Hur tålig är lacken på shangai-MY?

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

arvidarvidarvid
Inlägg: 1
Blev medlem: 17 jan 2022 11:14

Hur tålig är lacken på shangai-MY?

Inlägg av arvidarvidarvid »

Går i tankarna att beställa en MY och hittade den här tråden med det här svaret:
Screenshot 2022-01-17 102406.png
Är det så illa på de europeiska modellerna som det här låter? Även om jag kommer orka vara ambitiös med tvätt och skötsel i början så skulle jag ju vilja ha en bil som klarar en borst-tvätt nu och då när det krisar.

Hur upplever ni tåligheten på lacken?
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Hur tålig är lacken på shangai-MY?

Inlägg av themax »

Jag har en svart Freemont-3 från 2019, känd som den Tesla med sämsta lacken. Jag gjorde lackförsegling på den direkt (de svor över hur svårt det var på grund av lackens dåliga kvalitet) men jag maskintvättar min bil idag utan problem. Visst kan det bli tvättrepor om man skärskådar bilen, men de försvinner när jag gör min årliga uppdatering av lackskyddet.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
Smygisen
Teslaägare
Inlägg: 99
Blev medlem: 05 jul 2021 20:17

Re: Hur tålig är lacken på shangai-MY?

Inlägg av Smygisen »

Jag kan inte sägs någonting gällande kvaliteten på lacken då jag saknar kunskap om det, men i jämförelse med min Mercedes C klass så får min MY betydligt fler stenskott.
Jag la inte på någon PPF på någon av bilarna, men ångrar mig gällande Teslan.

Kanske är en slump, men känslan är iaf att den är känsligare för stenskott.
I övrigt nöjd med min bil med undantag för helljusautomatiken som är katadtrof, och torkarautomatiken som har mer att önska.
Skriv svar