Däck och Fälgtråd Y Performance

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Däck och Fälgtråd Y Performance

Inlägg av MWall »

Arctic Drifter skrev:
MWall skrev:
Tellus skrev:
linx skrev:
Tellus skrev:
https://www.dekk24.no/?CMD=Product&PID= ... iameter=20
https://www.dackleader.se/bildack/conti ... 4v-1322409
Tesla TPMS
Totalpris för allt i SEK ~29000kr -1000kr Rocker bonus.
*edit*
Glömde montering o balansering 1280kr tillkommer
Vad fick du betala för frakt, tull och moms?
Åkte och hämtade fälgarna i Moss, så det blev inkl Norsk moms, 12800kr SEK
Blev sugen på de där och var in på Tullverkets sida för beräkning och det rör sig om ca 4 tusen i moms och tull. Vet inte om man får köpa utan norsk moms? Tull var 4,5% när jag valde "bildäck". (hittade inget om fälgar)
Du ska inte betala norsk moms, de fixar en faktura utan den norska momsen.
Jag köpte en uppsättning 18" fälgar från Megahjul, det landade på det här:
Varor = 8128 NOK
Frakt = 1300 NOK
Införselmoms = 2186 SEK
Tull = 392 SEK
Administrativ avgift = 197 SEK
Då vinner man ju inte jättemycket på att hämta själv. :)
Användarvisningsbild
linx
Teslaägare
Inlägg: 152
Blev medlem: 10 okt 2021 11:13
Referralkod: ts.la/johnnie154249

Re: Däck och Fälgtråd Y Performance

Inlägg av linx »

MWall skrev:
Då vinner man ju inte jättemycket på att hämta själv. :)
Om det inte är så att fälgarna man vill ha endast finns i Norge... som i mitt fall.
Är priset som står på norska hemsidor inkl. moms?
Förresten MWall, heter du Mårten och har snackat med någon (mig) på Facebook om fälgar från Norge i dag?
Model Y Performance, Svart/Svart - Uthämtad 17 augusti 2022
Tidigare: Model 3 LongRange med 19", Vit/Svart -- Uthämtad 3 december 2021 -- Såld 25 augusti 2022
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Däck och Fälgtråd Y Performance

Inlägg av MWall »

linx skrev:
MWall skrev:
Då vinner man ju inte jättemycket på att hämta själv. :)
Om det inte är så att fälgarna man vill ha endast finns i Norge... som i mitt fall.
Är priset som står på norska hemsidor inkl. moms?
Förresten MWall, heter du Mårten och har snackat med någon (mig) på Facebook om fälgar från Norge i dag?
Ja, kom på att det var här jag såg fälgarna och inte på FB. :)
Användarvisningsbild
linx
Teslaägare
Inlägg: 152
Blev medlem: 10 okt 2021 11:13
Referralkod: ts.la/johnnie154249

Re: Däck och Fälgtråd Y Performance

Inlägg av linx »

MWall skrev:
linx skrev:
MWall skrev:
Då vinner man ju inte jättemycket på att hämta själv. :)
Om det inte är så att fälgarna man vill ha endast finns i Norge... som i mitt fall.
Är priset som står på norska hemsidor inkl. moms?
Förresten MWall, heter du Mårten och har snackat med någon (mig) på Facebook om fälgar från Norge i dag?
Ja, kom på att det var här jag såg fälgarna och inte på FB. :)
Hahaha, samma här. Hade för mig att jag sett dom på FB men visade sig att det var här. :lol:
Model Y Performance, Svart/Svart - Uthämtad 17 augusti 2022
Tidigare: Model 3 LongRange med 19", Vit/Svart -- Uthämtad 3 december 2021 -- Såld 25 augusti 2022
Användarvisningsbild
Guldstrand
Teslaägare
Inlägg: 55
Blev medlem: 27 maj 2022 17:24

Re: Däck och Fälgtråd Y Performance

Inlägg av Guldstrand »

Är det någon som kör med 19” 8.5” med 245/45-19 ?
Vinterdäcket jag ville ha fanns ej i 255/45-19 eller 235/50-19 hemma
Användarvisningsbild
Donk
Teslaägare
Inlägg: 146
Blev medlem: 19 feb 2018 22:49

Re: Däck och Fälgtråd Y Performance

Inlägg av Donk »

Jag letar också vinterdäck till en MYP. Jag funderar på The New Aero 19” med nordiska vinterdäck. Jag har hittat tre däck nedan som jag hoppas är bra. Vilka däck skulle ni välja och varför?

1. Continental Viking Contact 7
255/45 R19 104T XL
3279 kr
https://www.dackonline.se/rshop/Dack/Co ... k/R-378014

2. Goodyear Ultra Grip ICE 2 +
255/45 R19 104T
XL, FP, 3PMSF, Nordiska vinterdäck
3237 kr
https://www.dackleader.se/bildack/goody ... 4t-1415090

3. Michelin X Ice Snow
255/45 R19 104H
XL, 3PMSF, Nordiska vinterdäck
2896 kr
https://www.dackleader.se/bildack/miche ... 4h-1164207

Och sista frågan; var ska man köpa TPMS-ventiler? Verkar vara slut på Tesla, våga man köpa 3e part? Beställa från Amazon el likn?
Tesla Model S Long Range Plus -21
Fiat 500e Icon -23
Tesla MYP -22 - SÅLD
Tesla Model 3 LR AWD -19 - SÅLD
VW ID4 1st -21 - SÅLD
+ ett antal Leafar och trötta PlugIn-hybrider
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Däck och Fälgtråd Y Performance

Inlägg av Tellus »

Donk skrev:
Jag letar också vinterdäck till en MYP. Jag funderar på The New Aero 19” med nordiska vinterdäck. Jag har hittat tre däck nedan som jag hoppas är bra. Vilka däck skulle ni välja och varför?

1. Continental Viking Contact 7
255/45 R19 104T XL
3279 kr
https://www.dackonline.se/rshop/Dack/Co ... k/R-378014

2. Goodyear Ultra Grip ICE 2 +
255/45 R19 104T
XL, FP, 3PMSF, Nordiska vinterdäck
3237 kr
https://www.dackleader.se/bildack/goody ... 4t-1415090

3. Michelin X Ice Snow
255/45 R19 104H
XL, 3PMSF, Nordiska vinterdäck
2896 kr
https://www.dackleader.se/bildack/miche ... 4h-1164207

Och sista frågan; var ska man köpa TPMS-ventiler? Verkar vara slut på Tesla, våga man köpa 3e part? Beställa från Amazon el likn?
Var man bor i Sverige och vilka vägar man åker på är viktigt vid val av vinterdäck.
Nordiska däck passar i Norrland eller om man kör på mindre vägar som ej halkbekämpas
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5180
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Däck och Fälgtråd Y Performance

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Macca skrev:
Bernard skrev:
Men 72 kg last gäller alltså bara för 19 och 21 tums däck. För 20 tum får man bara lasta 20kg. Begriper inte varför...
20"-hjulen klarar mindre last helt enkelt. Gäller ju många tredjepartsfälgar också, många klarar bara 750 kg.

19" klarar 900 kg (belastningsindex 104) och 21" 875 kg (belastningsindex 103) om jag minns rätt.
Men det spelar väl ingen roll?

Max axeltryck bak är 1500kg på alla Model Y och då är fälgar som klarar 750kg fullt tillräckliga. Man får väl inte överskrida max axeltryck för att fälgarna är överdimensionerade?
Har svårt att tro att Tesla skulle utrusta bilarna med 20” fälgar som inte klarar max axeltryck då det är ett lagkrav.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
NolleTesla
Teslaägare
Inlägg: 1
Blev medlem: 09 jan 2022 12:55

Re: Däck och Fälgtråd Y Performance

Inlägg av NolleTesla »

Har med intresse följt tråden och nu kommit till ett beslut.
Har beställt detta:

ALCAR Sensor Single 8.2 BLE 4.394:-
NOKIAN NOHKPL10EV 255/35R21 98T Dubb 13.142:-
AEZ Leipzig black 9.50x21.0 ET40.0 CB64.10 5x114.3 Black 23.350:-

Enligt Däckgruppen finns inte dubbade 275 bak att beställa p.g.a. brist
så det blir 255 fram och bak.

Har tidigare haft både en MX och en MXP. På MPX var orginalvinterdäcken
lika breda fram och bak men inte sommardäcken.
Konstigt att de bytt förhållningssätt nu med MYP där vinterdäck från Tesla
(tyvärr odubbade) är 255 fram och 275 bak.
Yeshe
Inlägg: 17
Blev medlem: 19 jun 2022 20:50

Re: Däck och Fälgtråd Y Performance

Inlägg av Yeshe »

Finns många trådar och inlägg för däck och fälgar för MYP, men jag hittar inget bra svar eller nån rekommendation på dubbade vinterdäck till en MYP? Sett många förslag till long range modeller men jag hittar inte förslag om dubbade vinterdäck till MYP.

Jag bor i Luleå, i Norrbotten och min långa erfarenhet av vintrar här är att vintern är lång, emellanåt galet mycket snö, med en period av snö och behov av vinterdäck, typiskt från november till april. De senaste åren så har vintrarna haft perioder med omväxlande blida, med regn och ishalka, följt av decimeter med snö. Perioderna med ishalka upplever jag som fler och fler de senaste åren och då har dubbdäck varit en klar fördel/ livlina.

Jag skulle gärna ha dubbdäck till min beställda, (men ännu ej levererade) MYP, men tyvärr erbjuder Tesla endast Nokian Hakkapeliitta R3 odubbade vinterdäck. Vet inte anledning till detta, de kanske tror att dessa fungerar utmärkt även i ett vinterlandskap som norra Sverige har? Eller så finns det inga lämpliga dubbade vinterdäck till MYP? Jag har självt alltid kört med dubbdäck till mina fossila bränslebilar och har alltså ingen erfarenhet av odubbade vinterdäck.

Så, nån som bor i norra Sverige som har liknande problem, erfarenheter eller tips/rekommendationer?

Jag skulle egentligen föredra en lösning som Tesla erbjuder/stödjer då jag känner att jag vill använda deras rekommenderade lösningar, för att undvika eventuella diskussioner om garantier som skulle uppstå om något händer, som en skada eller andra problem.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Däck och Fälgtråd Y Performance

Inlägg av taliz »

Yeshe skrev:
Finns många trådar och inlägg för däck och fälgar för MYP, men jag hittar inget bra svar eller nån rekommendation på dubbade vinterdäck till en MYP? Sett många förslag till long range modeller men jag hittar inte förslag om dubbade vinterdäck till MYP.
Du kan använda exakt samma däck och fälg på P som LR.
Det är samma bil.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
erkap
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 14 jun 2017 16:21

Re: Däck och Fälgtråd Y Performance

Inlägg av erkap »

Yeshe skrev:
Finns många trådar och inlägg för däck och fälgar för MYP, men jag hittar inget bra svar eller nån rekommendation på dubbade vinterdäck till en MYP? Sett många förslag till long range modeller men jag hittar inte förslag om dubbade vinterdäck till MYP.

Jag bor i Luleå, i Norrbotten och min långa erfarenhet av vintrar här är att vintern är lång, emellanåt galet mycket snö, med en period av snö och behov av vinterdäck, typiskt från november till april. De senaste åren så har vintrarna haft perioder med omväxlande blida, med regn och ishalka, följt av decimeter med snö. Perioderna med ishalka upplever jag som fler och fler de senaste åren och då har dubbdäck varit en klar fördel/ livlina.

Jag skulle gärna ha dubbdäck till min beställda, (men ännu ej levererade) MYP, men tyvärr erbjuder Tesla endast Nokian Hakkapeliitta R3 odubbade vinterdäck. Vet inte anledning till detta, de kanske tror att dessa fungerar utmärkt även i ett vinterlandskap som norra Sverige har? Eller så finns det inga lämpliga dubbade vinterdäck till MYP? Jag har självt alltid kört med dubbdäck till mina fossila bränslebilar och har alltså ingen erfarenhet av odubbade vinterdäck.

Så, nån som bor i norra Sverige som har liknande problem, erfarenheter eller tips/rekommendationer?

Jag skulle egentligen föredra en lösning som Tesla erbjuder/stödjer då jag känner att jag vill använda deras rekommenderade lösningar, för att undvika eventuella diskussioner om garantier som skulle uppstå om något händer, som en skada eller andra problem.
Jag hade samma tankar som dig. Ville helst köpa vinterdäck utav Tesla så att det inte blir några diskussioner och även slippa krångla med alla inköp då det är brist på dubbdäck. Men då Tesla inte erbjuder dubbat så landade jag till slut i att köpa från tredjepart.

Jag tog The New Aero-fälgar då dessa är certifierade för även MYP (inte enbart MY). Problemet blev sen att jag fick söka med ljus och lykta efter däcken. Just dimensionen 255/45/R19 är slut överallt. Fick till slut tag i dem efter några veckors googlande och telefonerande till olika företag. TPMS var också slut från Tesla men nu har de precis fått dom i lager igen.

Det precis all denna stress att få tag i alla grejjor som jag ville slippa. Jag vågade inte köpa Teslas egna Gemini 19” med dubbat då Tesla uttryckligen skriver att de inte passar med MYP. Uppenbarligen så passar de rent fysiskt men vem vet vad Tesla tycker vid ett ev garantiärende…
MYP -22
MS 75D -17 (såld -22)
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 857
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: Däck och Fälgtråd Y Performance

Inlägg av Arctic Drifter »

Yeshe skrev:
Finns många trådar och inlägg för däck och fälgar för MYP, men jag hittar inget bra svar eller nån rekommendation på dubbade vinterdäck till en MYP? Sett många förslag till long range modeller men jag hittar inte förslag om dubbade vinterdäck till MYP.

Jag bor i Luleå, i Norrbotten och min långa erfarenhet av vintrar här är att vintern är lång, emellanåt galet mycket snö, med en period av snö och behov av vinterdäck, typiskt från november till april. De senaste åren så har vintrarna haft perioder med omväxlande blida, med regn och ishalka, följt av decimeter med snö. Perioderna med ishalka upplever jag som fler och fler de senaste åren och då har dubbdäck varit en klar fördel/ livlina.

Jag skulle gärna ha dubbdäck till min beställda, (men ännu ej levererade) MYP, men tyvärr erbjuder Tesla endast Nokian Hakkapeliitta R3 odubbade vinterdäck. Vet inte anledning till detta, de kanske tror att dessa fungerar utmärkt även i ett vinterlandskap som norra Sverige har? Eller så finns det inga lämpliga dubbade vinterdäck till MYP? Jag har självt alltid kört med dubbdäck till mina fossila bränslebilar och har alltså ingen erfarenhet av odubbade vinterdäck.

Så, nån som bor i norra Sverige som har liknande problem, erfarenheter eller tips/rekommendationer?

Jag skulle egentligen föredra en lösning som Tesla erbjuder/stödjer då jag känner att jag vill använda deras rekommenderade lösningar, för att undvika eventuella diskussioner om garantier som skulle uppstå om något händer, som en skada eller andra problem.
Jag bor norr om dig så kan relatera till det du beskriver. Långa vintrar som erbjuder både halka, snö och oplogade vägar.
Körde i veckan E4an norrut från Luleå vid riklig nederbörd, med tanke på hur spårig den vägen är stundtals och allt stående vatten som hamnar i de spåren så tycker jag, enligt min högst personliga uppfattning, att de sommardäck som är original är nog så breda. Fine, när man har max mönderdjup går det säkert att hålla 110 km/h men 255or plöjer inte vatten helt perfekt i motorvägsfart. Ännu värre blir det med att tränga undan slask eller snö.

Eftersom Tesla endast erbjuder mig friktionsdäck i dimension 255/275 så blev det ett annat alternativ. Jag tycker t.ex. att Megahjul.se har lite matnyttig info, de är ju norrmän och där har det ju rullat Teslor ett tag. De rekommenderar 235or för Tesla om det ska vara "Norway configuration".

Själv gick jag på Hakka 10 som 225or.
Tesla Model Y Performance
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5180
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Däck och Fälgtråd Y Performance

Inlägg av Nicke Nyfiken »

erkap skrev:
Jag vågade inte köpa Teslas egna Gemini 19” med dubbat då Tesla uttryckligen skriver att de inte passar med MYP. Uppenbarligen så passar de rent fysiskt men vem vet vad Tesla tycker vid ett ev garantiärende…
Tror du Tesla är vänligare inställda till tredjepartsfälgar vid ett garantiärende, än om du använder original Gemini-fälgar? :lol:

I hjulkonfiguratorn i bilen på MYP ligger just Gemini 19” som ett av de tre alternativen man har att välja på. Så hur skulle de kunna hävda att det är fel?

Jag har frågat på Tesla SC varför de skriver att de inte passar på MYP, men det är INGEN på hela Servicecentret som har en aning. Alla säger att de passar.
Den enda gissningen som kom fram bland personalen var att MYP är typgodkänd med 21” och det är olagligt att avvika från originaldimensionen i många länder. Dock inte i Sverige där vi har ett undantag för vinterhjul.
Model Y P
Model S P
Model S P
Lurkern
Inlägg: 900
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Däck och Fälgtråd Y Performance

Inlägg av Lurkern »

Hur får du fram tre alternativ i hjulkonfiguratorn för MYP?
Användarvisningsbild
erkap
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 14 jun 2017 16:21

Re: Däck och Fälgtråd Y Performance

Inlägg av erkap »

Nicke Nyfiken skrev:
erkap skrev:
Jag vågade inte köpa Teslas egna Gemini 19” med dubbat då Tesla uttryckligen skriver att de inte passar med MYP. Uppenbarligen så passar de rent fysiskt men vem vet vad Tesla tycker vid ett ev garantiärende…
Tror du Tesla är vänligare inställda till tredjepartsfälgar vid ett garantiärende, än om du använder original Gemini-fälgar? :lol:
Jag tror absolut att jag har ett starkare case mot Tesla om jag kör med tredjepart som har certifierats vs Gemini där Tesla redan innan köp informerat att de inte ska användas med MYP.
MYP -22
MS 75D -17 (såld -22)
Yeshe
Inlägg: 17
Blev medlem: 19 jun 2022 20:50

Re: Däck och Fälgtråd Y Performance

Inlägg av Yeshe »

Arctic Drifter skrev:
Yeshe skrev:
Finns många trådar och inlägg för däck och fälgar för MYP, men jag hittar inget bra svar eller nån rekommendation på dubbade vinterdäck till en MYP? Sett många förslag till long range modeller men jag hittar inte förslag om dubbade vinterdäck till MYP.

Jag bor i Luleå, i Norrbotten och min långa erfarenhet av vintrar här är att vintern är lång, emellanåt galet mycket snö, med en period av snö och behov av vinterdäck, typiskt från november till april. De senaste åren så har vintrarna haft perioder med omväxlande blida, med regn och ishalka, följt av decimeter med snö. Perioderna med ishalka upplever jag som fler och fler de senaste åren och då har dubbdäck varit en klar fördel/ livlina.

Jag skulle gärna ha dubbdäck till min beställda, (men ännu ej levererade) MYP, men tyvärr erbjuder Tesla endast Nokian Hakkapeliitta R3 odubbade vinterdäck. Vet inte anledning till detta, de kanske tror att dessa fungerar utmärkt även i ett vinterlandskap som norra Sverige har? Eller så finns det inga lämpliga dubbade vinterdäck till MYP? Jag har självt alltid kört med dubbdäck till mina fossila bränslebilar och har alltså ingen erfarenhet av odubbade vinterdäck.

Så, nån som bor i norra Sverige som har liknande problem, erfarenheter eller tips/rekommendationer?

Jag skulle egentligen föredra en lösning som Tesla erbjuder/stödjer då jag känner att jag vill använda deras rekommenderade lösningar, för att undvika eventuella diskussioner om garantier som skulle uppstå om något händer, som en skada eller andra problem.
Jag bor norr om dig så kan relatera till det du beskriver. Långa vintrar som erbjuder både halka, snö och oplogade vägar.
Körde i veckan E4an norrut från Luleå vid riklig nederbörd, med tanke på hur spårig den vägen är stundtals och allt stående vatten som hamnar i de spåren så tycker jag, enligt min högst personliga uppfattning, att de sommardäck som är original är nog så breda. Fine, när man har max mönderdjup går det säkert att hålla 110 km/h men 255or plöjer inte vatten helt perfekt i motorvägsfart. Ännu värre blir det med att tränga undan slask eller snö.

Eftersom Tesla endast erbjuder mig friktionsdäck i dimension 255/275 så blev det ett annat alternativ. Jag tycker t.ex. att Megahjul.se har lite matnyttig info, de är ju norrmän och där har det ju rullat Teslor ett tag. De rekommenderar 235or för Tesla om det ska vara "Norway configuration".

Själv gick jag på Hakka 10 som 225or.
—————-
Har du lust att specificera mer i detalj vad du köpte för vinterdäck/fälg och var du köpte dessa?
Användarvisningsbild
Honkan
Teslaägare
Inlägg: 924
Blev medlem: 26 aug 2021 13:25

Re: Däck och Fälgtråd Y Performance

Inlägg av Honkan »

Detta tror jag mest på till Performance , har kollat runt en hel del och gummihuset har tagit fransens fälgen till Tesla som passar bra, tror på dubb då jag bor i Värmland och så lite ny teknik med silence drive :) om det nu gör någon skillnad
03CC6AA5-A387-416D-8B0C-170E856BD434.png
MYP 2022
MYP 2023

BMW M4 Comp 2022
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5180
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Däck och Fälgtråd Y Performance

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Lurkern skrev:
Hur får du fram tre alternativ i hjulkonfiguratorn för MYP?
Under fliken Service finns en knapp "Hjulkonfiguration"
Sedan ser det ut såhär i displayen.
Röda bromsok bakom fälgkåporna.
20220917_153938.jpg
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7482
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Däck och Fälgtråd Y Performance

Inlägg av mikebike »

Nicke Nyfiken skrev:
Lurkern skrev:
Hur får du fram tre alternativ i hjulkonfiguratorn för MYP?
Under fliken Service finns en knapp "Hjulkonfiguration"
Sedan ser det ut såhär i displayen.
Röda bromsok bakom fälgkåporna.
20220917_153938.jpg
Men det går fortfarande inte att välja 19" hjul utan kåpor?
Förändras antalet km vid fullt batteri?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5180
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Däck och Fälgtråd Y Performance

Inlägg av Nicke Nyfiken »

erkap skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
erkap skrev:
Jag vågade inte köpa Teslas egna Gemini 19” med dubbat då Tesla uttryckligen skriver att de inte passar med MYP. Uppenbarligen så passar de rent fysiskt men vem vet vad Tesla tycker vid ett ev garantiärende…
Tror du Tesla är vänligare inställda till tredjepartsfälgar vid ett garantiärende, än om du använder original Gemini-fälgar? :lol:
Jag tror absolut att jag har ett starkare case mot Tesla om jag kör med tredjepart som har certifierats vs Gemini där Tesla redan innan köp informerat att de inte ska användas med MYP.
Tredjepartsfälgar som är certifierats av vem?
Är inte Gemini-fälgarna certifierade?

Kör på tredjeparts grejer om du tror att det är mer okej för tesla, än deras egna fälgar som till och med finns som alternativ i bilens konfigurator.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5180
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Däck och Fälgtråd Y Performance

Inlägg av Nicke Nyfiken »

mikebike skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Lurkern skrev:
Hur får du fram tre alternativ i hjulkonfiguratorn för MYP?
Under fliken Service finns en knapp "Hjulkonfiguration"
Sedan ser det ut såhär i displayen.
Röda bromsok bakom fälgkåporna.
20220917_153938.jpg
Men det går fortfarande inte att välja 19" hjul utan kåpor?
Förändras antalet km vid fullt batteri?
Nä inga Gemini utan kåpor tyvärr.
Nä ingen förändring av räckvidden, vilket jag tycker är konstigt.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
erkap
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 14 jun 2017 16:21

Re: Däck och Fälgtråd Y Performance

Inlägg av erkap »

Nicke Nyfiken skrev:
erkap skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
erkap skrev:
Jag vågade inte köpa Teslas egna Gemini 19” med dubbat då Tesla uttryckligen skriver att de inte passar med MYP. Uppenbarligen så passar de rent fysiskt men vem vet vad Tesla tycker vid ett ev garantiärende…
Tror du Tesla är vänligare inställda till tredjepartsfälgar vid ett garantiärende, än om du använder original Gemini-fälgar? :lol:
Jag tror absolut att jag har ett starkare case mot Tesla om jag kör med tredjepart som har certifierats vs Gemini där Tesla redan innan köp informerat att de inte ska användas med MYP.
Tredjepartsfälgar som är certifierats av vem?
Är inte Gemini-fälgarna certifierade?

Kör på tredjeparts grejer om du tror att det är mer okej för tesla, än deras egna fälgar som till och med finns som alternativ i bilens konfigurator.
De är ECE, KBA och NAD certifierade. KBA och NAD specifikt för både MYLR och MYP. ECE för Model Y.

Vad menar du i bilens konfigurator? Teslas Gemini-fälgar går inte att köpa vid beställning utav MYP i beställningskonfiguratorn om det var det du menade. I Teslas shop står det uttryckligen ”Obs: Detta paket är inte kompatibelt med Model Y Performance…” på Gemini med Hakka 10.
MYP -22
MS 75D -17 (såld -22)
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5180
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Däck och Fälgtråd Y Performance

Inlägg av Nicke Nyfiken »

erkap skrev:
Vad menar du i bilens konfigurator? Teslas Gemini-fälgar går inte att köpa vid beställning utav MYP i beställningskonfiguratorn om det var det du menade. I Teslas shop står det uttryckligen ”Obs: Detta paket är inte kompatibelt med Model Y Performance…” på Gemini med Hakka 10.
Och läser du vidare står det: ... Kontakta ditt närmaste Tesla service center för mer information.

Precis så gjorde jag, och svaret jag fick har jag redan skrivit till dig 9 inlägg upp.


Vad jag menar med ”i bilens hjulkonfigurator” skrev jag 4 inlägg upp.
La även med en bild för att förtydliga...
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
erkap
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 14 jun 2017 16:21

Re: Däck och Fälgtråd Y Performance

Inlägg av erkap »

Nicke Nyfiken skrev:
erkap skrev:
Vad menar du i bilens konfigurator? Teslas Gemini-fälgar går inte att köpa vid beställning utav MYP i beställningskonfiguratorn om det var det du menade. I Teslas shop står det uttryckligen ”Obs: Detta paket är inte kompatibelt med Model Y Performance…” på Gemini med Hakka 10.
Och läser du vidare står det: ... Kontakta ditt närmaste Tesla service center för mer information.

Precis så gjorde jag, och svaret jag fick har jag redan skrivit till dig 9 inlägg upp.


Vad jag menar med ”i bilens hjulkonfigurator” skrev jag 4 inlägg upp.
La även med en bild för att förtydliga...
Missade svaret, tack.

Dock, vilket servicecenter har du pratat med? Jag kollade med både Norrköping och Segeltorp och deras däckspecialister. De sa samma sak, finns inga dubbdäcksalternativ som Tesla säljer till MYP.
Får du skriftligt från Tesla och det servicecenter som du pratat med att dessa Gemini är kompatibla med MYP så dela gärna med dig.

I bilens konfigurator även välja rosa färg på bilen, att du kör på mars och blir dragen av renar. Skämt åsido, jag tror det blir svårt att hävda att denna konfigurator upphäver texten på Tesla.com. Då tror jag mer på skriftligt från servicecenter.
MYP -22
MS 75D -17 (såld -22)
Skriv svar