18" fälgar från tredjepart?

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Sjostrom
Inlägg: 2
Blev medlem: 12 jan 2022 15:04

18" fälgar från tredjepart?

Inlägg av Sjostrom »

Hejsan,

Har försökt lusläsa trådar ang. att stoppa dit 18" fälgar på MY LR.

Har förväntad leverans i februari, beställde utan vinterdäckspaketet då jag skulle vilja gå ner en tum till 18", framför allt för komfortens skull.

Konstaterat är att M3 fälgar fungerar, dock något för låg viktklassning, men kanske utan större praktisk betydelse.

Har sett att Megahjul säljer 18" fälgar som ska passa, men vilka svenska firmor säljer 18" som passar?

Har kollat ABS Wheels, vilka inte ger passinngsgaranti på 18". https://www.blocket.se/annons/flera%20p ... nsactional Där borde ju "18x8 ET35 ( passar Performance modellen )" funkar för MY?

Vad har ni köpt som kör tredjeparts 18" fälgar?
Användarvisningsbild
Waymoot
Teslaägare
Inlägg: 69
Blev medlem: 29 nov 2016 12:44
Ort: Kista

Re: 18" fälgar från tredjepart?

Inlägg av Waymoot »

Sjostrom skrev:
Konstaterat är att M3 fälgar fungerar, dock något för låg viktklassning, men kanske utan större praktisk betydelse.
Tesla Model 3 Orginal 18 tums hjulen kan användas, men de är nära gränsen för vad dess viktklassning klarar och man bör inte lasta för tungt bak i bilen.

Referens: https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... ts.189813/
Model Y LR AWD Midnattssilver metallic/svart 19" FSD hämtad 27:e Juni 2022.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5183
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: 18" fälgar från tredjepart?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Waymoot skrev:
Sjostrom skrev:
Konstaterat är att M3 fälgar fungerar, dock något för låg viktklassning, men kanske utan större praktisk betydelse.
Tesla Model 3 Orginal 18 tums hjulen kan användas, men de är nära gränsen för vad dess viktklassning klarar och man bör inte lasta för tungt bak i bilen.

Referens: https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... ts.189813/
Enligt ägaren till en större däck/fälgbutik på nätet som jag pratat med så krävs det 750 kg minimum för Model Y LR. Han ville inte sälja en uppsättning Model 3 fälgar med 730 kg viktgräns till mig för att sätta på Model Y.
Han tyckte jag skulle vända mig till någon annan butik om jag ville ha 18” eftersom han bara hade 19” 20” och 21” med godkänd viktgräns till Model Y. Han gav ett klart seriöst intryck.

Model 3 aerohjulen har 700 kg viktgräns. Totalt 200 kg under minimum laglig viktgräns tycker jag är lite för mycket för att chansa med, även om det troligen inte är någon fara.

Kollar man på Megahjuls sida (som nog är störst i norden på fälgar till Tesla) så har de fälgar från 690 kg och uppåt till Model 3 och dessa passar rent mekaniskt även på Model Y, men deras sortiment av fälgar till Model Y har en viktgräns på 750 kg och uppåt.

Tror man ska tänka mer än en gång innan man köper fälgar som inte klarar vikten.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Smygisen
Teslaägare
Inlägg: 99
Blev medlem: 05 jul 2021 20:17

Re: 18" fälgar från tredjepart?

Inlägg av Smygisen »

Sjostrom skrev:
Hejsan,

Har försökt lusläsa trådar ang. att stoppa dit 18" fälgar på MY LR.

Har förväntad leverans i februari, beställde utan vinterdäckspaketet då jag skulle vilja gå ner en tum till 18", framför allt för komfortens skull.

Konstaterat är att M3 fälgar fungerar, dock något för låg viktklassning, men kanske utan större praktisk betydelse.

Har sett att Megahjul säljer 18" fälgar som ska passa, men vilka svenska firmor säljer 18" som passar?

Har kollat ABS Wheels, vilka inte ger passinngsgaranti på 18". https://www.blocket.se/annons/flera%20p ... nsactional Där borde ju "18x8 ET35 ( passar Performance modellen )" funkar för MY?

Vad har ni köpt som kör tredjeparts 18" fälgar?
Nu är ju ABS billiga fälgar och jag har blivit varnat för deras produkter av flertalet däckfirmor, förvisso har jag 19" från ABS på min MY. Nedan 18" passar och ABS har testat dem på MY. Har även ytterliggare en fälg till som dom erbjöd till mig, men måste kolla min mail om du vill veta vilken det var.

Pass upp på viktklassningen dock som flera skriver, jag skulle inte slänga på fälgar från en M3


https://www.abswheels.se/falgar/abs-f8/ ... 560175&p=1
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5183
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: 18" fälgar från tredjepart?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Smygisen skrev:
Nu är ju ABS billiga fälgar och jag har blivit varnat för deras produkter av flertalet däckfirmor, förvisso har jag 19" från ABS på min MY. Nedan 18" passar och ABS har testat dem på MY. Har även ytterliggare en fälg till som dom erbjöd till mig, men måste kolla min mail om du vill veta vilken det var.

Pass upp på viktklassningen dock som flera skriver, jag skulle inte slänga på fälgar från en M3

https://www.abswheels.se/falgar/abs-f8/ ... 560175&p=1
Att de ”går att montera” är nog närmare sanningen än att de ”passar” med tanke på att centrumhålet är fel diameter.

Vad har de för viktklassning, och hur vet man det?
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Smygisen
Teslaägare
Inlägg: 99
Blev medlem: 05 jul 2021 20:17

Re: 18" fälgar från tredjepart?

Inlägg av Smygisen »

Nicke Nyfiken skrev:
Smygisen skrev:
Nu är ju ABS billiga fälgar och jag har blivit varnad för deras produkter av flertalet däckfirmor, förvisso har jag 19" från ABS på min MY. Nedan 18" passar och ABS har testat dem på MY. Har även ytterliggare en fälg till som dom erbjöd till mig, men måste kolla min mail om du vill veta vilken det var.

Pass upp på viktklassningen dock som flera skriver, jag skulle inte slänga på fälgar från en M3

https://www.abswheels.se/falgar/abs-f8/ ... 560175&p=1
Att de ”går att montera” är nog närmare sanningen än att de ”passar” med tanke på att centrumhålet är fel diameter.

Vad har de för viktklassning, och hur vet man det?
Det är vanligt att centrumhålen är större, då sätter man en navring.
ABS viktklassning får man maila och fråga på respektive fälg. Minns inte viktklass på dessa.
Men som jag skrev innan, ABS fälgar är billiga och inte någon kvalitetsfälg. Men för mig funkar dom bra för priset jag betalat.
Värre med sensorerna, det är ofta någon av dom som strular.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5183
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: 18" fälgar från tredjepart?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Smygisen skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Smygisen skrev:
Nu är ju ABS billiga fälgar och jag har blivit varnad för deras produkter av flertalet däckfirmor, förvisso har jag 19" från ABS på min MY. Nedan 18" passar och ABS har testat dem på MY. Har även ytterliggare en fälg till som dom erbjöd till mig, men måste kolla min mail om du vill veta vilken det var.

Pass upp på viktklassningen dock som flera skriver, jag skulle inte slänga på fälgar från en M3

https://www.abswheels.se/falgar/abs-f8/ ... 560175&p=1
Att de ”går att montera” är nog närmare sanningen än att de ”passar” med tanke på att centrumhålet är fel diameter.

Vad har de för viktklassning, och hur vet man det?
Det är vanligt att centrumhålen är större, då sätter man en navring.
ABS viktklassning får man maila och fråga på respektive fälg. Minns inte viktklass på dessa.
Men som jag skrev innan, ABS fälgar är billiga och inte någon kvalitetsfälg. Men för mig funkar dom bra för priset jag betalat.
Värre med sensorerna, det är ofta någon av dom som strular.
Trist att sensorerna strular. Vad säger ABS om problemet?

Visst brukar man sätta navringar men det är en nödlösning anser jag. Passar fälgarna behövs inga navringar och man kan använda original muttrar/skruvar. Men det är bara min åsikt.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Smygisen
Teslaägare
Inlägg: 99
Blev medlem: 05 jul 2021 20:17

Re: 18" fälgar från tredjepart?

Inlägg av Smygisen »

Nicke Nyfiken skrev:
Smygisen skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Smygisen skrev:
Nu är ju ABS billiga fälgar och jag har blivit varnad för deras produkter av flertalet däckfirmor, förvisso har jag 19" från ABS på min MY. Nedan 18" passar och ABS har testat dem på MY. Har även ytterliggare en fälg till som dom erbjöd till mig, men måste kolla min mail om du vill veta vilken det var.

Pass upp på viktklassningen dock som flera skriver, jag skulle inte slänga på fälgar från en M3

https://www.abswheels.se/falgar/abs-f8/ ... 560175&p=1
Att de ”går att montera” är nog närmare sanningen än att de ”passar” med tanke på att centrumhålet är fel diameter.

Vad har de för viktklassning, och hur vet man det?
Det är vanligt att centrumhålen är större, då sätter man en navring.
ABS viktklassning får man maila och fråga på respektive fälg. Minns inte viktklass på dessa.
Men som jag skrev innan, ABS fälgar är billiga och inte någon kvalitetsfälg. Men för mig funkar dom bra för priset jag betalat.
Värre med sensorerna, det är ofta någon av dom som strular.
Trist att sensorerna strular. Vad säger ABS om problemet?

Visst brukar man sätta navringar men det är en nödlösning anser jag. Passar fälgarna behövs inga navringar och man kan använda original muttrar/skruvar. Men det är bara min åsikt.
Jag har faktiskt inte tagit det med ABS än, men det är väl nu. Alla utom 1 sensor har förlorat kontakten med bilen under någon dag innan problemet försvinner av sig själv. Peoblemet har varit mer frekvent på både VF och VB. Så var det inte med sensorerna på originalhjulen.

Gällande navring så håller med dig om att det bästa är om fäkgarna passat utan dem, men för en komplett uppsättning 19" vinterhjul med sensorer och dubbdäck för under 15'000 så kan jag inte klaga.
Skillnad vore det om det var en märkesfälg. Men men, ska återkomma med svar när ABS har svarat mig gällande sensorerna.
Användarvisningsbild
Sandalninjan
Teslaägare
Inlägg: 18
Blev medlem: 30 nov 2021 16:41

Re: 18" fälgar från tredjepart?

Inlägg av Sandalninjan »

Vilka hjul med vinterdäck har du köpt för 15000? Låter för bra för att vara sant
Användarvisningsbild
Smygisen
Teslaägare
Inlägg: 99
Blev medlem: 05 jul 2021 20:17

Re: 18" fälgar från tredjepart?

Inlägg av Smygisen »

Sandalninjan skrev:
Vilka hjul med vinterdäck har du köpt för 15000? Låter för bra för att vara sant
Jag köpte ABS F8 19x9.5. Dom hade erbjudande i höstas tillsammans, samtidigt hade dom även ett parti med Continental Icecontact 2 dubbade som dom sålde bort.
Jag hade en del strul med min order, från början beställde jag en annan fälg som efter leverans inte passade pp min bil.
ABS var dock snabba med att hämta hjulen och lägga om dem på F8 fälgen som jag bytte till.
Sebulba
Inlägg: 1
Blev medlem: 26 jan 2022 14:19

Re: 18" fälgar från tredjepart?

Inlägg av Sebulba »

Smygisen skrev:
Sandalninjan skrev:
Vilka hjul med vinterdäck har du köpt för 15000? Låter för bra för att vara sant
Jag köpte ABS F8 19x9.5. Dom hade erbjudande i höstas tillsammans, samtidigt hade dom även ett parti med Continental Icecontact 2 dubbade som dom sålde bort.
Jag hade en del strul med min order, från början beställde jag en annan fälg som efter leverans inte passade pp min bil.
ABS var dock snabba med att hämta hjulen och lägga om dem på F8 fälgen som jag bytte till.

Hur upplever du ljudvolymen med dubbdäck på Y'n? Står i valet och kvalet mellan dubb och friktion själv.
Schyssta fälgar för övrigt, släng gärna in en bild om du har lust? :)
Användarvisningsbild
Smygisen
Teslaägare
Inlägg: 99
Blev medlem: 05 jul 2021 20:17

Re: 18" fälgar från tredjepart?

Inlägg av Smygisen »

Sebulba skrev:
Smygisen skrev:
Sandalninjan skrev:
Vilka hjul med vinterdäck har du köpt för 15000? Låter för bra för att vara sant
Jag köpte ABS F8 19x9.5. Dom hade erbjudande i höstas tillsammans, samtidigt hade dom även ett parti med Continental Icecontact 2 dubbade som dom sålde bort.
Jag hade en del strul med min order, från början beställde jag en annan fälg som efter leverans inte passade pp min bil.
ABS var dock snabba med att hämta hjulen och lägga om dem på F8 fälgen som jag bytte till.
Hur upplever du ljudvolymen med dubbdäck på Y'n? Står i valet och kvalet mellan dubb och friktion själv.
Schyssta fälgar för övrigt, släng gärna in en bild om du har lust? :)
Jag upplever att det blev väldigt stor skillnad med dubb, betydligt mer oljud än vad jag haft på någon annan bil när jag jämför mellan sommar och vinterdäck.
MY är dock min första elbil, så jag förstår att det kan vara en del av förklaringen. Men man vänjer sig, dock tror jag att jag kommer köra dubbfritt nästa gång. Om jag vågar, känner mig mycket tryggare med dubb.

Den vita MY är min, hade ingen bättre bild när jag kollade lite snabbt. Kastar in en röd 3:a med lika fälgar som jag gick förbi i höstas.

Edit. Kastade med en bild som är lite närmare på fälgen
IMG_20211112_192713.jpg
IMG_20211029_140154.jpg
IMG_20211112_173632.jpg
Användarvisningsbild
Ragnarferdinand
Teslaägare
Inlägg: 239
Blev medlem: 25 apr 2014 21:27
Ort: Ljugarn

Re: 18" fälgar från tredjepart?

Inlägg av Ragnarferdinand »

Sjostrom skrev:
Hejsan,

Har försökt lusläsa trådar ang. att stoppa dit 18" fälgar på MY LR.

Har förväntad leverans i februari, beställde utan vinterdäckspaketet då jag skulle vilja gå ner en tum till 18", framför allt för komfortens skull.

Konstaterat är att M3 fälgar fungerar, dock något för låg viktklassning, men kanske utan större praktisk betydelse.

Har sett att Megahjul säljer 18" fälgar som ska passa, men vilka svenska firmor säljer 18" som passar?

Har kollat ABS Wheels, vilka inte ger passinngsgaranti på 18". https://www.blocket.se/annons/flera%20p ... nsactional Där borde ju "18x8 ET35 ( passar Performance modellen )" funkar för MY?

Vad har ni köpt som kör tredjeparts 18" fälgar?
Hej!
Hur har det gått. Har du hittat några 18” fälgar? Jag letar efter samma sak.
Mvh Ragnar
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: 18" fälgar från tredjepart?

Inlägg av Leo »

[quote= Hur upplever du ljudvolymen med dubbdäck på Y'n? Står i valet och kvalet mellan dubb och friktion själv.
Schyssta fälgar för övrigt, släng gärna in en bild om du har lust? :)[/quote]

Hos Tesla i Segeltorp finns båda alternativen att provköra till Model Y. I Tisdags provkörde jag deras Model Y LR (Blå) med Hakka R3 friktion och direkt efteråt det en vit MY LR med nya Hakka 10 EV dubbdäck. (Observera att det var de nya 10 med tillägget EV. Finns även vanliga 10.). Omkring nollgradigt och barmark och asfalt.

Upplevde det som väldigt liten skillnad i ljudnivå eller komfort mellan dubbdäck och friktion. Åkte ca 30 min med båda bilarna direkt efter varandra. Blandad körning och på exakt samma vägsträcka med båda bilarna. Både småvägar/gator och E4:an i södra Stockholm.

Noterade också att elbromsning=regen gärna gjorde att bakvagnen rörde sig lite vid inbromsning på is i en speciell vägkorsning in till vår bostadsområde. Inte otäckt men ändå märkbart. Har inte stött på det beteendet/känslan hos mina tidigare VW ID.3, Skoda Enyaq båda RWD eller min nuvarande Kia EV6 som är RWD i Eco-läget som jag normalt kör.

Skulle glatt kunna tänka mig att välja just de dubbdäck (Nokian Hakkapelitta 10 EV) till min kommande MY P efter den provkörningen. Kör idag Hakka R3 friktion på min EV6. Körde Conti Ice contact 2 dubbat på min Enyaq innan och även på den var dubbdäcken tystare än förväntat dock kändes de här EV10 tystare än Conti Ice Contact 2 jag hade på Enyaq trots att Enyaq nog är lite tystare bil i sig. Köpte också de billigt i Juni då Conti sålde ut däck som var tillverkade för något åt sedan. Gav 11000kr inklusive 19" LM-fälg till min Enyaq där däcken var tillverkade hösten 2018 om jag minns rätt. Ice Contact 3 som de heter idag fick också problem med tappade dubbar som jag läst så då kunde jag lika gärna prova de äldre eftersom jag dessutom bara skulle hinna använda de 1 månad ungefär innan bilbyte.

Så har du möjlighet åk gärna förbi Tesla i Stockholm/Segeltorp och prova själv för att bilda dig en egen uppfattning.

Även om jag sen många år främst kört friktionsdäck och kör ca 2500 mil/år så känns det ändå som vissa situationer där det känns bättre/tryggare med dubbdäck. Då kör jag mest i mälardalstrakten och enstaka resor till fjällen norrut vintertid. Upplever t ex att en del korsningar får ganska ispolerad vägbana vintertid vilket gör det väldigt halkigt med dubbfritt. Samma sak med vissa småvägar på landsbygden.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Skriv svar