Deklarerad räckvidd, batteristorlek och wltp

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
jobe83
Teslaägare
Inlägg: 41
Blev medlem: 15 apr 2014 09:31
Ort: Täby

Deklarerad räckvidd, batteristorlek och wltp

Inlägg av jobe83 »

Tanken slog mig när jag körde häromdagen och tänkte på förbrukningen och jämförde med "deklarerade km" mot verkliga km.
Förbrukningen låg på i genomsnitt 182 wh/km = 1,82 kWh / 10km
På en sträcka av 200,8 km och förbrukade 53% av batteriet vilket, om man räknar lite ger ca 69-70 kWh kapacitet på batteriet netto. Vilket också stämmer med andra mätningar som gjorts.

Använder vi den deklarerade WLTP- förbrukningen 169 wh/km:
70kWh / 0,169 = 414km räckvidd. Detta är ju ganska långt från de 507km som Tesla uppgav som räckvidd på sin hemsida i september när jag beställde.

För att komma upp till 507 km behöver förbrukningen landa på: 136 wh/km (20% lägre).

Hur hänger det ihop?

...

Jag löste det själv under tiden jag skrev det här, såg att WLTP förbrukningen faktiskt inkluderar ladd-försluster.
Så har börjat räkna förbrukning vid laddstolpe istället för direkt i bilen, när hände det? Sen alltid?

Också lite missvisande att "förbrukningsappen" i bilen har en linje för deklararad förbrukning WLTP då om man inte kommer den deklarerade räckvidd om man snittar den förbrukningen.

Tänkte det kunde vara intressant er andra som inte plockat upp det ännu.
Tesla Model 3 2019, VW ID.3 2021, Tesla Model Y 2021
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2792
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Deklarerad räckvidd, batteristorlek och wltp

Inlägg av NEO »

WLTP cykel är också utan värme/kyla om jag minner mig. Det innebär ju att ytterst få dagar om året är en förbrukning om 136Wh/km möjlig.

Att räkna med förluster är för mig en gåta, har du med tidigare ICE bilar alltid fått ner bränsleförbrukningen till det som är specat? Föga troligt, hade en BMW diesel för mååååånga år sedan, den var klassad till 0.48 landsväg, drog 0.7 hur man än körde.
Användarvisningsbild
Elmil
Teslaägare
Inlägg: 562
Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
Ort: Smedjebacken
Referralkod: ts.la/mats11813

Re: Deklarerad räckvidd, batteristorlek och wltp

Inlägg av Elmil »

WLTP visas väl ingenstans i bilen, det är väl EPA i så fall?
Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
Användarvisningsbild
Flagada
elbilist
Inlägg: 124
Blev medlem: 14 jan 2022 17:00

Re: Deklarerad räckvidd, batteristorlek och wltp

Inlägg av Flagada »

jobe83 skrev:
Jag löste det själv under tiden jag skrev det här, såg att WLTP förbrukningen faktiskt inkluderar ladd-försluster.
Så har börjat räkna förbrukning vid laddstolpe istället för direkt i bilen, när hände det? Sen alltid?
Hur tänkte de här? Är det för att det är säkrare än att lita på tillverkarens uppgivna batterikapacitet?
Kan inte laddförlusen variera grovt mellan olika laddare, bilar och temperaturförhållanden, har sett siffror på mellan 5-20%
2022-01-28_131816.jpg
Användarvisningsbild
jobe83
Teslaägare
Inlägg: 41
Blev medlem: 15 apr 2014 09:31
Ort: Täby

Re: Deklarerad räckvidd, batteristorlek och wltp

Inlägg av jobe83 »

NEO skrev:
WLTP cykel är också utan värme/kyla om jag minner mig. Det innebär ju att ytterst få dagar om året är en förbrukning om 136Wh/km möjlig.

Att räkna med förluster är för mig en gåta, har du med tidigare ICE bilar alltid fått ner bränsleförbrukningen till det som är specat? Föga troligt, hade en BMW diesel för mååååånga år sedan, den var klassad till 0.48 landsväg, drog 0.7 hur man än körde.
Ja, det gär ju väldigt sällan man kommer ner i angiven förbrukning, i nerförsbacke typ :roll:

Nä men jag har alltid tänkt att om man tar vad man har i tanken (flytande bränsle) och lyckas köra enligt deklarerad förbrukning så kan man i teorin då köra exempelvis 60 liter / 0,5 l/10km = 1200km.
Sen vet jag inte om det verkligen stämmer, i teorin, för med fossilbil har jag aldrig räknat på räckvidd på en tank.

Men att ta batterikapaciteten 70kWh / 1,69kWh/10km = 414km stämmer ju inte med deklarerad förbrukning.

När biltidningarna jämför verklig förbrukning mot deklarerad förbrukning och skriver ut en procentsats blir det ju väldigt missvisande, ReCharge gjorde en "titelmatch" mot ID.4 tex, där jämför de på det sättet.
Kommer man 414 km istället för deklarede 506 km så är förbrukningen 22% högre än deklarerad räckvidd.
Men man har kört enligt deklarerad förbrukning, skevt. I och för sig, det har alltid varit skevt, bara mer eller mindre.
Elmil skrev:
WLTP visas väl ingenstans i bilen, det är väl EPA i så fall?
Nej du har rätt, jag kollade, och det strecket "Typisk" ligger under 169wh/km.
EPA verkar också inkludera laddförluster och ligger på typ samma siffror.
Så "Typisk" kanske är vad det står :) -"Någonstans här är normalt vid landsvägskörning på bra väglag"
Tesla Model 3 2019, VW ID.3 2021, Tesla Model Y 2021
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Deklarerad räckvidd, batteristorlek och wltp

Inlägg av Walker »

NEO skrev:
WLTP cykel är också utan värme/kyla om jag minner mig. Det innebär ju att ytterst få dagar om året är en förbrukning om 136Wh/km möjlig.

Att räkna med förluster är för mig en gåta, har du med tidigare ICE bilar alltid fått ner bränsleförbrukningen till det som är specat? Föga troligt, hade en BMW diesel för mååååånga år sedan, den var klassad till 0.48 landsväg, drog 0.7 hur man än körde.
VW dieslarna är ju också ”väldigt snåla”, men om man kör dem snålt beckar partikelfiltret igen och man måste blåsa ut det med minst 2000 rpm i 15-20 min. Hur ”snålt” blir det? Åkt några tusen mil med den drivlinan och kommer inte ens i närheten.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1871
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Deklarerad räckvidd, batteristorlek och wltp

Inlägg av bjelkeman »

NEO skrev:
WLTP cykel är också utan värme/kyla om jag minner mig. Det innebär ju att ytterst få dagar om året är en förbrukning om 136Wh/km möjlig.
På 18 månader (två somrar) hade jag som bäst 168 Wh/km i genomsnitt. Mycket landsväg på 70 km/h, men även långresor på motorväg.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
marklubb
Teslaägare
Inlägg: 56
Blev medlem: 18 dec 2021 23:09

Re: Deklarerad räckvidd, batteristorlek och wltp

Inlägg av marklubb »

jobe83 skrev:
Tanken slog mig när jag körde häromdagen och tänkte på förbrukningen och jämförde med "deklarerade km" mot verkliga km.
Förbrukningen låg på i genomsnitt 182 wh/km = 1,82 kWh / 10km
På en sträcka av 200,8 km och förbrukade 53% av batteriet vilket, om man räknar lite ger ca 69-70 kWh kapacitet på batteriet netto. Vilket också stämmer med andra mätningar som gjorts.

Använder vi den deklarerade WLTP- förbrukningen 169 wh/km:
70kWh / 0,169 = 414km räckvidd. Detta är ju ganska långt från de 507km som Tesla uppgav som räckvidd på sin hemsida i september när jag beställde.

För att komma upp till 507 km behöver förbrukningen landa på: 136 wh/km (20% lägre).

Hur hänger det ihop?

...

Jag löste det själv under tiden jag skrev det här, såg att WLTP förbrukningen faktiskt inkluderar ladd-försluster.
Så har börjat räkna förbrukning vid laddstolpe istället för direkt i bilen, när hände det? Sen alltid?

Också lite missvisande att "förbrukningsappen" i bilen har en linje för deklararad förbrukning WLTP då om man inte kommer den deklarerade räckvidd om man snittar den förbrukningen.

Tänkte det kunde vara intressant er andra som inte plockat upp det ännu.

Tycker allt det där med räckvidd är en gåta ... Men var kommer 169 Wh/km ifrån? På min MY (producerat i oktober) går 'typiskt' linjen vid 147 Wh/km om jag minns rätt.
Användarvisningsbild
jobe83
Teslaägare
Inlägg: 41
Blev medlem: 15 apr 2014 09:31
Ort: Täby

Re: Deklarerad räckvidd, batteristorlek och wltp

Inlägg av jobe83 »

marklubb skrev:
jobe83 skrev:
Tanken slog mig när jag körde häromdagen och tänkte på förbrukningen och jämförde med "deklarerade km" mot verkliga km.
Förbrukningen låg på i genomsnitt 182 wh/km = 1,82 kWh / 10km
På en sträcka av 200,8 km och förbrukade 53% av batteriet vilket, om man räknar lite ger ca 69-70 kWh kapacitet på batteriet netto. Vilket också stämmer med andra mätningar som gjorts.

Använder vi den deklarerade WLTP- förbrukningen 169 wh/km:
70kWh / 0,169 = 414km räckvidd. Detta är ju ganska långt från de 507km som Tesla uppgav som räckvidd på sin hemsida i september när jag beställde.

För att komma upp till 507 km behöver förbrukningen landa på: 136 wh/km (20% lägre).

Hur hänger det ihop?

...

Jag löste det själv under tiden jag skrev det här, såg att WLTP förbrukningen faktiskt inkluderar ladd-försluster.
Så har börjat räkna förbrukning vid laddstolpe istället för direkt i bilen, när hände det? Sen alltid?

Också lite missvisande att "förbrukningsappen" i bilen har en linje för deklararad förbrukning WLTP då om man inte kommer den deklarerade räckvidd om man snittar den förbrukningen.

Tänkte det kunde vara intressant er andra som inte plockat upp det ännu.

Tycker allt det där med räckvidd är en gåta ... Men var kommer 169 Wh/km ifrån? På min MY (producerat i oktober) går 'typiskt' linjen vid 147 Wh/km om jag minns rätt.
169wh/km för strecket, tänkte det var strecket ("Typisk") I appen "förbrukningsgraf" som visade det deklarerade wltp men det va ju fel :p
Tesla Model 3 2019, VW ID.3 2021, Tesla Model Y 2021
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3580
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Deklarerad räckvidd, batteristorlek och wltp

Inlägg av AAKEE »

jobe83 skrev:
EPA verkar också inkludera laddförluster och ligger på typ samma siffror.
Så "Typisk" kanske är vad det står :) -"Någonstans här är normalt vid landsvägskörning på bra väglag"
I själva EPA-testet ingår att mäta hur mycket energi som går åt för att fylla batteriet fullt efter att ha kört tills bilen stannar. Det ligger mer eller alltid på runt 11-12% förluster på en Tesla.
I EPA mäts även exakt hur mycket som bilen förbrukar från batteriet i de olika delmomenten. Förbrukningen via lite formler anger EPA-rangen

Det är alltså inga laddförluster medtagna i bilens presentation. Förbrukningen är det som tas ur batteriet.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3580
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Deklarerad räckvidd, batteristorlek och wltp

Inlägg av AAKEE »

jobe83 skrev:

Använder vi den deklarerade WLTP- förbrukningen 169 wh/km:
70kWh / 0,169 = 414km räckvidd. Detta är ju ganska långt från de 507km som Tesla uppgav som räckvidd på sin hemsida i september när jag beställde.

För att komma upp till 507 km behöver förbrukningen landa på: 136 wh/km (20% lägre).

Hur hänger det ihop?

...

:p
En model Y med 507km WLTP hade väl det mindre LG-batteriet? (Variant E5CD, eller E5D).

Både WLTP och EPA-trstet körs tills bilen stannar. Man kollar alltså böcilken räckvidd bilen har och inte var mätaren visar noll.

E5D/E5CD har 74.5-75kWh energi. All denna går förbruka om man kör tills bilen stannar. Det är 4.5% buffert under 0% på mätaren men den går använda.

75000/507= 147.9Wh/km.

Med nya batteriet(78.8kWh) är det samma förbrukning men mer energi:

78800/533= 147.8kW/km

Detta är den faktiska WLTP-förbrukningen.

Dividera med runt 0.88 och svaret kommer nära den angivna WLTP-förbrukningen.

Bilens ”typical” eller ”rated” är baserat på EPA-testet.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
marklubb
Teslaägare
Inlägg: 56
Blev medlem: 18 dec 2021 23:09

Re: Deklarerad räckvidd, batteristorlek och wltp

Inlägg av marklubb »

Tack! Är det ’nya’ batteriet det som borde komma Shanghai snart?
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3580
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Deklarerad räckvidd, batteristorlek och wltp

Inlägg av AAKEE »

marklubb skrev:
Tack! Är det ’nya’ batteriet det som borde komma Shanghai snart?
Har inte följt med i exakt när det kommer, men bedömt ja.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1958
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Deklarerad räckvidd, batteristorlek och wltp

Inlägg av pejvic »

Sitter i samtliga Y LR som är på sjön just nu och levereras i februar/mars här. Wltp 565 km med 19tummarna på.
Haft alla 3/Y
Skriv svar