Funderingar på Model Y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Tollow
Teslaägare
Inlägg: 16
Blev medlem: 17 jan 2022 12:25

Funderingar på Model Y

Inlägg av Tollow »

Hej, jag är "ny" här på forumet, eller ja, man har väll varit oreggad läsare men nu tänkte jag skriva lite med er.

Sitter idag på en Enyaq 80x, generellt nöjd. Men har fått ha den inne på verkstad nu snart 5 ggr sedan jag fick den i september. Så jag tänkte jag ska försöka bli av med den nu när bonusen kommer :)
Och saken är den, att jag valde mellan en model y och enyaq innan jag köpte enyaq, av den anledningen att "de kan bygga bilar" men ack så fel jag hade.

Men iaf!

Jag har nog sett alla youtube videos om Model Y, och alla verkar vara av samma mening, att fjädringen är för styv. Jag funderar på vanliga LR.

- Hur tycker ni att fjädringen är?
- Vad får man med när man hämtar ut bilen i laddvägg? (på skodan fick man endast en typ 2 sladd)
- Och hur har ni upplevt kvaliten på de som levererats? Är de bra?

Mvh Tollow
Användarvisningsbild
Thed75
Teslaägare
Inlägg: 279
Blev medlem: 05 jul 2021 11:38

Re: Funderingar på Model Y

Inlägg av Thed75 »

Vi väljer mellan y och enyaq. Vad är det som inte fungerat på skodan?
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3588
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Funderingar på Model Y

Inlägg av jonasl »

Jag väntar själv på en Y, kör Model 3 nu.

Nyare 3/Y har bra kvalitetskänsla i inredningen. Bilarna levereras med både 220v 1-fas Shuko (16A med blå CEE-kontakt som kan köpas till, annars max 13A men det är sällan tillrådigt. Går att ställa i bil eller app.) och med Typ2-kabel för publik laddning.

Jag laddar f.n. enfas 10A via CEE-kontakt och det går bra men ser fram mot installering av 3-fas-boxar hemma.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Tollow
Teslaägare
Inlägg: 16
Blev medlem: 17 jan 2022 12:25

Re: Funderingar på Model Y

Inlägg av Tollow »

Thed75 skrev:
Vi väljer mellan y och enyaq. Vad är det som inte fungerat på skodan?
Enyaq är en bra elbil, missta mig inte. Men saker stör en, som att ACn ibland blåser askallt för "det blev för varmt i kupen", Appen har över jul legat nere i 1 vecka (ingen värme i bilen om man inte går ut och fixar det manuellt). Sen har jag haft problem med passform på dörrar, interiörsknappar med touch som inte funkat samt en lykta bak som släpt in väta. Den sistnämda fick jag skälla på verkstaden innan de fixade. Annars går den bra och mjukt. Men det är också de med laddning. Navigatorn räknar inte ut var du ska ladda så det är en gissningslek. Och ska man ladda på Ionity så trängsman med BMW, Audi, WV, Huyundai, KIA och nu också MG.... Mendans man ser SC nästan alltid lediga...
jonasl skrev:
Jag väntar själv på en Y, kör Model 3 nu.

Nyare 3/Y har bra kvalitetskänsla i inredningen. Bilarna levereras med både 220v 1-fas Shuko (16A med blå CEE-kontakt som kan köpas till, annars max 13A men det är sällan tillrådigt. Går att ställa i bil eller app.) och med Typ2-kabel för publik laddning.

Jag laddar f.n. enfas 10A via CEE-kontakt och det går bra men ser fram mot installering av 3-fas-boxar hemma.
Jag har hemmaladdare på 3fas 11kw, så där är jag förbredd. tack för svar om vad som ingår.
Får man fråga vad du har beställt för modell? LR eller P? 19" eller 20"? eller 21".
Användarvisningsbild
Narnell
Teslaägare
Inlägg: 49
Blev medlem: 25 okt 2021 16:43

Re: Funderingar på Model Y

Inlägg av Narnell »

Jag har bara kört vår MY LR sedan 4 december, men har bara stortrivts med den hittills. Vi hade ingen erfarenhet alls av elbil tidigare, så allt var nytt. Men man har ju lite känslan av att man kör en Apple-dator med hjul med tanke på att all data och uppdateringar mm. Men kul är det!

Fjädringen kanske är lite styv, iaf när jag jämför med vår tidigare Ford S-Max.Men å andra sidan är MY en mycket sportigare bil samt att tyngden ligger mer mot marken vilken gör att den tydligen har mycket svårt att volta. Vilket ju är toppen ur en säkerhetssynpunkt!

MY sväljer ju också en hel den bagage både i frunken och i det undre bagageutrymmet vilket är toppen. Tänk på att om du ska skaffa en bagagematta till bagageutrymmet så ska du välja en som kan dela sig på mitten så att du kan vika upp den utan problem när du ska ha saker från det undre bagageutrymmet.

Vi funderade också på Enyaq först men med den extrautrustning vi ville ha så blev det inte så mkt dyrare med MY.

Lycka till i ditt beslut!
Användarvisningsbild
ReNewAble
Teslaägare
Inlägg: 391
Blev medlem: 08 feb 2020 08:25
Ort: Malmö

Re: Funderingar på Model Y

Inlägg av ReNewAble »

Har Model Y och även en Model 3. Tycker inte att fjädringen på Yn är obehagligt hård - då har vi ändå grusväg in till fastigheten. Visst finns det bilar med högre fjädringskomfort men det är inget som jag stör mig på.

Man får med en enfas Schuko mobil laddare (kan kompletteras med blå 16A enfas CEE plugg för att köra 3,7kW) samt en Typ 2 kabel på 4-5 meter.
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7482
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Funderingar på Model Y

Inlägg av mikebike »

ReNewAble skrev:
Har Model Y och även en Model 3. Tycker inte att fjädringen på Yn är obehagligt hård - då har vi ändå grusväg in till fastigheten. Visst finns det bilar med högre fjädringskomfort men det är inget som jag stör mig på.

Man får med en enfas Schuko mobil laddare (kan kompletteras med blå 16A enfas CEE plugg för att köra 3,7kW) samt en Typ 2 kabel på 4-5 meter.
Jag hade hoppats att MY skulle vara väsentligt mjukare än M3, men så är uppenbarligen inte fallet. Inte än i alla fall.
Jag har bara kört MY en halvtimme på asfalt, och över farthindren i MoS. Jag tyckte inte att den kändes hårdare än M3 ute på vägarna, men bakvagnen kändes "studsig" över farthindren i MoS.

Hur upplever du skillnaderna mellan MY och M3?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Tollow
Teslaägare
Inlägg: 16
Blev medlem: 17 jan 2022 12:25

Re: Funderingar på Model Y

Inlägg av Tollow »

Hej igen och tack för alla svar :) Jag har kollat en del på youtube, men ska även boka en provkörning när jag ska passera Stockholm snart (Jag bor på Norrlands Hawaii). Och allt ser bra ut och så.
Men nu blir detta kanske lite offtopic här men....

- Hur är det med service/reperationer när man inte har en verkstad i byn?
- Ska man ta estimerad leveranstid från Teslas hemsida med en näve salt? (För att skoda försenade min bil i 5 månader så kommer min bonus betalas ut i april/maj.) och enl de nya reglerna (som inte är klubbade änn men kanske blir så) så ska elbilar som kostar över 700k inte få bonus och detta ska enl media gälla från 1 juni. Då har man 30 dagar på sig att regga bilen för att få bilen xD

Mvh Tollow
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7482
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Funderingar på Model Y

Inlägg av mikebike »

Tollow skrev:
Hej igen och tack för alla svar :) Jag har kollat en del på youtube, men ska även boka en provkörning när jag ska passera Stockholm snart (Jag bor på Norrlands Hawaii). Och allt ser bra ut och så.
Men nu blir detta kanske lite offtopic här men....

- Hur är det med service/reperationer när man inte har en verkstad i byn?
- Ska man ta estimerad leveranstid från Teslas hemsida med en näve salt? (För att skoda försenade min bil i 5 månader så kommer min bonus betalas ut i april/maj.) och enl de nya reglerna (som inte är klubbade änn men kanske blir så) så ska elbilar som kostar över 700k inte få bonus och detta ska enl media gälla från 1 juni. Då har man 30 dagar på sig att regga bilen för att få bilen xD

Mvh Tollow
Service finns i Umeå och sedan finns Mobile Service, dock har jag aldrig fått något sådant besök.
Tesla brukar leverera sista sex veckorna i varje kvartal och det försöker de verkligen klara av. D.v.s. min bil har estimerad leveranstid "februari", men det kan bli slutet av mars också. Fast knappast april.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
tslaqqq
Inlägg: 541
Blev medlem: 13 sep 2021 15:55

Re: Funderingar på Model Y

Inlägg av tslaqqq »

Bytt från en M3 2019 till en MY 2021 i slutet av förra året och det är enorm skillnad i det mesta (till det bättre) - visst fjädringen är hård men det är nog inte helt otippat för att bilen också väger mycket mer än en M3 så det behövs nog kan man tänka sig.
Ganska stötigt av o till (beroende på däcktryck) när man åker runt på Öst-Berlins gator 1979 (förlåt Stockholm 2022) men det är väl det enda som man kan fundera på av o till.
Kvalitén är milsvid bättre än 2019 modellen jag hade, kineserna kan sin sak och Tesla har säkerligen även förbättrat sin Fremont fabrik till samma kvalitet vid det här laget.
tesla newbie
Inlägg: 500
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Funderingar på Model Y

Inlägg av tesla newbie »

Har kört Model Y sedan början på oktober -21. Kommer närmast från en BMW X3 2015. Jag tycker fjädringen är helt ok, även över fartguppen i MoS :-). Är framförallt dämpningen som är ganska abrupt, som att man vill vara säker på att bilen inte kommer gunga :-). Gillar man lite gungig fjädring så är Model Y helt fel bil. Överlag så är den inte hårdare än min förra X3:a och köregenskapsmässigt är MY överlägsen BMW:n. Så allt beror på vad man jämför med. Om jag jämför med de bilar vi har i familjen så är Model Y bekvämare än en 2017 BMW 118i M-sport, men hårdare än en 2009 MB E 350 GCI :-).
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7482
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Funderingar på Model Y

Inlägg av mikebike »

tesla newbie skrev:
Har kört Model Y sedan början på oktober -21. Kommer närmast från en BMW X3 2015. Jag tycker fjädringen är helt ok, även över fartguppen i MoS :-). Är framförallt dämpningen som är ganska abrupt, som att man vill vara säker på att bilen inte kommer gunga :-). Gillar man lite gungig fjädring så är Model Y helt fel bil. Överlag så är den inte hårdare än min förra X3:a och köregenskapsmässigt är MY överlägsen BMW:n. Så allt beror på vad man jämför med. Om jag jämför med de bilar vi har i familjen så är Model Y bekvämare än en 2017 BMW 118i M-sport, men hårdare än en 2009 MB E 350 GCI :-).
Även Teknikens Värld är inne på att det är dämparna snarare än fjädrarna som är för hårda.
Skall man hoppas på eftermarknadsdämpare kanske?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
sandberg80
Inlägg: 62
Blev medlem: 27 jan 2020 11:40

Re: Funderingar på Model Y

Inlägg av sandberg80 »

Jag kommer också från Enyaq som jag ska sälja när jag får bonusen för att byta mot Model Y. I alla fall är tanken så, jag har beställt men ska provköra i helgen bara för att 100%-igt bestämma mig.

Jag har å andra sidan haft noll problem med Enayqen och det är en bra bil, känns som en avsevärt mycket bättre bil än ID.4, men stör mig ändå så pass mycket på mjukvaran när jag kommer från Model 3.


Sen svider det lite att Model Y fortfarande har problem som Tesla fortfarande inte fixat....såsom.
- Elektrisk dragkrok
- Fungerade helljus
- Fungerade regnsensor.
Model 3 LR AWD Vit 2020 (Såld)
Skoda Enyaq 2021 (såld)
Model Y LR AWD (Levererad 18/2 2022)
Användarvisningsbild
marklubb
Teslaägare
Inlägg: 56
Blev medlem: 18 dec 2021 23:09

Re: Funderingar på Model Y

Inlägg av marklubb »

sandberg80 skrev:
Jag kommer också från Enyaq som jag ska sälja när jag får bonusen för att byta mot Model Y. I alla fall är tanken så, jag har beställt men ska provköra i helgen bara för att 100%-igt bestämma mig.

Jag har å andra sidan haft noll problem med Enayqen och det är en bra bil, känns som en avsevärt mycket bättre bil än ID.4, men stör mig ändå så pass mycket på mjukvaran när jag kommer från Model 3.


Sen svider det lite att Model Y fortfarande har problem som Tesla fortfarande inte fixat....såsom.
- Elektrisk dragkrok
- Fungerade helljus
- Fungerade regnsensor.
Jag tycker att automatiska helljuset funkar mycket bättre efter senaste uppgraderingen, skulle bara vilja att helljuset tändes lite snabbare efter mötande bil. Avbländningen har funkat bra nu. Tycker överhuvudtaget att ljusen är mycket bra, mycket bättre än på min gamla V70 som redan hade rätt bra ljus. Jag verkar förresten ha fått matrixljusen på min Y (producerat i oktober), har alla MIC Y det?
Användarvisningsbild
Mr S
Teslaägare
Inlägg: 216
Blev medlem: 29 jul 2018 14:45

Re: Funderingar på Model Y

Inlägg av Mr S »

Jag körde 20 mil i mörker igår på motorväg och landsväg med 2021.44.30.7 och helljusautomatiken fungerade perfekt vid avbländning men någon gång lite sent vid på igen efter mötet.
Tesla Model Y Long Range
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
Användarvisningsbild
Tollow
Teslaägare
Inlägg: 16
Blev medlem: 17 jan 2022 12:25

Re: Funderingar på Model Y

Inlägg av Tollow »

sandberg80 skrev:
Jag kommer också från Enyaq som jag ska sälja när jag får bonusen för att byta mot Model Y. I alla fall är tanken så, jag har beställt men ska provköra i helgen bara för att 100%-igt bestämma mig.

Jag har å andra sidan haft noll problem med Enayqen och det är en bra bil, känns som en avsevärt mycket bättre bil än ID.4, men stör mig ändå så pass mycket på mjukvaran när jag kommer från Model 3.


Sen svider det lite att Model Y fortfarande har problem som Tesla fortfarande inte fixat....såsom.
- Elektrisk dragkrok
- Fungerade helljus
- Fungerade regnsensor.
Det är lite därför jag också kollar emot MY, det ska komma uppdateringar till Enyaq men inget händer och ingen vet något. Så nu skiter jag i det :)
Har du fått något pris på din bil än? Känns som Enyaq är ganska eftertracktad...
Helljuset är bra på Enyaq, men det är säkert samma problem med alla när en lastbil kommer i motsattriktning, att lysena syns sist...


Jag ska provköra en MY i Stockholm v.6 så får se vad man tycker.
Är det något speciellt man ska tänka på? Verkar ju va korta tider man får låna bilen...
Förrut när jag lånade Enyaq så lånade jag över en helg, men då va allt med Eldrift helt nytt och underbart, nu kan man iaf jämföra samma biltyp.
Ska väll tillägga att jag aldrig suttit eller kört en Tesla förrut.

Mvh Tollow
Användarvisningsbild
ReNewAble
Teslaägare
Inlägg: 391
Blev medlem: 08 feb 2020 08:25
Ort: Malmö

Re: Funderingar på Model Y

Inlägg av ReNewAble »

mikebike skrev:
ReNewAble skrev:
Har Model Y och även en Model 3. Tycker inte att fjädringen på Yn är obehagligt hård - då har vi ändå grusväg in till fastigheten. Visst finns det bilar med högre fjädringskomfort men det är inget som jag stör mig på.

Man får med en enfas Schuko mobil laddare (kan kompletteras med blå 16A enfas CEE plugg för att köra 3,7kW) samt en Typ 2 kabel på 4-5 meter.
Jag hade hoppats att MY skulle vara väsentligt mjukare än M3, men så är uppenbarligen inte fallet. Inte än i alla fall.
Jag har bara kört MY en halvtimme på asfalt, och över farthindren i MoS. Jag tyckte inte att den kändes hårdare än M3 ute på vägarna, men bakvagnen kändes "studsig" över farthindren i MoS.

Hur upplever du skillnaderna mellan MY och M3?
Model 3 ligger klart stabilare på vägen än Model Y. Är inte så orolig i styrningen som Y som är mer nervös. Sen känns Model Y mycket gedignare byggd än min Model 3 från Fremont.
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
sandberg80
Inlägg: 62
Blev medlem: 27 jan 2020 11:40

Re: Funderingar på Model Y

Inlägg av sandberg80 »

Tollow skrev:
sandberg80 skrev:
Jag kommer också från Enyaq som jag ska sälja när jag får bonusen för att byta mot Model Y. I alla fall är tanken så, jag har beställt men ska provköra i helgen bara för att 100%-igt bestämma mig.

Jag har å andra sidan haft noll problem med Enayqen och det är en bra bil, känns som en avsevärt mycket bättre bil än ID.4, men stör mig ändå så pass mycket på mjukvaran när jag kommer från Model 3.


Sen svider det lite att Model Y fortfarande har problem som Tesla fortfarande inte fixat....såsom.
- Elektrisk dragkrok
- Fungerade helljus
- Fungerade regnsensor.
Det är lite därför jag också kollar emot MY, det ska komma uppdateringar till Enyaq men inget händer och ingen vet något. Så nu skiter jag i det :)
Har du fått något pris på din bil än? Känns som Enyaq är ganska eftertracktad...
Helljuset är bra på Enyaq, men det är säkert samma problem med alla när en lastbil kommer i motsattriktning, att lysena syns sist...

Mvh Tollow
Nej har inte fått nåt pris ännu, men räknar med att jag kommer få mer än jag köpte den för (bonusen avräknad). "Osäkerheten" i de 70k som nu ska komma igen kommer sannolikt höga andrahansvärdet en del också.
Model 3 LR AWD Vit 2020 (Såld)
Skoda Enyaq 2021 (såld)
Model Y LR AWD (Levererad 18/2 2022)
Användarvisningsbild
Smygisen
Teslaägare
Inlägg: 99
Blev medlem: 05 jul 2021 20:17

Re: Funderingar på Model Y

Inlägg av Smygisen »

marklubb skrev:
sandberg80 skrev:
Jag kommer också från Enyaq som jag ska sälja när jag får bonusen för att byta mot Model Y. I alla fall är tanken så, jag har beställt men ska provköra i helgen bara för att 100%-igt bestämma mig.

Jag har å andra sidan haft noll problem med Enayqen och det är en bra bil, känns som en avsevärt mycket bättre bil än ID.4, men stör mig ändå så pass mycket på mjukvaran när jag kommer från Model 3.


Sen svider det lite att Model Y fortfarande har problem som Tesla fortfarande inte fixat....såsom.
- Elektrisk dragkrok
- Fungerade helljus
- Fungerade regnsensor.
Jag tycker att automatiska helljuset funkar mycket bättre efter senaste uppgraderingen, skulle bara vilja att helljuset tändes lite snabbare efter mötande bil. Avbländningen har funkat bra nu. Tycker överhuvudtaget att ljusen är mycket bra, mycket bättre än på min gamla V70 som redan hade rätt bra ljus. Jag verkar förresten ha fått matrixljusen på min Y (producerat i oktober), har alla MIC Y det?
Ja. Alla MIC MY ska ha matrix-ljusen
Användarvisningsbild
jobe83
Teslaägare
Inlägg: 41
Blev medlem: 15 apr 2014 09:31
Ort: Täby

Re: Funderingar på Model Y

Inlägg av jobe83 »

Tollow skrev:
Jag har nog sett alla youtube videos om Model Y, och alla verkar vara av samma mening, att fjädringen är för styv. Jag funderar på vanliga LR.

- Hur tycker ni att fjädringen är?
- Vad får man med när man hämtar ut bilen i laddvägg? (på skodan fick man endast en typ 2 sladd)
- Och hur har ni upplevt kvaliten på de som levererats? Är de bra?

Mvh Tollow
Fjädring - jämför du med Enyaq så kommer du uppleva den som styv/fast och stötig. Den tar väl ojämneter rätt ok, men kör du på lite grövre asfalt så kommer du känna av det i ratten. Personligen va det inte tillräckligt dåligt för att jag själv skulle välja en Y före en Enyaq eller ID.4. (hos mig föll det på Superchargers, Infotainment, utrymmen, tekniknördig, lekfulhet, obs låg totallastvikt (315kg) men kanske inget problem i praktiken, bara en notis.

Men om du är orolig så måste du verkligen provköra.

Laddning -
1 st Tesla original för laddning i 230v uttag
1 st typ 2 kabel för inkoppling till publika stationer utan sladd.
= Allt man behöver typ

Kvalitet
Som någon skrev, resor bättre än Model 3 gjord i USA.
Fick dock duktigt med kondens i strålkastarna under fjällenresan (Sthlm - Sälen) under jul, som försvann så fort det vart plusgrader. Men tog en bild och service kommer med en Ranger och fixar säger dem.
Tesla Model 3 2019, VW ID.3 2021, Tesla Model Y 2021
Skriv svar