Det är så det skall vara på alla bilar tycker jag. Vad valde du själv?HelectriC skrev:Där kunde man välja fast, manuellt avtagbar eller elektrisk.martinot skrev:Håller med om att det hade varit mycket trevligare med elektrisk krok. Köper helst inte bil med manuell krok. Går bort för mig.HelectriC skrev:Tänk att Tesla fortfarande inte har elektriskt utfällbar krok. Är ju inte rocket science längre direkt.
Hur är det på din Ioniq 5?
Första dragkroken monterad
Moderator: Redaktion
Re: Första dragkroken monterad
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Första dragkroken monterad
Avtagbar eftersom den var 10.000 billigare än elektrisk, men i BMWn jag har beställt så finns det bara elektrisk att välja, så blev den den. Polestar hade också bara elektrisk, så då blev det självklart den.martinot skrev:Det är så det skall vara på alla bilar tycker jag. Vad valde du själv?HelectriC skrev:Där kunde man välja fast, manuellt avtagbar eller elektrisk.martinot skrev:Håller med om att det hade varit mycket trevligare med elektrisk krok. Köper helst inte bil med manuell krok. Går bort för mig.HelectriC skrev:Tänk att Tesla fortfarande inte har elektriskt utfällbar krok. Är ju inte rocket science längre direkt.
Hur är det på din Ioniq 5?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Första dragkroken monterad
Samma här. Helst fast, i andra hand elektrisk och i sista hand manuell.Jerker skrev:Jag skulle välja fast alla dagar i veckan. Ingen risk för krångel.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Re: Första dragkroken monterad
Ok, så du föredrar själv avtagbar om man tar hänsyn till priset?HelectriC skrev:Avtagbar eftersom den var 10.000 billigare än elektrisk, men i BMWn jag har beställt så finns det bara elektrisk att välja, så blev den den. Polestar hade också bara elektrisk, så då blev det självklart den.martinot skrev:Det är så det skall vara på alla bilar tycker jag. Vad valde du själv?HelectriC skrev:Där kunde man välja fast, manuellt avtagbar eller elektrisk.martinot skrev:Håller med om att det hade varit mycket trevligare med elektrisk krok. Köper helst inte bil med manuell krok. Går bort för mig.HelectriC skrev:Tänk att Tesla fortfarande inte har elektriskt utfällbar krok. Är ju inte rocket science längre direkt.
Hur är det på din Ioniq 5?
Jo, det är ju dumt att det inte heller går att välja olika varianter på BMW och Polestar. Det bästa är ju valfrihet som hos Hyundai.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Första dragkroken monterad
För Ioniq 5 finns det lite fler valmöjligheter. Finns även en manuellt vikbar krok som inte säljs i Sverige. Går att importera om man vill.martinot skrev:Håller med om att det hade varit mycket trevligare med elektrisk krok. Köper helst inte bil med manuell krok. Går bort för mig.HelectriC skrev:Tänk att Tesla fortfarande inte har elektriskt utfällbar krok. Är ju inte rocket science längre direkt.
Hur är det på din Ioniq 5?
https://hyundaizubehoer.de/en/ioniq-5/2 ... niq-5.html
Även tredjepartskrokar finns, tex dragkrok.net säljer fast krok monterat och klart för 6095 kr, avtagbar 7495 kr.
Går att köpa krok från Tyskland för 350 EUR.
Elbilist sedan 2014
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3633
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Första dragkroken monterad
Det lär ju komma tredjepartskrokar till Y också. Då blir utmaningen bara att få det aktiverat i mjukvaran.
En extra lucka som man tar hål i för kroken vore rätt snyggt annars om man ska ha den mera permanent monterad.
En extra lucka som man tar hål i för kroken vore rätt snyggt annars om man ska ha den mera permanent monterad.
Model Y LR AWD 2022
Re: Första dragkroken monterad
Nånstans går gränsen och att betala 24.000 för elektrisk när inte ens moms är med i spelet blev för mycket sett till vad bilen kostar, dvs nästan 5% av bilens pris för kroken. Då får jag bara leva med den ålderdomliga manuella kroken.HelectriC skrev:Ok, så du föredrar själv avtagbar om man tar hänsyn till priset?martinot skrev:Avtagbar eftersom den var 10.000 billigare än elektrisk, men i BMWn jag har beställt så finns det bara elektrisk att välja, så blev den den. Polestar hade också bara elektrisk, så då blev det självklart den.HelectriC skrev:Det är så det skall vara på alla bilar tycker jag. Vad valde du själv?martinot skrev:HelectriC skrev:Tänk att Tesla fortfarande inte har elektriskt utfällbar krok. Är ju inte rocket science längre direkt.
Där kunde man välja fast, manuellt avtagbar eller elektrisk.
Jo, det är ju dumt att det inte heller går att välja olika varianter på BMW och Polestar. Det bästa är ju valfrihet som hos Hyundai.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Första dragkroken monterad
Dragkroken är inte längre listad i Tesla Shop för Model Y.
Model 3 Performance blå/vit, 20" beställd 6/8 -21, uthämtad 28/9 -21
Model Y LR AWD blå/svart, 20" beställd 5/8 -21, uthämtad 31/8 -21
Re: Första dragkroken monterad
kanske det bara fanns några få tillgängliga och nu är det färdigmonteratmwest skrev:Dragkroken är inte längre listad i Tesla Shop för Model Y.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Första dragkroken monterad
Var inne och pratade med dem på SC Segeltorp och de hade ingen mer info om dragkroken,
De visste inte om att den börjat levereras i Tyskland och inte att den försvunnit i Shopen.
Var glada för infomationen dock
De visste inte om att den börjat levereras i Tyskland och inte att den försvunnit i Shopen.
Var glada för infomationen dock
Model Y LR AWD -22
Solel 11 kW, Solaredge, batteri 9,6kWh Sungrow. Elmoped Gobyel Romex
- pejvic
- Teslaägare
- Inlägg: 1978
- Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
- Ort: Sthlm
- Referralkod: ts.la/torbjrn74421
Re: Första dragkroken monterad
Det är aldrig värt att fråga teslas personal saker.
De vet alltid mindre än Google.
Undra hur många frågor de fått om dragkroken hittills… tid de skulle kunna lägga på annat.
De vet alltid mindre än Google.
Undra hur många frågor de fått om dragkroken hittills… tid de skulle kunna lägga på annat.
Haft alla 3/Y
Re: Första dragkroken monterad
Polestars elektriska dragkrok kostar "bara" 13000 kr, risken är att det hade blivit dyrare med flera alternativ. Jag vet inte vad Teslas manuella dragkrok kommer att kosta, men om vi antar att den kostar t ex 7000 kr så föredrar jag Polestars vägvalmartinot skrev:Jo, det är ju dumt att det inte heller går att välja olika varianter på BMW och Polestar. Det bästa är ju valfrihet som hos Hyundai.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7580
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Första dragkroken monterad
Teslas dragkrok kostar 14000.Maw skrev:Polestars elektriska dragkrok kostar "bara" 13000 kr, risken är att det hade blivit dyrare med flera alternativ. Jag vet inte vad Teslas manuella dragkrok kommer att kosta, men om vi antar att den kostar t ex 7000 kr så föredrar jag Polestars vägvalmartinot skrev:Jo, det är ju dumt att det inte heller går att välja olika varianter på BMW och Polestar. Det bästa är ju valfrihet som hos Hyundai.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Första dragkroken monterad
Oj, det var dyrt. Kommer inte dragkrokarna dessutom från samma underleverantör? Märkligt att inte Tesla också valt en elektrisk om den ändå är så dyr.mikebike skrev:Teslas dragkrok kostar 14000.Maw skrev:Polestars elektriska dragkrok kostar "bara" 13000 kr, risken är att det hade blivit dyrare med flera alternativ. Jag vet inte vad Teslas manuella dragkrok kommer att kosta, men om vi antar att den kostar t ex 7000 kr så föredrar jag Polestars vägvalmartinot skrev:Jo, det är ju dumt att det inte heller går att välja olika varianter på BMW och Polestar. Det bästa är ju valfrihet som hos Hyundai.
Re: Första dragkroken monterad
Hyundais löstagbara kostar också eunt 14 pappMaw skrev:Oj, det var dyrt. Kommer inte dragkrokarna dessutom från samma underleverantör? Märkligt att inte Tesla också valt en elektrisk om den ändå är så dyr.mikebike skrev:Teslas dragkrok kostar 14000.Maw skrev:Polestars elektriska dragkrok kostar "bara" 13000 kr, risken är att det hade blivit dyrare med flera alternativ. Jag vet inte vad Teslas manuella dragkrok kommer att kosta, men om vi antar att den kostar t ex 7000 kr så föredrar jag Polestars vägvalmartinot skrev:Jo, det är ju dumt att det inte heller går att välja olika varianter på BMW och Polestar. Det bästa är ju valfrihet som hos Hyundai.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Första dragkroken monterad
Till BMW i4 kostar en helelektrisk (man behöver inte ens ploppa i den sista biten) bara 12.400kr ink moms i Sverige, så det enda som ligger bakom övriga tillverkares skyhöga priser på icke-elektriska är nog att de vill tjäna så mycket som möjligt helt enkelt.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
-
- elbilist
- Inlägg: 928
- Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
- Ort: Stockholm
Re: Första dragkroken monterad
Halvelektriska kostar 11800 på ID4.HelectriC skrev:Till BMW i4 kostar en helelektrisk (man behöver inte ens ploppa i den sista biten) bara 12.400kr ink moms i Sverige, så det enda som ligger bakom övriga tillverkares skyhöga priser på icke-elektriska är nog att de vill tjäna så mycket som möjligt helt enkelt.
Att den fasta är dyrare hänger nog på att den skall monteras och bilen modifieras utanför fabrik.
Oavsett är det förutom hutlöst dyrt helt sjukt att de inte lyckats med en så simpelt tillbehör.
Re: Första dragkroken monterad
Tja, ser man på en del andra optionspriser hos BMW så skäms de inte för att ta betalt så jag vet inte om den jämförelsen håller generellt. Men dragkroken är prisvärd, jaHelectriC skrev:Till BMW i4 kostar en helelektrisk (man behöver inte ens ploppa i den sista biten) bara 12.400kr ink moms i Sverige, så det enda som ligger bakom övriga tillverkares skyhöga priser på icke-elektriska är nog att de vill tjäna så mycket som möjligt helt enkelt.
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Re: Första dragkroken monterad
OK, Polestars är också halvelektrisk. Den monteras för övrigt inte på fabrik utan vid leverans av bilen. Om jag förstått det rätt så går den även att köpa och få monterad efter att man köpt bilen till samma pris som vid nybeställning av bilen.R_Edvinsson skrev:Halvelektriska kostar 11800 på ID4.HelectriC skrev:Till BMW i4 kostar en helelektrisk (man behöver inte ens ploppa i den sista biten) bara 12.400kr ink moms i Sverige, så det enda som ligger bakom övriga tillverkares skyhöga priser på icke-elektriska är nog att de vill tjäna så mycket som möjligt helt enkelt.
Att den fasta är dyrare hänger nog på att den skall monteras och bilen modifieras utanför fabrik.
Oavsett är det förutom hutlöst dyrt helt sjukt att de inte lyckats med en så simpelt tillbehör.
Re: Första dragkroken monterad
Just till i4 så var det inget tillbehör som jag tycker sticker ut extremt när det gäller pris. Verkar som BMW faktiskt inte gått bananas på just den modellen.ReNewAble skrev:Tja, ser man på en del andra optionspriser hos BMW så skäms de inte för att ta betalt så jag vet inte om den jämförelsen håller generellt. Men dragkroken är prisvärd, jaHelectriC skrev:Till BMW i4 kostar en helelektrisk (man behöver inte ens ploppa i den sista biten) bara 12.400kr ink moms i Sverige, så det enda som ligger bakom övriga tillverkares skyhöga priser på icke-elektriska är nog att de vill tjäna så mycket som möjligt helt enkelt.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Första dragkroken monterad
När jag lät eftermontera en krok till frugans Kia Rio så kostade det inkl. arbete av en fristående verkstad c:a 4500 (jag köpte själva draget på nätet). ~14000 (för en ej elektriskt utfällbar) är rena rånet.
Re: Första dragkroken monterad
Får man gissa på att de slagit ut utvecklingskostnaden av hårdvara och mjukvara på det förväntade antalet sålda enheter?
Går inte att jämföra med eftermarknaden, som bara ritar upp något som passar i förutbestämda hål och svetsar ihop några järnprofiler och pulverlackar i en mekanisk verkstad i östeuropa. På eftermarknaden går det att få tag i en dragkrok för eftermontering till vanliga bilmodeller för runt 1500kr inkl elkablage.
Går inte att jämföra med eftermarknaden, som bara ritar upp något som passar i förutbestämda hål och svetsar ihop några järnprofiler och pulverlackar i en mekanisk verkstad i östeuropa. På eftermarknaden går det att få tag i en dragkrok för eftermontering till vanliga bilmodeller för runt 1500kr inkl elkablage.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: Första dragkroken monterad
Precis, det var en sån jag köpte. Men att få ihop elektroniken visste jag var en svår nöt, så jag lejde ut monteringen. Billigt ändå.tor-ake skrev:Får man gissa på att de slagit ut utvecklingskostnaden av hårdvara och mjukvara på det förväntade antalet sålda enheter?
Går inte att jämföra med eftermarknaden, som bara ritar upp något som passar i förutbestämda hål och svetsar ihop några järnprofiler och pulverlackar i en mekanisk verkstad i östeuropa. På eftermarknaden går det att få tag i en dragkrok för eftermontering till vanliga bilmodeller för runt 1500kr inkl elkablage.
- slugger75
- Teslaägare
- Inlägg: 1278
- Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/per28997
Re: Första dragkroken monterad
När jag tittar på om jag ska skaffa ny bil, är inte mitt första krav att bilen måste ha elektrisk dragkrok. Däremot är det ett krav att det finns dragkrok.
Vi som har Model 3 och byter till Model Y kommer, om dragkroken nu faktiskt kommer, att få ett rejält lyft. Jag menar, ingen dragkrok i hela världshistorien är sämre än den på Model 3, så det måste bli bättre än så på Y.
Dock - Model 3 har i alla fall en dragkrok, vilket är mycket bra. Jag kan stå ut med att det är världens sämsta. Omöjligt att den på Y blir sämre.
Vi som har Model 3 och byter till Model Y kommer, om dragkroken nu faktiskt kommer, att få ett rejält lyft. Jag menar, ingen dragkrok i hela världshistorien är sämre än den på Model 3, så det måste bli bättre än så på Y.
Dock - Model 3 har i alla fall en dragkrok, vilket är mycket bra. Jag kan stå ut med att det är världens sämsta. Omöjligt att den på Y blir sämre.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5