Sämre range vid hög hastighet

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

teslaponken
Inlägg: 405
Blev medlem: 24 okt 2021 14:25

Sämre range vid hög hastighet

Inlägg av teslaponken »

Hej!

Tänkte bara påpeka en grej som gör mig riktigt besviken faktiskt. Har en Y LR.

Förstår visst det här med fysik, aerodynamik, dragkoefficienter osv.

Men att räckvidden skulle bli så påverkad vid modesta 150km/h var ju tråkigt.

Höll nog 150km/h i snitt igår på en tur-retur resa genom Sverige på E4an (ett jobbärende). Stundtals var det någon slöåkare som gjorde att man saktade ner till 120.

Ca 113 mil, behövde ladda 5 ggr. Och då åkte jag hemifrån med 100% och hade 15% när jag kom hem. Otroligt ineffektivt faktiskt. Dyrt också, 1300kr på superchargersarna totalt.

Upplevde att det var irriterande att behöva supercharga typ var 80-90:e minut. Nådde från Stockholm till typ Linköping med 100% batteri från start. Förvisso -2 grader men ändå.

Hade jag köpt en ICE hade jag i alla fall behövt stanna mindre/kortare. Min resa blev nog 1.5-2h längre än tänkt i och med att jag körde elbil.

Med 120km/h kommer jag kanske 260-320km. I vanlig vardaglig körning kommer jag nog 280-350km på 100% tank.

Hoppas på bättre teknik framöver. Men ja lite missnöjd är jag helt klart. Bilen kostade ju trekvarts miljon :P

Däremot ÄLSKAR jag accelerationen och komforten i bilen. Superb!
MY LR -21 [såld för 446K]
MS P -20
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Sämre range vid hög hastighet

Inlägg av MWall »

Kom det verkligen som en överraskning? :roll:
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Sämre range vid hög hastighet

Inlägg av Bjelke »

:lol: :lol: :lol:
”Förstår det här med….” Näe tydligen inte…
Luftmotståndet ökar med kvadraten på hastigheten till att börja med… Dom hastigheterna
lär få mothugg i Sverige också om inte annat, nästan mer provokativt än taliz inlägg ibland :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Sämre range vid hög hastighet

Inlägg av Bjelke »

MWall skrev:
Kom det verkligen som en överraskning? :roll:
Tydligen… 150 i snitt liksom… :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Sämre range vid hög hastighet

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Med elbil kommer du fortare fram om du kör långsammare!
teslaponken
Inlägg: 405
Blev medlem: 24 okt 2021 14:25

Re: Sämre range vid hög hastighet

Inlägg av teslaponken »

MWall skrev:
Kom det verkligen som en överraskning? :roll:
Haha ja faktiskt, att den skulle dra typ 3-3.5 kwh per mil var galet :shock: förvisso låg man i 160 en hel del men ändå.

Trodde väl på 2.5 kwh eller något. Då hade man i alla fall kunnat komma 280-320 km i 150km/h. Hade varit en riktigt bra resa då.

Men kanske väglaget och vinterdäcken drog upp förbrukningen något?

Som jämförelse höll min Golf 1.2 TSI också 150-160km/h i snitt när jag åkte söderut förra året. Jag tror inte jag tankade en enda gång på 50 mil faktiskt, men minns inte riktigt. Kanske jag hade behövt göra om det var en v6 motor eller liknande i och för sig.

Näe lite besviken. Ville bara dela med mig av den här anekdoten. Slutsatsen är väl:

- Kör långsamt, 90-110km/h
- Planera ENDAST stopp vid superchargers, och börja ladda direkt när du anländer
- Res inte längre sträckor när det är kallt :P

Annars förstår jag nu varför man slopade Model Y Standard Range. Hade varit som en Nissan Leaf 40 eller något ;)
MY LR -21 [såld för 446K]
MS P -20
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Sämre range vid hög hastighet

Inlägg av MWall »

Bättre med gratis supercharge. Kan man köra hur fort man vill. ;)
teslaponken
Inlägg: 405
Blev medlem: 24 okt 2021 14:25

Re: Sämre range vid hög hastighet

Inlägg av teslaponken »

Bjelke skrev:
:lol: :lol: :lol:
”Förstår det här med….” Näe tydligen inte…
Luftmotståndet ökar med kvadraten på hastigheten till att börja med… Dom hastigheterna
lär få mothugg i Sverige också om inte annat, nästan mer provokativt än taliz inlägg ibland :lol:
Inget fel med 150 fräs. Bara att hålla avstånd mot framförvarande fordon. Brukar tänka 3 sekundersregeln. Kör jag 150 är det ca 40m/s och då vill jag i alla fall vara 120m bakom framförvarande fordon. Som tur är förstår folk oftast vett att inte ockupera vänsterfil när folk dyker upp i högre hastighet, men ibland får man ju sänka till 130 tills de väjer åt höger.

Men det är en annan diskussion. Diskutera räckvidden
MY LR -21 [såld för 446K]
MS P -20
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Sämre range vid hög hastighet

Inlägg av Bjelke »

teslaponken skrev:
MWall skrev:
Kom det verkligen som en överraskning? :roll:
Haha ja faktiskt, att den skulle dra typ 3-3.5 kwh per mil var galet :shock: förvisso låg man i 160 en hel del men ändå.

Trodde väl på 2.5 kwh eller något. Då hade man i alla fall kunnat komma 280-320 km i 150km/h. Hade varit en riktigt bra resa då.

Men kanske väglaget och vinterdäcken drog upp förbrukningen något?

Som jämförelse höll min Golf 1.2 TSI också 150-160km/h i snitt när jag åkte söderut förra året. Jag tror inte jag tankade en enda gång på 50 mil faktiskt, men minns inte riktigt. Kanske jag hade behövt göra om det var en v6 motor eller liknande i och för sig.

Näe lite besviken. Ville bara dela med mig av den här anekdoten. Slutsatsen är väl:

- Kör långsamt, 90-110km/h
- Planera ENDAST stopp vid superchargers, och börja ladda direkt när du anländer
- Res inte längre sträckor när det är kallt :P

Annars förstår jag nu varför man slopade Model Y Standard Range. Hade varit som en Nissan Leaf 40 eller något ;)
Hehe 2,5kWh/per mil i 150 blås…? Näe det lär bli svårt med luft omkring ;) inte ens med model 3 lär det gå
på vintern iaf…
3kWh per mil låter faktiskt riktigt bra på vintern med 150 blås tycker jag…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3584
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Sämre range vid hög hastighet

Inlägg av AAKEE »

Bjelke skrev:
:lol: :lol: :lol:
”Förstår det här med….” Näe tydligen inte…
Luftmotståndet ökar med kvadraten på hastigheten till att börja med… Dom hastigheterna
lär få mothugg i Sverige också om inte annat, nästan mer provokativt än taliz inlägg ibland :lol:
Exakt!
Effektbehovet (mht luftmotståndet) ökar med farten^3. Dubbelt = 8 x effekten.

ICE-motorn ökar nästan alltid verkningsgraden med högre effektuttag.

TS behöver en ICE, den ökar inte förbrukningen lika mycket. Elbilen får ökade förluster i form av värmeförluster i batteriet.

Jag kan köpa model Y:n, jättebilligt eftersom den har så kass range. Jag gillar inte SUV så mycket men för att vara lite snäll. Dessutom är Y inte så SUV-oig och rätt cool. Eller så håller jag på bli gubbig…
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Sämre range vid hög hastighet

Inlägg av Bjelke »

teslaponken skrev:
Bjelke skrev:
:lol: :lol: :lol:
”Förstår det här med….” Näe tydligen inte…
Luftmotståndet ökar med kvadraten på hastigheten till att börja med… Dom hastigheterna
lär få mothugg i Sverige också om inte annat, nästan mer provokativt än taliz inlägg ibland :lol:
Inget fel med 150 fräs. Bara att hålla avstånd mot framförvarande fordon. Brukar tänka 3 sekundersregeln. Kör jag 150 är det ca 40m/s och då vill jag i alla fall vara 120m bakom framförvarande fordon. Som tur är förstår folk oftast vett att inte ockupera vänsterfil när folk dyker upp i högre hastighet, men ibland får man ju sänka till 130 tills de väjer åt höger.

Men det är en annan diskussion. Diskutera räckvidden
Då tänker du helt rätt där iaf ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Sämre range vid hög hastighet

Inlägg av Bjelke »

MWall skrev:
Bättre med gratis supercharge. Kan man köra hur fort man vill. ;)
:lol: True :mrgreen: jag har två med fri SuC :mrgreen: 8-)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
teslaponken
Inlägg: 405
Blev medlem: 24 okt 2021 14:25

Re: Sämre range vid hög hastighet

Inlägg av teslaponken »

Bjelke skrev:
teslaponken skrev:
MWall skrev:
Kom det verkligen som en överraskning? :roll:
Haha ja faktiskt, att den skulle dra typ 3-3.5 kwh per mil var galet :shock: förvisso låg man i 160 en hel del men ändå.

Trodde väl på 2.5 kwh eller något. Då hade man i alla fall kunnat komma 280-320 km i 150km/h. Hade varit en riktigt bra resa då.

Men kanske väglaget och vinterdäcken drog upp förbrukningen något?

Som jämförelse höll min Golf 1.2 TSI också 150-160km/h i snitt när jag åkte söderut förra året. Jag tror inte jag tankade en enda gång på 50 mil faktiskt, men minns inte riktigt. Kanske jag hade behövt göra om det var en v6 motor eller liknande i och för sig.

Näe lite besviken. Ville bara dela med mig av den här anekdoten. Slutsatsen är väl:

- Kör långsamt, 90-110km/h
- Planera ENDAST stopp vid superchargers, och börja ladda direkt när du anländer
- Res inte längre sträckor när det är kallt :P

Annars förstår jag nu varför man slopade Model Y Standard Range. Hade varit som en Nissan Leaf 40 eller något ;)
Hehe 2,5kWh/per mil i 150 blås…? Näe det lär bli svårt med luft omkring ;) inte ens med model 3 lär det gå
på vintern iaf…
3kWh per mil låter faktiskt riktigt bra på vintern med 150 blås tycker jag…
Mm så är det kanske. Jag kommer i alla fall sälja min MY LR efter 3 års finansiell leasing och köpa annat. Sannolikt är batteritekniken bättre då och bilarna gör 1000km wltp. Då kanske man kommer iaf 400km med 150 blås :shock:

Inväntar 150kwh batterier med spänning!
MY LR -21 [såld för 446K]
MS P -20
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Sämre range vid hög hastighet

Inlägg av martinot »

teslaponken skrev:
martinot skrev:
Dexter86 skrev:
Vilket skit
Avbeställer du din MY nu?
Tycker jag inte han ska göra :D

Det är en superbil.

Men faen skulle jag pendla längre sträckor skulle jag bi tokig på räckvidden.

Tänker inte ligga i 90 på E4an för att optimera räckvidd. Jag kör som jag kör. Vänster fil, 100 meters avstånd till framförvarande fordon och 150km/h. Men har man det körmönstret ska man inte vänta sig mer än 200-220km räckvidd. Iaf inte i -2 grader.
Det finns helt klart nackdelar med elbilar. Inget att hymla om det.

Även med M3 så pendlade jag ett tag varannan vecka för ett par år sedan, och låg runt 150. Även med den effektiva M3 LR så räckte det bara precis de 25 mil på vinterhalvåret som jag körde i varje riktning. Lite bättre räckvidd (men lite sämre laddhastighet än 2019 M3 LR) med den nya 2021 M3 jag har nu, med VP och stora Panasonic-batteriet, men har inte testat just den sträckan.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Sämre range vid hög hastighet

Inlägg av Bjelke »

AAKEE skrev:
Bjelke skrev:
:lol: :lol: :lol:
”Förstår det här med….” Näe tydligen inte…
Luftmotståndet ökar med kvadraten på hastigheten till att börja med… Dom hastigheterna
lär få mothugg i Sverige också om inte annat, nästan mer provokativt än taliz inlägg ibland :lol:
Exakt!
Effektbehovet (mht luftmotståndet) ökar med farten^3. Dubbelt = 8 x effekten.

ICE-motorn ökar nästan alltid verkningsgraden med högre effektuttag.

TS behöver en ICE, den ökar inte förbrukningen lika mycket. Elbilen får ökade förluster i form av värmeförluster i batteriet.

Jag kan köpa model Y:n, jättebilligt eftersom den har så kass range. Jag gillar inte SUV så mycket men för att vara lite snäll. Dessutom är Y inte så SUV-oig och rätt cool. Eller så håller jag på bli gubbig…
Du håller definitivt på att bli gubbig :lol: ;P
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Sämre range vid hög hastighet

Inlägg av Dexter86 »

martinot skrev:
Dexter86 skrev:
Vilket skit
Avbeställer du din MY nu?

Var det spiken i kistan för elbilar för din del?
Japp det var droppen som fick bägaren att rinna över, går inte stanna en gång var 80-90min, orimligt
Funkar säkert kanon innanför 30-skyltarna
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Sämre range vid hög hastighet

Inlägg av martinot »

Dexter86 skrev:
martinot skrev:
Dexter86 skrev:
Vilket skit
Avbeställer du din MY nu?

Var det spiken i kistan för elbilar för din del?
Japp det var droppen som fick bägaren att rinna över, går inte stanna en gång var 80-90min, orimligt
Funkar säkert kanon innanför 30-skyltarna
Är alla elbilar borta nu? Vad blir det istället; en bensinare eller diesel?

Inget illa om dina val (har själv även en diesel för riktig långa resor med mycket packning, och bra dragvikt på kroken), men lite nyfiken vad du nu kommer skaffa istället för din MY som annars levereras snart.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
teslaponken
Inlägg: 405
Blev medlem: 24 okt 2021 14:25

Re: Sämre range vid hög hastighet

Inlägg av teslaponken »

Dexter86 skrev:
martinot skrev:
Dexter86 skrev:
Vilket skit
Avbeställer du din MY nu?

Var det spiken i kistan för elbilar för din del?
Japp det var droppen som fick bägaren att rinna över, går inte stanna en gång var 80-90min, orimligt
Funkar säkert kanon innanför 30-skyltarna
Förstår dig ändå. Är faktiskt riktigt besviken. Kan ju köpa 98% av alla nybilar, men valde MY för den verkade grym och jag älskar Tesla och Elon och allt vad det nu är. Verkligen framtiden.

Men batteritekniken är nog inte där än. Så urbota frustrerande att precis bli varm bakom ratten och behöva leta efter nästa supercharger efter 60-80 min i 150-160 blås
MY LR -21 [såld för 446K]
MS P -20
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3584
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Sämre range vid hög hastighet

Inlägg av AAKEE »

Bjelke skrev:
AAKEE skrev:
Eller så håller jag på bli gubbig…
Du håller definitivt på att bli gubbig :lol: ;P
När Elon undanhåller oss Plaid blir det svårt ju. Har man inte hållit på att bli gubbig kommer man hinna bli det :D
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
M3apan
Teslaägare
Inlägg: 334
Blev medlem: 17 dec 2018 23:46

Re: Sämre range vid hög hastighet

Inlägg av M3apan »

oj oj då ska du veta när jag var nere i tyskland i mellandagarna! behövde ladda var 40-50 minut, när jag låg där i 240km/t... skitbil!!!!
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Sämre range vid hög hastighet

Inlägg av MWall »

Off Grid Byggaren skrev:
Med elbil kommer du fortare fram om du kör långsammare!
Nä.
teslaponken
Inlägg: 405
Blev medlem: 24 okt 2021 14:25

Re: Sämre range vid hög hastighet

Inlägg av teslaponken »

M3apan skrev:
oj oj då ska du veta när jag var nere i tyskland i mellandagarna! behövde ladda var 40-50 minut, när jag låg där i 240km/t... skitbil!!!!
Haha låter inge vidare.

Tur att MY LR är cappad på 217km/h

Lär behöva laddas var 150:e kilometer i den hastigheten

Ser att denna killehttps://m.youtube.com/watch?v=xAaQmcdg9XU får till 150 km när han kör 200km/h med sin Model 3.

Ja då kanske min Model Y inte ens räcker i 100km i 217km/h? Haha alltså
MY LR -21 [såld för 446K]
MS P -20
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Sämre range vid hög hastighet

Inlägg av MWall »

teslaponken skrev:
Dexter86 skrev:
martinot skrev:
Dexter86 skrev:
Vilket skit
Avbeställer du din MY nu?

Var det spiken i kistan för elbilar för din del?
Japp det var droppen som fick bägaren att rinna över, går inte stanna en gång var 80-90min, orimligt
Funkar säkert kanon innanför 30-skyltarna
Förstår dig ändå. Är faktiskt riktigt besviken. Kan ju köpa 98% av alla nybilar, men valde MY för den verkade grym och jag älskar Tesla och Elon och allt vad det nu är. Verkligen framtiden.

Men batteritekniken är nog inte där än. Så urbota frustrerande att precis bli varm bakom ratten och behöva leta efter nästa supercharger efter 60-80 min i 150-160 blås
Dummaste jag läst. Köp en diesel då. Men då får du även stå ut med kallstarter och skit när du ska köra 4 km till Ica alla dagar som du inte pressar motorväg i alldeles för hög hastighet.

För övrigt kör jag ofta i 150 jag också. ;) Bilen drar då alla ggr under 300 Wh/km vilket innebär att jag kommer drygt 30 mil utan problem. Det är två timmar iaf.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3584
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Sämre range vid hög hastighet

Inlägg av AAKEE »

MWall skrev:
Köp en diesel då.
Ja.

Någon moderator får byta nick på TS till ICEman.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 924
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: Sämre range vid hög hastighet

Inlägg av R_Edvinsson »

Hade jag varit TS i detta fallet hade jag nog funderat på ett inköp av en helikopter... :D

Min ID4 maxar 160...skönt att vara gubbe ändå
:oops: 8-) :D
Skriv svar