Däck och Fälgtråd Y Performance

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Ellahills
Inlägg: 11
Blev medlem: 07 jun 2015 11:31

Re: Däck och Fälgtråd Y Performance

Inlägg av Ellahills »

Platinum P2 Graphite
,20” och 8.5” breda. Offset blev perfekt. GoodYear UG 2+. Medföljde centreringsringar till navet men balanseringen är ändå 100%
Mycket tysta asfalt och ska bli intressant att se greppet på snö och is.
9EF67390-CDF9-4E5F-9AD0-8F7581FC5261.jpeg
Användarvisningsbild
Honkan
Teslaägare
Inlägg: 924
Blev medlem: 26 aug 2021 13:25

Re: Däck och Fälgtråd Y Performance

Inlägg av Honkan »

Hur ställer man in de nya däcken med sensorer m.m. ??
MYP 2022
MYP 2023

BMW M4 Comp 2022
Ellahills
Inlägg: 11
Blev medlem: 07 jun 2015 11:31

Re: Däck och Fälgtråd Y Performance

Inlägg av Ellahills »

Inga problem. Valde 20”, samma bredd runt om.
Sitter lufttrycksgivare i den så det var också bara att kalibrera in.
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2792
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Däck och Fälgtråd Y Performance

Inlägg av NEO »

19" GH edition CL2 anthracite 8x19
IMG_1033.jpg
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare
Inlägg: 763
Blev medlem: 03 mar 2022 22:37

Re: Däck och Fälgtråd Y Performance

Inlägg av Ilduce77 »

Bytte till vinterhjulen nu..

Köpte dem i somras och då till en model Y LR, men bytte till MYP och hoppades på att de skulle passa på MYP också...

Monaco GP6 19 tum
255 breda continental viking contact 7.
IMG20221109151740.jpg
Användarvisningsbild
EVJW
Teslaägare
Inlägg: 4
Blev medlem: 29 jul 2022 23:17

Re: Däck och Fälgtråd Y Performance

Inlägg av EVJW »

780F9639-DF80-409C-9D40-751DB441DB04.jpeg
Synpunkter tas tacksamt emot :)
Användarvisningsbild
Honkan
Teslaägare
Inlägg: 924
Blev medlem: 26 aug 2021 13:25

Re: Däck och Fälgtråd Y Performance

Inlägg av Honkan »

Rial 20 tums från GUMMIHUSET med Hakka 10 EV silent dubb, är grymt nöjd !
08CCA347-3FDC-4D9B-BC95-208DDAE6AED7.jpeg
MYP 2022
MYP 2023

BMW M4 Comp 2022
Användarvisningsbild
drbager
Teslaägare
Inlägg: 55
Blev medlem: 08 maj 2022 22:21
Referralkod: ts.la/johanemil622445

Re: Däck och Fälgtråd Y Performance

Inlägg av drbager »

Tesla själva vidhåller ju att Gemini inte ska användas till MYP, trots att de bevisligen passar. Nu verkar Tesla SC i Göteborg ha mjuknat och åtminstone monterat dem på sin låne-MYP...
20221121_115131.jpg
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2792
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Däck och Fälgtråd Y Performance

Inlägg av NEO »

drbager skrev:
Tesla själva vidhåller ju att Gemini inte ska användas till MYP, trots att de bevisligen passar. Nu verkar Tesla SC i Göteborg ha mjuknat och åtminstone monterat dem på sin låne-MYP...
Läste en tråd i Norge att Tesla nu inte längre "förbjuder" 19" gemini eftersom det är slut på 21" överallt.

:lol:
schrute
Inlägg: 28
Blev medlem: 22 nov 2022 18:57

Re: Däck och Fälgtråd Y Performance

Inlägg av schrute »

<klipp>
En parantes är att bland det första jag gjorde när jag fick bilen var att köpa bredare däck bak och sätta original bakdäck fram. Nu behöver jag inte oroa mig för fälgskrap. Besökte Tesla i Uppsala tidigare i höstas och det stod några MYP där. Varenda en hade skrapade fälgar.
Jag funderar på att också göra detta, men är lite nyfiken hur det påverkar förbrukningen? Hur har den hamnat för dig?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Däck och Fälgtråd Y Performance

Inlägg av Bjelke »

NEO skrev:
drbager skrev:
Tesla själva vidhåller ju att Gemini inte ska användas till MYP, trots att de bevisligen passar. Nu verkar Tesla SC i Göteborg ha mjuknat och åtminstone monterat dem på sin låne-MYP...
Läste en tråd i Norge att Tesla nu inte längre "förbjuder" 19" gemini eftersom det är slut på 21" överallt.

:lol:
Ganska typiskt Tesla alltså skulle jag säga :? :evil:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
erkap
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 14 jun 2017 16:21

Re: Däck och Fälgtråd Y Performance

Inlägg av erkap »

Nu har jag fått på vintersulorna, The New Aero med Nokian Hakka 10. Riktigt nöjd!
A64AC137-70BC-47C1-941E-56D56F559263.jpeg
MYP -22
MS 75D -17 (såld -22)
Användarvisningsbild
Donk
Teslaägare
Inlägg: 146
Blev medlem: 19 feb 2018 22:49

Re: Däck och Fälgtråd Y Performance

Inlägg av Donk »

Snyggt! Hoppas få på mina nya TNA idag på min vita MYP.

Hur får man förresten bort ”navkapseln” på Performance-fälgarna? Behöver man något särskilt verktyg?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tesla Model S Long Range Plus -21
Fiat 500e Icon -23
Tesla MYP -22 - SÅLD
Tesla Model 3 LR AWD -19 - SÅLD
VW ID4 1st -21 - SÅLD
+ ett antal Leafar och trötta PlugIn-hybrider
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 857
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: Däck och Fälgtråd Y Performance

Inlägg av Arctic Drifter »

Donk skrev:
Hur får man förresten bort ”navkapseln” på Performance-fälgarna? Behöver man något särskilt verktyg?
Så här skrev jag på sidan 12 i tråden:
Arctic Drifter skrev:
Honkan skrev:
Finns det någon verktyg med bilen för att få bort kåpan på fälgarna till MYP ?
Det jag hittade i informationsväg är att det kan följa med ett med bilen, i så fall finns det i handskfacket. Fanns inte något på min.

Jag körde med en 2,5 mm insexnyckel (3 mm fick inte plats). En klassisk vinklad sådan.
Bara att föra in korta delen och vinkla för att sedan rycka! Alltså inget som ska skruvas...
Lycka till!
Tesla Model Y Performance
Användarvisningsbild
Donk
Teslaägare
Inlägg: 146
Blev medlem: 19 feb 2018 22:49

Re: Däck och Fälgtråd Y Performance

Inlägg av Donk »

Arctic Drifter skrev:
Donk skrev:
Hur får man förresten bort ”navkapseln” på Performance-fälgarna? Behöver man något särskilt verktyg?
Så här skrev jag på sidan 12 i tråden:
Arctic Drifter skrev:
Honkan skrev:
Finns det någon verktyg med bilen för att få bort kåpan på fälgarna till MYP ?
Det jag hittade i informationsväg är att det kan följa med ett med bilen, i så fall finns det i handskfacket. Fanns inte något på min.

Jag körde med en 2,5 mm insexnyckel (3 mm fick inte plats). En klassisk vinklad sådan.
Bara att föra in korta delen och vinkla för att sedan rycka! Alltså inget som ska skruvas...
Lycka till!
Ja det låter ju inte så svårt :D Tack!
Tesla Model S Long Range Plus -21
Fiat 500e Icon -23
Tesla MYP -22 - SÅLD
Tesla Model 3 LR AWD -19 - SÅLD
VW ID4 1st -21 - SÅLD
+ ett antal Leafar och trötta PlugIn-hybrider
Användarvisningsbild
Dj Mastergrind
Teslaägare
Inlägg: 78
Blev medlem: 30 maj 2018 15:42

Re: Däck och Fälgtråd Y Performance

Inlägg av Dj Mastergrind »

schrute skrev:
<klipp>
En parantes är att bland det första jag gjorde när jag fick bilen var att köpa bredare däck bak och sätta original bakdäck fram. Nu behöver jag inte oroa mig för fälgskrap. Besökte Tesla i Uppsala tidigare i höstas och det stod några MYP där. Varenda en hade skrapade fälgar.
Jag funderar på att också göra detta, men är lite nyfiken hur det påverkar förbrukningen? Hur har den hamnat för dig?
Nu gjorde jag det ganska omgående och har dålig uppfattning om vad den drog innan. Nu efter 1100 mil sen bilen var ny ligger medelförbrukningen på 184 Wh/km. Då kör jag mestadels en sträcka som består av 50% 80-väg och 50% 110-väg. Kan tillägga att jag håller hastighetsbegränsningarna med några km/h plus på mätaren men däremot så gasar jag rätt ofta hårt när jag ska accelerera, annars hade man ju inte köpt en P :D
Model Y Performance, White Pearl
Model 3 LR/DM, Deep Blue, 19”, svart premiuminteriör, AP - SÅLD
Användarvisningsbild
Player
Teslaägare
Inlägg: 78
Blev medlem: 12 okt 2022 11:36

Re: Däck och Fälgtråd Y Performance

Inlägg av Player »

erkap skrev:
Nu har jag fått på vintersulorna, The New Aero med Nokian Hakka 10. Riktigt nöjd!
Hur är ljudnivån i däcken? Har beställt Hakka 10 ev, man får olika svar överallt känns det som.
Användarvisningsbild
erkap
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 14 jun 2017 16:21

Re: Däck och Fälgtråd Y Performance

Inlägg av erkap »

Player skrev:
erkap skrev:
Nu har jag fått på vintersulorna, The New Aero med Nokian Hakka 10. Riktigt nöjd!
Hur är ljudnivån i däcken? Har beställt Hakka 10 ev, man får olika svar överallt känns det som.
Det låter så klart mer än sommarsulorna. Nu har jag inte kört in däcken än, fortfarande färre än 50 mil körda, så kan bli annat ljud senare. De låter mest i motorvägsfart. Med det sagt så har jag alltid kört med dubbdäck på mina bilar och jag upplever inte att det låter mer om dessa Hakka 10. Men vet inte om de låter mindre än de Hakka 8 jag hade tidigare. Svårt att jämföra då Hakka 8 satt på en annan bil (Model S).

Kort och gott, jag är van vid ljudet från dubbdäck och stör mig inte på ljudet från Hakka 10.
MYP -22
MS 75D -17 (såld -22)
Användarvisningsbild
Player
Teslaägare
Inlägg: 78
Blev medlem: 12 okt 2022 11:36

Re: Däck och Fälgtråd Y Performance

Inlägg av Player »

erkap skrev:
Player skrev:
erkap skrev:
Nu har jag fått på vintersulorna, The New Aero med Nokian Hakka 10. Riktigt nöjd!
Hur är ljudnivån i däcken? Har beställt Hakka 10 ev, man får olika svar överallt känns det som.
Det låter så klart mer än sommarsulorna. Nu har jag inte kört in däcken än, fortfarande färre än 50 mil körda, så kan bli annat ljud senare. De låter mest i motorvägsfart. Med det sagt så har jag alltid kört med dubbdäck på mina bilar och jag upplever inte att det låter mer om dessa Hakka 10. Men vet inte om de låter mindre än de Hakka 8 jag hade tidigare. Svårt att jämföra då Hakka 8 satt på en annan bil (Model S).

Kort och gott, jag är van vid ljudet från dubbdäck och stör mig inte på ljudet från Hakka 10.

Ja annat är inte att vänta, känns som att de låter värst första milen tills man rundat av dubben lite också, samt vant sig ljudnivån. Jag tycker ljudnivån i hakka8 var okej så är optimistisk. Annars får man höja volymen på den delikata ljudanläggningen!
Användarvisningsbild
Sebastian+
Teslaägare
Inlägg: 139
Blev medlem: 10 aug 2021 20:23

Re: Däck och Fälgtråd Y Performance

Inlägg av Sebastian+ »

Hej!

Skrev tidigare i tråden att jag hade köp Frigus 19” vinterdäck på Megahjul. Några var intresserade av hur de var.

Har kört en vecka på de nu. Först i snö, sedan blöta vägar och även torra kalla vägar.

Måste säga att jag är otroligt imponerad.

Min första reflektion är bullernivån. Om jag får överdriva en smula så är de som att däckljuden knappt hörs under bra förutsättningar (80km/h med bra asfalt). Vindljuden blir märkbart lättare att urskilja.

I snö var de ok. Inget som utmärkte sig. Inte det bästa grepp jag haft men heller inte dåligt.

I regn och på torrt har de varit toppen hittills. Bra grepp och inte alls så svampiga om mina tidigare vinterhjul var på tex Model 3.

Is har jag som sagt inte provat. Misstänker att detta kommer vara däckens svaga egenskap. Men räknar ändå med att de kommer vara ok.

Bor man i snöfattiga områden som jag (Göteborg) så kan jag verkligen rekommendera de.
Användarvisningsbild
Xeik
Teslaägare
Inlägg: 501
Blev medlem: 22 feb 2019 19:19

Re: Däck och Fälgtråd Y Performance

Inlägg av Xeik »

Sebastian+ skrev:
Hej!

Skrev tidigare i tråden att jag hade köp Frigus 19” vinterdäck på Megahjul. Några var intresserade av hur de var.

Har kört en vecka på de nu. Först i snö, sedan blöta vägar och även torra kalla vägar.

Måste säga att jag är otroligt imponerad.

Min första reflektion är bullernivån. Om jag får överdriva en smula så är de som att däckljuden knappt hörs under bra förutsättningar (80km/h med bra asfalt). Vindljuden blir märkbart lättare att urskilja.

I snö var de ok. Inget som utmärkte sig. Inte det bästa grepp jag haft men heller inte dåligt.

I regn och på torrt har de varit toppen hittills. Bra grepp och inte alls så svampiga om mina tidigare vinterhjul var på tex Model 3.

Is har jag som sagt inte provat. Misstänker att detta kommer vara däckens svaga egenskap. Men räknar ändå med att de kommer vara ok.

Bor man i snöfattiga områden som jag (Göteborg) så kan jag verkligen rekommendera de.
Ja. Körde frigus hela förra vintern på vår trea. Ovan intryck stämmer bra. Ok på snö, mycket bra på våta/slaskiga vägar.
Och fin körkänsla. Skönt att slippa svampigheten som kommer med de nordiska (iallafall de jag kört med)
Alonso
Inlägg: 5
Blev medlem: 26 feb 2022 23:20

Re: Däck och Fälgtråd Y Performance

Inlägg av Alonso »

Då är vi redo för skånsk vinter med MSW 27T och Hankook EVO3.
0DEE3E61-1B88-4AF9-B45C-8B4A2BE8113D.jpeg
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Däck och Fälgtråd Y Performance

Inlägg av Bjelke »

Ni har redan haft er vinter ju :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2347
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Däck och Fälgtråd Y Performance

Inlägg av AGCF »

Är det någon som är intresserad av 19" till sommarhjul så har jag precis fått hem ett set i en ny färg. De kommer lanseras nu i December som en limited edition. 20 st.
En ny färg som heter Smooth Black och är identisk med listerna runt fönstren m.m. på MY. De har Goodyear Eagle F1 asymmetric 6 i storlek 275/40-19 som skyddar fälgen extra mycket och ger gokart känsla. Ingår även BLE sensorer. Rullmotstånd klass B, vattenplaning klass A, ljudnivå klass B (skala A-E). Söker någon som vill köpa dessa kompletta hjul och även vill ställa upp på att ta lite reklambilder.

Det är som mörkaste på bilderna. De andra är Matte och Smooth Stealth.

black.jpg
black3.jpg
black2.jpg
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Scania
elbilist
Inlägg: 33
Blev medlem: 30 nov 2022 06:09

Re: Däck och Fälgtråd Y Performance

Inlägg av Scania »

drbager skrev:
Tesla själva vidhåller ju att Gemini inte ska användas till MYP, trots att de bevisligen passar. Nu verkar Tesla SC i Göteborg ha mjuknat och åtminstone monterat dem på sin låne-MYP...
Samma i Malmö!
Model Y Performance Quicksilver 2023.
Skriv svar