Vilken ledramp till Y 2022?

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1434
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Vilken ledramp till Y 2022?

Inlägg av kenjon »

En extra brytare finns under ratten till vänster, för att kunna slå av LEDbaren vid t ex dimma. Är inkopplad via någon typ av Canbus-box.
Den sitter MYCKET stadigt monterad.
IMG_0368.jpeg
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
markuswesterberg
Teslaägare
Inlägg: 478
Blev medlem: 08 mar 2019 09:06

Re: Vilken ledramp till Y 2022?

Inlägg av markuswesterberg »

kenjon skrev:
En extra brytare finns under ratten till vänster, för att kunna slå av LEDbaren vid t ex dimma. Är inkopplad via någon typ av Canbus-box.
Den sitter MYCKET stadigt monterad.
Förlåt om jag ställer lite dumma frågor men när du säger extra brytare, menar du då att den går att använda OM automatiken inte fungerar som den ska? Exempel, jag vill kunna slå på LED-rampen bara genom att slå på "vanliga" helljuset med hjälp av spaken vid ratten. Går detta? Eller måste LED-rampen skötas manuellt via knappen du pratar om, alltid?
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5306
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Vilken ledramp till Y 2022?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

markuswesterberg skrev:
kenjon skrev:
En extra brytare finns under ratten till vänster, för att kunna slå av LEDbaren vid t ex dimma. Är inkopplad via någon typ av Canbus-box.
Den sitter MYCKET stadigt monterad.
Förlåt om jag ställer lite dumma frågor men när du säger extra brytare, menar du då att den går att använda OM automatiken inte fungerar som den ska? Exempel, jag vill kunna slå på LED-rampen bara genom att slå på "vanliga" helljuset med hjälp av spaken vid ratten. Går detta? Eller måste LED-rampen skötas manuellt via knappen du pratar om, alltid?
Det har ingenting med automatiken att göra. (Om det är helljusautomatiken du menar)

Den extra brytaren gör att det går att ha helljus utan att LED-rampen är tänd, vilket är en fördel vid t ex dimma och kraftigt snöfall. Det går inte att ha LED-rampen tänd när man har halvljus, vilket för övrigt är olagligt och kontrolleras på besiktningen.
Senast redigerad av Nicke Nyfiken, redigerad totalt 1 gånger.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5306
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Vilken ledramp till Y 2022?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

kenjon skrev:
Nu har jag lyckats fota :-)
Snygg och diskret installation.

Men den ser ut att täcka 95% av luftintaget. De svarta ytorna på sidorna om LED-rampen är ”fake” intag och tar inte in någon luft, så den lilla öppningen som finns är helt och hållet bakom LED-rampen.

Kan inte det vara ett problem?
Kanske inte nu, men på sommaren när batteriet behöver kylas samtidigt som man har AC på för att kyla kupén.

Eller finns det kanske fler luftintag?
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Tassla Store
Teslaägare
Inlägg: 29
Blev medlem: 15 jun 2021 17:06
Ort: Åkersberga
Kontakt:

Re: Vilken ledramp till Y 2022?

Inlägg av Tassla Store »

Vi på Tässla har monterat en hel del Ledramper och främst kört med Lazer 18 Elite
DD8E7A6B-3D8A-4A30-A13F-46B5CF38E446.jpeg
Användarvisningsbild
Tassla Store
Teslaägare
Inlägg: 29
Blev medlem: 15 jun 2021 17:06
Ort: Åkersberga
Kontakt:

Re: Vilken ledramp till Y 2022?

Inlägg av Tassla Store »

En till bild
CA16E636-E8B2-44D5-B3AD-E6DEEAED525A.jpeg
0B6F1818-89F9-4A81-BF8A-36BB68F6119D.jpeg
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 767
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37

Re: Vilken ledramp till Y 2022?

Inlägg av Jaegaern »

Kanske är kontra din fråga i denna tråd, men jag är ändå nyfiken på varför man vill installera en LED-ramp på en bil med matrix-ljus? Tesla kommer ju säkerligen aktivera stöd för helljus som alltid är på, men släcker punkter där mötande bilar är. Därav kan du alltid se exempelvis sidan av vägen, etc. Om du har en LED-ramp eller andra extraljus, kan du ju inte dra nytta va detta? Bättre helljus när det är tänt, men inget helljus bredvid väg, i din fil, etc, när du måste blända av.
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022

Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV

Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Användarvisningsbild
mwest
Teslaägare
Inlägg: 134
Blev medlem: 07 aug 2019 19:59

Re: Vilken ledramp till Y 2022?

Inlägg av mwest »

Jaegaern skrev:
Kanske är kontra din fråga i denna tråd, men jag är ändå nyfiken på varför man vill installera en LED-ramp på en bil med matrix-ljus? Tesla kommer ju säkerligen aktivera stöd för helljus som alltid är på, men släcker punkter där mötande bilar är. Därav kan du alltid se exempelvis sidan av vägen, etc. Om du har en LED-ramp eller andra extraljus, kan du ju inte dra nytta va detta? Bättre helljus när det är tänt, men inget helljus bredvid väg, i din fil, etc, när du måste blända av.
Troligtvis som en temporär åtgärd tills Tesla lanserar fullt fungerande Matrix-lysen 2028.
Model 3 LR RWD Midnight Silver/svart, 18", beställd 7/8 -19 och uthämtad 2/9 -19
Model 3 Performance blå/vit, 20" beställd 6/8 -21, uthämtad 28/9 -21
Model Y LR AWD blå/svart, 20" beställd 5/8 -21, uthämtad 31/8 -21
Användarvisningsbild
Flagada
elbilist
Inlägg: 124
Blev medlem: 14 jan 2022 17:00

Re: Vilken ledramp till Y 2022?

Inlägg av Flagada »

Jaegaern skrev:
Kanske är kontra din fråga i denna tråd, men jag är ändå nyfiken på varför man vill installera en LED-ramp på en bil med matrix-ljus? Tesla kommer ju säkerligen aktivera stöd för helljus som alltid är på, men släcker punkter där mötande bilar är. Därav kan du alltid se exempelvis sidan av vägen, etc. Om du har en LED-ramp eller andra extraljus, kan du ju inte dra nytta va detta? Bättre helljus när det är tänt, men inget helljus bredvid väg, i din fil, etc, när du måste blända av.
Lösningen kanske är en LEDramp med liknande funktion? Här kallad LBA Low Beam Assist!
https://www.lazerlamps.com/linear-18-el ... 2KsEc3D0aQ
https://www.extraljuskungen.se/lazer/li ... lite-i-lba


Undrar om det är lagligt i Sverige, tror inte man får ha mer än två halvljus lysandes samtidigt? - och undrar hur många helljusblink man kommer få med lysande LEDramp vid möte??

"Lampan är ECE-certifierad enligt föreskrift 112 som helljusstrålkastare, och genom E-Boost-tekniken med dubbla utgångar kan ljuseffekten ökas över ECE Reg112-gränserna när den är off-road, eller där specifik landslag tillåter. Low Beam Assist är en ny patentsökt teknik, det finns inga lagar som föreskriver dess användning. Den ovan nämnda sekundära omkopplaren tillåter deaktivering av funktionen där landets lagar specifikt inte tillåter användning."
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Vilken ledramp till Y 2022?

Inlägg av gellerstam »

Nicke Nyfiken skrev:
kenjon skrev:
Nu har jag lyckats fota :-)
Snygg och diskret installation.

Men den ser ut att täcka 95% av luftintaget. De svarta ytorna på sidorna om LED-rampen är ”fake” intag och tar inte in någon luft, så den lilla öppningen som finns är helt och hållet bakom LED-rampen.

Kan inte det vara ett problem?
Kanske inte nu, men på sommaren när batteriet behöver kylas samtidigt som man har AC på för att kyla kupén.

Eller finns det kanske fler luftintag?
På min 3a jag hade tidigare så monterade jag en Vision X XPR H18S - 35" 180W för att få "lite" ;-) mer längd på lyset. Den monterades lite för långt in. Så där visslade det lite när fläkten jobbade på sommaren vid SuC.

På MY ville jag ha mer ljus, så här valde jag att montera en Baja Designs OnX6+ 30" 281W. Och Japp, nu lyser det lite mer. (Obs ironi! Lyser mkt bra!) Har inte laddat på SuC i +25grader ännu men har lämnat mer luft i denna installationen iaf. :-)

På M3 körde jag med CanM8 modul och den sög, fick aldrig rätt mjukvara i den så helljus, backljus och DRL funkade. På MY kör jag med XBB dongel med relä samt deras knapp. Super nöjd.
2021-09-05 19.54.06.jpg
MY-Baja.jpg
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Flagada
elbilist
Inlägg: 124
Blev medlem: 14 jan 2022 17:00

Re: Vilken ledramp till Y 2022?

Inlägg av Flagada »

Om man tittar på ramper över 20"/50cm så finns det ju lätt svängda ramper också som borde passa som en smäck på Teslor som är rätt runda i fronten.
2022-02-02_095042.jpg
tex;
https://www.xenonhuset.se/sv/2-radiga/7 ... combo.html
https://www.prestandabelysning.se/produ ... assat-kit-
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Vilken ledramp till Y 2022?

Inlägg av gellerstam »

Flagada skrev:
Om man tittar på ramper över 20"/50cm så finns det ju lätt svängda ramper också som borde passa som en smäck på Teslor som är rätt runda i fronten.
2022-02-02_095042.jpg
tex;
https://www.xenonhuset.se/sv/2-radiga/7 ... combo.html
https://www.prestandabelysning.se/produ ... assat-kit-
Efter som du tog med mitt montage som exempel... Jag håller med om att en böjd ramp är snyggare. Skall det vara så snyggt eller ska det lysa? Eller så kompromissar man om man nu vill det.

Vision X rampen du uppmärksammar är inte ens på samma planhalva vad det gäller ljus jmf med de jag monterat. Min kollega har den på sin Tesla så jag har jmf.
Jag monterar extraljus på mina bilar, inte extralampor, för synskull. Alltså, avsikten för mina montage är att jag vill få mer ljus. Mycket mer ljus. 8-)




(RYA 65M saknar numera rampen då den skulle monteras av inför försäljningen. Så ingen ide att Googla var den bor för att långtidslåna rampen! )
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Vilken ledramp till Y 2022?

Inlägg av martinot »

Jag som mest kör på halvljus, tycker att helljuset är mer än tillräckligt kraftigt, vid de få tillfällen som det körs.

Helljuset är i mina ögon riktigt bra och fullt tillräckligt (skulle aldrig få för mig att installera någon LED-ramp, även om det är utmärkt att det finns den möjligheten för de som har det behovet).

Är det något som jag skulle vilja se hos Tesla är just att de förbättrar halvljusen med matrix-funktionen. Här ligger ju Volvo/Polestar/Audi före.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
MrRun
elbilist
Inlägg: 804
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Vilken ledramp till Y 2022?

Inlägg av MrRun »

Feta ramper!
När kommer ledlister som man kan klistra på hela fronten? :lol:
Ioniq 5 FE AWD
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 767
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37

Re: Vilken ledramp till Y 2022?

Inlägg av Jaegaern »

Flagada skrev:
Jaegaern skrev:
Kanske är kontra din fråga i denna tråd, men jag är ändå nyfiken på varför man vill installera en LED-ramp på en bil med matrix-ljus? Tesla kommer ju säkerligen aktivera stöd för helljus som alltid är på, men släcker punkter där mötande bilar är. Därav kan du alltid se exempelvis sidan av vägen, etc. Om du har en LED-ramp eller andra extraljus, kan du ju inte dra nytta va detta? Bättre helljus när det är tänt, men inget helljus bredvid väg, i din fil, etc, när du måste blända av.
Lösningen kanske är en LEDramp med liknande funktion? Här kallad LBA Low Beam Assist!
https://www.lazerlamps.com/linear-18-el ... 2KsEc3D0aQ
https://www.extraljuskungen.se/lazer/li ... lite-i-lba


Undrar om det är lagligt i Sverige, tror inte man får ha mer än två halvljus lysandes samtidigt? - och undrar hur många helljusblink man kommer få med lysande LEDramp vid möte??

"Lampan är ECE-certifierad enligt föreskrift 112 som helljusstrålkastare, och genom E-Boost-tekniken med dubbla utgångar kan ljuseffekten ökas över ECE Reg112-gränserna när den är off-road, eller där specifik landslag tillåter. Low Beam Assist är en ny patentsökt teknik, det finns inga lagar som föreskriver dess användning. Den ovan nämnda sekundära omkopplaren tillåter deaktivering av funktionen där landets lagar specifikt inte tillåter användning."
Ja kanske!
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022

Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV

Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
antstein
Inlägg: 13
Blev medlem: 11 jul 2022 11:55
Ort: Up north

Re: Vilken ledramp till Y 2022?

Inlägg av antstein »

Någon som monterat extraljus på Y med det mindre batteriet (litiumjon 15.5v) och hittat någon punkt att ta strömmatningen ifrån? Batteriet har inga klassiska poler (tyvärr).
Tesla Model Y LR
Användarvisningsbild
tobiasbl
Teslaägare
Inlägg: 18
Blev medlem: 13 maj 2022 14:23
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tobias65666

Re: Vilken ledramp till Y 2022?

Inlägg av tobiasbl »

Jag tog den på pluspolen som sitter ovanför batteriet, skruvade på en ringkabelsko där

/Tobias
- Tobias
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 876
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: Vilken ledramp till Y 2022?

Inlägg av Arctic Drifter »

Jaegaern skrev:
Kanske är kontra din fråga i denna tråd, men jag är ändå nyfiken på varför man vill installera en LED-ramp på en bil med matrix-ljus? Tesla kommer ju säkerligen aktivera stöd för helljus som alltid är på, men släcker punkter där mötande bilar är. Därav kan du alltid se exempelvis sidan av vägen, etc. Om du har en LED-ramp eller andra extraljus, kan du ju inte dra nytta va detta? Bättre helljus när det är tänt, men inget helljus bredvid väg, i din fil, etc, när du måste blända av.
Inte erfarenhet från Tesla, men från BMW med adaptiva och extraljus.
Med rätt styrning funkar det så att extraljusen lyser när bilen kör fullt helljus. Bländar den delvis av för t.ex. mötande men så att man fortfarande original helljus i diket till höger så släcks extraljusen. När sedan mötet passerat och bilen kör på fullt helljus original så tänds även extraljusen igen.

Så den blir ett tillägg, inget som begränsar. Bara man har rätt styrning!
Tesla Model Y Performance
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Vilken ledramp till Y 2022?

Inlägg av Walker »

Jag har en Lazer linear 18 elit som är nästan ny med nummerplåtsfäste, kablage och 4 års garanti för 3500.-
…om någon är intresserad.
Ursäkta, men jag kanske skulle notera här att den är såld.
Senast redigerad av Walker, redigerad totalt 1 gånger.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
antstein
Inlägg: 13
Blev medlem: 11 jul 2022 11:55
Ort: Up north

Re: Vilken ledramp till Y 2022?

Inlägg av antstein »

tobiasbl skrev:
Jag tog den på pluspolen som sitter ovanför batteriet, skruvade på en ringkabelsko där

/Tobias
:oops:
Jag trodde att den var utan gängor men nu när jag gått ut och kollat så ser jag ju att så var inte fallet.
Tack för input!
Tesla Model Y LR
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare
Inlägg: 776
Blev medlem: 03 mar 2022 22:37

Re: Vilken ledramp till Y 2022?

Inlägg av Ilduce77 »

fth skrev:
hanseman skrev:
Hur mycket extra juice drar en sådan ramp egentligen? Är det försumbart tro? Ser ju spänning etc i länken men är inte helt bra på ellära :D
Ja, det är försumbart, 126W motsvarar kanske 0.5% ökning av förbrukning i motorvägsfart.

/fth
Jag har lite dålig koll...

Sådana tillbehör går väl på 12v-batteriet?
Men det laddas kanske av det stora batteriet och inte någon generator?

Som sagt, jag är helt novis.... :D
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare
Inlägg: 776
Blev medlem: 03 mar 2022 22:37

Re: Vilken ledramp till Y 2022?

Inlägg av Ilduce77 »

Jaegaern skrev:
Kanske är kontra din fråga i denna tråd, men jag är ändå nyfiken på varför man vill installera en LED-ramp på en bil med matrix-ljus? Tesla kommer ju säkerligen aktivera stöd för helljus som alltid är på, men släcker punkter där mötande bilar är. Därav kan du alltid se exempelvis sidan av vägen, etc. Om du har en LED-ramp eller andra extraljus, kan du ju inte dra nytta va detta? Bättre helljus när det är tänt, men inget helljus bredvid väg, i din fil, etc, när du måste blända av.
På Volvo släcks ledrampen när de ordinarie strålkastarna släcker eller skärmar av en mötande bil eller om man kommer ifatt en bil..

Problemet är väl att en ljusramp når längre och bländar innan bilen hinner känna av bilen framför och bländar av..
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19558
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Vilken ledramp till Y 2022?

Inlägg av Bjelke »

Ilduce77 skrev:
fth skrev:
hanseman skrev:
Hur mycket extra juice drar en sådan ramp egentligen? Är det försumbart tro? Ser ju spänning etc i länken men är inte helt bra på ellära :D
Ja, det är försumbart, 126W motsvarar kanske 0.5% ökning av förbrukning i motorvägsfart.

/fth
Jag har lite dålig koll...

Sådana tillbehör går väl på 12v-batteriet?
Men det laddas kanske av det stora batteriet och inte någon generator?

Som sagt, jag är helt novis.... :D
Japp det stämmer att 12V-batteriet driver alla tillbehör och det laddas av det stora batteriet (med en
special-laddare såklart, och ingen generator)… :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Tobiasb
Inlägg: 4
Blev medlem: 05 aug 2022 09:11
Ort: Stockholm

Re: Vilken ledramp till Y 2022?

Inlägg av Tobiasb »

Trodde reläet skulle stekas då batteriet ger 15,5 volt, men verkar funka fint :)
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 876
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: Vilken ledramp till Y 2022?

Inlägg av Arctic Drifter »

Tobiasb skrev:
Trodde reläet skulle stekas då batteriet ger 15,5 volt, men verkar funka fint :)
Någon som har erfarenhet av samma extraljus på Tesla vs. ICE-bil? Motsvarar 15,5 V vad generatorn ger på en fossilbil?
Eller kan man förvänta sig lite mer ljus med tanke på 15,5 V?

Eller är LED okänsligt för det här med tanke på att de oftast fungerar i ett stort "volt-spann" jämfört med en klassisk halogen t.ex. där man fick mer ljus om man tog matning direkt från generatorn på sin fossilbil.
Tesla Model Y Performance
Skriv svar