18" fälgar från tredjepart?

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Sebulba
Inlägg: 1
Blev medlem: 26 jan 2022 14:19

Re: 18" fälgar från tredjepart?

Inlägg av Sebulba »

Smygisen skrev:
Sandalninjan skrev:
Vilka hjul med vinterdäck har du köpt för 15000? Låter för bra för att vara sant
Jag köpte ABS F8 19x9.5. Dom hade erbjudande i höstas tillsammans, samtidigt hade dom även ett parti med Continental Icecontact 2 dubbade som dom sålde bort.
Jag hade en del strul med min order, från början beställde jag en annan fälg som efter leverans inte passade pp min bil.
ABS var dock snabba med att hämta hjulen och lägga om dem på F8 fälgen som jag bytte till.

Hur upplever du ljudvolymen med dubbdäck på Y'n? Står i valet och kvalet mellan dubb och friktion själv.
Schyssta fälgar för övrigt, släng gärna in en bild om du har lust? :)
Användarvisningsbild
Smygisen
Teslaägare
Inlägg: 99
Blev medlem: 05 jul 2021 20:17

Re: 18" fälgar från tredjepart?

Inlägg av Smygisen »

Sebulba skrev:
Smygisen skrev:
Sandalninjan skrev:
Vilka hjul med vinterdäck har du köpt för 15000? Låter för bra för att vara sant
Jag köpte ABS F8 19x9.5. Dom hade erbjudande i höstas tillsammans, samtidigt hade dom även ett parti med Continental Icecontact 2 dubbade som dom sålde bort.
Jag hade en del strul med min order, från början beställde jag en annan fälg som efter leverans inte passade pp min bil.
ABS var dock snabba med att hämta hjulen och lägga om dem på F8 fälgen som jag bytte till.
Hur upplever du ljudvolymen med dubbdäck på Y'n? Står i valet och kvalet mellan dubb och friktion själv.
Schyssta fälgar för övrigt, släng gärna in en bild om du har lust? :)
Jag upplever att det blev väldigt stor skillnad med dubb, betydligt mer oljud än vad jag haft på någon annan bil när jag jämför mellan sommar och vinterdäck.
MY är dock min första elbil, så jag förstår att det kan vara en del av förklaringen. Men man vänjer sig, dock tror jag att jag kommer köra dubbfritt nästa gång. Om jag vågar, känner mig mycket tryggare med dubb.

Den vita MY är min, hade ingen bättre bild när jag kollade lite snabbt. Kastar in en röd 3:a med lika fälgar som jag gick förbi i höstas.

Edit. Kastade med en bild som är lite närmare på fälgen
IMG_20211112_192713.jpg
IMG_20211029_140154.jpg
IMG_20211112_173632.jpg
Användarvisningsbild
Ragnarferdinand
Teslaägare
Inlägg: 239
Blev medlem: 25 apr 2014 21:27
Ort: Ljugarn

Re: 18" fälgar från tredjepart?

Inlägg av Ragnarferdinand »

Sjostrom skrev:
Hejsan,

Har försökt lusläsa trådar ang. att stoppa dit 18" fälgar på MY LR.

Har förväntad leverans i februari, beställde utan vinterdäckspaketet då jag skulle vilja gå ner en tum till 18", framför allt för komfortens skull.

Konstaterat är att M3 fälgar fungerar, dock något för låg viktklassning, men kanske utan större praktisk betydelse.

Har sett att Megahjul säljer 18" fälgar som ska passa, men vilka svenska firmor säljer 18" som passar?

Har kollat ABS Wheels, vilka inte ger passinngsgaranti på 18". https://www.blocket.se/annons/flera%20p ... nsactional Där borde ju "18x8 ET35 ( passar Performance modellen )" funkar för MY?

Vad har ni köpt som kör tredjeparts 18" fälgar?
Hej!
Hur har det gått. Har du hittat några 18” fälgar? Jag letar efter samma sak.
Mvh Ragnar
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: 18" fälgar från tredjepart?

Inlägg av Leo »

[quote= Hur upplever du ljudvolymen med dubbdäck på Y'n? Står i valet och kvalet mellan dubb och friktion själv.
Schyssta fälgar för övrigt, släng gärna in en bild om du har lust? :)[/quote]

Hos Tesla i Segeltorp finns båda alternativen att provköra till Model Y. I Tisdags provkörde jag deras Model Y LR (Blå) med Hakka R3 friktion och direkt efteråt det en vit MY LR med nya Hakka 10 EV dubbdäck. (Observera att det var de nya 10 med tillägget EV. Finns även vanliga 10.). Omkring nollgradigt och barmark och asfalt.

Upplevde det som väldigt liten skillnad i ljudnivå eller komfort mellan dubbdäck och friktion. Åkte ca 30 min med båda bilarna direkt efter varandra. Blandad körning och på exakt samma vägsträcka med båda bilarna. Både småvägar/gator och E4:an i södra Stockholm.

Noterade också att elbromsning=regen gärna gjorde att bakvagnen rörde sig lite vid inbromsning på is i en speciell vägkorsning in till vår bostadsområde. Inte otäckt men ändå märkbart. Har inte stött på det beteendet/känslan hos mina tidigare VW ID.3, Skoda Enyaq båda RWD eller min nuvarande Kia EV6 som är RWD i Eco-läget som jag normalt kör.

Skulle glatt kunna tänka mig att välja just de dubbdäck (Nokian Hakkapelitta 10 EV) till min kommande MY P efter den provkörningen. Kör idag Hakka R3 friktion på min EV6. Körde Conti Ice contact 2 dubbat på min Enyaq innan och även på den var dubbdäcken tystare än förväntat dock kändes de här EV10 tystare än Conti Ice Contact 2 jag hade på Enyaq trots att Enyaq nog är lite tystare bil i sig. Köpte också de billigt i Juni då Conti sålde ut däck som var tillverkade för något åt sedan. Gav 11000kr inklusive 19" LM-fälg till min Enyaq där däcken var tillverkade hösten 2018 om jag minns rätt. Ice Contact 3 som de heter idag fick också problem med tappade dubbar som jag läst så då kunde jag lika gärna prova de äldre eftersom jag dessutom bara skulle hinna använda de 1 månad ungefär innan bilbyte.

Så har du möjlighet åk gärna förbi Tesla i Stockholm/Segeltorp och prova själv för att bilda dig en egen uppfattning.

Även om jag sen många år främst kört friktionsdäck och kör ca 2500 mil/år så känns det ändå som vissa situationer där det känns bättre/tryggare med dubbdäck. Då kör jag mest i mälardalstrakten och enstaka resor till fjällen norrut vintertid. Upplever t ex att en del korsningar får ganska ispolerad vägbana vintertid vilket gör det väldigt halkigt med dubbfritt. Samma sak med vissa småvägar på landsbygden.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Skriv svar