Att säga att en elbil inte funkar för att det inte går att köra 150 hela dagen är lite som att säga att bagaget i Model 3 är kass för man får inte in en bodybag när man ska dumpa sina offer. Det är inte sant och det är helt orelevant.
Jag brukar relativt ofta ligga i 150 km/h mellan Uppsala och Gävle. Sveriges tråkigaste vägsträcka? Men det är klart, det är bara 10 mil och sen blir det lägre tempo. Har dock aldrig varit med om att förbrukningen på min Model S legat på mer än ca 280 Wh/km vid 150 km/h.
Har väl drygt 90 kWh tillgängligt. Med lite marginal så blir det 30 mil ändå om jag startar med 100% SOC. Jag tycker det är helt ok.
Har kört Autobahn också men bara på sommaren och vid relativt mycket trafik. Snittade 100 km/h men det är med köer och vägarbeten. Körde så fort trafiken tillät upp till ca 170 km/h. Sen tyckte jag att det räckte. Provade 200 km/h vid ett par tillfällen. Men även där så var det inga problem att fixa 30 mil.
Är ca 100 mil mellan Flensburg på gränsen till Danmark och Garmisch på gränsen till Österrike. Kör man som beskrivet så tar det alltså 8-10 timmars körning och så kanske 3 laddstopp på 45 minuter var. Kör man en bensinbil tar man säkert två matpauser också. Och kanske en bensträckare. Skillnaden i tid är försumbar. Däremot får man försaka lite frihet och flexibilitet. Men mindre och mindre ju fler SuC som byggs.
Jag vill minnas att den optimala hastigheten med Model S var att köra 160km/h om man vill komma fram så snabbt som möjligt. Men eftersom 3an är både snålare och laddar fortare kan jag tänka mig att de är värt att bränna typ 200 och ladda var 15-20e mil typ.
Och ah, på autobahn då om man har så sjukt bråttom.
OT: Såg en video när en snubbe maxxar sin Bugatti på Autobahn, 417 km/h. Fy fan vad obehagligt att bli omkörd av en sån. Även om man själv skulle hålla tempo på 150 på autobahn så skulle en sådan omkörning vara jävligt osoft, och det skulle bara bli stoft kvar om man får en sån i röven =/
Model 3 LR 2021 Midnight/Black SÅLD
Model Y Performance 2022 Black/Black
Att säga att en elbil inte funkar för att det inte går att köra 150 hela dagen är lite som att säga att bagaget i Model 3 är kass för man får inte in en bodybag när man ska dumpa sina offer. Det är inte sant och det är helt orelevant.
Jag brukar relativt ofta ligga i 150 km/h mellan Uppsala och Gävle. Sveriges tråkigaste vägsträcka? Men det är klart, det är bara 10 mil och sen blir det lägre tempo. Har dock aldrig varit med om att förbrukningen på min Model S legat på mer än ca 280 Wh/km vid 150 km/h.
Har väl drygt 90 kWh tillgängligt. Med lite marginal så blir det 30 mil ändå om jag startar med 100% SOC. Jag tycker det är helt ok.
Har kört Autobahn också men bara på sommaren och vid relativt mycket trafik. Snittade 100 km/h men det är med köer och vägarbeten. Körde så fort trafiken tillät upp till ca 170 km/h. Sen tyckte jag att det räckte. Provade 200 km/h vid ett par tillfällen. Men även där så var det inga problem att fixa 30 mil.
Är ca 100 mil mellan Flensburg på gränsen till Danmark och Garmisch på gränsen till Österrike. Kör man som beskrivet så tar det alltså 8-10 timmars körning och så kanske 3 laddstopp på 45 minuter var. Kör man en bensinbil tar man säkert två matpauser också. Och kanske en bensträckare. Skillnaden i tid är försumbar. Däremot får man försaka lite frihet och flexibilitet. Men mindre och mindre ju fler SuC som byggs.
Jag vill minnas att den optimala hastigheten med Model S var att köra 160km/h om man vill komma fram så snabbt som möjligt. Men eftersom 3an är både snålare och laddar fortare kan jag tänka mig att de är värt att bränna typ 200 och ladda var 15-20e mil typ.
Och ah, på autobahn då om man har så sjukt bråttom.
OT: Såg en video när en snubbe maxxar sin Bugatti på Autobahn, 417 km/h. Fy fan vad obehagligt att bli omkörd av en sån. Även om man själv skulle hålla tempo på 150 på autobahn så skulle en sådan omkörning vara jävligt osoft, och det skulle bara bli stoft kvar om man får en sån i röven =/
Tur att tyskarna lär sig köra bil ordentligt då. Du vet, håller höger och kan faktiskt använda backspegeln. Här kör man lika fort i vänster som högerfil...
Tur att tyskarna lär sig köra bil ordentligt då. Du vet, håller höger och kan faktiskt använda backspegeln. Här kör man lika fort i vänster som högerfil...
Det där är lite av en myt. Vimlar av andra nationaliteter på autobahn också men även tyskar har sin beskärda del av söndagsbilister.
Förresten, vet du mer vad tyskarna är bra på? Att hålla hastighetsgränsen när det är begränsad hastighet. Vilket det ofta är.
Jag vill minnas att den optimala hastigheten med Model S var att köra 160km/h om man vill komma fram så snabbt som möjligt. Men eftersom 3an är både snålare och laddar fortare kan jag tänka mig att de är värt att bränna typ 200 och ladda var 15-20e mil typ.
Och ah, på autobahn då om man har så sjukt bråttom.
OT: Såg en video när en snubbe maxxar sin Bugatti på Autobahn, 417 km/h. Fy fan vad obehagligt att bli omkörd av en sån. Även om man själv skulle hålla tempo på 150 på autobahn så skulle en sådan omkörning vara jävligt osoft, och det skulle bara bli stoft kvar om man får en sån i röven =/
Jag gillar inte Autobahn. Ryckigt tempo, stress över att det kan komma en Porsche i 250 knyck i vänsterfilen, mängder av vägarbeten... Jag åker mycket hellre i t ex Frankrike. Ganska tomma betalvägar med 130-gräns. Sjukt skönt att bara ligga och nöta i jämnt tempo jämfört med stressen i Tyskland.
Molgan kör ofta min 3P i 150km/h på E4. Han brukar då klara sig fint till Ödeshög, men knappt till Jönköping. Strax under 30mil är rimligt i räckvidd på vintern i den farten med 3P. Y är lite större och högre så den tar mycket mer vind så jag gissar på 25mil med den. Räckvidden justeras lättast med högerfoten.
Bara för att ge en annan infallsvinkel så tycker jag att elbilsägandet och bestraffningen vid höga hastigheter har påverkat mig positivt efter några år. Förändrat synen på att köra bil i stort och i synnerhet hastigheten. Varför måste man köra så snabbt i trafiken egentligen? Det går ju att börja köra racingbil på bana om man vill ha farten och då riskerar man inte andra människors säkerhet.
Iof håller jag med om att elbilen kanske inte är optimal på autobahn där man kan köra i snabba hastigheter och vägen är anpassad för det men i Sverige känns det inte som ett problem.
Känslan och pirret av att köra fort försvinner ju också efter ett tag då man lätt blir fartblind om man håller en given hastighet under längre sträcka så även det är ju en anledning att bara köra fort under kortare perioder om man nu vill det för att ha roligt.
Bara för att ge en annan infallsvinkel så tycker jag att elbilsägandet och bestraffningen vid höga hastigheter har påverkat mig positivt efter några år. Förändrat synen på att köra bil i stort och i synnerhet hastigheten. Varför måste man köra så snabbt i trafiken egentligen? Det går ju att börja köra racingbil på bana om man vill ha farten och då riskerar man inte andra människors säkerhet.
Iof håller jag med om att elbilen kanske inte är optimal på autobahn där man kan köra i snabba hastigheter och vägen är anpassad för det men i Sverige känns det inte som ett problem.
Känslan och pirret av att köra fort försvinner ju också efter ett tag då man lätt blir fartblind om man håller en given hastighet under längre sträcka så även det är ju en anledning att bara köra fort under kortare perioder om man nu vill det för att ha roligt.
Bara för att ge en annan infallsvinkel så tycker jag att elbilsägandet och bestraffningen vid höga hastigheter har påverkat mig positivt efter några år. Förändrat synen på att köra bil i stort och i synnerhet hastigheten. Varför måste man köra så snabbt i trafiken egentligen? Det går ju att börja köra racingbil på bana om man vill ha farten och då riskerar man inte andra människors säkerhet.
Iof håller jag med om att elbilen kanske inte är optimal på autobahn där man kan köra i snabba hastigheter och vägen är anpassad för det men i Sverige känns det inte som ett problem.
Känslan och pirret av att köra fort försvinner ju också efter ett tag då man lätt blir fartblind om man håller en given hastighet under längre sträcka så även det är ju en anledning att bara köra fort under kortare perioder om man nu vill det för att ha roligt.
Ett Trollinlägg som är så fantastiskt att man häpnar över alla seriösa svar..
Ja det påminner lite om killen som under en tid hängde på TCS enbart för att berätta hur värdelösa alla Tesla är för att man inte kan hålla 250 km/h i minst 10 timmar utan paus.
Det var så han brukade göra på långkörning.
Gustav Träff. Han ligger på min FB-blocklista faktiskt.
Gustav är ju en ikon! Inte många som har den medelhastigheten som han har på längre resor.
Lång räckvidd och snabba laddtider så kan man få bra medelhastighet. Frågan är när det kommer snabba autobahn elbilar?
Ett Trollinlägg som är så fantastiskt att man häpnar över alla seriösa svar..
Ja det påminner lite om killen som under en tid hängde på TCS enbart för att berätta hur värdelösa alla Tesla är för att man inte kan hålla 250 km/h i minst 10 timmar utan paus.
Det var så han brukade göra på långkörning.
Gustav Träff. Han ligger på min FB-blocklista faktiskt.
Gustav är ju en ikon! Inte många som har den medelhastigheten som han har på längre resor.
Lång räckvidd och snabba laddtider så kan man få bra medelhastighet. Frågan är när det kommer snabba autobahn elbilar?
Inte i min värld. Jag har dock börjat blocka väldigt många på FB. Såg idag att jag har över 700 på min blocklista.
Gustav är ju en ikon! Inte många som har den medelhastigheten som han har på längre resor.
Lång räckvidd och snabba laddtider så kan man få bra medelhastighet. Frågan är när det kommer snabba autobahn elbilar?
Gissningsvis inte alls. Det finns ju bilar som Taycan och Model S osv för folk som vill köra jättefort, men att vanliga elbilar kommer få samma Autobahn-prestanda som man är van vid från vilken sketen fossilbil som helst, tror jag inte kommer hända. Den tiden är nog över. Även tyskarna måste så småningom bekänna färg och vänja sig tanken att fri hastighet och gränslös slöseri med energi inte är en mänsklig rättighet.
Den som inte kan leva utan en bil som går 250 i 10 timmar utan paus får nog fortsätta köra fossilbil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Kanske lite halvt off-topic men när jag ögnar igenom Björn Nylands spreadsheet så finner jag att MYP är i princip lika effektiv som MYLR. Länk nedan till Nylands sammanställning men klippte ut och tog bild för att göra det lite lättare
Ska även ha bättre räckvidd då batterikapaciteten är högre i MYP enligt excel. Stämmer detta eller är det något som jag missar inte tänker på?
Kanske lite halvt off-topic men när jag ögnar igenom Björn Nylands spreadsheet så finner jag att MYP är i princip lika effektiv som MYLR. Länk nedan till Nylands sammanställning men klippte ut och tog bild för att göra det lite lättare
Ska även ha bättre räckvidd då batterikapaciteten är högre i MYP enligt excel. Stämmer detta eller är det något som jag missar inte tänker på?
Det ligger nog inom felmarginalena för Björns tester, det är ju olika temperatur, storlek och modell på däck etc, men ändå helt klart intressant resultat eftersom dessa faktorer borde ge P sämre förutsättningar (lägre temperatur, större däck etc), inte bättre.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Kanske lite halvt off-topic men när jag ögnar igenom Björn Nylands spreadsheet så finner jag att MYP är i princip lika effektiv som MYLR. Länk nedan till Nylands sammanställning men klippte ut och tog bild för att göra det lite lättare
Ska även ha bättre räckvidd då batterikapaciteten är högre i MYP enligt excel. Stämmer detta eller är det något som jag missar inte tänker på?
Kanske lite halvt off-topic men när jag ögnar igenom Björn Nylands spreadsheet så finner jag att MYP är i princip lika effektiv som MYLR. Länk nedan till Nylands sammanställning men klippte ut och tog bild för att göra det lite lättare
Ska även ha bättre räckvidd då batterikapaciteten är högre i MYP enligt excel. Stämmer detta eller är det något som jag missar inte tänker på?
Det är inte en gammal MYLR i testet?
Jo det tror jag nog att det säkert är men vad är skillnaden på gamla och nya.
Såg nu att jag jämförde fel MYLR utan ska vara den under Hankook evo3 däck så blev lite bättre men inte som MYP.
Som sagt säkert jag som missar något men har det att göra med någon gammal version av MYLR och vad är i så fall skillnaden.
Gamla MYLR har mindre batteri än MYP och nya MYLR.
Tack för enkelt och bra svar!
Det förklarar dock inte varför P har lägre förbrukning.
/fth
P har inte lägre förbrukning.
LR: 142/195 Wh/km
P: 146/205 Wh/km
Precis, det var min bild som var lite missvisande på MYLR då jag la in 18" fälgar och Winrun och inte 19" Hankook evo3 som är standard. Det skiljer dock inte speciellt inte mycket, speciellt vid 90 km/h