Model y taxi

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Kurthunter
Inlägg: 3
Blev medlem: 16 jan 2022 19:18

Model y taxi

Inlägg av Kurthunter »

Hej.
Funderade på att ha en model y som taxi.
Vad är eran erfarenhet angående räckvidd på vintern uppe i norrland när det är tex -30 grader?
Jag kör åtminstonde 40 mil per dag och det måste fungera så man inte får en kund och sen måste den vänta 1 timma eller något för man ska ladda bilen.
Tack på förhand
roffe_s
elbilist
Inlägg: 622
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Model y taxi

Inlägg av roffe_s »

I vilken kommun kör Du? Är det mest E4/Landsväg/skolskjuts? Är det mycket flygtaxi och finns snabbladdare i stan eller vid t ex flygplats?

Jag bor i Piteå och kör en bil med sannolikt lite högre konsumtion än MY. Min bil har WLTP 43-ish mil och jag räknar med 25 mil längs E4 i riktigt kallt/moddigt/dåligt vinterväder. Alltså knappt 60% av WLTP. Samma procentsiffra med MYs 53 mil i WLTP ger drygt 30 mil när vädret är som mest uselt. Det innebär att Du de dagarna behöver fylla på med 25-30 kWh vilket tar drygt 30 minuter på en 50kW-laddare, hälften på en 150kW. De flesta av årets dagar klarar Du sannolikt 40 mil men då är nog batteriet rätt tomt vid dagens slut.

Observera att detta är värsta-fallsituationer, det blir genast bättre om Du kör lite stadstrafik och 70-väg under dagen. Men en varm bil är ju skönt, jag skulle i alla fall se till att ladda under lunchen eller vid taxistationen, om så bara på en 11kW laddare.

Användare BrooklynS här på forumet finns i Luleå och har nog närapå 10 000 mil i sin M3 vid det här laget, han kan säkert vara behjälplig med mer specifik Tesla-info.

Lycka till med Ditt val!
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Kurthunter
Inlägg: 3
Blev medlem: 16 jan 2022 19:18

Re: Model y taxi

Inlägg av Kurthunter »

Hej och tack för svar.
Det är i vindelns kommun.
Kör mest mellan Vindeln och Umeå.
Så snabbladare finns i Umeå. Vet att det finns en i vindeln med men vet inte hur många kw den är på.
Sen är jag väl lite nervös av mig och vill inte bli ståendes så lär nog ladda ganska ofta för att ha marginal.
Men då vet jag lite mer faktiska siffror.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1824
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Model y taxi

Inlägg av BrooklynS »

Taxi innebär sannolikt också att du står en del och väntar. Fördelen är att du då kan sätta i sladden och alltid ha full tank… Mellan Umeå och Vindeln kan du nog åka några gånger även när det är -30 men det första man lär sig som elbilsägare är att inte köra tomt och sedan ladda som man gör med fossilbilar. Man kör och sedan laddar man fem minuter när man ändå hade tid över. Om du kör till flygplatsen så passerar du Supercharger och då stannar du till fem minuter varje gång så kan du åka oändligt antal gånger…

Skippa småladdarna, de tar för lång tid. Lycksele öppnar strax, Dorotea, Skellefteå och Övik finns redan. Hemma i Vindeln laddar du hemma/på stationen.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3614
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Model y taxi

Inlägg av jonasl »

Eller stå och budgetladda vid en 11kW-stolpe i varm och skön bil när du väntar. Kostar hälften av Supercharger.

Pratade med en chaufför som körde (egen) Model S i Stockholm för ett gäng år sedan. Nu är det ju inte lika tuffa förhållanden där förstås, men han laddade mycket sällan på stan utan bara hemma över natten.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Kurthunter
Inlägg: 3
Blev medlem: 16 jan 2022 19:18

Re: Model y taxi

Inlägg av Kurthunter »

Tack för feedback!
Eftersom de är taxi på landet så är de inte så ofta man står och hänger och väntar på kunder utan de mesta är förbokade. Men är man inne i Umeå så kan man säkert ta sig 15 minuter att ladda på batteriet även om man vill tillbaka så snabbt man kan.
Men de blir nog en omställning även om jag inte är den som kör tanken snustorr innan jag tankar.
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1278
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Model y taxi

Inlägg av slugger75 »

Det krångligaste kommer nog vara att du behöver berätta för alla passagerare hur de öppnar dörren (utifrån och inifrån).
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3614
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Model y taxi

Inlägg av jonasl »

Kurthunter skrev:
Tack för feedback!
Eftersom de är taxi på landet så är de inte så ofta man står och hänger och väntar på kunder utan de mesta är förbokade. Men är man inne i Umeå så kan man säkert ta sig 15 minuter att ladda på batteriet även om man vill tillbaka så snabbt man kan.
Men de blir nog en omställning även om jag inte är den som kör tanken snustorr innan jag tankar.
Du kommer lära dig. På en 11kW-stolpe får kan du räkna med att få ungefär 5 mil på en timme. Inget du gör primärt för att fylla på utan snarare för att du har dötid att utnyttja. Superchargers mer men inte full fart i alla lägen - att åka och ladda på en sådan på morgonen med kallt halvfullt batteri är fel strategi, högst fart får du med nästan tomt och varmkört batteri.

Bra med planerade körningar ändå, det ger dig goda förutsättningar för att fixa det utmärkt!
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Hammar
Inlägg: 493
Blev medlem: 03 feb 2015 01:35
Ort: Kalmar

Re: Model y taxi

Inlägg av Hammar »

Kolla med Tesla om det är ok att ladda på SuC om du har den som taxi. Va en del problem i Stockholmsområdet för ett par år sedan, så Tesla byggde stolpar för endast taxi ute vid Arlanda, och begränsade användningen av SuC för kommersiell trafik.
Hur länge kan du vara utan bilen? Va väl något taxiföretag uppe i Norrland som skulle sälja sina Teslor, för det tog så lång tid att få tag på reservdelar. Nu har du ju SC i Umeå, så du behöver ju inte åka till Stockholm med bilen i fall det blir något problem.
Skriv svar