Första dragkroken monterad

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Första dragkroken monterad

Inlägg av martinot »

HelectriC skrev:
martinot skrev:
HelectriC skrev:
Tänk att Tesla fortfarande inte har elektriskt utfällbar krok. Är ju inte rocket science längre direkt.
Håller med om att det hade varit mycket trevligare med elektrisk krok. Köper helst inte bil med manuell krok. Går bort för mig.

Hur är det på din Ioniq 5?
Där kunde man välja fast, manuellt avtagbar eller elektrisk.
Det är så det skall vara på alla bilar tycker jag. Vad valde du själv?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Första dragkroken monterad

Inlägg av HelectriC »

martinot skrev:
HelectriC skrev:
martinot skrev:
HelectriC skrev:
Tänk att Tesla fortfarande inte har elektriskt utfällbar krok. Är ju inte rocket science längre direkt.
Håller med om att det hade varit mycket trevligare med elektrisk krok. Köper helst inte bil med manuell krok. Går bort för mig.

Hur är det på din Ioniq 5?
Där kunde man välja fast, manuellt avtagbar eller elektrisk.
Det är så det skall vara på alla bilar tycker jag. Vad valde du själv?
Avtagbar eftersom den var 10.000 billigare än elektrisk, men i BMWn jag har beställt så finns det bara elektrisk att välja, så blev den den. Polestar hade också bara elektrisk, så då blev det självklart den.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Första dragkroken monterad

Inlägg av Jerker »

Jag skulle välja fast alla dagar i veckan. Ingen risk för krångel.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Första dragkroken monterad

Inlägg av themax »

Jerker skrev:
Jag skulle välja fast alla dagar i veckan. Ingen risk för krångel.
Samma här. Helst fast, i andra hand elektrisk och i sista hand manuell.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Första dragkroken monterad

Inlägg av martinot »

HelectriC skrev:
martinot skrev:
HelectriC skrev:
martinot skrev:
HelectriC skrev:
Tänk att Tesla fortfarande inte har elektriskt utfällbar krok. Är ju inte rocket science längre direkt.
Håller med om att det hade varit mycket trevligare med elektrisk krok. Köper helst inte bil med manuell krok. Går bort för mig.

Hur är det på din Ioniq 5?
Där kunde man välja fast, manuellt avtagbar eller elektrisk.
Det är så det skall vara på alla bilar tycker jag. Vad valde du själv?
Avtagbar eftersom den var 10.000 billigare än elektrisk, men i BMWn jag har beställt så finns det bara elektrisk att välja, så blev den den. Polestar hade också bara elektrisk, så då blev det självklart den.
Ok, så du föredrar själv avtagbar om man tar hänsyn till priset?

Jo, det är ju dumt att det inte heller går att välja olika varianter på BMW och Polestar. Det bästa är ju valfrihet som hos Hyundai.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Första dragkroken monterad

Inlägg av Klintan »

martinot skrev:
HelectriC skrev:
Tänk att Tesla fortfarande inte har elektriskt utfällbar krok. Är ju inte rocket science längre direkt.
Håller med om att det hade varit mycket trevligare med elektrisk krok. Köper helst inte bil med manuell krok. Går bort för mig.

Hur är det på din Ioniq 5?
För Ioniq 5 finns det lite fler valmöjligheter. Finns även en manuellt vikbar krok som inte säljs i Sverige. Går att importera om man vill.
https://hyundaizubehoer.de/en/ioniq-5/2 ... niq-5.html
Även tredjepartskrokar finns, tex dragkrok.net säljer fast krok monterat och klart för 6095 kr, avtagbar 7495 kr.
Går att köpa krok från Tyskland för 350 EUR.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3588
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Första dragkroken monterad

Inlägg av jonasl »

Det lär ju komma tredjepartskrokar till Y också. Då blir utmaningen bara att få det aktiverat i mjukvaran.

En extra lucka som man tar hål i för kroken vore rätt snyggt annars om man ska ha den mera permanent monterad.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Första dragkroken monterad

Inlägg av HelectriC »

HelectriC skrev:
martinot skrev:
HelectriC skrev:
martinot skrev:
HelectriC skrev:
Tänk att Tesla fortfarande inte har elektriskt utfällbar krok. Är ju inte rocket science längre direkt.


Där kunde man välja fast, manuellt avtagbar eller elektrisk.
Det är så det skall vara på alla bilar tycker jag. Vad valde du själv?
Avtagbar eftersom den var 10.000 billigare än elektrisk, men i BMWn jag har beställt så finns det bara elektrisk att välja, så blev den den. Polestar hade också bara elektrisk, så då blev det självklart den.
Ok, så du föredrar själv avtagbar om man tar hänsyn till priset?

Jo, det är ju dumt att det inte heller går att välja olika varianter på BMW och Polestar. Det bästa är ju valfrihet som hos Hyundai.
Nånstans går gränsen och att betala 24.000 för elektrisk när inte ens moms är med i spelet blev för mycket sett till vad bilen kostar, dvs nästan 5% av bilens pris för kroken. Då får jag bara leva med den ålderdomliga manuella kroken.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
mwest
Teslaägare
Inlägg: 134
Blev medlem: 07 aug 2019 19:59

Re: Första dragkroken monterad

Inlägg av mwest »

Dragkroken är inte längre listad i Tesla Shop för Model Y.
Model 3 LR RWD Midnight Silver/svart, 18", beställd 7/8 -19 och uthämtad 2/9 -19
Model 3 Performance blå/vit, 20" beställd 6/8 -21, uthämtad 28/9 -21
Model Y LR AWD blå/svart, 20" beställd 5/8 -21, uthämtad 31/8 -21
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Första dragkroken monterad

Inlägg av HelectriC »

mwest skrev:
Dragkroken är inte längre listad i Tesla Shop för Model Y.
kanske det bara fanns några få tillgängliga och nu är det färdigmonterat ;)
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
R2_m3
Teslaägare
Inlägg: 333
Blev medlem: 01 sep 2019 08:09
Ort: Hägersten

Re: Första dragkroken monterad

Inlägg av R2_m3 »

Var inne och pratade med dem på SC Segeltorp och de hade ingen mer info om dragkroken,
De visste inte om att den börjat levereras i Tyskland och inte att den försvunnit i Shopen.
Var glada för infomationen dock :)
BMW i3 60Ah REX. Såld
Model 3 SR+ -19 Såld
Model Y LR AWD -22
Solel 11 kW, Solaredge, batteri 9,6kWh Sungrow. Elmoped Gobyel Romex
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1958
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Första dragkroken monterad

Inlägg av pejvic »

Det är aldrig värt att fråga teslas personal saker.
De vet alltid mindre än Google.

Undra hur många frågor de fått om dragkroken hittills… tid de skulle kunna lägga på annat.
Haft alla 3/Y
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Första dragkroken monterad

Inlägg av Maw »

martinot skrev:
Jo, det är ju dumt att det inte heller går att välja olika varianter på BMW och Polestar. Det bästa är ju valfrihet som hos Hyundai.
Polestars elektriska dragkrok kostar "bara" 13000 kr, risken är att det hade blivit dyrare med flera alternativ. Jag vet inte vad Teslas manuella dragkrok kommer att kosta, men om vi antar att den kostar t ex 7000 kr så föredrar jag Polestars vägval
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7482
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Första dragkroken monterad

Inlägg av mikebike »

Maw skrev:
martinot skrev:
Jo, det är ju dumt att det inte heller går att välja olika varianter på BMW och Polestar. Det bästa är ju valfrihet som hos Hyundai.
Polestars elektriska dragkrok kostar "bara" 13000 kr, risken är att det hade blivit dyrare med flera alternativ. Jag vet inte vad Teslas manuella dragkrok kommer att kosta, men om vi antar att den kostar t ex 7000 kr så föredrar jag Polestars vägval
Teslas dragkrok kostar 14000.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Första dragkroken monterad

Inlägg av Maw »

mikebike skrev:
Maw skrev:
martinot skrev:
Jo, det är ju dumt att det inte heller går att välja olika varianter på BMW och Polestar. Det bästa är ju valfrihet som hos Hyundai.
Polestars elektriska dragkrok kostar "bara" 13000 kr, risken är att det hade blivit dyrare med flera alternativ. Jag vet inte vad Teslas manuella dragkrok kommer att kosta, men om vi antar att den kostar t ex 7000 kr så föredrar jag Polestars vägval
Teslas dragkrok kostar 14000.
Oj, det var dyrt. Kommer inte dragkrokarna dessutom från samma underleverantör? Märkligt att inte Tesla också valt en elektrisk om den ändå är så dyr.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Första dragkroken monterad

Inlägg av Walker »

Maw skrev:
mikebike skrev:
Maw skrev:
martinot skrev:
Jo, det är ju dumt att det inte heller går att välja olika varianter på BMW och Polestar. Det bästa är ju valfrihet som hos Hyundai.
Polestars elektriska dragkrok kostar "bara" 13000 kr, risken är att det hade blivit dyrare med flera alternativ. Jag vet inte vad Teslas manuella dragkrok kommer att kosta, men om vi antar att den kostar t ex 7000 kr så föredrar jag Polestars vägval
Teslas dragkrok kostar 14000.
Oj, det var dyrt. Kommer inte dragkrokarna dessutom från samma underleverantör? Märkligt att inte Tesla också valt en elektrisk om den ändå är så dyr.
Hyundais löstagbara kostar också eunt 14 papp
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Första dragkroken monterad

Inlägg av HelectriC »

Till BMW i4 kostar en helelektrisk (man behöver inte ens ploppa i den sista biten) bara 12.400kr ink moms i Sverige, så det enda som ligger bakom övriga tillverkares skyhöga priser på icke-elektriska är nog att de vill tjäna så mycket som möjligt helt enkelt.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 924
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: Första dragkroken monterad

Inlägg av R_Edvinsson »

HelectriC skrev:
Till BMW i4 kostar en helelektrisk (man behöver inte ens ploppa i den sista biten) bara 12.400kr ink moms i Sverige, så det enda som ligger bakom övriga tillverkares skyhöga priser på icke-elektriska är nog att de vill tjäna så mycket som möjligt helt enkelt.
Halvelektriska kostar 11800 på ID4.

Att den fasta är dyrare hänger nog på att den skall monteras och bilen modifieras utanför fabrik.

Oavsett är det förutom hutlöst dyrt helt sjukt att de inte lyckats med en så simpelt tillbehör. :oops:
Användarvisningsbild
ReNewAble
Teslaägare
Inlägg: 391
Blev medlem: 08 feb 2020 08:25
Ort: Malmö

Re: Första dragkroken monterad

Inlägg av ReNewAble »

HelectriC skrev:
Till BMW i4 kostar en helelektrisk (man behöver inte ens ploppa i den sista biten) bara 12.400kr ink moms i Sverige, så det enda som ligger bakom övriga tillverkares skyhöga priser på icke-elektriska är nog att de vill tjäna så mycket som möjligt helt enkelt.
Tja, ser man på en del andra optionspriser hos BMW så skäms de inte för att ta betalt så jag vet inte om den jämförelsen håller generellt. Men dragkroken är prisvärd, ja
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Första dragkroken monterad

Inlägg av Maw »

R_Edvinsson skrev:
HelectriC skrev:
Till BMW i4 kostar en helelektrisk (man behöver inte ens ploppa i den sista biten) bara 12.400kr ink moms i Sverige, så det enda som ligger bakom övriga tillverkares skyhöga priser på icke-elektriska är nog att de vill tjäna så mycket som möjligt helt enkelt.
Halvelektriska kostar 11800 på ID4.

Att den fasta är dyrare hänger nog på att den skall monteras och bilen modifieras utanför fabrik.

Oavsett är det förutom hutlöst dyrt helt sjukt att de inte lyckats med en så simpelt tillbehör. :oops:
OK, Polestars är också halvelektrisk. Den monteras för övrigt inte på fabrik utan vid leverans av bilen. Om jag förstått det rätt så går den även att köpa och få monterad efter att man köpt bilen till samma pris som vid nybeställning av bilen.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Första dragkroken monterad

Inlägg av HelectriC »

ReNewAble skrev:
HelectriC skrev:
Till BMW i4 kostar en helelektrisk (man behöver inte ens ploppa i den sista biten) bara 12.400kr ink moms i Sverige, så det enda som ligger bakom övriga tillverkares skyhöga priser på icke-elektriska är nog att de vill tjäna så mycket som möjligt helt enkelt.
Tja, ser man på en del andra optionspriser hos BMW så skäms de inte för att ta betalt så jag vet inte om den jämförelsen håller generellt. Men dragkroken är prisvärd, ja
Just till i4 så var det inget tillbehör som jag tycker sticker ut extremt när det gäller pris. Verkar som BMW faktiskt inte gått bananas på just den modellen.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Första dragkroken monterad

Inlägg av Jerker »

När jag lät eftermontera en krok till frugans Kia Rio så kostade det inkl. arbete av en fristående verkstad c:a 4500 (jag köpte själva draget på nätet). ~14000 (för en ej elektriskt utfällbar) är rena rånet.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1754
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Första dragkroken monterad

Inlägg av tor-ake »

Får man gissa på att de slagit ut utvecklingskostnaden av hårdvara och mjukvara på det förväntade antalet sålda enheter?

Går inte att jämföra med eftermarknaden, som bara ritar upp något som passar i förutbestämda hål och svetsar ihop några järnprofiler och pulverlackar i en mekanisk verkstad i östeuropa. På eftermarknaden går det att få tag i en dragkrok för eftermontering till vanliga bilmodeller för runt 1500kr inkl elkablage.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Första dragkroken monterad

Inlägg av Jerker »

tor-ake skrev:
Får man gissa på att de slagit ut utvecklingskostnaden av hårdvara och mjukvara på det förväntade antalet sålda enheter?

Går inte att jämföra med eftermarknaden, som bara ritar upp något som passar i förutbestämda hål och svetsar ihop några järnprofiler och pulverlackar i en mekanisk verkstad i östeuropa. På eftermarknaden går det att få tag i en dragkrok för eftermontering till vanliga bilmodeller för runt 1500kr inkl elkablage.
Precis, det var en sån jag köpte. Men att få ihop elektroniken visste jag var en svår nöt, så jag lejde ut monteringen. Billigt ändå.
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1267
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Första dragkroken monterad

Inlägg av slugger75 »

När jag tittar på om jag ska skaffa ny bil, är inte mitt första krav att bilen måste ha elektrisk dragkrok. Däremot är det ett krav att det finns dragkrok.

Vi som har Model 3 och byter till Model Y kommer, om dragkroken nu faktiskt kommer, att få ett rejält lyft. Jag menar, ingen dragkrok i hela världshistorien är sämre än den på Model 3, så det måste bli bättre än så på Y.

Dock - Model 3 har i alla fall en dragkrok, vilket är mycket bra. Jag kan stå ut med att det är världens sämsta. Omöjligt att den på Y blir sämre.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Skriv svar