Montage av ledramp
Moderator: Redaktion
-
Montage av ledramp
Har inte sett någon direkt tråd om hur, har sett lite bilder från folk som låtit monteras. Har för vana att montera extraljus på mina leasingbilar, och även så här måste säga att det är en av de enklaste at montera på.
Ur med översta plåten, sedan ur med de 4 st skruvarna som håller frunken. Nu kommer man åt baksidan på kofångaren.
Monterade sedan fästena genom att borr hål i plasten och sätta ganska stora måthåll för att få stadga. Här finns utrymme möjlighet att göra endel speciallösningar om man inte får nog stadga eller ska montera en väldigt tung ramp. Finns lite plåt att fästa i.
Kopplade in mig för styrsignal via kabelhärva från Tässlastore, som man sätter mellan orginal kontakt och lampa, plug & play.
och längst upp i motorutrymmet(?) finns uttag för matning (på starthjälps kontakten) (obs 15,5v)
Fanns många jordpunkter, och kabeldragningen var superenkelt, visst härvan från Tässlastore kostade endel men var värt det för att slippa klippa i kablehärvan på en tesla, sen misstänker jag att det krävs intelligens och att de inte går att få ut en av och på 12v utan att det är canbusstyrning. Montaget blev stadigt nog, ingen fladder på ljusbilden trotts dålig väg, men då brukar jag också montera rampen dikt an mot bilen så den inte hänger lös. I efterhand kanske jag skulle tagit en mindre ramp för den var lite väl stor, framförallt eftersom större delen av rampen är mysbelysning som jag ändå inte använder. Men det är lätt att vara efterklok.
Vad gäller automatiskt avbländning så kan jag inte uttala mig om det för jag använder det inte.
Ur med översta plåten, sedan ur med de 4 st skruvarna som håller frunken. Nu kommer man åt baksidan på kofångaren.
Monterade sedan fästena genom att borr hål i plasten och sätta ganska stora måthåll för att få stadga. Här finns utrymme möjlighet att göra endel speciallösningar om man inte får nog stadga eller ska montera en väldigt tung ramp. Finns lite plåt att fästa i.
Kopplade in mig för styrsignal via kabelhärva från Tässlastore, som man sätter mellan orginal kontakt och lampa, plug & play.
och längst upp i motorutrymmet(?) finns uttag för matning (på starthjälps kontakten) (obs 15,5v)
Fanns många jordpunkter, och kabeldragningen var superenkelt, visst härvan från Tässlastore kostade endel men var värt det för att slippa klippa i kablehärvan på en tesla, sen misstänker jag att det krävs intelligens och att de inte går att få ut en av och på 12v utan att det är canbusstyrning. Montaget blev stadigt nog, ingen fladder på ljusbilden trotts dålig väg, men då brukar jag också montera rampen dikt an mot bilen så den inte hänger lös. I efterhand kanske jag skulle tagit en mindre ramp för den var lite väl stor, framförallt eftersom större delen av rampen är mysbelysning som jag ändå inte använder. Men det är lätt att vara efterklok.
Vad gäller automatiskt avbländning så kan jag inte uttala mig om det för jag använder det inte.
- Arctic Drifter
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/anders453430
- Kontakt:
Re: Montage av ledramp
Tack för att du delger oss!
Vilken ramp valde du? Tänkte så man vet vilka mått den har och vad som blir "mindre".
Jag hade gärna hittat en nättare ramp som kan monteras längre bak, kanske inget som främjar ljusbilden utan mer estetiken.
Vilken ramp valde du? Tänkte så man vet vilka mått den har och vad som blir "mindre".
Jag hade gärna hittat en nättare ramp som kan monteras längre bak, kanske inget som främjar ljusbilden utan mer estetiken.
Tesla Model Y Performance
-
Purelux Road Curve - Kurvad / 56 cm / 120W
Hetter den jag monterat, så har ni lite referens
Hetter den jag monterat, så har ni lite referens
Tack för bilder och info!
Jag har köpt en W-light Impulse II till min M3LR som jag ska montera på samma sätt, förutom att jag valt XBB styrning med Bluetooth från ODB-uttaget istället. Rampen är väldigt smidig och prisvärd och jag hoppas att den ska lysa "lagom" för att komplettera det befintliga helljuset.
En vanlig och väldigt kraftfull men ändå smidig ramp för Model Y och 3 är Lazer Linear 18 Elite.
Jag har köpt en W-light Impulse II till min M3LR som jag ska montera på samma sätt, förutom att jag valt XBB styrning med Bluetooth från ODB-uttaget istället. Rampen är väldigt smidig och prisvärd och jag hoppas att den ska lysa "lagom" för att komplettera det befintliga helljuset.
En vanlig och väldigt kraftfull men ändå smidig ramp för Model Y och 3 är Lazer Linear 18 Elite.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Hej,
Tänkte bara kolla om någon installerat extraljus/ledramp med nya 15.5v 6.9ah batteriet.
Har det fungerat bra, eller upplever ni att det laddas ur med tanke på den låga kapaciteten?
Tänkte bara kolla om någon installerat extraljus/ledramp med nya 15.5v 6.9ah batteriet.
Har det fungerat bra, eller upplever ni att det laddas ur med tanke på den låga kapaciteten?
- tobiasbl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/tobias65666
Absolut, så är det, men batteriet är bara på 99wh, så om man ansluter en ledramp på 120-180w så kan batteriet bara driva rampen i 35-40 minuter, plus de andra systemen (ljud,ljus,stolsvärme osv) som lågspännings systemet ska driva så behöver man antingen ladda på med bra tryck eller så använder kanske de en spänningsomvandlare eller liknande direkt från högspännings systemet. Därför undrade jag om folk som använder ledramp med nya lilla batteriet märkt av några problem, men nu verkar ju så inte vara fallet vilket är bra.
- Gustafsson
- Teslaägare
Flyttar min lazer linear från 100D till S LR, men OBD kontakten är inte samma, den kontakt som fanns på 100 D nere vid förardörren ser annorlunda ut i Palladium. Hur har ni som använder XBB i refresh kopplat in OBD?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Lågspänningssystemet försörjs kontinuerligt från det stora batteriet med en DC/DC-omvandlare.Quakes skrev: ↑18 okt 2023 06:54Absolut, så är det, men batteriet är bara på 99wh, så om man ansluter en ledramp på 120-180w så kan batteriet bara driva rampen i 35-40 minuter, plus de andra systemen (ljud,ljus,stolsvärme osv) som lågspännings systemet ska driva så behöver man antingen ladda på med bra tryck eller så använder kanske de en spänningsomvandlare eller liknande direkt från högspännings systemet. Därför undrade jag om folk som använder ledramp med nya lilla batteriet märkt av några problem, men nu verkar ju så inte vara fallet vilket är bra.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tack för informationen!mikebike skrev: ↑18 okt 2023 11:26Lågspänningssystemet försörjs kontinuerligt från det stora batteriet med en DC/DC-omvandlare.Quakes skrev: ↑18 okt 2023 06:54Absolut, så är det, men batteriet är bara på 99wh, så om man ansluter en ledramp på 120-180w så kan batteriet bara driva rampen i 35-40 minuter, plus de andra systemen (ljud,ljus,stolsvärme osv) som lågspännings systemet ska driva så behöver man antingen ladda på med bra tryck eller så använder kanske de en spänningsomvandlare eller liknande direkt från högspännings systemet. Därför undrade jag om folk som använder ledramp med nya lilla batteriet märkt av några problem, men nu verkar ju så inte vara fallet vilket är bra.
- tobiasbl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/tobias65666
Jag kör för övrigt med ALC adapter för att ta styrströmmen, enkel montering och kompletteras med en reläsats
- Tobias
Hej,Gustafsson skrev: ↑18 okt 2023 11:17Flyttar min lazer linear från 100D till S LR, men OBD kontakten är inte samma, den kontakt som fanns på 100 D nere vid förardörren ser annorlunda ut i Palladium. Hur har ni som använder XBB i refresh kopplat in OBD?
Nu vet jag inte om du har en äldre models S med gamla odb uttaget, men om så är fallet så finns det konverteringssattser.
- Gustafsson
- Teslaägare
Ja, min 2018 har en äldre kontakt än min 2023. Kan man bara sätta en adapter emellan?Quakes skrev: ↑19 okt 2023 09:50Hej,Gustafsson skrev: ↑18 okt 2023 11:17Flyttar min lazer linear från 100D till S LR, men OBD kontakten är inte samma, den kontakt som fanns på 100 D nere vid förardörren ser annorlunda ut i Palladium. Hur har ni som använder XBB i refresh kopplat in OBD?
Nu vet jag inte om du har en äldre models S med gamla odb uttaget, men om så är fallet så finns det konverteringssattser.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Jo det verkar så, finns på bl.a Tässla store, du får kolla hur många pins du behöver.Gustafsson skrev: ↑19 okt 2023 10:50Ja, min 2018 har en äldre kontakt än min 2023. Kan man bara sätta en adapter emellan?Quakes skrev: ↑19 okt 2023 09:50Hej,Gustafsson skrev: ↑18 okt 2023 11:17Flyttar min lazer linear från 100D till S LR, men OBD kontakten är inte samma, den kontakt som fanns på 100 D nere vid förardörren ser annorlunda ut i Palladium. Hur har ni som använder XBB i refresh kopplat in OBD?
https://www.tässla.se/21-model-s/obd2-a ... -s-model-x
- Gustafsson
- Teslaägare
Super! Ska kolla in om det kan funka, vilket verkar troligt. Tack för tips.Quakes skrev: ↑19 okt 2023 16:26Jo det verkar så, finns på bl.a Tässla store, du får kolla hur många pins du behöver.Gustafsson skrev: ↑19 okt 2023 10:50Ja, min 2018 har en äldre kontakt än min 2023. Kan man bara sätta en adapter emellan?Quakes skrev: ↑19 okt 2023 09:50Hej,Gustafsson skrev: ↑18 okt 2023 11:17Flyttar min lazer linear från 100D till S LR, men OBD kontakten är inte samma, den kontakt som fanns på 100 D nere vid förardörren ser annorlunda ut i Palladium. Hur har ni som använder XBB i refresh kopplat in OBD?
https://www.tässla.se/21-model-s/obd2-a ... -s-model-x