MY Lack
Moderator: Redaktion
MY Lack
Hämtade ut min MY Long Range i December. Mycket nöjd, men såg att fronten hade ett stenskott som gått genom lacken efter julhelgens första långtur. Givetvis surt och lite förvånad - min förra bil(en Volkswagen) har kört samma sträcka minst ett 30-tal gånger utan att jag sett någon liknande lackskada.
Pratade med tesla service om detta, man rekommenderade då någon form av skyddsfilm + lackbehandling eftersom lacken var väldigt tunn/känslig. Känns ju sädär när man lagt över 800’ på en ny bil.
Nyfiken på hur övriga nya MY ägare tänker. Är det skyddsfilm på huv och sidor + lackskydd hos Ditec eller MrCAP som gäller, eller ska man bara tuta och köra på, för att hoppas att det första stenskottet bara var otur?
Pratade med tesla service om detta, man rekommenderade då någon form av skyddsfilm + lackbehandling eftersom lacken var väldigt tunn/känslig. Känns ju sädär när man lagt över 800’ på en ny bil.
Nyfiken på hur övriga nya MY ägare tänker. Är det skyddsfilm på huv och sidor + lackskydd hos Ditec eller MrCAP som gäller, eller ska man bara tuta och köra på, för att hoppas att det första stenskottet bara var otur?
-
- Inlägg: 191
- Blev medlem: 14 dec 2021 07:44
Re: MY Lack
Vilken färg har du på bilen?Lazzo skrev:Hämtade ut min MY Long Range i December. Mycket nöjd, men såg att fronten hade ett stenskott som gått genom lacken efter julhelgens första långtur. Givetvis surt och lite förvånad - min förra bil(en Volkswagen) har kört samma sträcka minst ett 30-tal gånger utan att jag sett någon liknande lackskada.
Pratade med tesla service om detta, man rekommenderade då någon form av skyddsfilm + lackbehandling eftersom lacken var väldigt tunn/känslig. Känns ju sädär när man lagt över 800’ på en ny bil.
Nyfiken på hur övriga nya MY ägare tänker. Är det skyddsfilm på huv och sidor + lackskydd hos Ditec eller MrCAP som gäller, eller ska man bara tuta och köra på, för att hoppas att det första stenskottet bara var otur?
Endast vit och röd är multi-coat.
- pejvic
- Teslaägare
- Inlägg: 1978
- Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
- Ort: Sthlm
- Referralkod: ts.la/torbjrn74421
Re: MY Lack
Kör du mycket och i extra hårt klimat? jag har kört model 3 i tre år och de små stenskotten fyller jag genast med lackstift. jag kör bara 1500 mil per år men kommer inte plasta in min Y. Skulle gjort det om jag körde mkt grusvägar och mer mil per år kanske. Det är ju mest en kostnadsfråga också. Påverkar ju värdet negativt om man har många stenskott såklart. Lägg igen dem direkt. Vill man inte ha stenskott och skall ha bilen länge och har gott ställt så är det bara att plasta på. jag har fått liknande stenskott på alla mina bilar genom åren. Ej märkt någon skillnad mot "vanliga" bilarna jag haft innan. Mestadels Mercedes, Volvo, Chevrolet, Ferrari.
Haft alla 3/Y
-
- Inlägg: 191
- Blev medlem: 14 dec 2021 07:44
Re: MY Lack
Ja det kan ju vara en del i det hela. Har en nära vän som driver en Ditec anläggning och han avråder att välja något annat än vit eller röd när det kommer till Teslor i dagsläget.Lazzo skrev:Min Y är i Midnattssilver metallic.
Alldeles för tunn färg på övriga påstår han.
Re: MY Lack
Lazzo skrev:Hämtade ut min MY Long Range i December. Mycket nöjd, men såg att fronten hade ett stenskott som gått genom lacken efter julhelgens första långtur. Givetvis surt och lite förvånad - min förra bil(en Volkswagen) har kört samma sträcka minst ett 30-tal gånger utan att jag sett någon liknande lackskada.
Pratade med tesla service om detta, man rekommenderade då någon form av skyddsfilm + lackbehandling eftersom lacken var väldigt tunn/känslig. Känns ju sädär när man lagt över 800’ på en ny bil.
Nyfiken på hur övriga nya MY ägare tänker. Är det skyddsfilm på huv och sidor + lackskydd hos Ditec eller MrCAP som gäller, eller ska man bara tuta och köra på, för att hoppas att det första stenskottet bara var otur?
Jag satte PPF på hela bilen (MY) och sedan keramisk behandling. Bilen är svart från fabrik men jag valde en infärgad matt satin black PPF. På vår M3 (grå) tog vi transparent PPF på främre partier och sedan keramisk på hela bilen.
M3 LR 2021
MY LR 2021
MY LR 2021
Re: MY Lack
Min vita MY är sjukt känslig i jämförelse med min c-klass jag hade innan.il_concorde skrev:Ja det kan ju vara en del i det hela. Har en nära vän som driver en Ditec anläggning och han avråder att välja något annat än vit eller röd när det kommer till Teslor i dagsläget.Lazzo skrev:Min Y är i Midnattssilver metallic.
Alldeles för tunn färg på övriga påstår han.
Ångrar mig lite vid varje tvätt att jag inte la på ppf direkt utan köpte till acceleration boost i stället. Men den ångesten brukar försvinna när jag kör ut från tvätthallen
Re: MY Lack
Det är en bil, stenskott händer. Sen kan det vara otur att du just har fått en större sten på denna bilen jämfört med tidigare. Skaffa lackstift etc och fyll i, move on.Lazzo skrev:Hämtade ut min MY Long Range i December. Mycket nöjd, men såg att fronten hade ett stenskott som gått genom lacken efter julhelgens första långtur. Givetvis surt och lite förvånad - min förra bil(en Volkswagen) har kört samma sträcka minst ett 30-tal gånger utan att jag sett någon liknande lackskada.
Pratade med tesla service om detta, man rekommenderade då någon form av skyddsfilm + lackbehandling eftersom lacken var väldigt tunn/känslig. Känns ju sädär när man lagt över 800’ på en ny bil.
Nyfiken på hur övriga nya MY ägare tänker. Är det skyddsfilm på huv och sidor + lackskydd hos Ditec eller MrCAP som gäller, eller ska man bara tuta och köra på, för att hoppas att det första stenskottet bara var otur?
Det är samma som de som postar att de fick stenskott i rutan som ”de aldrig har fått annars” . Jag har haft bilar som man har kunnat köra flera år utan att behöva byta rutan. Andra som har varit bara en månad gamla när man blir tvungen att byta rutan första gången.
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3636
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: MY Lack
Jag funderar på om inte en bil som är mera strömlinjeformad är mer benägen både få stenskott på framruta och front och bli mera skitig. Med en rejäl ladugårdsvägg att trycka framförsig kommer luftbubblan (säkerligen fel uttryck) som blir skydda bilen och tvärtom med en strömlinjeformad bil?
Model Y LR AWD 2022
Re: MY Lack
Spontant skulle jag säga att det är tvärt om eftersom man får en mer laminär strömning av luft med en strömlinjeformad bil och mer turbulent med en dåligt steömlinheformad bil. I den laminära strömningen föreställer jag mig att partiklar lättare skulle styras av lufteflödet.. Men det är för länge sedan jag läste strömningslära för att jag ska känna mig säkerjonasl skrev:Jag funderar på om inte en bil som är mera strömlinjeformad är mer benägen både få stenskott på framruta och front och bli mera skitig. Med en rejäl ladugårdsvägg att trycka framförsig kommer luftbubblan (säkerligen fel uttryck) som blir skydda bilen och tvärtom med en strömlinjeformad bil?
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3636
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: MY Lack
Jag sitter bara och gissar rakt av så du har säkert rätt Kan inte säga att Teslan har mer stenskott än andra bilar jag haft men jag tycker nog tusan att den blir skitigare.
Bästa bilen ur det hänseendet var nog en Saab 900 från 84 som jag hade, enligt registreringsbeviset hade den färgen ljusgul. Men i verkligheten mera smutsfärgad - såg aldrig ren ut men behövde heller aldrig tvättas.
Bästa bilen ur det hänseendet var nog en Saab 900 från 84 som jag hade, enligt registreringsbeviset hade den färgen ljusgul. Men i verkligheten mera smutsfärgad - såg aldrig ren ut men behövde heller aldrig tvättas.
Model Y LR AWD 2022
Re: MY Lack
Borde han inte då rekommendera alla att inte köpa vit eller röd?il_concorde skrev:Ja det kan ju vara en del i det hela. Har en nära vän som driver en Ditec anläggning och han avråder att välja något annat än vit eller röd när det kommer till Teslor i dagsläget.Lazzo skrev:Min Y är i Midnattssilver metallic.
Alldeles för tunn färg på övriga påstår han.
Re: MY Lack
Utan att veta någonting om aerodynamik och strömningslära, så tror jag du har rätt. Jag tycker jag får stenskott hela tiden i Teslan vilket nästan aldrig hände i mina tidigare bilar.jonasl skrev:Jag funderar på om inte en bil som är mera strömlinjeformad är mer benägen både få stenskott på framruta och front och bli mera skitig. Med en rejäl ladugårdsvägg att trycka framförsig kommer luftbubblan (säkerligen fel uttryck) som blir skydda bilen och tvärtom med en strömlinjeformad bil?
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3629
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: MY Lack
Tvärtom på våra treor, inga stenskott som behövt målas i i fronten/huven efter 4000/5000mil.
Och endast mycket små stenskott som knappt syns på vindrutan.
Tidigare bilar vi haft har fått mycket mer stenskott.
Och endast mycket små stenskott som knappt syns på vindrutan.
Tidigare bilar vi haft har fått mycket mer stenskott.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: MY Lack
Vad skönt att höra! Vad lite oro för min 3:a som jag kommer att få om 2 månaderTellus skrev:Tvärtom på våra treor, inga stenskott som behövt målas i i fronten/huven efter 4000/5000mil.
Och endast mycket små stenskott som knappt syns på vindrutan.
Tidigare bilar vi haft har fått mycket mer stenskott.
- Trevlig
- Teslaägare
- Inlägg: 752
- Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
- Referralkod: ts.la/kristoffer78135
- Kontakt:
Re: MY Lack
Tycker min m3 är väldigt fri från stenskott. Håller oftast bra med avstånd. kör inte om lastbilar på insidan ect.
Tesla M3 LR 2023
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
-
- Inlägg: 191
- Blev medlem: 14 dec 2021 07:44
Re: MY Lack
Haha! Han är en hyvens killeimprowise skrev:Borde han inte då rekommendera alla att inte köpa vit eller röd?il_concorde skrev:Ja det kan ju vara en del i det hela. Har en nära vän som driver en Ditec anläggning och han avråder att välja något annat än vit eller röd när det kommer till Teslor i dagsläget.Lazzo skrev:Min Y är i Midnattssilver metallic.
Alldeles för tunn färg på övriga påstår han.
Re: MY Lack
Riktigt snygg PPF. Vart är det gjort och vad kostade det?MagnusR skrev:Lazzo skrev:Hämtade ut min MY Long Range i December. Mycket nöjd, men såg att fronten hade ett stenskott som gått genom lacken efter julhelgens första långtur. Givetvis surt och lite förvånad - min förra bil(en Volkswagen) har kört samma sträcka minst ett 30-tal gånger utan att jag sett någon liknande lackskada.
Pratade med tesla service om detta, man rekommenderade då någon form av skyddsfilm + lackbehandling eftersom lacken var väldigt tunn/känslig. Känns ju sädär när man lagt över 800’ på en ny bil.
Nyfiken på hur övriga nya MY ägare tänker. Är det skyddsfilm på huv och sidor + lackskydd hos Ditec eller MrCAP som gäller, eller ska man bara tuta och köra på, för att hoppas att det första stenskottet bara var otur?
Jag satte PPF på hela bilen (MY) och sedan keramisk behandling. Bilen är svart från fabrik men jag valde en infärgad matt satin black PPF. På vår M3 (grå) tog vi transparent PPF på främre partier och sedan keramisk på hela bilen.
Re: MY Lack
Angående keramiska behandlingar,
Finns det något fabrikat som överhuvudtaget lovar ökad mekanisk styrka på skiktet? Jag har naturligtvis inte läst reklamen för alla märken men dom jag kollat på pratar bara om att ytan blir blankare och halare och därmed betydligt lättare att tvätta. Indirekt skonas ju lacken av att skiten inte fastnar och måste gnuggas loss.
Men för mekanisk styrka, typ stenskott, verkar det vara film som gäller.
Finns det något fabrikat som överhuvudtaget lovar ökad mekanisk styrka på skiktet? Jag har naturligtvis inte läst reklamen för alla märken men dom jag kollat på pratar bara om att ytan blir blankare och halare och därmed betydligt lättare att tvätta. Indirekt skonas ju lacken av att skiten inte fastnar och måste gnuggas loss.
Men för mekanisk styrka, typ stenskott, verkar det vara film som gäller.
Re: MY Lack
Vet du om hans rekommendation är baserad på Teslor tillverkade i Kina eller USA och hur ser ha på olika modeller och tillverkningsår?il_concorde skrev:Ja det kan ju vara en del i det hela. Har en nära vän som driver en Ditec anläggning och han avråder att välja något annat än vit eller röd när det kommer till Teslor i dagsläget.Lazzo skrev:Min Y är i Midnattssilver metallic.
Alldeles för tunn färg på övriga påstår han.
Här är en film där man försöker gå igenom Teslas olika modeller, färger och fabriker med avseende på lacken:
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Re: MY Lack
https://www.dropoff.se/lackskydd/#lackskyddFredrik j skrev:Angående keramiska behandlingar,
Finns det något fabrikat som överhuvudtaget lovar ökad mekanisk styrka på skiktet? Jag har naturligtvis inte läst reklamen för alla märken men dom jag kollat på pratar bara om att ytan blir blankare och halare och därmed betydligt lättare att tvätta. Indirekt skonas ju lacken av att skiten inte fastnar och måste gnuggas loss.
Men för mekanisk styrka, typ stenskott, verkar det vara film som gäller.
Re: MY Lack
Sol, regn, uv-ljus, fågelspillning, avgaser.nek0 skrev:https://www.dropoff.se/lackskydd/#lackskyddFredrik j skrev:Angående keramiska behandlingar,
Finns det något fabrikat som överhuvudtaget lovar ökad mekanisk styrka på skiktet? Jag har naturligtvis inte läst reklamen för alla märken men dom jag kollat på pratar bara om att ytan blir blankare och halare och därmed betydligt lättare att tvätta. Indirekt skonas ju lacken av att skiten inte fastnar och måste gnuggas loss.
Men för mekanisk styrka, typ stenskott, verkar det vara film som gäller.
1600% hårdare än ett vanligt vax. Men skyddar det en ömtålig lack mot stenskott var ju frågan. Inte heller dropoff tar upp det som en fördel.
Re: MY Lack
Hade det på min Superb och inte ett stenskott på fyra år. Bruka undvika stenskott även utan extra lackskydd men tycker att dropoff gjorde jobbetFredrik j skrev:Sol, regn, uv-ljus, fågelspillning, avgaser.nek0 skrev:https://www.dropoff.se/lackskydd/#lackskyddFredrik j skrev:Angående keramiska behandlingar,
Finns det något fabrikat som överhuvudtaget lovar ökad mekanisk styrka på skiktet? Jag har naturligtvis inte läst reklamen för alla märken men dom jag kollat på pratar bara om att ytan blir blankare och halare och därmed betydligt lättare att tvätta. Indirekt skonas ju lacken av att skiten inte fastnar och måste gnuggas loss.
Men för mekanisk styrka, typ stenskott, verkar det vara film som gäller.
1600% hårdare än ett vanligt vax. Men skyddar det en ömtålig lack mot stenskott var ju frågan. Inte heller dropoff tar upp det som en fördel.
Re: MY Lack
Peja83 skrev:Riktigt snygg PPF. Vart är det gjort och vad kostade det?MagnusR skrev:Lazzo skrev:Hämtade ut min MY Long Range i December. Mycket nöjd, men såg att fronten hade ett stenskott som gått genom lacken efter julhelgens första långtur. Givetvis surt och lite förvånad - min förra bil(en Volkswagen) har kört samma sträcka minst ett 30-tal gånger utan att jag sett någon liknande lackskada.
Pratade med tesla service om detta, man rekommenderade då någon form av skyddsfilm + lackbehandling eftersom lacken var väldigt tunn/känslig. Känns ju sädär när man lagt över 800’ på en ny bil.
Nyfiken på hur övriga nya MY ägare tänker. Är det skyddsfilm på huv och sidor + lackskydd hos Ditec eller MrCAP som gäller, eller ska man bara tuta och köra på, för att hoppas att det första stenskottet bara var otur?
Jag satte PPF på hela bilen (MY) och sedan keramisk behandling. Bilen är svart från fabrik men jag valde en infärgad matt satin black PPF. På vår M3 (grå) tog vi transparent PPF på främre partier och sedan keramisk på hela bilen.
Ca 40’ + moms. Färgad PPF på hela bilen inkl transparent PPF på tak och framljus samt vid insteg/trösklar. Sedan keramisk behandling på hela bilen. Utöver det lite dörrlister och stänkskydd. Jag räknar med att ha bilen så pass länge att det känns värt pengarna.
Gjordes på JWSR.se i Västerås. Rekommenderas. Mycket nöjd med jobbet.
PPF från gswf.com Finns många häftiga färger att välja på.
M3 LR 2021
MY LR 2021
MY LR 2021
Re: MY Lack
Synd bara att jag har typ 40 mil till VästeråsMagnusR skrev:Peja83 skrev:Riktigt snygg PPF. Vart är det gjort och vad kostade det?MagnusR skrev:Lazzo skrev:Hämtade ut min MY Long Range i December. Mycket nöjd, men såg att fronten hade ett stenskott som gått genom lacken efter julhelgens första långtur. Givetvis surt och lite förvånad - min förra bil(en Volkswagen) har kört samma sträcka minst ett 30-tal gånger utan att jag sett någon liknande lackskada.
Pratade med tesla service om detta, man rekommenderade då någon form av skyddsfilm + lackbehandling eftersom lacken var väldigt tunn/känslig. Känns ju sädär när man lagt över 800’ på en ny bil.
Nyfiken på hur övriga nya MY ägare tänker. Är det skyddsfilm på huv och sidor + lackskydd hos Ditec eller MrCAP som gäller, eller ska man bara tuta och köra på, för att hoppas att det första stenskottet bara var otur?
Jag satte PPF på hela bilen (MY) och sedan keramisk behandling. Bilen är svart från fabrik men jag valde en infärgad matt satin black PPF. På vår M3 (grå) tog vi transparent PPF på främre partier och sedan keramisk på hela bilen.
Ca 40’ + moms. Färgad PPF på hela bilen inkl transparent PPF på tak och framljus samt vid insteg/trösklar. Sedan keramisk behandling på hela bilen. Utöver det lite dörrlister och stänkskydd. Jag räknar med att ha bilen så pass länge att det känns värt pengarna.
Gjordes på JWSR.se i Västerås. Rekommenderas. Mycket nöjd med jobbet.
PPF från gswf.com Finns många häftiga färger att välja på.
Hur länge behövde de ha inne bilen för att fixa allt?