[quote= Hur upplever du ljudvolymen med dubbdäck på Y'n? Står i valet och kvalet mellan dubb och friktion själv.
Schyssta fälgar för övrigt, släng gärna in en bild om du har lust?
[/quote]
Hos Tesla i Segeltorp finns båda alternativen att provköra till Model Y. I Tisdags provkörde jag deras Model Y LR (Blå) med Hakka R3 friktion och direkt efteråt det en vit MY LR med nya Hakka 10 EV dubbdäck. (Observera att det var de nya 10 med tillägget EV. Finns även vanliga 10.). Omkring nollgradigt och barmark och asfalt.
Upplevde det som väldigt liten skillnad i ljudnivå eller komfort mellan dubbdäck och friktion. Åkte ca 30 min med båda bilarna direkt efter varandra. Blandad körning och på exakt samma vägsträcka med båda bilarna. Både småvägar/gator och E4:an i södra Stockholm.
Noterade också att elbromsning=regen gärna gjorde att bakvagnen rörde sig lite vid inbromsning på is i en speciell vägkorsning in till vår bostadsområde. Inte otäckt men ändå märkbart. Har inte stött på det beteendet/känslan hos mina tidigare VW ID.3, Skoda Enyaq båda RWD eller min nuvarande Kia EV6 som är RWD i Eco-läget som jag normalt kör.
Skulle glatt kunna tänka mig att välja just de dubbdäck (Nokian Hakkapelitta 10 EV) till min kommande MY P efter den provkörningen. Kör idag Hakka R3 friktion på min EV6. Körde Conti Ice contact 2 dubbat på min Enyaq innan och även på den var dubbdäcken tystare än förväntat dock kändes de här EV10 tystare än Conti Ice Contact 2 jag hade på Enyaq trots att Enyaq nog är lite tystare bil i sig. Köpte också de billigt i Juni då Conti sålde ut däck som var tillverkade för något åt sedan. Gav 11000kr inklusive 19" LM-fälg till min Enyaq där däcken var tillverkade hösten 2018 om jag minns rätt. Ice Contact 3 som de heter idag fick också problem med tappade dubbar som jag läst så då kunde jag lika gärna prova de äldre eftersom jag dessutom bara skulle hinna använda de 1 månad ungefär innan bilbyte.
Så har du möjlighet åk gärna förbi Tesla i Stockholm/Segeltorp och prova själv för att bilda dig en egen uppfattning.
Även om jag sen många år främst kört friktionsdäck och kör ca 2500 mil/år så känns det ändå som vissa situationer där det känns bättre/tryggare med dubbdäck. Då kör jag mest i mälardalstrakten och enstaka resor till fjällen norrut vintertid. Upplever t ex att en del korsningar får ganska ispolerad vägbana vintertid vilket gör det väldigt halkigt med dubbfritt. Samma sak med vissa småvägar på landsbygden.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil