Maxlast 315->560 kg . Men vad har ändrats?
Moderator: Redaktion
Maxlast 315->560 kg . Men vad har ändrats?
Så jag ser att de nya levererade MY från Kina nu har maxlast 560kg och en totalvikt på 2619kg, tjänstevikten är på (typ) samma 2059kg som tidigare.
Min decemberbil 2021 har maxlast 315kg, tjänstevikt 2056kg och en totalvikt på 2371kg.
Ganska stor skilnad på maxlasten (75%) mellan dem.
Men vad i konstruktionen har möjliggjort den ökade kapaciteten?
Eller är det, som vissa spekulerade, Tesla som satte fel totalvikt på första bilarna? Att inget egentligen har ändrats förutom att de gjort rätt denna gång?
Några idéer?
Min decemberbil 2021 har maxlast 315kg, tjänstevikt 2056kg och en totalvikt på 2371kg.
Ganska stor skilnad på maxlasten (75%) mellan dem.
Men vad i konstruktionen har möjliggjort den ökade kapaciteten?
Eller är det, som vissa spekulerade, Tesla som satte fel totalvikt på första bilarna? Att inget egentligen har ändrats förutom att de gjort rätt denna gång?
Några idéer?
Re: Maxlast 315->560 kg . Men vad har ändrats?
Var det inte nya bromsar från årsskiftet enligt listan på nya features som snurrade runt här på forumet?jobe83 skrev:Så jag ser att de nya levererade MY från Kina nu har maxlast 560kg och en totalvikt på 2619kg, tjänstevikten är på (typ) samma 2059kg som tidigare.
Min decemberbil 2021 har maxlast 315kg, tjänstevikt 2056kg och en totalvikt på 2371kg.
Ganska stor skilnad på maxlasten (75%) mellan dem.
Men vad i konstruktionen har möjliggjort den ökade kapaciteten?
Eller är det, som vissa spekulerade, Tesla som satte fel totalvikt på första bilarna? Att inget egentligen har ändrats förutom att de gjort rätt denna gång?
Några idéer?
Re: Maxlast 315->560 kg . Men vad har ändrats?
Frågan är om dom inte bara löste en ”administrativ bugg” med den löjligt låga lastvikten som fanns från början?
Oavsett teknisk förändring eller ej är jag glad över infon, betyder att min kommande Y får vettig lastvolymen:)
Oavsett teknisk förändring eller ej är jag glad över infon, betyder att min kommande Y får vettig lastvolymen:)
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3629
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Maxlast 315->560 kg . Men vad har ändrats?
Det var nog bara på performance från Berlin dom ändrat bromsarna?Maw skrev:Var det inte nya bromsar från årsskiftet enligt listan på nya features som snurrade runt här på forumet?jobe83 skrev:Så jag ser att de nya levererade MY från Kina nu har maxlast 560kg och en totalvikt på 2619kg, tjänstevikten är på (typ) samma 2059kg som tidigare.
Min decemberbil 2021 har maxlast 315kg, tjänstevikt 2056kg och en totalvikt på 2371kg.
Ganska stor skilnad på maxlasten (75%) mellan dem.
Men vad i konstruktionen har möjliggjort den ökade kapaciteten?
Eller är det, som vissa spekulerade, Tesla som satte fel totalvikt på första bilarna? Att inget egentligen har ändrats förutom att de gjort rätt denna gång?
Några idéer?
Är väl bara die papiren som ändrats gissningsvis.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7089
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Maxlast 315->560 kg . Men vad har ändrats?
Med tanke på hur Tesla har klantat till registreringar historiskt så gissar jag också på ”administrativt fel”.
Min X hade nog mer fel än rätt i fordonsregistret från början.
/fth
Min X hade nog mer fel än rätt i fordonsregistret från början.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- Jordgubben
- Teslaägare
- Inlägg: 88
- Blev medlem: 25 okt 2019 05:41
Re: Maxlast 315->560 kg . Men vad har ändrats?
Kanske något man får välja själv i framtiden? Hade själv föredragit lite lägre lastvikt så jag får dra tyngre släp på B-kort.
Har själv ett kåpsläp jag precis inte får dra med min 3:a. Antingen måste jag sätta sämre däck eller en sämre draghanske på släpet för registreringsbesiktning för att få dra det. Hade bilen haft 32kg lägre lastvikt hade det funkat och jag hade inte behövt försämra säkerheten på släpet.
Har själv ett kåpsläp jag precis inte får dra med min 3:a. Antingen måste jag sätta sämre däck eller en sämre draghanske på släpet för registreringsbesiktning för att få dra det. Hade bilen haft 32kg lägre lastvikt hade det funkat och jag hade inte behövt försämra säkerheten på släpet.
Re: Maxlast 315->560 kg . Men vad har ändrats?
Det är inte jättesvårt eller dyrt att ta BE-kort. Men ja det hade varit smidigt med 2500 i totalvikt så att man får dra 1000 kg släps som är det vanligaste hos uthyrare.Jordgubben skrev:Kanske något man får välja själv i framtiden? Hade själv föredragit lite lägre lastvikt så jag får dra tyngre släp på B-kort.
Har själv ett kåpsläp jag precis inte får dra med min 3:a. Antingen måste jag sätta sämre däck eller en sämre draghanske på släpet för registreringsbesiktning för att få dra det. Hade bilen haft 32kg lägre lastvikt hade det funkat och jag hade inte behövt försämra säkerheten på släpet.
Re: Maxlast 315->560 kg . Men vad har ändrats?
Det behövs väl inte BE-kort för ett 1000 kg-släp, det räcker väl med utökad behörighet...?
Då får du ha en kombination på max 4250 kg.
Utökad behörighet är bara en uppkörning och den kostar 800 kr.
Då får du ha en kombination på max 4250 kg.
Utökad behörighet är bara en uppkörning och den kostar 800 kr.
Re: Maxlast 315->560 kg . Men vad har ändrats?
Vad får din 3a dra, min får dra 1000kgJordgubben skrev:Kanske något man får välja själv i framtiden? Hade själv föredragit lite lägre lastvikt så jag får dra tyngre släp på B-kort.
Har själv ett kåpsläp jag precis inte får dra med min 3:a. Antingen måste jag sätta sämre däck eller en sämre draghanske på släpet för registreringsbesiktning för att få dra det. Hade bilen haft 32kg lägre lastvikt hade det funkat och jag hade inte behövt försämra säkerheten på släpet.
MY -22 och M3 -20
#teamblue #teamwhite
#teamblue #teamwhite
Re: Maxlast 315->560 kg . Men vad har ändrats?
Risk för att det här bara blir svammel nu och en fullständig misshandel av begrepp och transportstyrelsens nomenklatur. Min fråga till en SA vad rör förändrad lastvikt över årsskiftet besvarades muntligen och förklarades med att model Y i Sverige inte grundligt undersökts och blivit godkänd på fullständiga grunder. SA antydde att bilens godkännande vilar på grunder som tydligen hänvisas till model 3 och att den administrationen nu gåtts igenom och bilen alltså från årsskiftet blir klassad på sin egna konstruktion och därmed får högre lastvikt. Han poängterade även att inget i bilens konstruktion har ändrats.
Men så, ta det med en nypa salt då jag själv inte riktigt förstår ett sådant förfarande och tycker det allmänt låter märkligt. Borde väl egentligen fråga transportstyrelsen om det är möjligt…
Men så, ta det med en nypa salt då jag själv inte riktigt förstår ett sådant förfarande och tycker det allmänt låter märkligt. Borde väl egentligen fråga transportstyrelsen om det är möjligt…
Re: Maxlast 315->560 kg . Men vad har ändrats?
En sak är ju om man ska akta sig för att lasta för mycket (>315+förare), rent säkerhetsmässigt eller att bilen går sönder.Eitch skrev:Risk för att det här bara blir svammel nu och en fullständig misshandel av begrepp och transportstyrelsens nomenklatur. Min fråga till en SA vad rör förändrad lastvikt över årsskiftet besvarades muntligen och förklarades med att model Y i Sverige inte grundligt undersökts och blivit godkänd på fullständiga grunder. SA antydde att bilens godkännande vilar på grunder som tydligen hänvisas till model 3 och att den administrationen nu gåtts igenom och bilen alltså från årsskiftet blir klassad på sin egna konstruktion och därmed får högre lastvikt. Han poängterade även att inget i bilens konstruktion har ändrats.
Men så, ta det med en nypa salt då jag själv inte riktigt förstår ett sådant förfarande och tycker det allmänt låter märkligt. Borde väl egentligen fråga transportstyrelsen om det är möjligt…
En annan är ju vad som är lagligt enligt reg.beviset.
Kan man få bilens uppgifter ändrade i efterhand vore ju smutt.
Re: Maxlast 315->560 kg . Men vad har ändrats?
Han sa att bilen egentligen alltid klarat 560 kg och att det enbart varit en administrativ övning och inväntade av ett korrekt godkännande. Ingen möjlighet till ändring för det frågade jag också. Skulle kunnat mer om sånt här.jobe83 skrev:En sak är ju om man ska akta sig för att lasta för mycket (>315+förare), rent säkerhetsmässigt eller att bilen går sönder.Eitch skrev:Risk för att det här bara blir svammel nu och en fullständig misshandel av begrepp och transportstyrelsens nomenklatur. Min fråga till en SA vad rör förändrad lastvikt över årsskiftet besvarades muntligen och förklarades med att model Y i Sverige inte grundligt undersökts och blivit godkänd på fullständiga grunder. SA antydde att bilens godkännande vilar på grunder som tydligen hänvisas till model 3 och att den administrationen nu gåtts igenom och bilen alltså från årsskiftet blir klassad på sin egna konstruktion och därmed får högre lastvikt. Han poängterade även att inget i bilens konstruktion har ändrats.
Men så, ta det med en nypa salt då jag själv inte riktigt förstår ett sådant förfarande och tycker det allmänt låter märkligt. Borde väl egentligen fråga transportstyrelsen om det är möjligt…
En annan är ju vad som är lagligt enligt reg.beviset.
Kan man få bilens uppgifter ändrade i efterhand vore ju smutt.
- Jordgubben
- Teslaägare
- Inlägg: 88
- Blev medlem: 25 okt 2019 05:41
Re: Maxlast 315->560 kg . Men vad har ändrats?
Släpet får max väga 1000kg men släpets registrerade totalvikt får vara max 1268kg (totalvikterna max 3500kg tillsammans).guinness skrev:Vad får din 3a dra, min får dra 1000kgJordgubben skrev:Kanske något man får välja själv i framtiden? Hade själv föredragit lite lägre lastvikt så jag får dra tyngre släp på B-kort.
Har själv ett kåpsläp jag precis inte får dra med min 3:a. Antingen måste jag sätta sämre däck eller en sämre draghanske på släpet för registreringsbesiktning för att få dra det. Hade bilen haft 32kg lägre lastvikt hade det funkat och jag hade inte behövt försämra säkerheten på släpet.
Re: Maxlast 315->560 kg . Men vad har ändrats?
Att ha med i beräkningen är att man nu räknar böterna på procent av den överskridande lastvikten..
Innan räknade man procent på hela lastvikten, alltså inte bara på den del som överskred det tillåtna.
Detta ger betydligt lägre böter nu än vad man fick innan ändringen..
Om man överskrider lasten med över 10 procent kan man tvingas lasta av lasten och får inte köra vidare annars.
Priser på böter:
1-4 % 500 kr
5-9 % 1000 kr
10-14% 1500 kr
15-19% 2000 kr
Innan räknade man procent på hela lastvikten, alltså inte bara på den del som överskred det tillåtna.
Detta ger betydligt lägre böter nu än vad man fick innan ändringen..
Om man överskrider lasten med över 10 procent kan man tvingas lasta av lasten och får inte köra vidare annars.
Priser på böter:
1-4 % 500 kr
5-9 % 1000 kr
10-14% 1500 kr
15-19% 2000 kr
Re: Maxlast 315->560 kg . Men vad har ändrats?
Vad jag förstår gäller de nya reglerna % överskridande av totalvikten (2371kg)Ilduce77 skrev:Att ha med i beräkningen är att man nu räknar böterna på procent av den överskridande lastvikten..
Innan räknade man procent på hela lastvikten, alltså inte bara på den del som överskred det tillåtna.
Detta ger betydligt lägre böter nu än vad man fick innan ändringen..
Om man överskrider lasten med över 10 procent kan man tvingas lasta av lasten och får inte köra vidare annars.
Priser på böter:
1-4 % 500 kr
5-9 % 1000 kr
10-14% 1500 kr
15-19% 2000 kr
9% över = 2584kg
= 213 kg överlast = 528kg last exkl förare (75kg).
Så länge bilen inte tar skada så torde det räcka för de flesta då risken för böter är försvinnande liten.
Frågan är vad försäkringsbolaget säger om de får för sig att påtala, och kan bevisa, för hög lastvikt.
Re: Maxlast 315->560 kg . Men vad har ändrats?
Att försäkringsbolagen i efterhand skulle påpeka den lilla övervikten är nog ännu mindre än att fastna i en poliskontroll.
Då skulle det vara tvunget att väga all last och alla personer i bilen vid olyckstillfället. Efter det går det aldrig att styrka vad som funnits i bilen eller inte..
Skillnad om man fyllt bilen med cementsäckar och polisen kommer dit och dokumenterar det. Då kan de nog ha invändningar..
Då skulle det vara tvunget att väga all last och alla personer i bilen vid olyckstillfället. Efter det går det aldrig att styrka vad som funnits i bilen eller inte..
Skillnad om man fyllt bilen med cementsäckar och polisen kommer dit och dokumenterar det. Då kan de nog ha invändningar..