Domkraft till Model Y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Sarge
Inlägg: 4
Blev medlem: 14 apr 2022 09:29

Domkraft till Model Y

Inlägg av Sarge »

Hej,

Som my ägare till en MY, vågar jag inte lämna in bilen till lokal verkstad för hjulskifte.
Har nån några bra tips eller vet vilken domkraft man kan använda för MY?

Räcker 2, 2,5t eller ska man köpa 3t domkraft?

/S
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 876
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Re: Domkraft till Model Y

Inlägg av Delta »

Var försiktig! Kolla först i Owners Manual. Om du gör fel kan skador uppstå på batteriet eller karossen. Garantin gäller inte om du lyfter fel.
Tror att det är bäst att låta proffs med ansvarsförsäkring och pelarelyft och momentnyckel göra jobbet.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Domkraft till Model Y

Inlägg av Jeppe_E »

Delta skrev:
Var försiktig! Kolla först i Owners Manual. Om du gör fel kan skador uppstå på batteriet eller karossen. Garantin gäller inte om du lyfter fel.
Tror att det är bäst att låta proffs med ansvarsförsäkring och pelarelyft och momentnyckel göra jobbet.
Det är en bil, det är inte mjukost. Extremt tydliga lyftpunkter.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4868
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Domkraft till Model Y

Inlägg av chaffis75 »

Jeppe_E skrev:
Delta skrev:
Var försiktig! Kolla först i Owners Manual. Om du gör fel kan skador uppstå på batteriet eller karossen. Garantin gäller inte om du lyfter fel.
Tror att det är bäst att låta proffs med ansvarsförsäkring och pelarelyft och momentnyckel göra jobbet.
Det är en bil, det är inte mjukost. Extremt tydliga lyftpunkter.
Låter vettigt. Förstår inte hur känslig bilen kan vara bara man såklart lyfter i lyftpunkten men de är ju viktigt oavsett om de är en elbil eller fossil bil.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Sarge
Inlägg: 4
Blev medlem: 14 apr 2022 09:29

Re: Domkraft till Model Y

Inlägg av Sarge »

Jo,

Jag har gjort min hemläxa vad gäller hur man byter, planen är att köpa en momentnyckel.

Det som sagt väldigt otydligt är vilken vikt domkraften ska klara av för att arbetet ska skötas på ett säkert sätt.
Där finns det inte så mycket info om.

/S
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5294
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Domkraft till Model Y

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Sarge skrev:
Hej,

Som my ägare till en MY, vågar jag inte lämna in bilen till lokal verkstad för hjulskifte.
Har nån några bra tips eller vet vilken domkraft man kan använda för MY?

Räcker 2, 2,5t eller ska man köpa 3t domkraft?

/S
Det funkar med vilken garagedomkraft som helst som lyfter 1,5t eller mer. Men kolla minimum lyfthöjd så den går in under bilen.

Det viktiga är att använda lyftpuck och sätta den enligt manualen så inte batteriet skadas.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5294
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Domkraft till Model Y

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Sarge skrev:
Jo,

Jag har gjort min hemläxa vad gäller hur man byter, planen är att köpa en momentnyckel.

Det som sagt väldigt otydligt är vilken vikt domkraften ska klara av för att arbetet ska skötas på ett säkert sätt.
Där finns det inte så mycket info om.

/S
Bilen väger ca 2 ton olastad. Lyfter du bilen så högt på ena sidan att båda hjulen släpper från marken så belastar du domkraften med 1 ton. Så en dumkraft som lyfter 1,5t räcker mer än väl.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Domkraft till Model Y

Inlägg av Jeppe_E »

Sarge skrev:
Hej,

Som my ägare till en MY, vågar jag inte lämna in bilen till lokal verkstad för hjulskifte.
Har nån några bra tips eller vet vilken domkraft man kan använda för MY?

Räcker 2, 2,5t eller ska man köpa 3t domkraft?

/S

MY är ju högre än Model 3, så egentligen behövs inte lågprofil. Men vilken som helst egentligen. Desto mer den kan ta, desto lättare är det att lyfta den. Jag har en 2 tons från biltema från 1800-frös ihjäl till min Model 3.

Men som sagt, eftersom du lyfter typ max 50% av vikten så räcker egentligen 1,5 ton. Men.... Sen kan det vara idé att köpa en såndär lyftpuck om man vill känna sig säker på att man lyfter rätt. Jag har bara en vanlig gummikluss, vilket fungerar utmärkt.

https://verktygsboden.se/garage-verksta ... I1MCBLZw==

https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar ... lsrc=aw.ds

https://www.clasohlson.com/se/Domkraft- ... /p/41-1762
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare
Inlägg: 773
Blev medlem: 03 mar 2022 22:37

Re: Domkraft till Model Y

Inlägg av Ilduce77 »

Nu är jag lite okunnig när det kommer till hjul och sådant och har kanske missat något väsentligt, men varför denna hysteri över momentnyckel?

Jag antar att detta inte är er första bil och varför ska momentnyckel köpas in just nu? :) är detta moment viktigare på en elbil?

När jag läste fysik, för ca 1000 år sedan, räknade man med den vikt som varje hjul tar upp är en fjärdedel vardera. Om man byter ett hjul åt gången, med lika många lyft, behöver domkraften bara klara 500 kg om bilen väger totalt 2000 kg. Sen kan det ju vara trevligt med lite marginal.. Men en tretons domkraft låter ju lite i överkant. Den kan ju lyfta hela bilen på en gång. Dock tror jag att det blir klurigt att hitta en lyftpunkt där detta lyft funkar.. :)

Ni får gärna rätta mig om jag tänker fel..

Jag tänkte köpa de gummipuckarna som kostar ca 300 kr.
juristen
Teslaägare
Inlägg: 861
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Domkraft till Model Y

Inlägg av juristen »

Ilduce77 skrev:
Jag tänkte köpa de gummipuckarna som kostar ca 300 kr.
Det räcker med en puck, om du har domkraft.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Domkraft till Model Y

Inlägg av Jeppe_E »

Ilduce77 skrev:
Nu är jag lite okunnig när det kommer till hjul och sådant och har kanske missat något väsentligt, men varför denna hysteri över momentnyckel?

Jag antar att detta inte är er första bil och varför ska momentnyckel köpas in just nu? :) är detta moment viktigare på en elbil?

När jag läste fysik, för ca 1000 år sedan, räknade man med den vikt som varje hjul tar upp är en fjärdedel vardera. Om man byter ett hjul åt gången, med lika många lyft, behöver domkraften bara klara 500 kg om bilen väger totalt 2000 kg. Sen kan det ju vara trevligt med lite marginal.. Men en tretons domkraft låter ju lite i överkant. Den kan ju lyfta hela bilen på en gång. Dock tror jag att det blir klurigt att hitta en lyftpunkt där detta lyft funkar.. :)

Ni får gärna rätta mig om jag tänker fel..

Jag tänkte köpa de gummipuckarna som kostar ca 300 kr.
Momentnyckel ska egentligen användas på alla hjul. Men Tesla har 175nm och det är mycket jämfört med andra.

Att köpa en domkraft som bara klarar 500 kg känns dumt. Sen är det ju en fråga om hur mycket man vill anstränga sig när man lyfter. En liten domkraft med 50 cm handtag eller en stor med 1 meter.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5294
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Domkraft till Model Y

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Ilduce77 skrev:
Nu är jag lite okunnig när det kommer till hjul och sådant och har kanske missat något väsentligt, men varför denna hysteri över momentnyckel?

Jag antar att detta inte är er första bil och varför ska momentnyckel köpas in just nu? :) är detta moment viktigare på en elbil?

När jag läste fysik, för ca 1000 år sedan, räknade man med den vikt som varje hjul tar upp är en fjärdedel vardera. Om man byter ett hjul åt gången, med lika många lyft, behöver domkraften bara klara 500 kg om bilen väger totalt 2000 kg. Sen kan det ju vara trevligt med lite marginal.. Men en tretons domkraft låter ju lite i överkant. Den kan ju lyfta hela bilen på en gång. Dock tror jag att det blir klurigt att hitta en lyftpunkt där detta lyft funkar.. :)

Ni får gärna rätta mig om jag tänker fel..

Jag tänkte köpa de gummipuckarna som kostar ca 300 kr.
Det grundar sig nog i att hjulmuttrarna ska dras med ovanligt högt moment på Teslas bilar. Men faktum är att nog alla hemma-mekare som kör på känsla överdrar hjulmuttrarna så kraftigt att det räcker för en Tesla också.

500 kg räcker inte för man lyfter mer än 25%. Bilen är inte ledad i 4 oberoende delar.

Just dom gummipuckaran som kostar ca 300 kr är bäst... de för 450 kr är inte alls så bra. :roll:
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
R2_m3
Teslaägare
Inlägg: 333
Blev medlem: 01 sep 2019 08:09
Ort: Hägersten

Re: Domkraft till Model Y

Inlägg av R2_m3 »

1500 kg är bra för då kan man lyfta vid bakhjulet så lyfts både fram och bakhjul, i alla fall är det så på M3. En fördel med styv fjädring :)
BMW i3 60Ah REX. Såld
Model 3 SR+ -19 Såld
Model Y LR AWD -22
Solel 11 kW, Solaredge, batteri 9,6kWh Sungrow. Elmoped Gobyel Romex
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare
Inlägg: 773
Blev medlem: 03 mar 2022 22:37

Re: Domkraft till Model Y

Inlägg av Ilduce77 »

juristen skrev:
Ilduce77 skrev:
Jag tänkte köpa de gummipuckarna som kostar ca 300 kr.
Det räcker med en puck, om du har domkraft.
Jag tänkte lämna till däckfirma, så det får bli fyra... :)
Senast redigerad av Ilduce77, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare
Inlägg: 773
Blev medlem: 03 mar 2022 22:37

Re: Domkraft till Model Y

Inlägg av Ilduce77 »

Nicke Nyfiken skrev:
Ilduce77 skrev:
Det grundar sig nog i att hjulmuttrarna ska dras med ovanligt högt moment på Teslas bilar. Men faktum är att nog alla hemma-mekare som kör på känsla överdrar hjulmuttrarna så kraftigt att det räcker för en Tesla också.

500 kg räcker inte för man lyfter mer än 25%. Bilen är inte ledad i 4 oberoende delar.

Just dom gummipuckaran som kostar ca 300 kr är bäst... de för 450 kr är inte alls så bra. :roll:
Tack för tipset med puckarna! Bra att veta.. :)

Sedär, där lärde man sig lite om moment och tesla. Undrar varför de vill att man ska dra så hårt?
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Domkraft till Model Y

Inlägg av MWall »

Jeppe_E skrev:
Delta skrev:
Var försiktig! Kolla först i Owners Manual. Om du gör fel kan skador uppstå på batteriet eller karossen. Garantin gäller inte om du lyfter fel.
Tror att det är bäst att låta proffs med ansvarsförsäkring och pelarelyft och momentnyckel göra jobbet.
Det är en bil, det är inte mjukost. Extremt tydliga lyftpunkter.

Är du säker? Det är ju trots allt en Tesla. :lol:
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Domkraft till Model Y

Inlägg av martinot »

Här finns pads för ca 200. Bra att ha liggandes i frunken på alla elbilar om det skulle behövas någon gång.

https://www.amazon.se/-/en/dp/B087RKYMXV/
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
EVVK
Teslaägare
Inlägg: 15
Blev medlem: 20 dec 2021 22:06

Re: Domkraft till Model Y

Inlägg av EVVK »

Jeppe_E skrev:
Momentnyckel ska egentligen användas på alla hjul. Men Tesla har 175nm och det är mycket jämfört med andra.

Att köpa en domkraft som bara klarar 500 kg känns dumt. Sen är det ju en fråga om hur mycket man vill anstränga sig när man lyfter. En liten domkraft med 50 cm handtag eller en stor med 1 meter.
Håller helt med, på en mindre Toyta är rekommenderade 75nm, på en BMW kanske 120nm. Så 175nm rekommendationen ligger högt.
Sen är det väl inte jätte viktigt att det helt exakt när det gäller hjulbyten jämfört med annat, men det ger ju en riktlinje var man bör ligga.
Kom ihåg att även dra tillbaka fjädern på momentnyckeln när du inte använder den!

Själv hade jag velat hitta en hydralisk "flaska/bottle jack?" /domkraft och inte en stor garagedomkraft av utrymmesskäl Som täcker mellan 13 till 26cm. (med Teslapuckarna inräknade.) men inte hittat någon. Tips?
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1975
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Domkraft till Model Y

Inlägg av pejvic »

Jag bytte några gånger på mina treor. Jag är en klant men det var hur lätt som helst. Dock undrar jag om någon vet om man kan lyfta hela sidan på Y: precis som man gjorde på trean.

Allt går så mycket fortare när man bara behover lyfta två gånger.

Jag har aldrig använt någon puck heller och det tycker jag inte verkar vara så viktigt. Man kan ta något så att man inte skrapar lacken bara. Kanske är enklare men inget måste.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
Alex-H
Teslaägare
Inlägg: 43
Blev medlem: 30 mar 2022 22:38
Ort: NV Skåne

Re: Domkraft till Model Y

Inlägg av Alex-H »

EVVK skrev:
Jeppe_E skrev:
Momentnyckel ska egentligen användas på alla hjul. Men Tesla har 175nm och det är mycket jämfört med andra.

Att köpa en domkraft som bara klarar 500 kg känns dumt. Sen är det ju en fråga om hur mycket man vill anstränga sig när man lyfter. En liten domkraft med 50 cm handtag eller en stor med 1 meter.
Håller helt med, på en mindre Toyta är rekommenderade 75nm, på en BMW kanske 120nm. Så 175nm rekommendationen ligger högt.
Sen är det väl inte jätte viktigt att det helt exakt när det gäller hjulbyten jämfört med annat, men det ger ju en riktlinje var man bör ligga.
Kom ihåg att även dra tillbaka fjädern på momentnyckeln när du inte använder den!

Själv hade jag velat hitta en hydralisk "flaska/bottle jack?" /domkraft och inte en stor garagedomkraft av utrymmesskäl Som täcker mellan 13 till 26cm. (med Teslapuckarna inräknade.) men inte hittat någon. Tips?
Ang momentet så är det beroende på om det är M12 eller M14, lika så vilken stigning det är. Finare stigning dras oftare med lägre moment.

75-120 Nm är vanligt förekommande med M12

Tex ska BMW X5 dras med 135 Nm ungefär, men den har M14x1.25.

Om Tesla har M14x1.5 så låter det väldigt rimligt med 175Nm även om det kanske är i den övre regionen vad man brukar dra dem med.

Sen kan vi gå in på vilken kvalite det är på bult/mutter också, men det ska jag inte dra igång här.
Sarge
Inlägg: 4
Blev medlem: 14 apr 2022 09:29

Re: Domkraft till Model Y

Inlägg av Sarge »

Tack för alla svar.

Jag letade efter Jack mode men hittar inte den under service?

Var är den?

/S
Användarvisningsbild
RickS
Teslaägare
Inlägg: 49
Blev medlem: 25 okt 2019 22:13

Re: Domkraft till Model Y

Inlägg av RickS »

Saxdomkraft med påsvetsad bult med sexkantskalle, hockeypuck från Biltema med påskruvad liten grej som jag hade liggande. Med mutterdragaren lyfter man bilen på < 10 sek.
jack.jpg
2021 Modell Y LR AWD
2019 Modell 3 LR AWD (Bytt mot MY)
2017 Volvo XC70 AWD (Såld)
2007 Jaguar XJR X300 -95 (Såld)
2009 Volvo 940 -95(?) (Bortskänkt)
1999 Volvo 740 -90(?) (Skrotad)
1988 Volvo 240 -80(?) (Såld)
1977 VW 1302 -71 (Skrotad)
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare
Inlägg: 773
Blev medlem: 03 mar 2022 22:37

Re: Domkraft till Model Y

Inlägg av Ilduce77 »

RickS skrev:
Saxdomkraft med påsvetsad bult med sexkantskalle, hockeypuck från Biltema med påskruvad liten grej som jag hade liggande. Med mutterdragaren lyfter man bilen på < 10 sek.
Flott! :)
Användarvisningsbild
perwis
Teslaägare
Inlägg: 110
Blev medlem: 01 mar 2015 22:13

Re: Domkraft till Model Y

Inlägg av perwis »

Alex-H skrev:
EVVK skrev:
Jeppe_E skrev:
Momentnyckel ska egentligen användas på alla hjul. Men Tesla har 175nm och det är mycket jämfört med andra.

Att köpa en domkraft som bara klarar 500 kg känns dumt. Sen är det ju en fråga om hur mycket man vill anstränga sig när man lyfter. En liten domkraft med 50 cm handtag eller en stor med 1 meter.
Håller helt med, på en mindre Toyta är rekommenderade 75nm, på en BMW kanske 120nm. Så 175nm rekommendationen ligger högt.
Sen är det väl inte jätte viktigt att det helt exakt när det gäller hjulbyten jämfört med annat, men det ger ju en riktlinje var man bör ligga.
Kom ihåg att även dra tillbaka fjädern på momentnyckeln när du inte använder den!

Själv hade jag velat hitta en hydralisk "flaska/bottle jack?" /domkraft och inte en stor garagedomkraft av utrymmesskäl Som täcker mellan 13 till 26cm. (med Teslapuckarna inräknade.) men inte hittat någon. Tips?
Ang momentet så är det beroende på om det är M12 eller M14, lika så vilken stigning det är. Finare stigning dras oftare med lägre moment.

75-120 Nm är vanligt förekommande med M12

Tex ska BMW X5 dras med 135 Nm ungefär, men den har M14x1.25.

Om Tesla har M14x1.5 så låter det väldigt rimligt med 175Nm även om det kanske är i den övre regionen vad man brukar dra dem med.

Sen kan vi gå in på vilken kvalite det är på bult/mutter också, men det ska jag inte dra igång här.
Du verkar ha koll. Jag köpte nya fälgar och även muttrar som var specade till Max 110 Nm. Lämnade in hos en däckverkstad som krängde på däcken och satte fast hjulen.

Har ingen aning om däckverkstan drog på 110 eller 145 eller bara på känsla.

Borde jag vara orolig att hjulen trillar av?
Användarvisningsbild
Alex-H
Teslaägare
Inlägg: 43
Blev medlem: 30 mar 2022 22:38
Ort: NV Skåne

Re: Domkraft till Model Y

Inlägg av Alex-H »

perwis skrev:
Alex-H skrev:
EVVK skrev:
Jeppe_E skrev:
Momentnyckel ska egentligen användas på alla hjul. Men Tesla har 175nm och det är mycket jämfört med andra.

Att köpa en domkraft som bara klarar 500 kg känns dumt. Sen är det ju en fråga om hur mycket man vill anstränga sig när man lyfter. En liten domkraft med 50 cm handtag eller en stor med 1 meter.
Håller helt med, på en mindre Toyta är rekommenderade 75nm, på en BMW kanske 120nm. Så 175nm rekommendationen ligger högt.
Sen är det väl inte jätte viktigt att det helt exakt när det gäller hjulbyten jämfört med annat, men det ger ju en riktlinje var man bör ligga.
Kom ihåg att även dra tillbaka fjädern på momentnyckeln när du inte använder den!

Själv hade jag velat hitta en hydralisk "flaska/bottle jack?" /domkraft och inte en stor garagedomkraft av utrymmesskäl Som täcker mellan 13 till 26cm. (med Teslapuckarna inräknade.) men inte hittat någon. Tips?
Ang momentet så är det beroende på om det är M12 eller M14, lika så vilken stigning det är. Finare stigning dras oftare med lägre moment.

75-120 Nm är vanligt förekommande med M12

Tex ska BMW X5 dras med 135 Nm ungefär, men den har M14x1.25.

Om Tesla har M14x1.5 så låter det väldigt rimligt med 175Nm även om det kanske är i den övre regionen vad man brukar dra dem med.

Sen kan vi gå in på vilken kvalite det är på bult/mutter också, men det ska jag inte dra igång här.
Du verkar ha koll. Jag köpte nya fälgar och även muttrar som var specade till Max 110 Nm. Lämnade in hos en däckverkstad som krängde på däcken och satte fast hjulen.

Har ingen aning om däckverkstan drog på 110 eller 145 eller bara på känsla.

Borde jag vara orolig att hjulen trillar av?
I bästa fall har de kört mutterknackaren med momentstav. Men mer vanligt förekommande är att de drar bara med mutterknackaren. De säger alltid (ska iaf) till att man ska efterdra muttarna/bultarna efter 5-10 mil.
Kan vara värt att åka tillbaka till verkstaden och be verkstaden att efterdra dem, alternativt be om att få låna en momentnyckel så man kan kontrollera momentet.

Att köpa skruv/mutter som är specad till max 110 Nm när Tesla kör med 175 Nm kanske inte är det bästa. Det är trots allt klämkraften (vilket ökar friktionskraften) som skapas mellan fälg och bromsskiva som är det man vill åt. Oavsett så tror jag inte hjulen kommer trilla av och mest troligt kommer du aldrig stöta på några problem med din setup.

Men (!) det finns en anledning att Tesla valt skruv som klarar av 175 Nm. Det är mycket moment som finns tillgängligt vilket ökar kraven på friktionskraften mellan fälg och bromsskiva.
Skriv svar