Maxlast 315->560 kg . Men vad har ändrats?

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
jobe83
Teslaägare
Inlägg: 41
Blev medlem: 15 apr 2014 09:31
Ort: Täby

Maxlast 315->560 kg . Men vad har ändrats?

Inlägg av jobe83 »

Så jag ser att de nya levererade MY från Kina nu har maxlast 560kg och en totalvikt på 2619kg, tjänstevikten är på (typ) samma 2059kg som tidigare.

Min decemberbil 2021 har maxlast 315kg, tjänstevikt 2056kg och en totalvikt på 2371kg.

Ganska stor skilnad på maxlasten (75%) mellan dem.

Men vad i konstruktionen har möjliggjort den ökade kapaciteten?
Eller är det, som vissa spekulerade, Tesla som satte fel totalvikt på första bilarna? Att inget egentligen har ändrats förutom att de gjort rätt denna gång?

Några idéer?
Tesla Model 3 2019, VW ID.3 2021, Tesla Model Y 2021
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3296
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Maxlast 315->560 kg . Men vad har ändrats?

Inlägg av Maw »

jobe83 skrev:
Så jag ser att de nya levererade MY från Kina nu har maxlast 560kg och en totalvikt på 2619kg, tjänstevikten är på (typ) samma 2059kg som tidigare.

Min decemberbil 2021 har maxlast 315kg, tjänstevikt 2056kg och en totalvikt på 2371kg.

Ganska stor skilnad på maxlasten (75%) mellan dem.

Men vad i konstruktionen har möjliggjort den ökade kapaciteten?
Eller är det, som vissa spekulerade, Tesla som satte fel totalvikt på första bilarna? Att inget egentligen har ändrats förutom att de gjort rätt denna gång?

Några idéer?
Var det inte nya bromsar från årsskiftet enligt listan på nya features som snurrade runt här på forumet?
Användarvisningsbild
FStaake
Teslaägare
Inlägg: 463
Blev medlem: 05 mar 2020 10:12
Ort: Kristinehamn

Re: Maxlast 315->560 kg . Men vad har ändrats?

Inlägg av FStaake »

Frågan är om dom inte bara löste en ”administrativ bugg” med den löjligt låga lastvikten som fanns från början?

Oavsett teknisk förändring eller ej är jag glad över infon, betyder att min kommande Y får vettig lastvolymen:)
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3629
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Maxlast 315->560 kg . Men vad har ändrats?

Inlägg av Tellus »

Maw skrev:
jobe83 skrev:
Så jag ser att de nya levererade MY från Kina nu har maxlast 560kg och en totalvikt på 2619kg, tjänstevikten är på (typ) samma 2059kg som tidigare.

Min decemberbil 2021 har maxlast 315kg, tjänstevikt 2056kg och en totalvikt på 2371kg.

Ganska stor skilnad på maxlasten (75%) mellan dem.

Men vad i konstruktionen har möjliggjort den ökade kapaciteten?
Eller är det, som vissa spekulerade, Tesla som satte fel totalvikt på första bilarna? Att inget egentligen har ändrats förutom att de gjort rätt denna gång?

Några idéer?
Var det inte nya bromsar från årsskiftet enligt listan på nya features som snurrade runt här på forumet?
Det var nog bara på performance från Berlin dom ändrat bromsarna?
Är väl bara die papiren som ändrats gissningsvis.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Maxlast 315->560 kg . Men vad har ändrats?

Inlägg av fth »

Med tanke på hur Tesla har klantat till registreringar historiskt så gissar jag också på ”administrativt fel”. :roll:

Min X hade nog mer fel än rätt i fordonsregistret från början.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Jordgubben
Teslaägare
Inlägg: 88
Blev medlem: 25 okt 2019 05:41

Re: Maxlast 315->560 kg . Men vad har ändrats?

Inlägg av Jordgubben »

Kanske något man får välja själv i framtiden? Hade själv föredragit lite lägre lastvikt så jag får dra tyngre släp på B-kort.

Har själv ett kåpsläp jag precis inte får dra med min 3:a. Antingen måste jag sätta sämre däck eller en sämre draghanske på släpet för registreringsbesiktning för att få dra det. Hade bilen haft 32kg lägre lastvikt hade det funkat och jag hade inte behövt försämra säkerheten på släpet.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Maxlast 315->560 kg . Men vad har ändrats?

Inlägg av LarsL »

Jordgubben skrev:
Kanske något man får välja själv i framtiden? Hade själv föredragit lite lägre lastvikt så jag får dra tyngre släp på B-kort.

Har själv ett kåpsläp jag precis inte får dra med min 3:a. Antingen måste jag sätta sämre däck eller en sämre draghanske på släpet för registreringsbesiktning för att få dra det. Hade bilen haft 32kg lägre lastvikt hade det funkat och jag hade inte behövt försämra säkerheten på släpet.
Det är inte jättesvårt eller dyrt att ta BE-kort. Men ja det hade varit smidigt med 2500 i totalvikt så att man får dra 1000 kg släps som är det vanligaste hos uthyrare.
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare
Inlägg: 780
Blev medlem: 03 mar 2022 22:37

Re: Maxlast 315->560 kg . Men vad har ändrats?

Inlägg av Ilduce77 »

Det behövs väl inte BE-kort för ett 1000 kg-släp, det räcker väl med utökad behörighet...?

Då får du ha en kombination på max 4250 kg.

Utökad behörighet är bara en uppkörning och den kostar 800 kr.
Användarvisningsbild
guinness
Teslaägare
Inlägg: 65
Blev medlem: 07 sep 2017 09:00

Re: Maxlast 315->560 kg . Men vad har ändrats?

Inlägg av guinness »

Jordgubben skrev:
Kanske något man får välja själv i framtiden? Hade själv föredragit lite lägre lastvikt så jag får dra tyngre släp på B-kort.

Har själv ett kåpsläp jag precis inte får dra med min 3:a. Antingen måste jag sätta sämre däck eller en sämre draghanske på släpet för registreringsbesiktning för att få dra det. Hade bilen haft 32kg lägre lastvikt hade det funkat och jag hade inte behövt försämra säkerheten på släpet.
Vad får din 3a dra, min får dra 1000kg
MY -22 och M3 -20
#teamblue #teamwhite
Användarvisningsbild
Eitch
Teslaägare
Inlägg: 47
Blev medlem: 14 jan 2022 08:00

Re: Maxlast 315->560 kg . Men vad har ändrats?

Inlägg av Eitch »

Risk för att det här bara blir svammel nu och en fullständig misshandel av begrepp och transportstyrelsens nomenklatur. Min fråga till en SA vad rör förändrad lastvikt över årsskiftet besvarades muntligen och förklarades med att model Y i Sverige inte grundligt undersökts och blivit godkänd på fullständiga grunder. SA antydde att bilens godkännande vilar på grunder som tydligen hänvisas till model 3 och att den administrationen nu gåtts igenom och bilen alltså från årsskiftet blir klassad på sin egna konstruktion och därmed får högre lastvikt. Han poängterade även att inget i bilens konstruktion har ändrats.

Men så, ta det med en nypa salt då jag själv inte riktigt förstår ett sådant förfarande och tycker det allmänt låter märkligt. Borde väl egentligen fråga transportstyrelsen om det är möjligt…
Användarvisningsbild
jobe83
Teslaägare
Inlägg: 41
Blev medlem: 15 apr 2014 09:31
Ort: Täby

Re: Maxlast 315->560 kg . Men vad har ändrats?

Inlägg av jobe83 »

Eitch skrev:
Risk för att det här bara blir svammel nu och en fullständig misshandel av begrepp och transportstyrelsens nomenklatur. Min fråga till en SA vad rör förändrad lastvikt över årsskiftet besvarades muntligen och förklarades med att model Y i Sverige inte grundligt undersökts och blivit godkänd på fullständiga grunder. SA antydde att bilens godkännande vilar på grunder som tydligen hänvisas till model 3 och att den administrationen nu gåtts igenom och bilen alltså från årsskiftet blir klassad på sin egna konstruktion och därmed får högre lastvikt. Han poängterade även att inget i bilens konstruktion har ändrats.

Men så, ta det med en nypa salt då jag själv inte riktigt förstår ett sådant förfarande och tycker det allmänt låter märkligt. Borde väl egentligen fråga transportstyrelsen om det är möjligt…
En sak är ju om man ska akta sig för att lasta för mycket (>315+förare), rent säkerhetsmässigt eller att bilen går sönder.
En annan är ju vad som är lagligt enligt reg.beviset.

Kan man få bilens uppgifter ändrade i efterhand vore ju smutt.
Tesla Model 3 2019, VW ID.3 2021, Tesla Model Y 2021
Användarvisningsbild
Eitch
Teslaägare
Inlägg: 47
Blev medlem: 14 jan 2022 08:00

Re: Maxlast 315->560 kg . Men vad har ändrats?

Inlägg av Eitch »

jobe83 skrev:
Eitch skrev:
Risk för att det här bara blir svammel nu och en fullständig misshandel av begrepp och transportstyrelsens nomenklatur. Min fråga till en SA vad rör förändrad lastvikt över årsskiftet besvarades muntligen och förklarades med att model Y i Sverige inte grundligt undersökts och blivit godkänd på fullständiga grunder. SA antydde att bilens godkännande vilar på grunder som tydligen hänvisas till model 3 och att den administrationen nu gåtts igenom och bilen alltså från årsskiftet blir klassad på sin egna konstruktion och därmed får högre lastvikt. Han poängterade även att inget i bilens konstruktion har ändrats.

Men så, ta det med en nypa salt då jag själv inte riktigt förstår ett sådant förfarande och tycker det allmänt låter märkligt. Borde väl egentligen fråga transportstyrelsen om det är möjligt…
En sak är ju om man ska akta sig för att lasta för mycket (>315+förare), rent säkerhetsmässigt eller att bilen går sönder.
En annan är ju vad som är lagligt enligt reg.beviset.

Kan man få bilens uppgifter ändrade i efterhand vore ju smutt.
Han sa att bilen egentligen alltid klarat 560 kg och att det enbart varit en administrativ övning och inväntade av ett korrekt godkännande. Ingen möjlighet till ändring för det frågade jag också. Skulle kunnat mer om sånt här.
Användarvisningsbild
Jordgubben
Teslaägare
Inlägg: 88
Blev medlem: 25 okt 2019 05:41

Re: Maxlast 315->560 kg . Men vad har ändrats?

Inlägg av Jordgubben »

guinness skrev:
Jordgubben skrev:
Kanske något man får välja själv i framtiden? Hade själv föredragit lite lägre lastvikt så jag får dra tyngre släp på B-kort.

Har själv ett kåpsläp jag precis inte får dra med min 3:a. Antingen måste jag sätta sämre däck eller en sämre draghanske på släpet för registreringsbesiktning för att få dra det. Hade bilen haft 32kg lägre lastvikt hade det funkat och jag hade inte behövt försämra säkerheten på släpet.
Vad får din 3a dra, min får dra 1000kg
Släpet får max väga 1000kg men släpets registrerade totalvikt får vara max 1268kg (totalvikterna max 3500kg tillsammans).
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare
Inlägg: 780
Blev medlem: 03 mar 2022 22:37

Re: Maxlast 315->560 kg . Men vad har ändrats?

Inlägg av Ilduce77 »

Att ha med i beräkningen är att man nu räknar böterna på procent av den överskridande lastvikten..

Innan räknade man procent på hela lastvikten, alltså inte bara på den del som överskred det tillåtna.

Detta ger betydligt lägre böter nu än vad man fick innan ändringen..

Om man överskrider lasten med över 10 procent kan man tvingas lasta av lasten och får inte köra vidare annars.

Priser på böter:
1-4 % 500 kr
5-9 % 1000 kr
10-14% 1500 kr
15-19% 2000 kr
Användarvisningsbild
jobe83
Teslaägare
Inlägg: 41
Blev medlem: 15 apr 2014 09:31
Ort: Täby

Re: Maxlast 315->560 kg . Men vad har ändrats?

Inlägg av jobe83 »

Ilduce77 skrev:
Att ha med i beräkningen är att man nu räknar böterna på procent av den överskridande lastvikten..

Innan räknade man procent på hela lastvikten, alltså inte bara på den del som överskred det tillåtna.

Detta ger betydligt lägre böter nu än vad man fick innan ändringen..

Om man överskrider lasten med över 10 procent kan man tvingas lasta av lasten och får inte köra vidare annars.

Priser på böter:
1-4 % 500 kr
5-9 % 1000 kr
10-14% 1500 kr
15-19% 2000 kr
Vad jag förstår gäller de nya reglerna % överskridande av totalvikten (2371kg)
9% över = 2584kg
= 213 kg överlast = 528kg last exkl förare (75kg).

Så länge bilen inte tar skada så torde det räcka för de flesta då risken för böter är försvinnande liten.

Frågan är vad försäkringsbolaget säger om de får för sig att påtala, och kan bevisa, för hög lastvikt.
Tesla Model 3 2019, VW ID.3 2021, Tesla Model Y 2021
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare
Inlägg: 780
Blev medlem: 03 mar 2022 22:37

Re: Maxlast 315->560 kg . Men vad har ändrats?

Inlägg av Ilduce77 »

Att försäkringsbolagen i efterhand skulle påpeka den lilla övervikten är nog ännu mindre än att fastna i en poliskontroll.

Då skulle det vara tvunget att väga all last och alla personer i bilen vid olyckstillfället. Efter det går det aldrig att styrka vad som funnits i bilen eller inte..

Skillnad om man fyllt bilen med cementsäckar och polisen kommer dit och dokumenterar det. Då kan de nog ha invändningar.. :)
Skriv svar