Dragkrok till MY?

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1430
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Dragkrok till MY?

Inlägg av kenjon »

Åk till en mack med släpvagnsuthyrning och testa.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 17 kWh batteri
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Dragkrok till MY?

Inlägg av Walker »

mikebike skrev:
Undrar om jag som hämtade bilen i februari och fick dragkroken 9:e maj har någon styrbox?
Funderar på att köpa en sån där testmojäng....
Du har garanterat rätt modul. Problemet gäller bara bilar tillverkade i maj/juni från Kina
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7482
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Dragkrok till MY?

Inlägg av mikebike »

kenjon skrev:
Åk till en mack med släpvagnsuthyrning och testa.
Det var nära när jag tvättade bilen på OKQ8 i förrgår, det stod en rad med släpvagnar där... ;)
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
matjo690
Inlägg: 69
Blev medlem: 14 apr 2022 16:50

Re: Dragkrok till MY?

Inlägg av matjo690 »

Någon mer som fått styrbox monterad eller tid bokad för detta?
Användarvisningsbild
Bruno
Teslaägare
Inlägg: 507
Blev medlem: 02 okt 2018 17:14

Re: Dragkrok till MY?

Inlägg av Bruno »

Var förbi och testade på två av NetOnNets släpkärror, inget j-a lyse alls.
Måste kontakta Tesla på måndag... har de missat att informera (lurat) mig? Eller vad gör jag för fel?

Bilen kände av släpet (kabeln)...
släp_IMG_2062.jpg
släpl_IMG_2058.jpg
matjo690
Inlägg: 69
Blev medlem: 14 apr 2022 16:50

Re: Dragkrok till MY?

Inlägg av matjo690 »

Bruno skrev:
Var förbi och testade på två av NetOnNets släpkärror, inget j-a lyse alls.
Måste kontakta Tesla på måndag... har de missat att informera (lurat) mig? Eller vad gör jag för fel?

Bilen kände av släpet (kabeln)...
Ni som har fungerande krok... Kommer "trailer mode" fram när ni kopplat in kontakten eller finns det valet alltid framme i menyn?
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Dragkrok till MY?

Inlägg av Walker »

Bruno skrev:
Var förbi och testade på två av NetOnNets släpkärror, inget j-a lyse alls.
Måste kontakta Tesla på måndag... har de missat att informera (lurat) mig? Eller vad gör jag för fel?

Bilen kände av släpet (kabeln)...
:cry: Ante mig. Tyvärr. Men precis samma bemötande som jag fick. Först: allt klart och fixat. Det står t o m på fakturan att de testat draget och att det fungerar som det ska (ren lögn). Sedan: förnekelse- ”Nej, allt är ok. Konstigt att det inte funkar… Styrbox??? Nej, nej, nej! Man ska inte tro allt dumt man läser på nätet!” Därefter: ”Dina delar finns inte på lager” :shock: När jag då frågar ”vilka delar, allt fanns ju på plats?” får jag svaret: Nej, det saknas en styrmodul förstår du som du måste betala 921.- för. Och sedan det mest traumatiska… ”Beklagar”. Nej, ingen har dött. Bara mitt (och många andras) förtroende för detta pajasföretag. Jag beklagar djupt att jag inte kan tänka mig att köra någon annan bil. Har hamnat i ett Moment 22. Hatar företaget Tesla, älskar deras bilar.
Trist.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1267
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Dragkrok till MY?

Inlägg av slugger75 »

Var tyvärr det jag misstänkte.

Ingen MY MIC Q2 har ett fullt fungerande drag.

Attans.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
strandteslan
Inlägg: 34
Blev medlem: 27 mar 2022 20:44

Re: Dragkrok till MY?

Inlägg av strandteslan »

Alltså.. finns det något alternativ än att köpa via Teslas sida, nu kan man ju inte ens beställa drag.. blir såååå less när man redan fått en bil 4 månader försent
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Dragkrok till MY?

Inlägg av Walker »

strandteslan skrev:
Alltså.. finns det något alternativ än att köpa via Teslas sida, nu kan man ju inte ens beställa drag.. blir såååå less när man redan fått en bil 4 månader försent
Tyvärr.
Sätta dit en krok funkar väl. Men att sedan få den att lira med bilens elsystem går ju fetbort när inte ens deras egna system funkar. :x
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
antstein
Inlägg: 13
Blev medlem: 11 jul 2022 11:55
Ort: Up north

Re: Dragkrok till MY?

Inlägg av antstein »

slugger75 skrev:
Var tyvärr det jag misstänkte.

Ingen MY MIC Q2 har ett fullt fungerande drag.

Attans.
Min funkar. Till och med med 13-pol till 7-pol adapter...
Tesla Model Y LR
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 921
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Dragkrok till MY?

Inlägg av wannabee »

strandteslan skrev:
Alltså.. finns det något alternativ än att köpa via Teslas sida, nu kan man ju inte ens beställa drag.. blir såååå less när man redan fått en bil 4 månader försent
Jag vågar ännu inte testa dessa.

https://www.bilenochjag.se/produkt/13-p ... ik-elsats/

Men jag har bytt modulen för mittkonsollen till en pirat från Kina, så nu har jag usb uttag som stöder data, men det går nog inte få tag i någon pirat styrmodul för draget, marknaden är nog för liten.
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1267
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Dragkrok till MY?

Inlägg av slugger75 »

antstein skrev:
slugger75 skrev:
Var tyvärr det jag misstänkte.

Ingen MY MIC Q2 har ett fullt fungerande drag.

Attans.
Min funkar. Till och med med 13-pol till 7-pol adapter...
Ok så du har alltså testat nu?

Då är du den första jag känner till som har en bil som uppfyller allt detta, om det stämmer:

- Model Y LR byggd i Kina
- Bilen levererades under kvartal 2, 2022, utan dragkrok
- Dragkrok monterad i efterhand av Tesla
- Verifierat att dragkroken fungerar vid inkoppling av släp (dvs belysning på släpet fungerar)
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
E24
Teslaägare
Inlägg: 24
Blev medlem: 25 okt 2021 15:34
Ort: Jönköping

Re: Dragkrok till MY?

Inlägg av E24 »

matjo690 skrev:
Bruno skrev:
Var förbi och testade på två av NetOnNets släpkärror, inget j-a lyse alls.
Måste kontakta Tesla på måndag... har de missat att informera (lurat) mig? Eller vad gör jag för fel?

Bilen kände av släpet (kabeln)...
Ni som har fungerande krok... Kommer "trailer mode" fram när ni kopplat in kontakten eller finns det valet alltid framme i menyn?
"Trailer mode" finns alltid i menyn oberoende om släp är kopplat eller ej. Släpvagnssymbolen dyker däremot upp först när kontakten kopplas in, men måste manuellt stängas av i menyn då kontakten kopplas bort.
antstein
Inlägg: 13
Blev medlem: 11 jul 2022 11:55
Ort: Up north

Re: Dragkrok till MY?

Inlägg av antstein »

slugger75 skrev:
antstein skrev:
slugger75 skrev:
Var tyvärr det jag misstänkte.

Ingen MY MIC Q2 har ett fullt fungerande drag.

Attans.
Min funkar. Till och med med 13-pol till 7-pol adapter...
Ok så du har alltså testat nu?

Då är du den första jag känner till som har en bil som uppfyller allt detta, om det stämmer:

- Model Y LR byggd i Kina
- Bilen levererades under kvartal 2, 2022, utan dragkrok
- Dragkrok monterad i efterhand av Tesla
- Verifierat att dragkroken fungerar vid inkoppling av släp (dvs belysning på släpet fungerar)
Japp, har provkört. Varför skulle det inte funka med rätt styrdon?
Tesla Model Y LR
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Dragkrok till MY?

Inlägg av Walker »

antstein skrev:
slugger75 skrev:
antstein skrev:
Japp, har provkört. Varför skulle det inte funka med rätt styrdon?
Nu tror jag det är en hel del missförstånd här. Självklart så fungerar det med RÄTT styrdon. Problemet är det att när de började skruva ihop bilar i Shanghai efter lockdown i början på maj (de som levererades under juni/juli) så satte de in ett styrdon som INTE är kompatibelt med dragkrok. Vi är några stycken som fått själva kroken monterad men har då alltså FEL styrdon, vilket gör att det inte finns någon el i kopplingen. Några har inte ens fått själva kroken monterad eftersom några på Tesla har koll på det här felet, medans andra (däribland jag och Bruno) fått krok som nu inte funkar.
Nya (RÄTT) styrboxar är på väg, men har ännu inte dykt upp.
Detta gäller BARA bilar byggda efter lockdown i Kina under några veckor (och kanske inte alla).
Ja…. Vilken soppa…
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1267
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Dragkrok till MY?

Inlägg av slugger75 »

Walker skrev:
antstein skrev:
slugger75 skrev:
antstein skrev:
Japp, har provkört. Varför skulle det inte funka med rätt styrdon?
Nu tror jag det är en hel del missförstånd här. Självklart så fungerar det med RÄTT styrdon. Problemet är det att när de började skruva ihop bilar i Shanghai efter lockdown i början på maj (de som levererades under juni/juli) så satte de in ett styrdon som INTE är kompatibelt med dragkrok. Vi är några stycken som fått själva kroken monterad men har då alltså FEL styrdon, vilket gör att det inte finns någon el i kopplingen. Några har inte ens fått själva kroken monterad eftersom några på Tesla har koll på det här felet, medans andra (däribland jag och Bruno) fått krok som nu inte funkar.
Nya (RÄTT) styrboxar är på väg, men har ännu inte dykt upp.
Detta gäller BARA bilar byggda efter lockdown i Kina under några veckor (och kanske inte alla).
Ja…. Vilken soppa…
Ja precis. Men då vet vi nu att åtminstone en person har lyckats få detta åtgärdat.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
matjo690
Inlägg: 69
Blev medlem: 14 apr 2022 16:50

Re: Dragkrok till MY?

Inlägg av matjo690 »

E24 skrev:
matjo690 skrev:
Bruno skrev:
Var förbi och testade på två av NetOnNets släpkärror, inget j-a lyse alls.
Måste kontakta Tesla på måndag... har de missat att informera (lurat) mig? Eller vad gör jag för fel?

Bilen kände av släpet (kabeln)...
Ni som har fungerande krok... Kommer "trailer mode" fram när ni kopplat in kontakten eller finns det valet alltid framme i menyn?
"Trailer mode" finns alltid i menyn oberoende om släp är kopplat eller ej. Släpvagnssymbolen dyker däremot upp först när kontakten kopplas in, men måste manuellt stängas av i menyn då kontakten kopplas bort.
Hittar ej detta i min bil. Även teknikern sa att "inte ens trailer mode" finns i din bil i samband med att de monterade dragkrok OCH informerade mig om att styrdonet saknades. När han sa det satt han i bilen och knappade på skärmen... Ska kolla igen, var i menyn ligger det?
Användarvisningsbild
Marten_med_e
Teslaägare
Inlägg: 24
Blev medlem: 16 feb 2022 15:33

Re: Dragkrok till MY?

Inlägg av Marten_med_e »

matjo690 skrev:
E24 skrev:
matjo690 skrev:
Bruno skrev:
Var förbi och testade på två av NetOnNets släpkärror, inget j-a lyse alls.
Måste kontakta Tesla på måndag... har de missat att informera (lurat) mig? Eller vad gör jag för fel?

Bilen kände av släpet (kabeln)...
Ni som har fungerande krok... Kommer "trailer mode" fram när ni kopplat in kontakten eller finns det valet alltid framme i menyn?
"Trailer mode" finns alltid i menyn oberoende om släp är kopplat eller ej. Släpvagnssymbolen dyker däremot upp först när kontakten kopplas in, men måste manuellt stängas av i menyn då kontakten kopplas bort.
Hittar ej detta i min bil. Även teknikern sa att "inte ens trailer mode" finns i din bil i samband med att de monterade dragkrok OCH informerade mig om att styrdonet saknades. När han sa det satt han i bilen och knappade på skärmen... Ska kolla igen, var i menyn ligger det?
Aktivera eller avaktivera släpvagnsläget manuellt genom att swipa på Släpvagnsläge, under Reglage -> Pedaler och styrning.
Släpvagns ikonen tänds när jag kopplar in släpet, men måste manuellt stänga av när jag kopplar loss släpet.

/M
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Dragkrok till MY?

Inlägg av Walker »

Jag har trailermode men FEL styrbox
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Millman
Teslaägare
Inlägg: 17
Blev medlem: 09 jul 2021 12:29

Re: Dragkrok till MY?

Inlägg av Millman »

Jag fick dragkrok monterad på min MY MIC Q2 i dag och belysning fungerar som förväntat, enligt SC så byttes även styrboxen. Men jag stör mig lite på att man måste slå av släpvagnsläget manuellt när det slogs på automatiskt när släpvagnen anslöts. Jag beställde dragkroken 30/6 samma dag som bilen levererades datumet har varit framflytta två gånger tidigare.

Den drar mycket ström med släpvagn, jag har en rätt stor kåpsläp och tom så tog den ca 280 Wh/km i 80 och ca 300Wh/km i 90.
matjo690
Inlägg: 69
Blev medlem: 14 apr 2022 16:50

Re: Dragkrok till MY?

Inlägg av matjo690 »

Marten_med_e skrev:
matjo690 skrev:
E24 skrev:
matjo690 skrev:
Bruno skrev:
Var förbi och testade på två av NetOnNets släpkärror, inget j-a lyse alls.
Måste kontakta Tesla på måndag... har de missat att informera (lurat) mig? Eller vad gör jag för fel?

Bilen kände av släpet (kabeln)...
Ni som har fungerande krok... Kommer "trailer mode" fram när ni kopplat in kontakten eller finns det valet alltid framme i menyn?
"Trailer mode" finns alltid i menyn oberoende om släp är kopplat eller ej. Släpvagnssymbolen dyker däremot upp först när kontakten kopplas in, men måste manuellt stängas av i menyn då kontakten kopplas bort.
Hittar ej detta i min bil. Även teknikern sa att "inte ens trailer mode" finns i din bil i samband med att de monterade dragkrok OCH informerade mig om att styrdonet saknades. När han sa det satt han i bilen och knappade på skärmen... Ska kolla igen, var i menyn ligger det?
Aktivera eller avaktivera släpvagnsläget manuellt genom att swipa på Släpvagnsläge, under Reglage -> Pedaler och styrning.
Släpvagns ikonen tänds när jag kopplar in släpet, men måste manuellt stänga av när jag kopplar loss släpet.

/M
Har ej denna knapp. Har kollat igen... Verkar finnas olika nivåer av fel styrbox...
Corduroy
Inlägg: 7
Blev medlem: 05 feb 2020 12:30
Ort: Sundsvall

Re: Dragkrok till MY?

Inlägg av Corduroy »

Millman skrev:
Jag fick dragkrok monterad på min MY MIC Q2 i dag och belysning fungerar som förväntat, enligt SC så byttes även styrboxen. Men jag stör mig lite på att man måste slå av släpvagnsläget manuellt när det slogs på automatiskt när släpvagnen anslöts. Jag beställde dragkroken 30/6 samma dag som bilen levererades datumet har varit framflytta två gånger tidigare.

Den drar mycket ström med släpvagn, jag har en rätt stor kåpsläp och tom så tog den ca 280 Wh/km i 80 och ca 300Wh/km i 90.
Samma här. MYLR från Kina, Q2. Fick min krok installerad av mobil service igår. Även styrboxen byttes. Elen funkar som den ska! Fick stänga av släpvagnsläget manuellt efter urkoppling. På min tidigare model 3 var det lite till och från det där, ibland stängdes det av automatiskt, ibland inte. Får väl se hur det funkar på den här..
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1267
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Dragkrok till MY?

Inlägg av slugger75 »

Corduroy skrev:
Millman skrev:
Jag fick dragkrok monterad på min MY MIC Q2 i dag och belysning fungerar som förväntat, enligt SC så byttes även styrboxen. Men jag stör mig lite på att man måste slå av släpvagnsläget manuellt när det slogs på automatiskt när släpvagnen anslöts. Jag beställde dragkroken 30/6 samma dag som bilen levererades datumet har varit framflytta två gånger tidigare.

Den drar mycket ström med släpvagn, jag har en rätt stor kåpsläp och tom så tog den ca 280 Wh/km i 80 och ca 300Wh/km i 90.
Samma här. MYLR från Kina, Q2. Fick min krok installerad av mobil service igår. Även styrboxen byttes. Elen funkar som den ska! Fick stänga av släpvagnsläget manuellt efter urkoppling. På min tidigare model 3 var det lite till och från det där, ibland stängdes det av automatiskt, ibland inte. Får väl se hur det funkar på den här..
It´s happening! Kul, det verkar börja lossna nu med installationerna.

(På min M3 har jag för mig att jag fick stänga av släpvagnsläget manuellt).
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
Ghideon
Teslaägare
Inlägg: 32
Blev medlem: 30 mar 2022 19:26

Re: Dragkrok till MY?

Inlägg av Ghideon »

Nu dök det upp en bokning i appen! Mobilservice ska komma förbi i morgon och åtgärda min MYLR (MiC, Q2, dragkrok eftermonterad med kommentaren "allt är ok" men släpets belysning funkar ej)
Om nån är intresserad finns ett artikelnummer i appen: "1497847-10-D".
Skriv svar