Model Y nu 533km istället för 508

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Falm
Teslaägare
Inlägg: 1
Blev medlem: 29 nov 2019 23:43

Re: Model Y nu 533km istället för 508

Inlägg av Falm »

Nicke Nyfiken skrev:
BrooklynS skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Dizzycap skrev:
Dizzycap skrev:
Ser nya WLTP på hemsidan, men finns det någon annan källa? Hittar inget i tråden om ’Senaste Nytt Model Y’ om större batteri. Kan vara jag som är dålig på att söka.
Svarar min egen fråga. Det är ”stora LG” om jag fattat rätt. Y5LD.
82kwh kontra lilla/gamla/nuvarande 77kwh.
Någonting annat måste det också vara.

Räckvidden ökar inte 58 km med bara 5 kWh större batteri.
Tesla har ju också "upptäckt" att WLTP-certifieringen skett med de större hjulen, därför har de uppdaterat siffrorna med längre räckvidd med de mindre hjulen. Gäller alla modeller. Ett par mil till på papperet med andra ord.
Okej, då var det ”något annat också” precis som jag misstänkte.

När upptäckte Tesla detta? När ändrades det på hemsidan?
Någongång igår, torsdag kväll var det fortfarande 507km.
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 605
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: Model Y nu 533km istället för 508

Inlägg av flamman »

Ny WLTP uppdaterades igår.
För typ några veckor sedan (minns ej exakt) uppdaterades så att ”uppskattad räckvidd” var högre när man valde 19” Gemini.
Notera att det är 2 olika saker med WLTP och uppskattad räckvidd. (dvs WLTP-siffran högst upp på konfig-sidan ändras inte oavsett om man valt 19” eller 20”)
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Aida
Inlägg: 961
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Model Y nu 533km istället för 508

Inlägg av Aida »

Så sjukt bra om de här ändringarna införs! Jag är riktigt imponerad av hur snabbt Tesla reagerat på kritiken. Med vettig fjädring (och vågar man hoppas på högre maxlast) blir ju Model Y en helt oslagbar bil! Nu ska bara priset ner 100 000 också (drömma får man väl)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Model Y nu 533km istället för 508

Inlägg av Bjelke »

Nicke Nyfiken skrev:
mwest skrev:
Mickep skrev:
De som nyligen (för någon månad sedan) tog leverans blir nog glada att andra fåt längre räckvidd.
Har ju hunnit nyttja bilen i ca 6 mån så mår inte jättedåligt över det ändå.
Så är det ju. Ska man vänta till det inte kommer fler uppdateringar så kan man vänta i evigheter när man ska köpa en Tesla.

Samtidigt så sitter jag själv och väntar på att det ska börja levereras Model Y från Tyskland med 4680-batterier. :lol:
Jag beställde en Model Y för flera år sedan och blev erbjuden leverans i slutet av Augusti men tackade nej.

Nu ångrar jag att jag inte tog leverans i Augusti och istället beställt en ny när bilarna från Tyskland med 4680 kommer. :|
Visst kan det bli lite lustigt att vänta på uppdateringar hela tiden, men att vänta på en bil från den första
fabriken i Europa tycker jag ändå är ganska försvarbart och relevant iaf :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
big-olle
Teslaägare
Inlägg: 135
Blev medlem: 18 nov 2016 20:20
Ort: Dalby

Re: Model Y nu 533km istället för 508

Inlägg av big-olle »

Det enda jag irriterar mig på bilen är just fjädringen. Gillar hårdheten på de flesta sätt, men den är väldigt skumpig(alla små vibrationer i vägen fortplantar sig) på all väg över 70 km/h.
Jag kan tänka mig att byta om detta blir officiellt. Räckvidden räcker mer än väl för mig som den är nu.

Någon annan som också känner skumpigheten? Lite som att när du väl märkt den är det svårt att omärka den.
Ägare av en Tesla model Y LR, midnight silver metallic, 20 tum fälg
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3584
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Model Y nu 533km istället för 508

Inlägg av AAKEE »

Uppdateringen är nog att MY nu får det större LG-batteriet(5L 78.8kWh Full pack when new) istället för det första(”5C” 74.5kWh).

(Det nya större LG-batteriet är alltså inte 82kWh.)
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Model Y nu 533km istället för 508

Inlägg av mikebike »

AAKEE skrev:
Uppdateringen är nog att MY nu får det större LG-batteriet(5L 78.8kWh Full pack when new) istället för det första(”5C” 74.5kWh).

(Det nya större LG-batteriet är alltså inte 82kWh.)
Det nuvarande batteriet har fått kritik för låg laddeffekt, men man skall kanske inte hoppas på någon radikal förbättring?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Model Y nu 533km istället för 508

Inlägg av Dexter86 »

mikebike skrev:
AAKEE skrev:
Uppdateringen är nog att MY nu får det större LG-batteriet(5L 78.8kWh Full pack when new) istället för det första(”5C” 74.5kWh).

(Det nya större LG-batteriet är alltså inte 82kWh.)
Det nuvarande batteriet har fått kritik för låg laddeffekt, men man skall kanske inte hoppas på någon radikal förbättring?
Vem vet, dom kanske skruvar på kranarna efter 1-1.5år när dom fått in lite data osv
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3584
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Model Y nu 533km istället för 508

Inlägg av AAKEE »

mikebike skrev:
AAKEE skrev:
Uppdateringen är nog att MY nu får det större LG-batteriet(5L 78.8kWh Full pack when new) istället för det första(”5C” 74.5kWh).

(Det nya större LG-batteriet är alltså inte 82kWh.)
Det nuvarande batteriet har fått kritik för låg laddeffekt, men man skall kanske inte hoppas på någon radikal förbättring?
Jag tyckte en halvbekant på ett annat forum hade mätt till sig en förbättring i någon mjukvara kring jul, dock inte Panasonic-hastigheter :mrgreen: men bättre än innan.

Jag tror personligen fem-tio minuter mer laddtid inte är avgörande. Det är väl bra om det går fort med inte livsviktigt.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Model Y nu 533km istället för 508

Inlägg av mikebike »

AAKEE skrev:
mikebike skrev:
AAKEE skrev:
Uppdateringen är nog att MY nu får det större LG-batteriet(5L 78.8kWh Full pack when new) istället för det första(”5C” 74.5kWh).

(Det nya större LG-batteriet är alltså inte 82kWh.)
Det nuvarande batteriet har fått kritik för låg laddeffekt, men man skall kanske inte hoppas på någon radikal förbättring?
Jag tyckte en halvbekant på ett annat forum hade mätt till sig en förbättring i någon mjukvara kring jul, dock inte Panasonic-hastigheter :mrgreen: men bättre än innan.

Jag tror personligen fem-tio minuter mer laddtid inte är avgörande. Det är väl bra om det går fort med inte livsviktigt.
Ingen deal breaker, men det är ju aldrig kul att byta ned sig. Tidigare var både räckvidd och laddhastighet sämre än hos min Model 3, men nu är räckvidden nästan samma (min har 580 km WLTP).
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
ReNewAble
Teslaägare
Inlägg: 391
Blev medlem: 08 feb 2020 08:25
Ort: Malmö

Re: Model Y nu 533km istället för 508

Inlägg av ReNewAble »

Frågan är om det verkligen är en batteriändring eller om Tesla nu bara har gjort ett ordentligt WLTP-test? Tidigare var det 507 km för LR oavsett hjulkonfiguration och det talet var märkligt lågt. Bilarna de sålde i Hong Kong som också använder WLTP var specade på 542 km för 20” (säljs ej med Gemini).

Ser man till Hong Kong nu så står det fortfarande 542 km där - de uppdaterar väl knappast batteriet bara för EU?

Jämför jag min 2020 Model 3 och min Model Y så visar de ungefär samma räckvidd vid batteriet då de var nya, ca 500 km. Då var min Model 3 specad med 560 km WLTP.

Vi får se vad batterivarienten på bilarna säger men jag är inte helt övertygad att det är uppgraderat.
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3584
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Model Y nu 533km istället för 508

Inlägg av AAKEE »

ReNewAble skrev:
Frågan är om det verkligen är en batteriändring
Det är en batteriändring, och det
Här var det LG’s mindre som på pappret är 74.5 men presenterar cirka 75kWh i testerna som det ser ut mot det större som är på 78.8kWh.

78.8/75 x 507= 532.7km

Gemini ökar från 547 till 565km.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Melon Must
Inlägg: 209
Blev medlem: 19 apr 2021 20:35

Re: Model Y nu 533km istället för 508

Inlägg av Melon Must »

Är det en annan laddkurva på det större batteriet? Är det bara inte bara lite större?
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3584
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Model Y nu 533km istället för 508

Inlägg av AAKEE »

Melon Must skrev:
Är det en annan laddkurva på det större batteriet? Är det bara inte bara lite större?
De tester vi sett är att det är liknande beteende dvs lite slöare än Panasonics.
Tesla har skruvat upp farten lite just före jul på det mindre LG-batteriet( enligt tester på ett tyskt forum). Med lite tur justeras bgge upp när tesla har mer erfarenhet av LG-batterierna.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Model Y nu 533km istället för 508

Inlägg av Gustafsson »

Mickep skrev:
De som nyligen (för någon månad sedan) tog leverans blir nog glada att andra fåt längre räckvidd.
Var likadant när modell S90 ersatte S85. Samma när 100 D och senare LR och LR+ kom.
Måste väl vara så, samma utveckling som med mobiltelefoner å datorer (och ICE bilar med) för den delen.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
DrSnuggles
Inlägg: 30
Blev medlem: 24 okt 2021 18:36

Re: Model Y nu 533km istället för 508

Inlägg av DrSnuggles »

Ok, så om du nu är så att det är nytt batteri med LFP istället för NCA celler, vilken betydelse har det? Läste någonstans att LFP har bättre livslängd, fler lsddcykler och kan/ska laddas till 100%, det låter ju bra. Men läste också att de har sämre performance, på vilket sätt menas då? Någon som vet?
Användarvisningsbild
yps
Teslaägare
Inlägg: 226
Blev medlem: 19 maj 2018 09:31

Re: Model Y nu 533km istället för 508

Inlägg av yps »

DrSnuggles skrev:
Ok, så om du nu är så att det är nytt batteri med LFP istället för NCA celler, vilken betydelse har det? Läste någonstans att LFP har bättre livslängd, fler lsddcykler och kan/ska laddas till 100%, det låter ju bra. Men läste också att de har sämre performance, på vilket sätt menas då? Någon som vet?
LGs nya är NCMA: viewtopic.php?f=8&t=25402
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3584
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Model Y nu 533km istället för 508

Inlägg av AAKEE »

DrSnuggles skrev:
Ok, så om du nu är så att det är nytt batteri med LFP istället för NCA celler, vilken betydelse har det? Läste någonstans att LFP har bättre livslängd, fler lsddcykler och kan/ska laddas till 100%, det låter ju bra. Men läste också att de har sämre performance, på vilket sätt menas då? Någon som vet?
Ungefär som YPS säger: Det nya batteriet är LG’s lite större NMC. ( NCMA torde komma längre fram och är lovade att ge ordentligt mer kapacitet, i praktiken slå NCA enligt reklamen. Den aktuella LG-accen är 4% mindre än teslas motsvarande NCA.)


Inom överskådlöig framtid kommer inte LR-bilar ha LFP-batterier, för det ryms inte. Skulle man konstruera bilen så det ryms skulle en LR-bil bli orimligt tung. En model 3 med 55/60 kWh LFP-batterier är fylld till samma volym med LFP-batterier som en LR på 82kWh är med NCA. Det är möjligt att man kommer kunna öka LFP ytterligare lite när det gäller energidensitet men det finns en teoretisk gräns man närmar sig(minns inte datat där exakt).

Alltså: LFP = SR, eller motsvarande tills annat sägs. LR= NCA, NMC och troligen NCMA också.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Model Y nu 533km istället för 508

Inlägg av Maw »

AAKEE skrev:
DrSnuggles skrev:
Ok, så om du nu är så att det är nytt batteri med LFP istället för NCA celler, vilken betydelse har det? Läste någonstans att LFP har bättre livslängd, fler lsddcykler och kan/ska laddas till 100%, det låter ju bra. Men läste också att de har sämre performance, på vilket sätt menas då? Någon som vet?
Ungefär som YPS säger: Det nya batteriet är LG’s lite större NMC. ( NCMA torde komma längre fram och är lovade att ge ordentligt mer kapacitet, i praktiken slå NCA enligt reklamen. Den aktuella LG-accen är 4% mindre än teslas motsvarande NCA.)


Inom överskådlöig framtid kommer inte LR-bilar ha LFP-batterier, för det ryms inte. Skulle man konstruera bilen så det ryms skulle en LR-bil bli orimligt tung. En model 3 med 55/60 kWh LFP-batterier är fylld till samma volym med LFP-batterier som en LR på 82kWh är med NCA. Det är möjligt att man kommer kunna öka LFP ytterligare lite när det gäller energidensitet men det finns en teoretisk gräns man närmar sig(minns inte datat där exakt).

Alltså: LFP = SR, eller motsvarande tills annat sägs. LR= NCA, NMC och troligen NCMA också.
Har det levererats några bilar med NCMA ännu? Teslor? Hummer?
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3584
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Model Y nu 533km istället för 508

Inlägg av AAKEE »

Maw skrev:
Har det levererats några bilar med NCMA ännu? Teslor? Hummer?
Det skulle kunna vara så att jag har fel och LG’s nya är NCMA, mht en del artiklar från i somras. Fast det ser inte ut att stämma m.ht hur kapaciteten på cellerna blev.

Flera artiklar påstod i somras att Tesla skulle värja använda NCMA efter sommaren -21.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
tslaqqq
Inlägg: 541
Blev medlem: 13 sep 2021 15:55

Re: Model Y nu 533km istället för 508

Inlägg av tslaqqq »

Visar sig att detta faktiskt finns i VIN numret, något som vissa VIN decoders visar o några inte

Digit 7: Type of drive train
E = Lithium Ion Battery – Electric (NMC)
F = Lithium Iron Phosphate Battery (LFP)
H = Lithium Ion Battery- High Capacity (NMC)
S = Lithium Ion Battery – Standard (NMC)
V = Lithium Ion Battery – Ultra High Capacity (NMC)

Om det stämmer och inte är påhittat vill säga
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3584
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Model Y nu 533km istället för 508

Inlägg av AAKEE »

tslaqqq skrev:
Visar sig att detta faktiskt finns i VIN numret, något som vissa VIN decoders visar o några inte

Digit 7: Type of drive train
E = Lithium Ion Battery – Electric (NMC)
F = Lithium Iron Phosphate Battery (LFP)
H = Lithium Ion Battery- High Capacity (NMC)
S = Lithium Ion Battery – Standard (NMC)
V = Lithium Ion Battery – Ultra High Capacity (NMC)

Om det stämmer och inte är påhittat vill säga
Det har varit fram tom 2021:

E = Lithium Ion, dvs NCA, NMC
F = Lithium Iron, dvs LFP

Din lista har en kraftig, flaw; Teslas/Panasonics egen batterityp, NCA står inte med. Jag är lite skeptisk till listan mht det men har sett att man skulle ändra i chassienummret runt batterityp.

Tesla/Panasonic torde inte frångå NCA i närtid…
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
CoLa
Inlägg: 11
Blev medlem: 21 sep 2021 09:18

Re: Model Y nu 533km istället för 508

Inlägg av CoLa »

Fick nyligen SMS från Tesla att dom uppgraderat räckvidden på min beställda Model Y :)
Har beställt med 19” så det borde bli 56,5 mil (wltp)
Gjorde beställningen 2/1-22
8514DE18-17EF-4E39-B9EF-6FD129F77065.jpeg
Användarvisningsbild
The Gentleman
Teslaägare
Inlägg: 29
Blev medlem: 16 dec 2021 09:28

Re: Model Y nu 533km istället för 508

Inlägg av The Gentleman »

CoLa skrev:
Fick nyligen SMS från Tesla att dom uppgraderat räckvidden på min beställda Model Y :)
Har beställt med 19” så det borde bli 56,5 mil (wltp)
Gjorde beställningen 2/1-22
Fick också detta alldeles nyss. Beställde 1/1.
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Model Y nu 533km istället för 508

Inlägg av Dexter86 »

The Gentleman skrev:
CoLa skrev:
Fick nyligen SMS från Tesla att dom uppgraderat räckvidden på min beställda Model Y :)
Har beställt med 19” så det borde bli 56,5 mil (wltp)
Gjorde beställningen 2/1-22
Fick också detta alldeles nyss. Beställde 1/1.
D lugnt, ni behöver inte tacka mig ;)
Skriv svar