Inte i min värld. Jag har dock börjat blocka väldigt många på FB. Såg idag att jag har över 700 på min blocklista.Richardk skrev:Gustav är ju en ikon! Inte många som har den medelhastigheten som han har på längre resor.MWall skrev:Gustav Träff. Han ligger på min FB-blocklista faktiskt.Nicke Nyfiken skrev:Ja det påminner lite om killen som under en tid hängde på TCS enbart för att berätta hur värdelösa alla Tesla är för att man inte kan hålla 250 km/h i minst 10 timmar utan paus.Gustafsson skrev:Ett Trollinlägg som är så fantastiskt att man häpnar över alla seriösa svar..
Det var så han brukade göra på långkörning.
Lång räckvidd och snabba laddtider så kan man få bra medelhastighet. Frågan är när det kommer snabba autobahn elbilar?
Sämre range vid hög hastighet
Moderator: Redaktion
Re: Sämre range vid hög hastighet
Re: Sämre range vid hög hastighet
Gissningsvis inte alls. Det finns ju bilar som Taycan och Model S osv för folk som vill köra jättefort, men att vanliga elbilar kommer få samma Autobahn-prestanda som man är van vid från vilken sketen fossilbil som helst, tror jag inte kommer hända. Den tiden är nog över. Även tyskarna måste så småningom bekänna färg och vänja sig tanken att fri hastighet och gränslös slöseri med energi inte är en mänsklig rättighet.Richardk skrev:Gustav är ju en ikon! Inte många som har den medelhastigheten som han har på längre resor.
Lång räckvidd och snabba laddtider så kan man få bra medelhastighet. Frågan är när det kommer snabba autobahn elbilar?
Den som inte kan leva utan en bil som går 250 i 10 timmar utan paus får nog fortsätta köra fossilbil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Sämre range vid hög hastighet
Kanske lite halvt off-topic men när jag ögnar igenom Björn Nylands spreadsheet så finner jag att MYP är i princip lika effektiv som MYLR. Länk nedan till Nylands sammanställning men klippte ut och tog bild för att göra det lite lättare
Ska även ha bättre räckvidd då batterikapaciteten är högre i MYP enligt excel. Stämmer detta eller är det något som jag missar inte tänker på?
Ska även ha bättre räckvidd då batterikapaciteten är högre i MYP enligt excel. Stämmer detta eller är det något som jag missar inte tänker på?
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7065
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Sämre range vid hög hastighet
Det ligger nog inom felmarginalena för Björns tester, det är ju olika temperatur, storlek och modell på däck etc, men ändå helt klart intressant resultat eftersom dessa faktorer borde ge P sämre förutsättningar (lägre temperatur, större däck etc), inte bättre.acorn skrev:Kanske lite halvt off-topic men när jag ögnar igenom Björn Nylands spreadsheet så finner jag att MYP är i princip lika effektiv som MYLR. Länk nedan till Nylands sammanställning men klippte ut och tog bild för att göra det lite lättare
Ska även ha bättre räckvidd då batterikapaciteten är högre i MYP enligt excel. Stämmer detta eller är det något som jag missar inte tänker på?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7552
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Sämre range vid hög hastighet
Det är inte en gammal MYLR i testet?acorn skrev:Kanske lite halvt off-topic men när jag ögnar igenom Björn Nylands spreadsheet så finner jag att MYP är i princip lika effektiv som MYLR. Länk nedan till Nylands sammanställning men klippte ut och tog bild för att göra det lite lättare
Ska även ha bättre räckvidd då batterikapaciteten är högre i MYP enligt excel. Stämmer detta eller är det något som jag missar inte tänker på?
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Sämre range vid hög hastighet
Jo det tror jag nog att det säkert är men vad är skillnaden på gamla och nya.mikebike skrev:Det är inte en gammal MYLR i testet?acorn skrev:Kanske lite halvt off-topic men när jag ögnar igenom Björn Nylands spreadsheet så finner jag att MYP är i princip lika effektiv som MYLR. Länk nedan till Nylands sammanställning men klippte ut och tog bild för att göra det lite lättare
Ska även ha bättre räckvidd då batterikapaciteten är högre i MYP enligt excel. Stämmer detta eller är det något som jag missar inte tänker på?
Såg nu att jag jämförde fel MYLR utan ska vara den under Hankook evo3 däck så blev lite bättre men inte som MYP.
Som sagt säkert jag som missar något men har det att göra med någon gammal version av MYLR och vad är i så fall skillnaden.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5294
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Sämre range vid hög hastighet
Gamla MYLR har mindre batteri än MYP och nya MYLR.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Sämre range vid hög hastighet
Tack för enkelt och bra svar!Nicke Nyfiken skrev:Gamla MYLR har mindre batteri än MYP och nya MYLR.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7065
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Sämre range vid hög hastighet
Det förklarar dock inte varför P har lägre förbrukning.acorn skrev:Tack för enkelt och bra svar!Nicke Nyfiken skrev:Gamla MYLR har mindre batteri än MYP och nya MYLR.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5294
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Sämre range vid hög hastighet
P har inte lägre förbrukning.fth skrev:Det förklarar dock inte varför P har lägre förbrukning.acorn skrev:Tack för enkelt och bra svar!Nicke Nyfiken skrev:Gamla MYLR har mindre batteri än MYP och nya MYLR.
/fth
LR: 142/195 Wh/km
P: 146/205 Wh/km
Model Y P
Model S P
Model S P
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7065
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Sämre range vid hög hastighet
Den inringade, grönmarkerade LR, som jämfördes med i inlägget, har högre förbrukning än P.Nicke Nyfiken skrev:P har inte lägre förbrukning.fth skrev:Det förklarar dock inte varför P har lägre förbrukning.acorn skrev:Tack för enkelt och bra svar!Nicke Nyfiken skrev:Gamla MYLR har mindre batteri än MYP och nya MYLR.
/fth
LR: 142/195 Wh/km
P: 146/205 Wh/km
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5294
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Sämre range vid hög hastighet
Jo men den bilen har inte original däck och fälgar.fth skrev:Den inringade, grönmarkerade LR, som jämfördes med i inlägget, har högre förbrukning än P.Nicke Nyfiken skrev:P har inte lägre förbrukning.fth skrev:Det förklarar dock inte varför P har lägre förbrukning.acorn skrev:Tack för enkelt och bra svar!Nicke Nyfiken skrev:Gamla MYLR har mindre batteri än MYP och nya MYLR.
/fth
LR: 142/195 Wh/km
P: 146/205 Wh/km
/fth
Winrun-däcken har hög förbrukning enligt energiklassningen.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Sämre range vid hög hastighet
Precis, det var min bild som var lite missvisande på MYLR då jag la in 18" fälgar och Winrun och inte 19" Hankook evo3 som är standard. Det skiljer dock inte speciellt inte mycket, speciellt vid 90 km/hNicke Nyfiken skrev:P har inte lägre förbrukning.fth skrev:Det förklarar dock inte varför P har lägre förbrukning.acorn skrev:Tack för enkelt och bra svar!Nicke Nyfiken skrev:Gamla MYLR har mindre batteri än MYP och nya MYLR.
/fth
LR: 142/195 Wh/km
P: 146/205 Wh/km