Vänster backspegel

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MrOCM
Teslaägare
Inlägg: 94
Blev medlem: 16 okt 2017 13:11
Ort: Sundsvall

Vänster backspegel

Inlägg av MrOCM »

Hej,

Jag måste kolla om det är någon annan än jag som reagerat på detta eller om det är något konstigt med min bil.

Jag är 183cm lång och sitter relativt upprätt i förarstolen och stolen är INTE i sitt bakersta läge. Ändå kan jag inte vrida vänster backspegel tillräckligt i sidled för att få fullt synfält. Jag brukar vilja vinkla speglarna så att jag bara ser bilens kaross lite i ena kanten (så jag har koll på var bilen slutar) eftersom jag då kan använda största delen av spegelytan för att se vad som finns bakåt. Jag har inte haft några problem med det med någon annan bil, inte heller min tidigare MS. När jag har spegeln justerad max "utåt" fylls ändå nästan halva spegeln av bilens kaross, vilket gör att jag ibland måste luta mig framåt för att få få fullt synfält i spegeln.

Jag har inga som helst problem att ställa in höger backspegel som jag vill ha den men vänster backspegel fastnar i "max-läge" innan jag kommit i närheten av där jag vill ha spegeln. Jag kan inte se att något är konstigt rent fysiskt med backspegeln men ska det verkligen vara så? För den som är längre än jag och kanske sitter längre bak eller sitter mer bakåtlutad i stolen så måste det vara ännu svårare att se något i backspegeln. Är det fler som reagerat på detta eller är det bara något märkligt med min bil?

Jag kommer inte ihåg om jag upplevde samma problem i provkörningsbilen jag körde strax innan jag beställde bilen.
Model S 75 D (2018-2020), Model Y LR (2021)
Användarvisningsbild
J_X
Teslaägare
Inlägg: 1
Blev medlem: 12 jan 2022 16:05

Re: Vänster backspegel

Inlägg av J_X »

Kan det här vara en möjlig lösning?

https://driveteslacanada.ca/news/tesla- ... tment-fix/
Användarvisningsbild
MrOCM
Teslaägare
Inlägg: 94
Blev medlem: 16 okt 2017 13:11
Ort: Sundsvall

Re: Vänster backspegel

Inlägg av MrOCM »

J_X skrev:
Kan det här vara en möjlig lösning?

https://driveteslacanada.ca/news/tesla- ... tment-fix/
Även om mitt upplevda problem inte i första hand handlar om justering i höjdled, mer i sidled, så har jag noterat begränsad justeringsmån även i höjdled. Jag ska definitivt kolla upp det där. Tack för tipset! :)
Model S 75 D (2018-2020), Model Y LR (2021)
Skriv svar