Domkraft till Model Y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1754
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Domkraft till Model Y

Inlägg av tor-ake »

M14 muttrar som är specade till max 110Nm? Låter inte korrekt. Jag gissar på felaktig spec. eller missuppfattning. De billiga muttrarna man köper på t.ex. Byggmax är 8.8-klass och i gänga M14x1,5 är det rekommenderade momentet 135Nm. Maximala momentet säkert det tredubbla. Och det är nästan alltid skruven, inte muttern, som går av innan gängorna släpper.

Hjulskruvar skall vara 10.9-stål och då är 190Nm rekommenderat moment, men 175 som Tesla rekommenderar är typ inom spec. Man vill ju inte deformera fälgen heller.

Alternativt är muttrarna gjorda av mjukost?


Googla "åtdragningsmoment fingänga" så hittar ni tekniska tabeller för alla olika skruvar.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
perwis
Teslaägare
Inlägg: 110
Blev medlem: 01 mar 2015 22:13

Re: Domkraft till Model Y

Inlägg av perwis »

tor-ake skrev:
M14 muttrar som är specade till max 110Nm? Låter inte korrekt. Jag gissar på felaktig spec. eller missuppfattning. De billiga muttrarna man köper på t.ex. Byggmax är 8.8-klass och i gänga M14x1,5 är det rekommenderade momentet 135Nm. Maximala momentet säkert det tredubbla. Och det är nästan alltid skruven, inte muttern, som går av innan gängorna släpper.

Hjulskruvar skall vara 10.9-stål och då är 190Nm rekommenderat moment, men 175 som Tesla rekommenderar är typ inom spec. Man vill ju inte deformera fälgen heller.

Alternativt är muttrarna gjorda av mjukost?


Googla "åtdragningsmoment fingänga" så hittar ni tekniska tabeller för alla olika skruvar.
Vet inte vilken storlek det är på muttrarna. Köpte fälgarna från ABSwheels och köpte till svarta muttrar. Det står från ABS att de skall dras med Max 110Nm. Har hört om folk som dragit sönder muttrarna från ABS så verkar riskabelt att dra dem för hårt. Men samtligt så verkar det riskabelt att köra med muttrar som inte är dragna så hårt som Tesla vill…

Bör jag köpa nya muttrar som klarar 175Nm som
Tesla kräver enligt manualen?
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Domkraft till Model Y

Inlägg av Jeppe_E »

perwis skrev:
tor-ake skrev:
M14 muttrar som är specade till max 110Nm? Låter inte korrekt. Jag gissar på felaktig spec. eller missuppfattning. De billiga muttrarna man köper på t.ex. Byggmax är 8.8-klass och i gänga M14x1,5 är det rekommenderade momentet 135Nm. Maximala momentet säkert det tredubbla. Och det är nästan alltid skruven, inte muttern, som går av innan gängorna släpper.

Hjulskruvar skall vara 10.9-stål och då är 190Nm rekommenderat moment, men 175 som Tesla rekommenderar är typ inom spec. Man vill ju inte deformera fälgen heller.

Alternativt är muttrarna gjorda av mjukost?


Googla "åtdragningsmoment fingänga" så hittar ni tekniska tabeller för alla olika skruvar.
Vet inte vilken storlek det är på muttrarna. Köpte fälgarna från ABSwheels och köpte till svarta muttrar. Det står från ABS att de skall dras med Max 110Nm. Har hört om folk som dragit sönder muttrarna från ABS så verkar riskabelt att dra dem för hårt. Men samtligt så verkar det riskabelt att köra med muttrar som inte är dragna så hårt som Tesla vill…

Bör jag köpa nya muttrar som klarar 175Nm som
Tesla kräver enligt manualen?
Ja, har du köpt från det skitföretaget så hade jag passat mig för att dra de muttrarna med högt moment…. Mjukost
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 921
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Domkraft till Model Y

Inlägg av wannabee »

juristen skrev:
Ilduce77 skrev:
Jag tänkte köpa de gummipuckarna som kostar ca 300 kr.
Det räcker med en puck, om du har domkraft.
Tänkte nämna att de puckar jag köpte var tappen 22 mm hög och det går bra fram, men i bak så tar tappen i botten av hålet (troligen batteriet) så det blir nån mm eller två mellanrum, så jag tänker karva av några mm på mina tappar.
Njutare
Inlägg: 8
Blev medlem: 07 jun 2020 16:29
Ort: Sjöbo

Re: Domkraft till Model Y

Inlägg av Njutare »

Kanske finns en anledning att dra dem så hårt, kanske dessa missat efter hjulbyte? https://youtu.be/4aq6WZw9CVc
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Domkraft till Model Y

Inlägg av LarsL »

Tesla har ju ganska stora hjul så de bör ju efterdras när man kört en bit.
Användarvisningsbild
Ekholm
Teslaägare
Inlägg: 44
Blev medlem: 04 okt 2019 20:44
Ort: Järfälla

Re: Domkraft till Model Y

Inlägg av Ekholm »

LarsL skrev: 05 dec 2022 19:24
Tesla har ju ganska stora hjul så de bör ju efterdras när man kört en bit.
LarsL skrev: 05 dec 2022 19:24
Tesla har ju ganska stora hjul så de bör ju efterdras när man kört en bit.
Ilduce77 skrev: 14 apr 2022 12:17
Nu är jag lite okunnig när det kommer till hjul och sådant och har kanske missat något väsentligt, men varför denna hysteri över momentnyckel?

Jag antar att detta inte är er första bil och varför ska momentnyckel köpas in just nu? :) är detta moment viktigare på en elbil?

När jag läste fysik, för ca 1000 år sedan, räknade man med den vikt som varje hjul tar upp är en fjärdedel vardera. Om man byter ett hjul åt gången, med lika många lyft, behöver domkraften bara klara 500 kg om bilen väger totalt 2000 kg. Sen kan det ju vara trevligt med lite marginal.. Men en tretons domkraft låter ju lite i överkant. Den kan ju lyfta hela bilen på en gång. Dock tror jag att det blir klurigt att hitta en lyftpunkt där detta lyft funkar.. :)

Ni får gärna rätta mig om jag tänker fel..

Jag tänkte köpa de gummipuckarna som kostar ca 300 kr.
du lyfter betydligt mer än 1/4 av bilens vikt med en domkraft var du än placerar den.
Användarvisningsbild
Ekholm
Teslaägare
Inlägg: 44
Blev medlem: 04 okt 2019 20:44
Ort: Järfälla

Re: Domkraft till Model Y

Inlägg av Ekholm »

LarsL skrev: 05 dec 2022 19:24
Tesla har ju ganska stora hjul så de bör ju efterdras när man kört en bit.
fast drar du med rätt moment så sitter hjulen och behöver inte efterdras. Det är liksom poängen med skruvförband. Drar du för hårt deformeras hålet i fälgen (aluminium är otrevligt på det sättet)
Användarvisningsbild
snowtroll
Teslaägare
Inlägg: 554
Blev medlem: 11 aug 2017 15:10
Ort: Alnö
Referralkod: ts.la/peter15233

Re: Domkraft till Model Y

Inlägg av snowtroll »

domkraft....
jag funderar på att ta med en liten lämpad balk som räcker hela vägen för att nå lyftpunkterna, när det väl är dags för bilprovningen...
nötterna där har inte grejer som går tillräckligt långt ut som når lyftpunkterna utan trycker istället på nått annat kring bärarmen som har plastskydd
knastrar otäckt i den... blev livrädd och tänkte begära ersättning men orkade inte.
nu ny bil igen och tänker inte låta nissenissarna leka lego igen.
2023-06-30 MYLR awd PärlVit
2019-06-04 M3LR awd Blå, 1:a i SE med vit int.+drag Såld.
Skriv svar