Sämre range vid hög hastighet

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Sämre range vid hög hastighet

Inlägg av MWall »

Nicke Nyfiken skrev:
Gustafsson skrev:
Ett Trollinlägg som är så fantastiskt att man häpnar över alla seriösa svar..
Ja det påminner lite om killen som under en tid hängde på TCS enbart för att berätta hur värdelösa alla Tesla är för att man inte kan hålla 250 km/h i minst 10 timmar utan paus. :lol:
Det var så han brukade göra på långkörning. :roll:
Gustav Träff. Han ligger på min FB-blocklista faktiskt.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Sämre range vid hög hastighet

Inlägg av LarsL »

teslaponken skrev:
Nej, jag är förvånad över att en ICE är så mycket bättre vid 150km/h än en elbil. Det tycker jag är en rimlig sak att vara förvånad över.

Att du sen stör dig på att folk kör snabbt får stå för dig, men det hör inte riktigt till ämnet.

Jag tycker det är förvånande att en Model 3 i 200 blås gör av med hela batteriet på typ 150km. Kan tänka mig att Model Y har ännu sämre siffror.

Med den bakgrunden kommer nog Tesla ha svårare att slå igenom där det kanske är mer praxis att blåsa i 130-160 på motorväg, eller bland folk som ofta reser 50-100 mil enkelväg. Irritationsmoment helt enkelt.
Tänk på att du kommer se ut som bilen på bilden om något händer och du kör av vägen… fundera lite på det…

En fossilbil har 500 till 800 kWh i tanken vilket gör att den ökade bränsleförbrukning inte påverkar så mycket. Bensinen är ju också alldeles för billigt så där finns inte heller en begränsning.

En förbränningsmotor är väldigt inneffektiv för det tar mycket kraft att driva runt den och den går sällan optimalt. Vid hög belastning körs den i ett mer optimalt läge och blir effektivare.
teslaponken
Inlägg: 405
Blev medlem: 24 okt 2021 14:25

Re: Sämre range vid hög hastighet

Inlägg av teslaponken »

LarsL skrev:
teslaponken skrev:
Nej, jag är förvånad över att en ICE är så mycket bättre vid 150km/h än en elbil. Det tycker jag är en rimlig sak att vara förvånad över.

Att du sen stör dig på att folk kör snabbt får stå för dig, men det hör inte riktigt till ämnet.

Jag tycker det är förvånande att en Model 3 i 200 blås gör av med hela batteriet på typ 150km. Kan tänka mig att Model Y har ännu sämre siffror.

Med den bakgrunden kommer nog Tesla ha svårare att slå igenom där det kanske är mer praxis att blåsa i 130-160 på motorväg, eller bland folk som ofta reser 50-100 mil enkelväg. Irritationsmoment helt enkelt.
Tänk på att du kommer se ut som bilen på bilden om något händer och du kör av vägen… fundera lite på det…

En fossilbil har 500 till 800 kWh i tanken vilket gör att den ökade bränsleförbrukning inte påverkar så mycket. Bensinen är ju också alldeles för billigt så där finns inte heller en begränsning.

En förbränningsmotor är väldigt inneffektiv för det tar mycket kraft att driva runt den och den går sällan optimalt. Vid hög belastning körs den i ett mer optimalt läge och blir effektivare.

Så är det. De klarar helt enkelt högre hastigheter bättre.

Försöker föreställa mig en S Plaid på bana. Eller Y LR för den delen.
Klarar den ens 45 minuters körning då?

Man önskar ju batterierna var 200-300kwh :o
MY LR -21 [såld för 446K]
MS P -20
teslaponken
Inlägg: 405
Blev medlem: 24 okt 2021 14:25

Re: Sämre range vid hög hastighet

Inlägg av teslaponken »

Ja jag var ju taggad på en Tesla. Tyvärr lite besviken på räckvidden, i övrigt är den vass.

Är nog bättre att köra norrut där man i snitt håller 80-90km/h. Men söderut eller utomlands är den nog riktigt irriterande, när man måste ladda varje 200-300km. Och ofta i 45 minuter eller så.
MY LR -21 [såld för 446K]
MS P -20
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 924
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: Sämre range vid hög hastighet

Inlägg av R_Edvinsson »

teslaponken skrev:
LarsL skrev:
Vad folk gör sig roliga över är din totala överraskning över att en bil drar mer energi vid hög hastighet. Det måste du väl ändå vetat innan du köpte en bil för 3/4 miljon, som du själv skrev?

Spekulationen blir då att du inte heller begriper att det är farligt att köra 150 km/h på allmän väg.

Nej, jag är förvånad över att en ICE är så mycket bättre vid 150km/h än en elbil. Det tycker jag är en rimlig sak att vara förvånad över.

Att du sen stör dig på att folk kör snabbt får stå för dig, men det hör inte riktigt till ämnet.

Jag tycker det är förvånande att en Model 3 i 200 blås gör av med hela batteriet på typ 150km. Kan tänka mig att Model Y har ännu sämre siffror.

Med den bakgrunden kommer nog Tesla ha svårare att slå igenom där det kanske är mer praxis att blåsa i 130-160 på motorväg, eller bland folk som ofta reser 50-100 mil enkelväg. Irritationsmoment helt enkelt.
Att köra fort på Autobahn är en sak men, för där förväntar sig medtrafikanterna att det ibland kommer raketer flygande i vänster fil.

Men att göra det på svenska motorvägar är förenat med helt andra risker.
Har en bekant som blev rear-ended på E4 när de själva höll 100 enligt skyltarna.
Bilen bakom trodde inte polaren skulle köra om lastbilen innan han passerat, så han bombade in i häcken med 60-70km/h högre hastighet.
Och det tog en bit innan alla inblandade stod still och ett jävla mirakel att ingen hamnade under lastbilen.

Unga tuffa killen i pappas bil fick fängelse, men ingen dog.

Vi hade även en Lambo som slog igenom utanför Enköping för några månader sedan och där dog passageraren, pga att en av övriga trafikanter följde reglerna vi satt upp för att köra bil och chauffören i Lamborn missade att andra bilar var ute.



Och problemet att åka 50-100mil i elbil är faktiskt obefintligt om vi är vara ärliga.
0-2 stopp i dagens bilar.
teslaponken
Inlägg: 405
Blev medlem: 24 okt 2021 14:25

Re: Sämre range vid hög hastighet

Inlägg av teslaponken »

R_Edvinsson skrev:
teslaponken skrev:
LarsL skrev:
Vad folk gör sig roliga över är din totala överraskning över att en bil drar mer energi vid hög hastighet. Det måste du väl ändå vetat innan du köpte en bil för 3/4 miljon, som du själv skrev?

Spekulationen blir då att du inte heller begriper att det är farligt att köra 150 km/h på allmän väg.

Nej, jag är förvånad över att en ICE är så mycket bättre vid 150km/h än en elbil. Det tycker jag är en rimlig sak att vara förvånad över.

Att du sen stör dig på att folk kör snabbt får stå för dig, men det hör inte riktigt till ämnet.

Jag tycker det är förvånande att en Model 3 i 200 blås gör av med hela batteriet på typ 150km. Kan tänka mig att Model Y har ännu sämre siffror.

Med den bakgrunden kommer nog Tesla ha svårare att slå igenom där det kanske är mer praxis att blåsa i 130-160 på motorväg, eller bland folk som ofta reser 50-100 mil enkelväg. Irritationsmoment helt enkelt.
Att köra fort på Autobahn är en sak men, för där förväntar sig medtrafikanterna att det ibland kommer raketer flygande i vänster fil.

Men att göra det på svenska motorvägar är förenat med helt andra risker.
Har en bekant som blev rear-ended på E4 när de själva höll 100 enligt skyltarna.
Bilen bakom trodde inte polaren skulle köra om lastbilen innan han passerat, så han bombade in i häcken med 60-70km/h högre hastighet.
Och det tog en bit innan alla inblandade stod still och ett jävla mirakel att ingen hamnade under lastbilen.

Unga tuffa killen i pappas bil fick fängelse, men ingen dog.

Vi hade även en Lambo som slog igenom utanför Enköping för några månader sedan och där dog passageraren, pga att en av övriga trafikanter följde reglerna vi satt upp för att köra bil och chauffören i Lamborn missade att andra bilar var ute.



Och problemet att åka 50-100mil i elbil är faktiskt obefintligt om vi är vara ärliga.
0-2 stopp i dagens bilar.

Om man inte är en idiot dvs, men då är det kanske ok att bli irriterad.

Tack för anekdoterna, helt ointressanta och ej relevanta i tråden. Var och varannan bil håller 130 på stora delar av E4an. I snitt är de väl kring 110-115 i alla fall. Att då ligga i 150 och hålla avstånd är det ingenting fel på. Sluta moralisera, jag bryr mig inte om dina utläggningar.

Du får gärna förklara exakt hur du ska ta dig 100 mil med en Tesla MY LR i -2, med endast 2 laddningar.

Tror inte ens det går om du håller 80km/h, och om su gör det så tar resan 14-15 timmar ändå så det är praktiskt ogenomförbart.
MY LR -21 [såld för 446K]
MS P -20
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Sämre range vid hög hastighet

Inlägg av LarsL »

Kör man i laglig hastighet är det inga problem.

Att säga att en elbil inte funkar för att det inte går att köra 150 hela dagen är lite som att säga att bagaget i Model 3 är kass för man får inte in en bodybag när man ska dumpa sina offer. Det är inte sant och det är helt orelevant.
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 924
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: Sämre range vid hög hastighet

Inlägg av R_Edvinsson »

LarsL skrev:
Kör man i laglig hastighet är det inga problem.

Att säga att en elbil inte funkar för att det inte går att köra 150 hela dagen är lite som att säga att bagaget i Model 3 är kass för man får inte in en bodybag när man ska dumpa sina offer. Det är inte sant och det är helt orelevant.
Samma historia med alla som påstår att elbilar är värdelösa för att de inte varje helg kan göra 100mil utan paus, med takbox, släp med skoter och 6 ungar i bilen. :?

Eller Troll som vi andra kallar dem.
Användarvisningsbild
Jontez
Teslaägare
Inlägg: 300
Blev medlem: 24 feb 2020 10:43

Re: Sämre range vid hög hastighet

Inlägg av Jontez »

teslaponken skrev:

Tack för anekdoterna, helt ointressanta och ej relevanta i tråden. Var och varannan bil håller 130 på stora delar av E4an. I snitt är de väl kring 110-115 i alla fall. Att då ligga i 150 och hålla avstånd är det ingenting fel på. Sluta moralisera, jag bryr mig inte om dina utläggningar.

Du får gärna förklara exakt hur du ska ta dig 100 mil med en Tesla MY LR i -2, med endast 2 laddningar.

Tror inte ens det går om du håller 80km/h, och om su gör det så tar resan 14-15 timmar ändå så det är praktiskt ogenomförbart.
Jag har inte läst hela tråden, men kände mig manad att göra ett inlägg ändå.

Att köra 100 mil och behöva stanna 2 gånger är absolut inga konstigheter, det är enkel matte. Vet man hur mycket energi som finns i batteriet och hur mycket bilen drar i en viss hastighet kan du själv räkna ut vilken maxhastighet du kan hålla för att lyckas med endast 2 stopp.

Det tog TeslaBjörn 9 timmar och 20 minuter att köra 100 mil med en M3 LR. Alltså en snittfart på över 100km/h och då är laddstoppen inkluderade. Inga konstigheter och inga 14 timmar. Men en Zoe är det typ 14 timmar men så är det inte en bil man åker på långresa med.

Film


Andra resultat på 100 mil med div elbilar
Model 3 LR 2021 Midnight/Black SÅLD
Model Y Performance 2022 Black/Black
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Sämre range vid hög hastighet

Inlägg av MWall »

LarsL skrev:
Kör man i laglig hastighet är det inga problem.

Att säga att en elbil inte funkar för att det inte går att köra 150 hela dagen är lite som att säga att bagaget i Model 3 är kass för man får inte in en bodybag när man ska dumpa sina offer. Det är inte sant och det är helt orelevant.

Jag brukar relativt ofta ligga i 150 km/h mellan Uppsala och Gävle. Sveriges tråkigaste vägsträcka? Men det är klart, det är bara 10 mil och sen blir det lägre tempo. Har dock aldrig varit med om att förbrukningen på min Model S legat på mer än ca 280 Wh/km vid 150 km/h.

Har väl drygt 90 kWh tillgängligt. Med lite marginal så blir det 30 mil ändå om jag startar med 100% SOC. Jag tycker det är helt ok.

Har kört Autobahn också men bara på sommaren och vid relativt mycket trafik. Snittade 100 km/h men det är med köer och vägarbeten. Körde så fort trafiken tillät upp till ca 170 km/h. Sen tyckte jag att det räckte. Provade 200 km/h vid ett par tillfällen. Men även där så var det inga problem att fixa 30 mil.

Är ca 100 mil mellan Flensburg på gränsen till Danmark och Garmisch på gränsen till Österrike. Kör man som beskrivet så tar det alltså 8-10 timmars körning och så kanske 3 laddstopp på 45 minuter var. Kör man en bensinbil tar man säkert två matpauser också. Och kanske en bensträckare. Skillnaden i tid är försumbar. Däremot får man försaka lite frihet och flexibilitet. Men mindre och mindre ju fler SuC som byggs.
Användarvisningsbild
Jontez
Teslaägare
Inlägg: 300
Blev medlem: 24 feb 2020 10:43

Re: Sämre range vid hög hastighet

Inlägg av Jontez »

MWall skrev:
LarsL skrev:
Kör man i laglig hastighet är det inga problem.

Att säga att en elbil inte funkar för att det inte går att köra 150 hela dagen är lite som att säga att bagaget i Model 3 är kass för man får inte in en bodybag när man ska dumpa sina offer. Det är inte sant och det är helt orelevant.

Jag brukar relativt ofta ligga i 150 km/h mellan Uppsala och Gävle. Sveriges tråkigaste vägsträcka? Men det är klart, det är bara 10 mil och sen blir det lägre tempo. Har dock aldrig varit med om att förbrukningen på min Model S legat på mer än ca 280 Wh/km vid 150 km/h.

Har väl drygt 90 kWh tillgängligt. Med lite marginal så blir det 30 mil ändå om jag startar med 100% SOC. Jag tycker det är helt ok.

Har kört Autobahn också men bara på sommaren och vid relativt mycket trafik. Snittade 100 km/h men det är med köer och vägarbeten. Körde så fort trafiken tillät upp till ca 170 km/h. Sen tyckte jag att det räckte. Provade 200 km/h vid ett par tillfällen. Men även där så var det inga problem att fixa 30 mil.

Är ca 100 mil mellan Flensburg på gränsen till Danmark och Garmisch på gränsen till Österrike. Kör man som beskrivet så tar det alltså 8-10 timmars körning och så kanske 3 laddstopp på 45 minuter var. Kör man en bensinbil tar man säkert två matpauser också. Och kanske en bensträckare. Skillnaden i tid är försumbar. Däremot får man försaka lite frihet och flexibilitet. Men mindre och mindre ju fler SuC som byggs.
Jag vill minnas att den optimala hastigheten med Model S var att köra 160km/h om man vill komma fram så snabbt som möjligt. Men eftersom 3an är både snålare och laddar fortare kan jag tänka mig att de är värt att bränna typ 200 och ladda var 15-20e mil typ.

Och ah, på autobahn då om man har så sjukt bråttom.


OT: Såg en video när en snubbe maxxar sin Bugatti på Autobahn, 417 km/h. Fy fan vad obehagligt att bli omkörd av en sån. Även om man själv skulle hålla tempo på 150 på autobahn så skulle en sådan omkörning vara jävligt osoft, och det skulle bara bli stoft kvar om man får en sån i röven =/
Model 3 LR 2021 Midnight/Black SÅLD
Model Y Performance 2022 Black/Black
teslaponken
Inlägg: 405
Blev medlem: 24 okt 2021 14:25

Re: Sämre range vid hög hastighet

Inlägg av teslaponken »

Jontez skrev:
MWall skrev:
LarsL skrev:
Kör man i laglig hastighet är det inga problem.

Att säga att en elbil inte funkar för att det inte går att köra 150 hela dagen är lite som att säga att bagaget i Model 3 är kass för man får inte in en bodybag när man ska dumpa sina offer. Det är inte sant och det är helt orelevant.

Jag brukar relativt ofta ligga i 150 km/h mellan Uppsala och Gävle. Sveriges tråkigaste vägsträcka? Men det är klart, det är bara 10 mil och sen blir det lägre tempo. Har dock aldrig varit med om att förbrukningen på min Model S legat på mer än ca 280 Wh/km vid 150 km/h.

Har väl drygt 90 kWh tillgängligt. Med lite marginal så blir det 30 mil ändå om jag startar med 100% SOC. Jag tycker det är helt ok.

Har kört Autobahn också men bara på sommaren och vid relativt mycket trafik. Snittade 100 km/h men det är med köer och vägarbeten. Körde så fort trafiken tillät upp till ca 170 km/h. Sen tyckte jag att det räckte. Provade 200 km/h vid ett par tillfällen. Men även där så var det inga problem att fixa 30 mil.

Är ca 100 mil mellan Flensburg på gränsen till Danmark och Garmisch på gränsen till Österrike. Kör man som beskrivet så tar det alltså 8-10 timmars körning och så kanske 3 laddstopp på 45 minuter var. Kör man en bensinbil tar man säkert två matpauser också. Och kanske en bensträckare. Skillnaden i tid är försumbar. Däremot får man försaka lite frihet och flexibilitet. Men mindre och mindre ju fler SuC som byggs.
Jag vill minnas att den optimala hastigheten med Model S var att köra 160km/h om man vill komma fram så snabbt som möjligt. Men eftersom 3an är både snålare och laddar fortare kan jag tänka mig att de är värt att bränna typ 200 och ladda var 15-20e mil typ.

Och ah, på autobahn då om man har så sjukt bråttom.


OT: Såg en video när en snubbe maxxar sin Bugatti på Autobahn, 417 km/h. Fy fan vad obehagligt att bli omkörd av en sån. Även om man själv skulle hålla tempo på 150 på autobahn så skulle en sådan omkörning vara jävligt osoft, och det skulle bara bli stoft kvar om man får en sån i röven =/

Tur att tyskarna lär sig köra bil ordentligt då. Du vet, håller höger och kan faktiskt använda backspegeln. Här kör man lika fort i vänster som högerfil... :lol:
MY LR -21 [såld för 446K]
MS P -20
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Sämre range vid hög hastighet

Inlägg av MWall »

teslaponken skrev:

Tur att tyskarna lär sig köra bil ordentligt då. Du vet, håller höger och kan faktiskt använda backspegeln. Här kör man lika fort i vänster som högerfil... :lol:

Det där är lite av en myt. Vimlar av andra nationaliteter på autobahn också men även tyskar har sin beskärda del av söndagsbilister.

Förresten, vet du mer vad tyskarna är bra på? Att hålla hastighetsgränsen när det är begränsad hastighet. Vilket det ofta är.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Sämre range vid hög hastighet

Inlägg av MWall »

Jontez skrev:

Jag vill minnas att den optimala hastigheten med Model S var att köra 160km/h om man vill komma fram så snabbt som möjligt. Men eftersom 3an är både snålare och laddar fortare kan jag tänka mig att de är värt att bränna typ 200 och ladda var 15-20e mil typ.

Och ah, på autobahn då om man har så sjukt bråttom.


OT: Såg en video när en snubbe maxxar sin Bugatti på Autobahn, 417 km/h. Fy fan vad obehagligt att bli omkörd av en sån. Även om man själv skulle hålla tempo på 150 på autobahn så skulle en sådan omkörning vara jävligt osoft, och det skulle bara bli stoft kvar om man får en sån i röven =/

Jag gillar inte Autobahn. Ryckigt tempo, stress över att det kan komma en Porsche i 250 knyck i vänsterfilen, mängder av vägarbeten... Jag åker mycket hellre i t ex Frankrike. Ganska tomma betalvägar med 130-gräns. Sjukt skönt att bara ligga och nöta i jämnt tempo jämfört med stressen i Tyskland.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Sämre range vid hög hastighet

Inlägg av Remuz »

Molgan kör ofta min 3P i 150km/h på E4. Han brukar då klara sig fint till Ödeshög, men knappt till Jönköping. Strax under 30mil är rimligt i räckvidd på vintern i den farten med 3P. Y är lite större och högre så den tar mycket mer vind så jag gissar på 25mil med den. Räckvidden justeras lättast med högerfoten.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Sämre range vid hög hastighet

Inlägg av TiborBlomhall »

Det här går ju inte. Alldeles för många påhopp igen.

Då jag har annat för mig idag än städa efter er har jag inget val än låsa tråden över kvällen.

/Moderatorn
Användarvisningsbild
mrjrn
Teslaägare
Inlägg: 37
Blev medlem: 30 jan 2019 15:48

Sämre range vid hög hastighet

Inlägg av mrjrn »

Bara för att ge en annan infallsvinkel så tycker jag att elbilsägandet och bestraffningen vid höga hastigheter har påverkat mig positivt efter några år. Förändrat synen på att köra bil i stort och i synnerhet hastigheten. Varför måste man köra så snabbt i trafiken egentligen? Det går ju att börja köra racingbil på bana om man vill ha farten och då riskerar man inte andra människors säkerhet.

Iof håller jag med om att elbilen kanske inte är optimal på autobahn där man kan köra i snabba hastigheter och vägen är anpassad för det men i Sverige känns det inte som ett problem.

Känslan och pirret av att köra fort försvinner ju också efter ett tag då man lätt blir fartblind om man håller en given hastighet under längre sträcka så även det är ju en anledning att bara köra fort under kortare perioder om man nu vill det för att ha roligt.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarvisningsbild
hanseman
Teslaägare
Inlägg: 127
Blev medlem: 30 mar 2019 10:35

Re: Sämre range vid hög hastighet

Inlägg av hanseman »

mrjrn skrev:
Bara för att ge en annan infallsvinkel så tycker jag att elbilsägandet och bestraffningen vid höga hastigheter har påverkat mig positivt efter några år. Förändrat synen på att köra bil i stort och i synnerhet hastigheten. Varför måste man köra så snabbt i trafiken egentligen? Det går ju att börja köra racingbil på bana om man vill ha farten och då riskerar man inte andra människors säkerhet.

Iof håller jag med om att elbilen kanske inte är optimal på autobahn där man kan köra i snabba hastigheter och vägen är anpassad för det men i Sverige känns det inte som ett problem.

Känslan och pirret av att köra fort försvinner ju också efter ett tag då man lätt blir fartblind om man håller en given hastighet under längre sträcka så även det är ju en anledning att bara köra fort under kortare perioder om man nu vill det för att ha roligt.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Låter mer som du börjar bli äldre ;)
Användarvisningsbild
mrjrn
Teslaägare
Inlägg: 37
Blev medlem: 30 jan 2019 15:48

Re: Sämre range vid hög hastighet

Inlägg av mrjrn »

hanseman skrev:
mrjrn skrev:
Bara för att ge en annan infallsvinkel så tycker jag att elbilsägandet och bestraffningen vid höga hastigheter har påverkat mig positivt efter några år. Förändrat synen på att köra bil i stort och i synnerhet hastigheten. Varför måste man köra så snabbt i trafiken egentligen? Det går ju att börja köra racingbil på bana om man vill ha farten och då riskerar man inte andra människors säkerhet.

Iof håller jag med om att elbilen kanske inte är optimal på autobahn där man kan köra i snabba hastigheter och vägen är anpassad för det men i Sverige känns det inte som ett problem.

Känslan och pirret av att köra fort försvinner ju också efter ett tag då man lätt blir fartblind om man håller en given hastighet under längre sträcka så även det är ju en anledning att bara köra fort under kortare perioder om man nu vill det för att ha roligt.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Låter mer som du börjar bli äldre ;)
Ingen kommentar


Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarvisningsbild
Richardk
Teslaägare
Inlägg: 397
Blev medlem: 28 jan 2018 19:22

Re: Sämre range vid hög hastighet

Inlägg av Richardk »

MWall skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Gustafsson skrev:
Ett Trollinlägg som är så fantastiskt att man häpnar över alla seriösa svar..
Ja det påminner lite om killen som under en tid hängde på TCS enbart för att berätta hur värdelösa alla Tesla är för att man inte kan hålla 250 km/h i minst 10 timmar utan paus. :lol:
Det var så han brukade göra på långkörning. :roll:
Gustav Träff. Han ligger på min FB-blocklista faktiskt.
Gustav är ju en ikon! Inte många som har den medelhastigheten som han har på längre resor.

Lång räckvidd och snabba laddtider så kan man få bra medelhastighet. Frågan är när det kommer snabba autobahn elbilar?
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Sämre range vid hög hastighet

Inlägg av MWall »

Richardk skrev:
MWall skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Gustafsson skrev:
Ett Trollinlägg som är så fantastiskt att man häpnar över alla seriösa svar..
Ja det påminner lite om killen som under en tid hängde på TCS enbart för att berätta hur värdelösa alla Tesla är för att man inte kan hålla 250 km/h i minst 10 timmar utan paus. :lol:
Det var så han brukade göra på långkörning. :roll:
Gustav Träff. Han ligger på min FB-blocklista faktiskt.
Gustav är ju en ikon! Inte många som har den medelhastigheten som han har på längre resor.

Lång räckvidd och snabba laddtider så kan man få bra medelhastighet. Frågan är när det kommer snabba autobahn elbilar?
Inte i min värld. Jag har dock börjat blocka väldigt många på FB. Såg idag att jag har över 700 på min blocklista. :lol:
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Sämre range vid hög hastighet

Inlägg av mati »

Richardk skrev:
Gustav är ju en ikon! Inte många som har den medelhastigheten som han har på längre resor.

Lång räckvidd och snabba laddtider så kan man få bra medelhastighet. Frågan är när det kommer snabba autobahn elbilar?
Gissningsvis inte alls. Det finns ju bilar som Taycan och Model S osv för folk som vill köra jättefort, men att vanliga elbilar kommer få samma Autobahn-prestanda som man är van vid från vilken sketen fossilbil som helst, tror jag inte kommer hända. Den tiden är nog över. Även tyskarna måste så småningom bekänna färg och vänja sig tanken att fri hastighet och gränslös slöseri med energi inte är en mänsklig rättighet.
Den som inte kan leva utan en bil som går 250 i 10 timmar utan paus får nog fortsätta köra fossilbil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
acorn
Teslaägare
Inlägg: 141
Blev medlem: 19 maj 2022 11:14

Re: Sämre range vid hög hastighet

Inlägg av acorn »

Kanske lite halvt off-topic men när jag ögnar igenom Björn Nylands spreadsheet så finner jag att MYP är i princip lika effektiv som MYLR. Länk nedan till Nylands sammanställning men klippte ut och tog bild för att göra det lite lättare



Ska även ha bättre räckvidd då batterikapaciteten är högre i MYP enligt excel. Stämmer detta eller är det något som jag missar inte tänker på?
Skärmklipp.PNG
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Sämre range vid hög hastighet

Inlägg av fth »

acorn skrev:
Kanske lite halvt off-topic men när jag ögnar igenom Björn Nylands spreadsheet så finner jag att MYP är i princip lika effektiv som MYLR. Länk nedan till Nylands sammanställning men klippte ut och tog bild för att göra det lite lättare

Ska även ha bättre räckvidd då batterikapaciteten är högre i MYP enligt excel. Stämmer detta eller är det något som jag missar inte tänker på?
Det ligger nog inom felmarginalena för Björns tester, det är ju olika temperatur, storlek och modell på däck etc, men ändå helt klart intressant resultat eftersom dessa faktorer borde ge P sämre förutsättningar (lägre temperatur, större däck etc), inte bättre.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Sämre range vid hög hastighet

Inlägg av mikebike »

acorn skrev:
Kanske lite halvt off-topic men när jag ögnar igenom Björn Nylands spreadsheet så finner jag att MYP är i princip lika effektiv som MYLR. Länk nedan till Nylands sammanställning men klippte ut och tog bild för att göra det lite lättare



Ska även ha bättre räckvidd då batterikapaciteten är högre i MYP enligt excel. Stämmer detta eller är det något som jag missar inte tänker på?
Det är inte en gammal MYLR i testet?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Skriv svar