3 barn i baksätet på Model Y?

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Exit_gas
Teslaägare
Inlägg: 22
Blev medlem: 17 jan 2022 22:24

3 barn i baksätet på Model Y?

Inlägg av Exit_gas »

Har 3 barn, 6-11 år, och en hund.

Vad säger ni som har 3 barn bak i Model Y idag?

Ska köpa en Model Y och är i valet och kvalet att köra nu i februari/mars eller vänta på 7-sits.

Jag tänker att nackdelen med 7-sits är lite trängre bagageutrymme, vilket man med 3 barn alltid behöver.

Eftersom vi har hund i bur behöver vi också nästan alltid ca halva bagaget till den buren.

Någonting i mig säger att en 5-sits kanske är bäst ändå, givet hundbur och packning.

Någon som har ett råd att ge eller erfarenhet från 3 barn där bak?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: 3 barn i baksätet på Model Y?

Inlägg av mikebike »

Det är klart att det går att sitta tre barn bak i en Model Y.
Två vuxna och ett barn också. Mittplatsen är kanske ingen höjdare, men eftersom det saknas kardantunnel har man bra plats för fötterna.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Johan_YJ7
Teslaägare
Inlägg: 104
Blev medlem: 02 aug 2021 13:27

Re: 3 barn i baksätet på Model Y?

Inlägg av Johan_YJ7 »

Jag har 1 bakåtvänd barnstol, 1 bältesstol (mitten) och en vuxen. Vuxen gruffar lite men lägger inte mellanskillnaden till en X så då är det ok säger hon.
Tänk på att du har en jättebalja under bagageutrymmet, vet inte om det blir problem att nyttja det med hundburen.
MYP 2023 MCR/Vit Lev 21/6
Såld MYLR 2021 Vit/Svart 20"
Användarvisningsbild
Exit_gas
Teslaägare
Inlägg: 22
Blev medlem: 17 jan 2022 22:24

Re: 3 barn i baksätet på Model Y?

Inlägg av Exit_gas »

Tack för snabba svar!
Låter tryggt, då går jag nog för en 5-sits.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: 3 barn i baksätet på Model Y?

Inlägg av Dafro »

Johan_YJ7 skrev:
Jag har 1 bakåtvänd barnstol, 1 bältesstol (mitten) och en vuxen. Vuxen gruffar lite men lägger inte mellanskillnaden till en X så då är det ok säger hon.
Tänk på att du har en jättebalja under bagageutrymmet, vet inte om det blir problem att nyttja det med hundburen.
Går ju byta ut skivan i bagaget till en egen 2-delad för att nyttja utrymmet under, det hade jag gjort om jag övervägt Tesla MY.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
swegarm
Teslaägare
Inlägg: 217
Blev medlem: 30 okt 2018 22:56
Ort: Göteborg

Re: 3 barn i baksätet på Model Y?

Inlägg av swegarm »

Som jag förstår är det skrivit i stjärnorna när 7-sits kommer ?

Har idag en MX och väntar på en ny MX. Men är ju rejäl prisskillnad till Y, speciellt förmånsvärdet, så börjar tveka. Dessutom vet ja inte när Xen kommer heller…

7 sitsig Y hade nog löst våra behov. Men den finns ju inte och tyvärr finns vad jag vet finns inget alternativ alls om man söker eldrivet :/
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: 3 barn i baksätet på Model Y?

Inlägg av Maw »

swegarm skrev:
Som jag förstår är det skrivit i stjärnorna när 7-sits kommer ?

Har idag en MX och väntar på en ny MX. Men är ju rejäl prisskillnad till Y, speciellt förmånsvärdet, så börjar tveka. Dessutom vet ja inte när Xen kommer heller…

7 sitsig Y hade nog löst våra behov. Men den finns ju inte och tyvärr finns vad jag vet finns inget alternativ alls om man söker eldrivet :/
Nej, det är dåligt med elbilar som har 7-sits.

Innan vi bestämmer oss för vilken vår nästa elbil blir tänkte vi vänta in presentationen av ID.BUZZ. Just nu så lutar det annars åt att köpa en MY, det är ändå väldigt sällan som vi utnyttjar sista radens platser trots att vi ha fyra barn.
Användarvisningsbild
marklubb
Teslaägare
Inlägg: 56
Blev medlem: 18 dec 2021 23:09

Re: 3 barn i baksätet på Model Y?

Inlägg av marklubb »

Jag tror inte det finns plats för en hundbur i 7-sitsvarianten om man inte kan fälla ner bakersta raden. Däremot är det en jättefördel att den får lastas med 200 kg mer.
Dodde
Inlägg: 483
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: 3 barn i baksätet på Model Y?

Inlägg av Dodde »

marklubb skrev:
Jag tror inte det finns plats för en hundbur i 7-sitsvarianten om man inte kan fälla ner bakersta raden. Däremot är det en jättefördel att den får lastas med 200 kg mer.
Varför skulle man inte kunna fälla den bakersta raden. Den man sett från USA är ju att det blir en liten klack mitt i bagaget om man inte vänder på luckan för utrymmet under bagaget. Tror inte det är några problem med hundbur och MY 7-sits men att den då blir som bäst 6-sitsig.
Användarvisningsbild
yps
Teslaägare
Inlägg: 226
Blev medlem: 19 maj 2018 09:31

Re: 3 barn i baksätet på Model Y?

Inlägg av yps »

swegarm skrev:
Som jag förstår är det skrivit i stjärnorna när 7-sits kommer ?

Har idag en MX och väntar på en ny MX. Men är ju rejäl prisskillnad till Y, speciellt förmånsvärdet, så börjar tveka. Dessutom vet ja inte när Xen kommer heller…

7 sitsig Y hade nog löst våra behov. Men den finns ju inte och tyvärr finns vad jag vet finns inget alternativ alls om man söker eldrivet :/
Det finns ett förslag på nytt förmånsvärde från 1 Juli, som jag tror gör att X blir billigare.
Användarvisningsbild
marklubb
Teslaägare
Inlägg: 56
Blev medlem: 18 dec 2021 23:09

Re: 3 barn i baksätet på Model Y?

Inlägg av marklubb »

Dodde skrev:
marklubb skrev:
Jag tror inte det finns plats för en hundbur i 7-sitsvarianten om man inte kan fälla ner bakersta raden. Däremot är det en jättefördel att den får lastas med 200 kg mer.
Varför skulle man inte kunna fälla den bakersta raden. Den man sett från USA är ju att det blir en liten klack mitt i bagaget om man inte vänder på luckan för utrymmet under bagaget. Tror inte det är några problem med hundbur och MY 7-sits men att den då blir som bäst 6-sitsig.
Sant. Men det beror lite på storleken på hundburen; jag köpte en Mimsafe single large (som är vad jag vet den enda som finns som passar Model Y om man inte har en ganska liten hund) och den täcker mer än halva bakluckan på bredden, så då skulle man behöva fälla ner båda stolar. Men med hundbur + hund har man bara runt 280 kg lastvikt kvar i 5-sits Y från Kina. Det räcker till typ 1 vuxenpassagerare, 3 tonårsbarn och ganska lite packning. Så det skulle ändå inte vara dumt att köpa 7-sits bara för lastviktens skull.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: 3 barn i baksätet på Model Y?

Inlägg av LarsL »

Vi har ju kört med 3 barn i Model 3 och det funkar. Som värst hade vi två bältes kuddar och en utan och det gick även om det kräver lite pyssel när de ska spännas fast. En hund går ju bort i en Model 3 om den inte är riktigt liten.

Vi har också en Model S som ju är betydligt bredare än Model 3 och Model Y. Här sitter barnen riktigt bra i baksätet med sitt eget utrymme utan att behöva trängas. Värt att tänka på är att Model S har riktigt lågt tak i baksätet… men inget problem för barn.
I bakluckan har jag byggt ett utrymme för hunden av anpassade galler så att halva utrymmet är reserverat för hunden och andra halvan för bagage. Jag gjorde en egen lucka till botten av bagaget så att jag kan öppna halva utrymmet för att komma åt det med hunden i bilen. (Finns en tråd om det).

Jag funderar också på att skaffa en Model Y. Jag misstänker då att den är lika trång i baksätet som Model 3 men att hunden och packningen får plats i bakluckan. Fördelen med Model Y är ju att det är en modern bil med garantier.
Matte
Inlägg: 281
Blev medlem: 03 okt 2014 11:12

Re: 3 barn i baksätet på Model Y?

Inlägg av Matte »

Vi hade en model 3, med två barn och en vuxen i baksätet (bilkudde i mitten och bakåtvänd barnstol bakom passagerarstolen). Det fungerade men man satt lite snett vilket jag tyckte var jobbigt på längre sträckor (och kortare sträckor var det jobbigt med bältena på mittenplatsen :D ), men det fungerade. Nu har vi model Y och det är myyycket bättre, samma setup men man sitter inte snett och har inga problem att åka 100 mil. Jag kan nästan sitta med raka ben bakom mig själv, och jag är nästan 190cm.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: 3 barn i baksätet på Model Y?

Inlägg av Maw »

yps skrev:
swegarm skrev:
Som jag förstår är det skrivit i stjärnorna när 7-sits kommer ?

Har idag en MX och väntar på en ny MX. Men är ju rejäl prisskillnad till Y, speciellt förmånsvärdet, så börjar tveka. Dessutom vet ja inte när Xen kommer heller…

7 sitsig Y hade nog löst våra behov. Men den finns ju inte och tyvärr finns vad jag vet finns inget alternativ alls om man söker eldrivet :/
Det finns ett förslag på nytt förmånsvärde från 1 Juli, som jag tror gör att X blir billigare.
Det är väl tvärt om så att det blir betydligt högre förmånsvärde efter 1/7 för dyra elbilar som MX om det blir som förslaget. I dagsläget justeras bilpriset med -570 000 kr i beräkningen, efter den 1/7 föreslås det vara max -350 000 i justering.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: 3 barn i baksätet på Model Y?

Inlägg av LarsL »

Matte skrev:
Vi hade en model 3, med två barn och en vuxen i baksätet (bilkudde i mitten och bakåtvänd barnstol bakom passagerarstolen). Det fungerade men man satt lite snett vilket jag tyckte var jobbigt på längre sträckor (och kortare sträckor var det jobbigt med bältena på mittenplatsen :D ), men det fungerade. Nu har vi model Y och det är myyycket bättre, samma setup men man sitter inte snett och har inga problem att åka 100 mil. Jag kan nästan sitta med raka ben bakom mig själv, och jag är nästan 190cm.
Bra om Model Y är bredare i baksätet. Vi kommer att boka en testkörning med hela familjen så att vi kan känna hur det känns.
Användarvisningsbild
Exit_gas
Teslaägare
Inlägg: 22
Blev medlem: 17 jan 2022 22:24

Re: 3 barn i baksätet på Model Y?

Inlägg av Exit_gas »

13AA31F1-5762-4578-883E-CF68003EBBC1.jpeg
Efter att ha gjort lite research så verkar tredje raden bara funka om man flyttar fram hela den andra raden en bra bit (se bild, rad 3 har exakt noll utrymme).

Då blir det dåligt med benutrymme både på rad 2, och 3.

Kan såklart funka kortare sträckor, men inte på längre sträckor för att sätta barn 3 längst bak.

Tror att 5-sits med bra benutrymme och stort bagage blir bättre, 3 barn bak med gott om utrymme för benen, och hundburen i bagaget.
CarlGstm
Inlägg: 10
Blev medlem: 28 aug 2018 23:54

Re: 3 barn i baksätet på Model Y?

Inlägg av CarlGstm »

Angående tre barn i baksätet- är det någon som kör med bältesförlängare för att enklare kunna bälta barnen bak? Intalar mig att mittenstolen kommer täcka över bältes"kontakterna" (kommer inte på vad det heter) där bältet ska in?

Fråga 2: Någon som har tips på en smal kudde som passar bra i mitten bak?
Kommer köra med två stycken framåtvända MaxiCosi Rodifix (Isofix) på ytterplatserna och letar efter en smal kudde för största barnet som passar bra på mittenplatsen.

Mvh
Carl
Vill ha Model 3 eller Y att ersätta min ZOE
Beställt Cybertruck
XC90 recharge 2021 (tillfällig)
Renault Zoe 2018
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3589
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: 3 barn i baksätet på Model Y?

Inlägg av jonasl »

Intressant att se hur mycket plats det blir. Jag har valt bort Isofix för att bältade stolar går att montera lite mera flexibelt (närmare dörren) när centimetrarna räknas. Sen fixar väldigt få isofixstolar >18 kg barn. Model 3 då.

När Y kommer blir det framåtvända stolar för alla, då är de yngsta >4 båda två. Äldsta är 145 cm nu, kanske läge att sluta med kudden där till och med..
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Frelunk
Inlägg: 4
Blev medlem: 19 feb 2022 14:24

Re: 3 barn i baksätet på Model Y?

Inlägg av Frelunk »

Matte skrev:
Vi hade en model 3, med två barn och en vuxen i baksätet (bilkudde i mitten och bakåtvänd barnstol bakom passagerarstolen). Det fungerade men man satt lite snett vilket jag tyckte var jobbigt på längre sträckor (och kortare sträckor var det jobbigt med bältena på mittenplatsen :D ), men det fungerade. Nu har vi model Y och det är myyycket bättre, samma setup men man sitter inte snett och har inga problem att åka 100 mil. Jag kan nästan sitta med raka ben bakom mig själv, och jag är nästan 190cm.
Vilken kudde kör ni med i mitten? Vi testade med en liten en från Jula, men den passade varken i 3 eller y...
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: 3 barn i baksätet på Model Y?

Inlägg av LarsL »

Testkörde Model Y igår och kan konstatera den är bredare i baksätet än Model 3. För oss kommer det funka alldeles med tre lite äldre barn 9, 12 och 15 år, även om den är något mindre än Model S.
Matte
Inlägg: 281
Blev medlem: 03 okt 2014 11:12

Re: 3 barn i baksätet på Model Y?

Inlägg av Matte »

Frelunk skrev:
Vilken kudde kör ni med i mitten? Vi testade med en liten en från Jula, men den passade varken i 3 eller y...
Axkid Mate heter den.
Det är lite väl att få på bältet, man måste lyfta lite. Men bör det väl är på plats sitter jag bra
Skriv svar