWD som kommer i början på december. Tror ni man får bonus för den? Är det pengarna för detta år det tas ifrån när man ska få pengarna i maj nästa år?
Om bonussystemet finns kvar. Det brukar saknas pengar i systemet under kalenderåret. Den föregående regeringen har redan fyllt på en gång under detta året. Förmodligen räcker pengarna till de bilar som hämtades fram till den 1 juli (uppskattningsvis). Nu är det upp till den sittande regeringen att bestämma om nya pengar skall skjutas till, eller om alla de som köpt bil under senare halvan av 2022 blir "blåsta".
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Globaltesla
Inlägg: 3
Blev medlem: 01 okt 2022 17:19

Re: Miljöbonusen 2022

Inlägg av Globaltesla »

Sorry this is in English,

But it is my understanding now that you no longer have to apply for the bonus in the mail? it's automatic, is that correct?
Skriv svar