Model Y nu 533km istället för 508

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
ReNewAble
Teslaägare
Inlägg: 391
Blev medlem: 08 feb 2020 08:25
Ort: Malmö

Re: Model Y nu 533km istället för 508

Inlägg av ReNewAble »

Frågan är om det verkligen är en batteriändring eller om Tesla nu bara har gjort ett ordentligt WLTP-test? Tidigare var det 507 km för LR oavsett hjulkonfiguration och det talet var märkligt lågt. Bilarna de sålde i Hong Kong som också använder WLTP var specade på 542 km för 20” (säljs ej med Gemini).

Ser man till Hong Kong nu så står det fortfarande 542 km där - de uppdaterar väl knappast batteriet bara för EU?

Jämför jag min 2020 Model 3 och min Model Y så visar de ungefär samma räckvidd vid batteriet då de var nya, ca 500 km. Då var min Model 3 specad med 560 km WLTP.

Vi får se vad batterivarienten på bilarna säger men jag är inte helt övertygad att det är uppgraderat.
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3584
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Model Y nu 533km istället för 508

Inlägg av AAKEE »

ReNewAble skrev:
Frågan är om det verkligen är en batteriändring
Det är en batteriändring, och det
Här var det LG’s mindre som på pappret är 74.5 men presenterar cirka 75kWh i testerna som det ser ut mot det större som är på 78.8kWh.

78.8/75 x 507= 532.7km

Gemini ökar från 547 till 565km.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Melon Must
Inlägg: 209
Blev medlem: 19 apr 2021 20:35

Re: Model Y nu 533km istället för 508

Inlägg av Melon Must »

Är det en annan laddkurva på det större batteriet? Är det bara inte bara lite större?
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3584
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Model Y nu 533km istället för 508

Inlägg av AAKEE »

Melon Must skrev:
Är det en annan laddkurva på det större batteriet? Är det bara inte bara lite större?
De tester vi sett är att det är liknande beteende dvs lite slöare än Panasonics.
Tesla har skruvat upp farten lite just före jul på det mindre LG-batteriet( enligt tester på ett tyskt forum). Med lite tur justeras bgge upp när tesla har mer erfarenhet av LG-batterierna.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Model Y nu 533km istället för 508

Inlägg av Gustafsson »

Mickep skrev:
De som nyligen (för någon månad sedan) tog leverans blir nog glada att andra fåt längre räckvidd.
Var likadant när modell S90 ersatte S85. Samma när 100 D och senare LR och LR+ kom.
Måste väl vara så, samma utveckling som med mobiltelefoner å datorer (och ICE bilar med) för den delen.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
DrSnuggles
Inlägg: 30
Blev medlem: 24 okt 2021 18:36

Re: Model Y nu 533km istället för 508

Inlägg av DrSnuggles »

Ok, så om du nu är så att det är nytt batteri med LFP istället för NCA celler, vilken betydelse har det? Läste någonstans att LFP har bättre livslängd, fler lsddcykler och kan/ska laddas till 100%, det låter ju bra. Men läste också att de har sämre performance, på vilket sätt menas då? Någon som vet?
Användarvisningsbild
yps
Teslaägare
Inlägg: 226
Blev medlem: 19 maj 2018 09:31

Re: Model Y nu 533km istället för 508

Inlägg av yps »

DrSnuggles skrev:
Ok, så om du nu är så att det är nytt batteri med LFP istället för NCA celler, vilken betydelse har det? Läste någonstans att LFP har bättre livslängd, fler lsddcykler och kan/ska laddas till 100%, det låter ju bra. Men läste också att de har sämre performance, på vilket sätt menas då? Någon som vet?
LGs nya är NCMA: viewtopic.php?f=8&t=25402
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3584
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Model Y nu 533km istället för 508

Inlägg av AAKEE »

DrSnuggles skrev:
Ok, så om du nu är så att det är nytt batteri med LFP istället för NCA celler, vilken betydelse har det? Läste någonstans att LFP har bättre livslängd, fler lsddcykler och kan/ska laddas till 100%, det låter ju bra. Men läste också att de har sämre performance, på vilket sätt menas då? Någon som vet?
Ungefär som YPS säger: Det nya batteriet är LG’s lite större NMC. ( NCMA torde komma längre fram och är lovade att ge ordentligt mer kapacitet, i praktiken slå NCA enligt reklamen. Den aktuella LG-accen är 4% mindre än teslas motsvarande NCA.)


Inom överskådlöig framtid kommer inte LR-bilar ha LFP-batterier, för det ryms inte. Skulle man konstruera bilen så det ryms skulle en LR-bil bli orimligt tung. En model 3 med 55/60 kWh LFP-batterier är fylld till samma volym med LFP-batterier som en LR på 82kWh är med NCA. Det är möjligt att man kommer kunna öka LFP ytterligare lite när det gäller energidensitet men det finns en teoretisk gräns man närmar sig(minns inte datat där exakt).

Alltså: LFP = SR, eller motsvarande tills annat sägs. LR= NCA, NMC och troligen NCMA också.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Model Y nu 533km istället för 508

Inlägg av Maw »

AAKEE skrev:
DrSnuggles skrev:
Ok, så om du nu är så att det är nytt batteri med LFP istället för NCA celler, vilken betydelse har det? Läste någonstans att LFP har bättre livslängd, fler lsddcykler och kan/ska laddas till 100%, det låter ju bra. Men läste också att de har sämre performance, på vilket sätt menas då? Någon som vet?
Ungefär som YPS säger: Det nya batteriet är LG’s lite större NMC. ( NCMA torde komma längre fram och är lovade att ge ordentligt mer kapacitet, i praktiken slå NCA enligt reklamen. Den aktuella LG-accen är 4% mindre än teslas motsvarande NCA.)


Inom överskådlöig framtid kommer inte LR-bilar ha LFP-batterier, för det ryms inte. Skulle man konstruera bilen så det ryms skulle en LR-bil bli orimligt tung. En model 3 med 55/60 kWh LFP-batterier är fylld till samma volym med LFP-batterier som en LR på 82kWh är med NCA. Det är möjligt att man kommer kunna öka LFP ytterligare lite när det gäller energidensitet men det finns en teoretisk gräns man närmar sig(minns inte datat där exakt).

Alltså: LFP = SR, eller motsvarande tills annat sägs. LR= NCA, NMC och troligen NCMA också.
Har det levererats några bilar med NCMA ännu? Teslor? Hummer?
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3584
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Model Y nu 533km istället för 508

Inlägg av AAKEE »

Maw skrev:
Har det levererats några bilar med NCMA ännu? Teslor? Hummer?
Det skulle kunna vara så att jag har fel och LG’s nya är NCMA, mht en del artiklar från i somras. Fast det ser inte ut att stämma m.ht hur kapaciteten på cellerna blev.

Flera artiklar påstod i somras att Tesla skulle värja använda NCMA efter sommaren -21.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
tslaqqq
Inlägg: 541
Blev medlem: 13 sep 2021 15:55

Re: Model Y nu 533km istället för 508

Inlägg av tslaqqq »

Visar sig att detta faktiskt finns i VIN numret, något som vissa VIN decoders visar o några inte

Digit 7: Type of drive train
E = Lithium Ion Battery – Electric (NMC)
F = Lithium Iron Phosphate Battery (LFP)
H = Lithium Ion Battery- High Capacity (NMC)
S = Lithium Ion Battery – Standard (NMC)
V = Lithium Ion Battery – Ultra High Capacity (NMC)

Om det stämmer och inte är påhittat vill säga
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3584
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Model Y nu 533km istället för 508

Inlägg av AAKEE »

tslaqqq skrev:
Visar sig att detta faktiskt finns i VIN numret, något som vissa VIN decoders visar o några inte

Digit 7: Type of drive train
E = Lithium Ion Battery – Electric (NMC)
F = Lithium Iron Phosphate Battery (LFP)
H = Lithium Ion Battery- High Capacity (NMC)
S = Lithium Ion Battery – Standard (NMC)
V = Lithium Ion Battery – Ultra High Capacity (NMC)

Om det stämmer och inte är påhittat vill säga
Det har varit fram tom 2021:

E = Lithium Ion, dvs NCA, NMC
F = Lithium Iron, dvs LFP

Din lista har en kraftig, flaw; Teslas/Panasonics egen batterityp, NCA står inte med. Jag är lite skeptisk till listan mht det men har sett att man skulle ändra i chassienummret runt batterityp.

Tesla/Panasonic torde inte frångå NCA i närtid…
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
CoLa
Inlägg: 11
Blev medlem: 21 sep 2021 09:18

Re: Model Y nu 533km istället för 508

Inlägg av CoLa »

Fick nyligen SMS från Tesla att dom uppgraderat räckvidden på min beställda Model Y :)
Har beställt med 19” så det borde bli 56,5 mil (wltp)
Gjorde beställningen 2/1-22
8514DE18-17EF-4E39-B9EF-6FD129F77065.jpeg
Användarvisningsbild
The Gentleman
Teslaägare
Inlägg: 29
Blev medlem: 16 dec 2021 09:28

Re: Model Y nu 533km istället för 508

Inlägg av The Gentleman »

CoLa skrev:
Fick nyligen SMS från Tesla att dom uppgraderat räckvidden på min beställda Model Y :)
Har beställt med 19” så det borde bli 56,5 mil (wltp)
Gjorde beställningen 2/1-22
Fick också detta alldeles nyss. Beställde 1/1.
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Model Y nu 533km istället för 508

Inlägg av Dexter86 »

The Gentleman skrev:
CoLa skrev:
Fick nyligen SMS från Tesla att dom uppgraderat räckvidden på min beställda Model Y :)
Har beställt med 19” så det borde bli 56,5 mil (wltp)
Gjorde beställningen 2/1-22
Fick också detta alldeles nyss. Beställde 1/1.
D lugnt, ni behöver inte tacka mig ;)
Användarvisningsbild
Vill ha en tesla
Teslaägare
Inlägg: 18
Blev medlem: 27 jul 2019 18:21

Re: Model Y nu 533km istället för 508

Inlägg av Vill ha en tesla »

Ja me! Bara dragkroken som man åxo vill ha sms om!
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Model Y nu 533km istället för 508

Inlägg av BrooklynS »

Jag beställde augusti 2020 och fick också SMS-et. 565 km WLTP med de hjul jag vill ha. Det börjar bli riktigt intressant men 665 km WLTP är förstås ännu bättre!
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Choke
Teslaägare
Inlägg: 177
Blev medlem: 17 nov 2021 16:58
Ort: Sundbyberg
Kontakt:

Re: Model Y nu 533km istället för 508

Inlägg av Choke »

AAKEE skrev:
ReNewAble skrev:
Frågan är om det verkligen är en batteriändring
Det är en batteriändring, och det
Här var det LG’s mindre som på pappret är 74.5 men presenterar cirka 75kWh i testerna som det ser ut mot det större som är på 78.8kWh.

78.8/75 x 507= 532.7km

Gemini ökar från 547 till 565km.
Ursäkta dum fråga men kan du förklara din formel? Försöker lära mig mer om batteri och förbrukning.
Tesla Model Y LR uttagen februari 2022 - Vit med dragkrok
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Model Y nu 533km istället för 508

Inlägg av Maw »

Choke skrev:
AAKEE skrev:
ReNewAble skrev:
Frågan är om det verkligen är en batteriändring
Det är en batteriändring, och det
Här var det LG’s mindre som på pappret är 74.5 men presenterar cirka 75kWh i testerna som det ser ut mot det större som är på 78.8kWh.

78.8/75 x 507= 532.7km

Gemini ökar från 547 till 565km.
Ursäkta dum fråga men kan du förklara din formel? Försöker lära mig mer om batteri och förbrukning.
Provar att svara :)
77.8 är nya batteriets storlek i kWh
75 är gamla batteriets storlek i kWh
507 är gamla batteriets räckvidd i km
532.7 är nya batteriets räckvidd i km
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3584
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Model Y nu 533km istället för 508

Inlägg av AAKEE »

Maw skrev:
Ursäkta dum fråga men kan du förklara din formel? Försöker lära mig mer om batteri och förbrukning.
Provar att svara :)
77.8 är nya batteriets storlek i kWh
75 är gamla batteriets storlek i kWh
507 är gamla batteriets räckvidd i km
532.7 är nya batteriets räckvidd i km[/quote]

Japp.

WLTP-räckvidden bygger ju på en förbrukningssiffra man kan räkna fram.

Med endast batteriet ändrat och samma förbrukning förändras rangen procentuellt med batteriets ökning i kapacitet.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Choke
Teslaägare
Inlägg: 177
Blev medlem: 17 nov 2021 16:58
Ort: Sundbyberg
Kontakt:

Re: Model Y nu 533km istället för 508

Inlägg av Choke »

AAKEE skrev:
Maw skrev:
Ursäkta dum fråga men kan du förklara din formel? Försöker lära mig mer om batteri och förbrukning.
Provar att svara :)
77.8 är nya batteriets storlek i kWh
75 är gamla batteriets storlek i kWh
507 är gamla batteriets räckvidd i km
532.7 är nya batteriets räckvidd i km
Japp.

WLTP-räckvidden bygger ju på en förbrukningssiffra man kan räkna fram.

Med endast batteriet ändrat och samma förbrukning förändras rangen procentuellt med batteriets ökning i kapacitet.[/quote]

Tack både Maw och AAKEE
Och det nya batteriet som sitter i Model Y LR - Y5LD är på 77,8 kWh
Har sett någonstans att det skulle vara på 82 kWh.
Ska försöka använda förbrukningens grafen mer och inte stirra mig blind på räckvidden i batteri-symbolen. Många som rekommenderar att hellre ha koll på %.

Tack för all information - måste säga att det finns många duktiga medlemmar som ihärdigt försöker lära sådana som jag :-)
Tesla Model Y LR uttagen februari 2022 - Vit med dragkrok
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Model Y nu 533km istället för 508

Inlägg av Tellus »

Choke skrev:
AAKEE skrev:
Maw skrev:
Ursäkta dum fråga men kan du förklara din formel? Försöker lära mig mer om batteri och förbrukning.
Provar att svara :)
77.8 är nya batteriets storlek i kWh
75 är gamla batteriets storlek i kWh
507 är gamla batteriets räckvidd i km
532.7 är nya batteriets räckvidd i km
Japp.

WLTP-räckvidden bygger ju på en förbrukningssiffra man kan räkna fram.

Med endast batteriet ändrat och samma förbrukning förändras rangen procentuellt med batteriets ökning i kapacitet.
Tack både Maw och AAKEE
Och det nya batteriet som sitter i Model Y LR - Y5LD är på 77,8 kWh
Har sett någonstans att det skulle vara på 82 kWh.
Ska försöka använda förbrukningens grafen mer och inte stirra mig blind på räckvidden i batteri-symbolen. Många som rekommenderar att hellre ha koll på %.

Tack för all information - måste säga att det finns många duktiga medlemmar som ihärdigt försöker lära sådana som jag :-)[/quote]

Tror det ska vara 78,8 inte 77,8. 77,8 är gamla Panasonic batteriet. 82 är "nya" Panasonic.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3584
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Model Y nu 533km istället för 508

Inlägg av AAKEE »

Tellus skrev:

Tror det ska vara 78,8 inte 77,8. 77,8 är gamla Panasonic batteriet. 82 är "nya" Panasonic.
Helt rätt - Igen! :D

Det var väl du som var uppmärksam förra gången 78.8 blev 77.8 också? ;)
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Model Y nu 533km istället för 508

Inlägg av Tellus »

Kollar en ny model Y LR på transportstyrelsen, står 542km WLTP (655km stad), har det stått WLTP 533km där förut?
Y5LD batteri.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Model Y nu 533km istället för 508

Inlägg av Maw »

Tellus skrev:
Kollar en ny model Y LR på transportstyrelsen, står 542km WLTP (655km stad), har det stått WLTP 533km där förut?
Y5LD batteri.
Jag såg det på min (frus) MY som levereras nästa vecka också. Däremot 602 km WLTP på mina föräldrars M3 LR precis som det står på Teslas hemsida och som levereras samtidigt som vår MY.
Skriv svar