Är det meningen att man skall trycka ned gummilisten i T-spåret och slida in en t-skruv mellan aluprofil och gummilist? (tesla orginalräcke)
Blir onödig friktion mellan gummilist och t-skruv så det är inte optimalt att slida skruven.
Thule har ju en slits i gummilisten och bara sitter på ovansidan räcket.
Jag har inte monterat mina tesla-räcken ännu..
På mina räcken till xc90, mätte jag ut var skruvarna skulle sitta i förhållande till boxen. Sen drog jag bort gummilisten och borrade ett hål i gummilisten. Därefter tryckte jag i skruven i hålet och trädde på allt i räcket igen. Sen lät jag T-skruven sitta kvar i räcket mellan säsongerna..
Det är ju en modell, dock lite krångligt om man avser använda räcket till annat också, tex kajak mm.
Vad var det för modell på räcken till xc90 du hade, verkar ju vara samma upplägg som tesla, dvs ej slitsat som Thule.
Är det meningen att man skall trycka ned gummilisten i T-spåret och slida in en t-skruv mellan aluprofil och gummilist? (tesla orginalräcke)
Blir onödig friktion mellan gummilist och t-skruv så det är inte optimalt att slida skruven.
Thule har ju en slits i gummilisten och bara sitter på ovansidan räcket.
Det är ju en modell, dock lite krångligt om man avser använda räcket till annat också, tex kajak mm.
Vad var det för modell på räcken till xc90 du hade, verkar ju vara samma upplägg som tesla, dvs ej slitsat som Thule.
Det var wingbar ä, med en gummilist som man trär in från sidan. Volvo original till en 2017..
Nån som har erfarenhet av hur förbrukningen påverkas av att räcken sitter på? Originalräcken, och om nån har erfarenhet av förbrukning med att köra cyklar på så är det också intressant.
Nån som har erfarenhet av hur förbrukningen påverkas av att räcken sitter på? Originalräcken, och om nån har erfarenhet av förbrukning med att köra cyklar på så är det också intressant.
Stockholm - Öland t.o.r. med två cyklar på taket = 217 Wh/km.
Snittförbrukning sedan i februari är 178 Wh/km.
Körde med Thule wingbars på förra bilen och tyckte inte det varken lät eller drog mer. Men men följer ju inte förbrukningen lika minutiöst på en avgasbil.
Tänkte buspappa tråden lite.
Det finns flera alternativ numera för under halva priset jämfört med original räcken från Tesla.
Billigaste jag hittade vid en snabb googling är 3k från Hamphi.
Men är det värt risken att skada taket med efterföljande problem med garanti?
Hur har ni resonerat?
Både argument för original och för 3:e parts mottages tacksamt.
Kan också nämna att huvudsyftet med räcken är en fjällresa om året, dvs ha takbox. Mycket mer tror jag inte vi kommer använda dom till.
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Tänkte buspappa tråden lite.
Det finns flera alternativ numera för under halva priset jämfört med original räcken från Tesla.
Billigaste jag hittade vid en snabb googling är 3k från Hamphi.
Men är det värt risken att skada taket med efterföljande problem med garanti?
Hur har ni resonerat?
Både argument för original och för 3:e parts mottages tacksamt.
Kan också nämna att huvudsyftet med räcken är en fjällresa om året, dvs ha takbox. Mycket mer tror jag inte vi kommer använda dom till.
Jag själv skulle vara tveksam att använda annat än original, men det beror väl på hur ängslig man är.
Om ni bara behöver räcke plus box en gång per år kan ni ju hyra då, t.ex. på Hygglo.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok. Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5